26.4.2024 | Svátek má Oto


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Karel 1.12.2008 15:02

Re: Nejčastější reakce bude:

Taky dobrý ;-)

Vasekpasek 1.12.2008 0:58

Mno...

Ač si myslím, že knih jsem přečetl poměrně dost a čtení mě baví, řeknu k tomu pár nesouhlasných slov, neb jsem se nad tímto tématem celkem nedávno zamýšlel.

Je totiž všeobecně dáno, že ve společnosti je za "vzdělance" brán člověk sečtělý, člověk, který přečetl "tisíce" knih a je schopen o tom zasvěceně vyprávět. Zkusme se ale nad problémem zamyslet trochu neortodoxně. Proč by měl být za inteligentního a vzdělaného považován člověk, který si přečetl výmysly (doslova) někoho jiného, ať se již ten někdo jmenoval jakkoliv (Dickens, Shakespeare nebo třeba Hemingway)? Já k tomu prostě absolutně nevidím důvod, zní to možná až příliš kacířsky, ale já jsem přesvědčen, že moderní člověk se prostě bez Jiráska nebo Němcové obejde.

Tedy, knihy (beletrie) by měly být především zdrojem zábavy. Kdo chce, nechť čte, kdo nechce, nechť ho k tomu nikdo nenutí podobnými odsuzujícími slovy.

Hadí oči 1.12.2008 1:25

Re: Ano máte pravdu. Cituji:

. . . moderní člověk se prostě bez Jiráska nebo Němcové obejde.

Mnohem hůře se už moderní mladý člověk obejde bez  Rowlingové. To je takřka nemožné. Ale to vlastně nejsou výmysly. Kde je Harry, tam to žije!

V. Hoffman 1.12.2008 1:38

Re: Ano máte pravdu. Cituji:

A citali ste tu Rowlingovu? Ja ano, a minimalne prve dve knihy boli vynikajuce! Rowlingova dokaze excelentne vystavat pribeh, pracovat s tempom a davkovat atmosferu. Odhliadnuc od trochu detskeho obsahu, ako spisovatelka je velmi dobra. Preto sa koniec-koncov tak chytila.

Jenda 1.12.2008 1:46

Re: Ano máte pravdu. Cituji:

No, dobre byly s tim bych souhlasil. Jenom teda na par vecech bylo zcela evidentni ze to psala zenska. Pravidla famfrpalu i skolni souteze napriklad. Oboji vhodna pro to, aby se Harry mohl uzasne predvest, ovsem jinak zcela nesmyslna.

Hadí oči 1.12.2008 2:14

Re: Nečetl jsem ji.

Resp. nemohl jsem se tím prokousat. Stejně jako třeba Babičkou. Zkrátka pár stránek a blok.

Ale slibuji, že hned jak na Zemi dojde k situaci podobné jako v knížce 451 stupňů Fahrenheita, hned se po jejím díle začnu pídit.  :-)

R 1.12.2008 10:57

Re: Nečetl jsem ji.

Hm, Babička od Boženy Němcové je jediná kniha z těch významnějších, kterou jsem nedokázal přečíst.  Jak začnu číst, písmenka se vypnou a zapne se obraz a zvuk. U Babíčky to nešlo, obraz a zvuk neustále vypadával a louskat písmenka je pro mně od 5 - 6 let absolutně nezvyklá otročina. Babíčka se tak zařadila k normalizačním žvástům komunistů a jejich přisluhovačů v Rudém Právu za socialismu a k doslovným textům projevů našeho současného pana presidenta Václava Klause, jakkoliv je mi jinak docela přijatelný. To už jsou na tom lépe třeba zákony a směrnice se sbírky zákonů a podobné "čtivo"

Jenda 1.12.2008 13:22

Re: Nečetl jsem ji.

Souhlas. Teda ne ze bych prechroustal vsechny vyznamnejsi knihy (to ani nejde), ale Babicka byla neco priserneho. O tom, ze z te slataniny mel pak jeste clovek sepsat vycuc o urcene (nesmyslne) delce nemluve.

