26.4.2024 | Svátek má Oto


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Učitel 1.12.2008 11:34

Re: Problém není co a jak,

Prosím případné čtenáře, aby omluvili určité výpadky v textu, často ledacos vysvětlující, ale byl jsem na pokyn provozovatele  těchto stránek nucen celý text zkrátit!

baba 1.12.2008 12:25

Re: Problém není co a jak,

Inu zde vládne  kázeň - co se délky textu dotejčí, tak i nekázeň, i brutální - co do obsahu textu. Mj se domnívám že slovo kázeň nepatří pedagogům do úst. Když zazní dekonstruhuje přirozený zájem o  fascinující jev, který si pacholátko přeje osvojit. Snaha o osvojení je teprve druhotně - a ne vždy spojena - s kázní. Staňte se nadlidským - fascinujte a je vystaráno;-) inu tragika:-(

portwyn 1.12.2008 12:47

Re: Problém není co a jak,

No, pokud vůbec přes ten šílený řev a chaos ve třídě vůbec nějaký jev zaznamená.

Úkolem učitele je především zvládnout lůzu, která nic poznávat nechce. Teprve pak ti zvídaví mohou začít poznávat.

Pokud nevěříte, zkuste si to.

baba 1.12.2008 13:00

Re: Problém není co a jak,

Věřím - i já jsem býval žákem.  Ale pamatuji učitele, které jsem netýral nejen já ale i pár ostatních. Pokud jsem informován, tak učitelé dnes používají k represi hrozeb společenského propadu při nesplnění výkonnostních limit.

Muffi 1.12.2008 13:16

Re: Problém není co a jak,

Já vylezl z gymplu před 3 a půl lety, a dojímá mě, jak většina lidí zapomíná na to, jak se pubertáci chovají. Pouze v matice a němčině se všichni chovali slušně a ukázněně, protože to nikdo tak dobře neuměl a mohl taky skončit u reparátu. V ostatních předmětech dávali pozor jen ti, kteří z toho chtěli matruovat a nebo si mysleli, že to budou potřebovat na VŠ. Ale zkuste zaujmou puberťáky, kteří se baví oo tom, s kterou holkou by šli a s kterou ne, a jako projev úžasnosti berou to, kolik toho kdo vypije, aniž by se poblil:-P.

Rodiče se o tom ale nedozví, protože jim to děti samozřejmě neřeknou a myslí si, že normální chování je to, co psali studenti v MF v rubrice studenti píší noviny ( jen pro pořádek, většinou se jednalo o příspěvky typu Mám zájem úplně o vše, ale vyučující to neumí podat a podobně ).

Jinak jsem chodil na 8leté gymnázium v Brně s docela dobrým jménem.

   

Fromm 1.12.2008 13:33

Re: Problém není co a jak,

Co jim zbejvá, jsou hodnocený za správné zhoufování ovcí. Neučí přemýšlet více či jinak ale stejně.  Pokud žáček nevěří ve vlastní já, dostává se do závislosti na jiných, jejichž souhlas se stává základem jeho pocitu identity. Takový člověk se nejlépe hodí do stranických soukolí. 

brána 1.12.2008 13:42

Re: Problém není co a jak,

Někdy se člověk represi vzepře a tím i soukolí. Třeba disidenti - tedy  typu p.p.Klaus.

Fromm 1.12.2008 13:48

Re: Problém není co a jak,

To je vtipné. Pan Klaus je chytrý a sečtělý žák, jen má trochu problém se směřováním své iteligence.

portwyn 1.12.2008 13:54

Represe???

No to je represe jak noha ;-D

Žák dlabe na práci, otravuje všechny kolem sebe, ubližuje spolužákům, provokuje, ničí majetek školy i ostatních dětí a dostane za to pár čar na zprávě rodičům.

Opravdovým frackům je to naprosto jedno. A začíná to být jedno i slušným, ale "náchylným" dětem.

Ivanhoe 1.12.2008 20:34

Re: Problém není co a jak,

Zlatá slova, kolego! A víte, co je nejhorší? Že už to došlo i na gymnázium! V současné demografické situaci máme jen dvě možnosti: vzít každého, nebo zavřít boudu. Bereme každého. Ve třídě jsou 2 až 3 žáci očekávané gymnaziální úrovně; v lepších až 6, v horších nikdo. Absolutní nedostatek ambicí, čtyřka přece stačí, jedničkáři objektem posměchu, jsou divní... Jistě, že když jim něco bude a budou si moci vybrat, jestli je má operovat doktor s červeným diplomem, nebo doktor, který sotva prolézal a dodnes si není jist, kudy přesně vést řez, zvolí neomylně toho lepšího. A vůbec jim nedochází, že za pouhých 10 let to budou ONI, ti s tím skalpelem, a že BUDE záležet - zatraceně záležet! - co se naučili. Životně záležet, když blbě říznou, když blbě spočítají most, když použijou blbou chemikálii... Jenže to oni stejně dělat nechtějí, dobře vědí, že tam se musí opravdu něco umět, a že naučit se to dá práci. Oni se chtějí živit kecáním. Zatím to ještě jde, ale už teď jsou obory, kde se odborníci vyvažují zlatem - respektive vyvažovali by se, kdyby byli. A víte, já se bojím, že tohle celé jednou skončí obrovskou katastrofou - třeba až vypadne proud a zjistí se, že tu není nikdo - ale naprosto nikdo! - kdo by dokázal jít a zase ho nahodit. Neřkuli vyprojektovat a provozovat jadernou elektrárnu.