Baghíra 1.12.2008 7:54

Re: Ano máte pravdu. Cituji:

Já se tím rovněž prokousat nedokázal, ale moje neteř to hltá - a přitáhlo ji to ke čtení. Po Potterovi se dala do jemu podobných, předtím číst nechtěla. Takže zlatá Rowlingová!

Jinak nesouhlasím s tím, že se nečte. Knihovny jsou vytížené, lidé čekají na oblíbené knížky. U Fischera v Kaprovce stále postává nějaká mládež zabořená do knihy.

V. Hoffman 1.12.2008 9:00

Re: Ano máte pravdu. Cituji:

A Levne knihy su tiez v jednom kuse narvate. Aj mladymi.

Cize je to skutocne o ludoch, koniec koncov, od kamarada, co ucil DEJINY LITERATURY na Univerzite v Trnave som pocul zopar dost hororovych historiek o literarnej rozhladenosti studentov a (hlavne) studentiek. Mimo predpisanej literatury ani tukes, v najlepsom pripade nejaka ta Steelova.

V. Hoffman 1.12.2008 1:34

Re: Mno...

No, samotny fakt ze dotycny dokaze o tom co sa z knih dozvedel zasvetene rozpravat minimalne nasvedcuje, ze sa zamyslal nad myslienkami inych ludi. Pokial nehovorime o cistom remesle /nic proti nemu/ ala Hailey alebo Crichton, kvalitna beletria dokaze priniest mnoho pohladov na zamyslenie, nacrtnut mnoho modelovych situacii, ukazat mnoho uhlov pohladu. A to samo o sebe uz ma potencial rozsirit cloveku obzory.  

Beletria moze byt aj zdroj zabavy, ale moze byt aj zdrojom isteho poznania /nehovorim o vedomostiach/. Samozrejme, je mnoho inych zdrojov poznania, mam vsak pocit, ze autor hovoril prave o ludoch, ktori sa o nejakre poznanie vobec nesnazia, ci uz prostrednictvom literatury alebo inymi sposobmi.

S poslednou vetou suhlasim, aj ked ista lutost mozno na mieste je. Ale ked na to niekto nema chut a bunky, zbytocne je ho nutit.

R 1.12.2008 1:39

Re: Mno...

No, já bych řekl, že kdo skutečně čte a ne jenom přelouskává jednotlivá slova a věty, tak pro toho je dobrá knížka v podstatě nový další svět v podání, úpravě a čase autora knížky. Křupani utrácejí 20 nebo i 100 tisíc, aby poznali na zájezdech nějaký nový svět, vedle peněz na to vynaloží 14 dní a obvykle se stejně po většinu této doby povalují někde na pláži nebo "nakupují" od místních pohůnků a mikropodnikatelů turistické služby a různé adventury, zatímco čtenářům stačí 3 - 6 stovek a pár hodin čtení k zhlédnutí mnohem rozmanitějších světů, než co je možné za peníze vůbec na této zeměkouli dostat.

Papouch 1.12.2008 1:49

Re: Mno...

Ten "novy svet" v knize ma proti cestovani v realnem jedno velke minus (pro nekoho). Nulova vazba na realitu, knihu muzu kdykoliv zavrit a odlozit.

Zato takovy ztraceny pas a kreditka udela i z toho povalovani na plazi adrenalinovou zalezitost. A clovek je mnohdy sam prekvapen, jake skryte rezervy v nem drimaji (pripadne nedrimaji).

R 1.12.2008 1:56

Re: Mno...

Proč by měl mít svět v knize nějakou přímou vazbu na realitu? Snad kromě ceny, kterou za knihu zaplatím, nebo času, když kniha kvalitou ještě na zakoupení není, ale na přečtení u regálu už ano.

Baghíra 1.12.2008 7:57

Re: Mno...

Tedy nezlobte se, ale nové světy a mé vlastní skryté rezervy, jaké mi odhalily knihy jsou nesrovnatelné se zácvatem vzteku nad ztracenou kreditkou. To jste myslel jako vtip, že?

RomanL 1.12.2008 9:10

Re: Mno...

... to je moje řeč! Jak otevřu knížku, tak jsem okamžitě jinde. Jinak - k smrti nerad cestuji - Kedrigern můj vzor... ;-)

gogo 1.12.2008 0:29

nejste trochu staromilec,pane autore?

K čemu číst? Politické zadání je, aby měl každý vysokou, takže si jouda podá žádost a nějaký titul dostane...přece byste nechtěl,aby četl nebo , probůh, aby uměl pravopis.....tuhle jsem zjistil, že světem běhají nejen pologramotní Bc.,ale i téměř negramotní DiS, což není Diplomovaná sestra, ale Diplomovaný Specialista...Doba přeje tomu, aby traktor řídil DiT  a popelářským autem jezdil DiP. A kolečko se uzavírá...

Witch 1.12.2008 6:27

Re: nejste trochu staromilec,pane autore?

Vážený Gogo, vyšší odborné školy jsou dost často mnohem náročnější, než bakalář, takže bych o negramotech nemluvila. Jednu studuju a taky jsem redaktořila diplomku budoucí bakalářce. Byla poněkud pod úrovní mé seminárky ze druháku. Byla jsem ujištěna, že je to přitom naprosto běžný průměr...

Hm, na seminárkách z psychologie, filosofie a pedagodiky, hlavně speciální, se v prváku učíme používat odbornou literaturu jako východisko k zamyšlení nad tématem a pokud jsem mohla soudit podle starších prací našich předchůdkyň, je víc, než půlka dobrých. Po vyjadřovací i odborné stránce.

Tx 1.12.2008 6:50

Re: nejste trochu staromilec,pane autore?

Ono je to asi škola od školy. Našel jsem si např. bc práci studenta o inerciální navigaci (včetně konstrukce přístroje) a jak jsem inženýr, tak jsem se před tím studentem hluboce skláněl. On je určitý rozdíl mezi takovou prací a pojednáním o francouzsko - německých vztazích za Napoleona (ač to taky může dát dost práce).

gogo 1.12.2008 6:57

Re: nejste trochu staromilec,pane autore?

Rozhodně nechci napadat Vaše schopnosti. Mně hlavně vadí totální inflace všemožných titulů a to , že čím marginálnější titul, tím ho jeho nositel s větší chutí presentuje....Prostě mi přijde, že člověk, který neovládá pravopis, by se měl držet více při zemi. Výjimkou je snad jen Dr voštěp...

RomanL 1.12.2008 9:07

Re: nejste trochu staromilec,pane autore?

Neco na tom bude, nicméně mí o mnoho chytřejší kolegové inženýři(VUT Brno) v pravopise také příliš nevynikali (opravoval jsem jim chyby), a jsou to skvělí odborníci, tak nevím... Prostě je to nezajímalo, mysleli na jiné věci.

Witch 1.12.2008 13:08

Re: nejste trochu staromilec,pane autore?

No, on zrovna titul DiS je skoro zoufalý, protože jde vlastně o SŠ systém, s praxí, ale náročnou teorií. Úroveň vzdělání, rozsahu a podobně by přitom měla víceméně odpovídat bakalářům, kteří jsou v režimu VŠ se stejnou délkou studia. Budiž, brala bych i tak Bc dodělat, třeba za cenu dalšího roku, jenže to není  prostupné. Rivalita vzdělávacích ústavů... Co není DiS obor univerzity, je dost bez šance. Pokládám za velmi blbé, když bych se měla přihlásit znovu na obor na VŠ, až dva roky bych měla prominuté předměty, protože některé školy VOŠ uznají, a potom pokračovat na Bc... Nepřeskočit, ale rok-dva se flákat.