Svým žákům říkám: Lidstvo čeká nová epocha barbarství, a vy jste její první vlaštovky.

A divím se, že rodiče žáků, kteří se stále ještě chtějí něco naučit, nežalují školu za to, že znemožňuje vzdělávání jejich dětí tím, že je nutí učit se ve stejné místnosti, kde jsou ti všichni ostatní...

Papouch 1.12.2008 20:55

Re: Problém není co a jak,

vzdelanost je potreba tak u 10% populace, zbytek bud ruzne uspesne predstira studium a pak se zabyva "uzitecnou" cinnosti nebo pracuje manualne

Ve Francii existuje hezky skolni system. Bakalare davaji v podstate za ucast, ale pro karieru je potreba absolvovat nekterou z Grandes Ecoles. A tam se dostane tak tech 10% z rocniku. A vyber je tvrdy, povestne prijimaci testy na PF UK jsou proti tomu prochazka ruzovym sadem.

Lady 2.12.2008 2:11

Re: Problém není co a jak,

Ale vy přece máte možnost. Pozvěte ty tři - čtyři, které to baví, po vyučování do elitního kroužku. Věřte, že za tři týdny, po třetí návštěvě to přitáhne půlku třídy . - Kdžž se jim to udělá tak zajímavé, aby o tom mluvili před těmi ostatními.

Fromm 1.12.2008 13:25

Re: Problém není co a jak,

Kázeň, soustředění a trpělivost. Kdo tyhle vlastnosti potřebné nejen k četbě dneska ještě má?

brána 1.12.2008 13:37

Re: Problém není co a jak,

Ti kteří rádi čtou složité texty. Těch nás bylo a bude  většina. Tady jde ale pane Fromm o lásku k poznání. O tom jste zřejmě ještě neuvažoval. Víte Vy vůbec, co to je být fascinován poznáním?

Fromm 1.12.2008 13:45

Re: Problém není co a jak,

Poznání se snažím dobrat dnes a denně a furt nic. I fascinace z pokusu o dobrání se poznání stojí za to. 

brána 1.12.2008 17:23

Re: Problém není co a jak,

Věřim ti Erichu, žes fascinován fascinujícím.  Ale pokud mne paměť opět nešálí - dřív  ses k metafilipice neuchyloval tak zprudka. To bývalo fascinujících racionálních úvah o lidském chování, neřkuli psýše.

Kopecký 1.12.2008 17:38

Re: Problém není co a jak,

Milý Bráno, starosti všedního dne mě od úvah neřkuli psýše pořád odvádějí. Kupříkladu právě nás vytopili instalatéři. Ale protože mi stále vštěpujete, že slušnosti není  nikdy dost a dojdem s ní nejdál (kam?), usmívajíce se přívětivě, cimru jsem vytřel.

brána 1.12.2008 18:03

Re: Problém není co a jak,

Blahopřeji k propadu vašich přirozených instinktů

Kopecký 1.12.2008 18:13

Re: Problém není co a jak,

Teď na starý kolena už to měnit nebudu,

V. Hoffman 1.12.2008 12:50

Re: Problém není co a jak,

Dobre, ste z praxe, verim ze to popisujete tak ako to v skutocnosti je. Ale kedy to vsetko zacina? Ved male deti, ked nastupuju do skoly, maju vacsinou o nove veci zaujem, chcu prejavovat svoju prirodzenu tvorivost, nasavaju nove poznatky ako spongia. Kedy sa to zacne lamat, teda kedy zacnu dietka povazovat skolu za otravne miesto, kde treba nejako prezit pripadne si ho spestrit nejakou tou lumparnickou? A preco?

Ja osobne mam dost negativne spomienky na socialisticke skolstvo, ktore nejaku tvorivost programovo zabijalo. Vacsina ucitelov, teda presnejsie povedane uciteliek /cest vynimkam/ si jednoducho islo oducit svoje penzum, zaujem o predmet takmer nulovy. Pokial sa toto nezmenilo, tak vysledky su pochopitelne rovnake. Ale myslel som, ze toto sa skutocne zmenilo. Cize otazka za milion - su sucasne deti /v zmysle tvorivosti, nadsenia, zaujmu atd./ horsie ako pred 20-30 rokmi?  