No a psaní titulu... Zrovna DiS je vlastně značka, že tato sestra může vykonávat nejodbornější práci nebo že  tato sociální pracovnice má kvalifikaci podle zákona 108/2006, což bude dost určující kritérium kolem r.2013. Všichni, kdo chtějí poté zůstat na svém místě, musejí mít DiS nebo nově (změkčeno prý na nátlak vzdělávacích lobby) roky praxe a 200 hodin kurz.  DiS mohou býrt ještě další obory a vždy to znamená plnou kvalifikaci odbornou, včetně rozhledu a orientace po oboru. Tam, kde zatím stačily SŠ a průmky.

zdeněk 1.12.2008 0:23

svatá pravda!!!

"Muad'Dib věděl, že každá zkušenost přináší ponaučení ."

jenže někteří lidé to prostě ignorují...

RomanL 1.12.2008 9:03

Re: svatá pravda!!!

... klasika je klasika... ;-)

V. Hoffman 1.12.2008 0:16

Nic si z toho nerobte,

pan Pouzar, ja som uz pred dvadsiatimi rokmi bezne stretaval ludi od pocitacov, co citali len odbornu literaturu. A to boli knihy podstatne lacnejsie, aj ked vyber podstatne slabsi /ale clovek si nasiel, len to chcelo hladat/. Takze je to aj v ludoch nielen v dobe. 

vlasta 1.12.2008 0:54

Re: Nic si z toho nerobte,

Souhlas. Jenom dodám, že znám případy, kdy lidé zůstali krásnou literaturou poznamenaní, i když jsou velmi sečtělí, a naopak - lidé, kteří kromě odborné literatury, většinou technické, nepřečetli nikdy jediný román, jsou  j i n a k  skvělí. Ani krásná literatura tedy není všemocná.

vlasta 1.12.2008 0:55

Re: Nic si z toho nerobte,

Oprava: ... zůstali krásnou literaturou NEpoznamenaní...

Jenda 1.12.2008 1:30

Re: Nic si z toho nerobte,

Napadal by me jeden vinik. Ucitele historie literatury. Clovek musi mit opravdu silnou naturu aby prezil vyuku literatury totalne nezhnusen. Clovek se systematickym, technickym myslenim tuplem. Biflovani dat narozeni a umrti a jmen sbirek, biflovani "co tim basnik myslel podle zrovna tehle pancelky", bohapraznde kydy v normovane dlouhych vytazich z idiotsky vybrane povinne cetby a k tomu vysvetleni duvodu toho biflovani typu "no je to prece zaklad vzdelani a co kdybyste nekdy byl nekde kde se o tom budou lide bavit". Jo, uz to vidim, ja v krouzku trotlu rozebirajicich vyvoj basnicke formy v ramci sestadvaceti sbirek Vitezslava Nezvala. Celej zhavej.

Kanuk 1.12.2008 3:21

Re: Nic si z toho nerobte,

Milej žhavej. Já chápu vaše zhnusení výukou literatury, ale vy poněkud nechápete školský problem. Součástí výuky literatury má být diskuse o literárních dílech. Jak byste chtěl ve třídě vést tuto diskuzi, když každý žák by četl něco jiného? A tak je vybráno pár knih, od autorů, kteří jsou považováni přinejmenším za dobré, a o těch pak lze diskutovat. Jestli nějaký kantor vyžaduje memorování toho, kdy a kde se nějaký autor narodil - no, je to v zásadě hloupost, ale naučit se něco nazpaměť ještě nikoho nezabilo. Nemaje zkušenost v tomto oboru soudím, že to dělají hlavně pajdalky. Moji profesoři češtiny byli PhDr, nebo tak nějak.

Kanuk 1.12.2008 3:30

Re: Nic si z toho nerobte,

Aještě bych dodal.Čtením uznaných autorů se rozšiřuje slovní zásoba, schopnost se vyjadřovat a schopnost vést hovor jinak, než odpovídáním ano, ne a tyvole.