R 1.12.2008 13:37

Re: Problém není co a jak,

No, mně připadá, že tvořivost ve vyučování zase tak moc záležitost učitelů není. Spíše to je věc žáků. Učitel klidně ať si odučí svoje učivo, ať si klidně vyzkouší, co je potřeba, a žáci ať si potom po škole nebo o přestávkách z toho, co je učitel naučil, tvoří svoje. Tedy ti, co chtějí. Proč by měl učitel nějak šaškovat ve třídě na úkor probíraného učiva a nutit tvořivost, když nejméně polovina studentů o to nestojí? Přirozeně nějaká nějaká základní tvořivost nebo zpestření vyučování je nutná, ale šaškování ne.

Fromm 1.12.2008 13:53

Re: Problém není co a jak,

Ne, šaškování rozhodně ne. Ještě by nás mládež měla za ještě větší šašky. 

portwyn 1.12.2008 15:43

Tvořivost

Počkejte, tvořivost například obsahuje i hledání odpovědí na problémové otázky. Znamená tvorbu úloh pro spolužáky tak, aby mluvily jejich jazykem.

Teď mohou dobrovolníci u mne tvořit malé úvahy na téma "něco je jinak" a zamyslet se, co by bylo, kdyby neplatil některý z fyzikálních zákonů. Následná diskuze bývá dost zajímavá...

portwyn 1.12.2008 13:57

Odpoveď

Ano, jsou. Nikdo po nich totiž tvořivost nechce. Mít zájem je ostuda. Mediálním ideálem je nadrzlý fracek.

I děti, které by samy o sobě byly O.K., to kazí.

V. Hoffman 1.12.2008 14:08

Re: Odpoveď

Portwyne, a nepomohla by povedzme moznost docasne ziaka vylucit z vyucovania ako maju v Anglicku /na den, na tyzden/? Dotycny sa toho sice moc nenauci, ale aspon nerobi bordel v skole.

portwyn 1.12.2008 15:32

Pomohla,

ale to se nesmí. Pro rodiče to tak je pohodlnější, hodí ty nejhorší fracky na krk nám.

Dokonce vím o situaci, kdy bylo dítě posláno do střediska pro problémové děti; odtamtud hocha vyšoupli (přinesl tam chlast nebo trávu nebo co) a co myslíte? Správně, poslali ho zpět do školy. Ať se učitelky po.... :-/

Baghíra 1.12.2008 14:08

Re: Problém není co a jak,

Tohle je pravda a je to zajímavé. Pamatuji se, že v první třídě jsem byl vzrušen vším, co jsem se dozvídal a učil. Od druhé jsem si pod lavicí četl nebo kreslil - poslouchal jsem jen zřídka. Proč? Kam se poděje přirozená zvídavost dětí ve škole? Osobně mám dojem, že jakmile dítě zvládne čtení, začíná se věci dozvídat z knih, ne od lidí. A může si vybírat a vybírá si. Ovšem že piráti jsou zajímavější než pěstování cukrovky! Byl jsem vždy velký čtenář, ale se školou to nemělo moc co dělat, pamatuji pramálo podnětných učitelů - ale je to nutné? Svou cestu jsem si našel sám - a hodně s pomocí knih.

R 1.12.2008 14:22

Re: Problém není co a jak,

Souhlas. Na první třídy si už nepamatuji, s odstupem doby mám dojem, že jsem tam chodil jaksi mimochodem a hlavní moje zájmy byly mimoškolní. Během základní školy jsem se potom postupně naučil být fyzicky v lavici ale duchem úplně někde jinde.  Na střední škole po smutných zkušenostech se mnou jsem většinu profesorů postupně navykl, že když se nudím, je lepší, když mně nechají číst, seděl jsem kvůli zraku v první lavici, to jsem byl duchem aspoň napůl ve třídě, než když mi to zakážou, to jsem potom byl duchem úplně mimo a vůbec jsem neslyšel, co přednáší.  Dneska například takhle neslyším a nevidím reklamu v televizi ;-P.

V. Hoffman 1.12.2008 14:40

Re: Problém není co a jak,

To sedi, ale len zcasti. Su veci, pre ktore deti moze zaujat skor dobry ucitel /povedal by som, ze hlavne prirodne vedy, ale aj povedzme historia/ nez knihy, ktore si dieta vybera z hladiska zabavy, nie z hladiska poucenia alkebo poznavania. Samozrejme, osvieteni rodicia mozu urobit velmi vela, ale to vydinm skor ako analogicky pripad. Ale ze by sa dieta vseobecne dokazalo pre nieco komplikovanejsie nadchnut /a svoj zaujem si udrzat!/ bez vonkajsich vplyvov, len vdaka kniham, to mi vo vseobecnosti nepripada prilis realne.

  

portwyn 1.12.2008 15:36

Ať mne neposlouchají, pokud nechtějí,

ale ať nebrání poslouchat ostatníím. NIKDO nedokáže zaujmout všech 28 dětí na celých 45 minut všech 5 hodin týdně po celý školní rok. Jenže řada dětí by docela poslouchala - kdyby jim to bylo spolužáky umožněno.