25.4.2024 | Svátek má Marek


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Lady 2.12.2008 2:23

Re: Problém není co a jak,

Jsme z jedné krve, ty i já, Baghíro, také jsem tak doklusala k maturitě s knihami pod lavicí, co se mě za to učitelé napronásledovali. Ale také mě potom dali pokoj. V moderních školách se to teď dělá jinak. Už to máš dopočítáno? tak můžeš jít na balkon, ať nerušíš ty ostaní. Ten balkon je i jakási odměna , aby se ti ostatní snažili také pracovat rychleji. Je to dobré, lepší než za nás.

Kanuk 2.12.2008 0:15

Re: Problém není co a jak,

Myslím, že děti jsou stejné. Ale svět kolem nich se změnil. Nebyla televise, ve filmech vyhrávali ti na bílých koních a v bílých kloboucích, nikoliv ti, kteří dovedou přečůrat zkorumpované poldy.

silvatax 1.12.2008 11:17

Čtení je nutno trénovat,

neboť kdo nepřivykl pravidelnému čtení od mládí, hůř se tomu učí v pozdějším věku. Já vidím paralelu s tréninkem tělesné kondice - kdo se této činnosti naučil v mládí, považuje  za samozřejmé provozovat pohybové aktivity i v pozdějším věku, kdy ho k tomu nenutí učitel tělocviku a nemá tolik času jako v mládí. Ke svému životu pohyb potřebuje. Čtení je trochu námaha fyzická, ale hlavně duševní - soustředit se na čtený text, umět se v něm orientovat, to nespadne samo z  nebe a já znám lidi, kteří se tomu nenaučili, nedokážou přečíst knihu a omezují se jenom na četbu novin a časopisů. Samozřejmě ruku v ruce s tím jde schopnost lidského a uměleckého vnímání díla, a to je záležitost jednak lidského vyspívání, zkušenosti a schopnosti vcítit se do myšlení autora nebo románových postav, čtenářské vyspělosti  a literárního vzdělání. Jako každá činnost i čtení vyžaduje zvládnout začátky a pravidelně "trénovat". A čím později se začne, tím horší předpoklady pro růst čtenářské vyspělosti. Jak může být někdo nemehlo na pohyb, lze potkat stejná nemehla i na čtení, potažmo mluvený a psaný projev, protože ten vychází ze slovní zásoby a slovesné obratnosti získané četbou. A  slovesná neobratnost je  čím dál víc patrná jak  v tzv. "mladých" rádiích, v televizních debatách, občas dokonce i v novinách, o diskuzích na internetu nemluvě - tam jsme rádi alespoň za to, pokud není nutno z důvodu vulgarity diskuzi utnout.

Fantom 1.12.2008 11:08

Portwyne,

díky za podporu. Nenadávám jim do hlupáků ale hlupáčků, jako roztomilé hloupoučké děti,v tomto případě dospělí jedinci a lituji je. Oni opravdu nevědí, o co jde. A je to smutné. A samozřejmě problémy s tím mají jen učitelé. Pro mnoho rodičů otců znamená výdaj za knížku dobu strávenou v hospodě nebo na automatech. Pro matky zase kosmetika nebo oblečení. Přece to vidíme. A já už jsem to vzdal, abych radil rodičům, co mají dělat. Na učitele se dívají s despektem, přece podle modrých ptáků je to jen požírač rozpočtu, co nic nevyprodukuje jako ti jejich zlodějští podnikatelé a tak vědí všechno lépe než ten, který to opravdu ví nejlépe. Nemá cenu.

Inka 1.12.2008 12:22

Re: Portwyne,

Jen malé poddoteky: Mám dojem, že danou situaci vy i portwyn posuzujete tak trochu egocentricky. Moc hezkého a zajímavého o vás vaše připomínky nevypovídají. Např:,, Knížka rozvíjí osobnost, tříbí smysl pro realitu a uvažování dopředu" a kde je fantazie, poezie a další podružné věci( neodpovídají oboru vaší četby?). Vy čtete dětem SMSky?!?!  Když každý utrácí za alkohol a kosmetiku, proč roste počet vydávaných knih a knihkupectví? K lásce ke čtení se děti musí učit především od rodičů. To je pravda. Ale i tak to není záruka, že budou číst. Sama to vidím doma. Každé dítě je jiné a kupodivu to, které má největší fantazii a nadání, číst nechce. Raději má informace sdělené. A to zkoušíme různé žánry a formáty . Nu což.

portwyn 1.12.2008 15:29

Re: Portwyne,

Mohu položit dotaz, co se Vám nelíbí na mých příspěvcích? Nic ve zlém, rád podiskutuji.

Inka 1.12.2008 16:24

Re: Portwyne,

možná to maloměšťácké, zaprděné jednostranné zjednodušené vidění problému, tak jak se vám to hodí. Kolik máte školou povinných dětí? Všechny jsou asi vzorně vychované, sedí, ani nemuknou, bez kreativity a aktivity? Já mám 4. Velmi nadané. A jsou s nimi problémy, které tvoří i učitelé, kteří nepochopí jejich svět a škatulkují je. Dospělo to tak daleko, že učitelka, kterou syn miluje, jej odsuzuje dopředu a syn je tedy,, ten špatný, když mu nedá šanci".  A jako just se nebude snažit. Autorita učitele se tvoří i jinými prvky, než jen dogmaty

portwyn 1.12.2008 17:18

Děti obrazem rodičů

Mám dvě. Starší syn chodil do VELMI problematické třídy, teď je na gymplu, spokojený. Vytrhl se z prostředí pakáže (to slovo používá on). Kreativní je docela dost. Mladší dcera je rovněž neproblematická, zatím na I. stupni. Kreativitu neposoudím, zatím je malá, ale ráda a dobře kreslí.

Nevím, proč směšujete kreativitu s nekázní. Zkuste prosím rozlišit "sedím a ani nemuknu" od "je utrpení být se mnou v jedné místnosti". Kreativita vůbec neznamená to, že hulákám o hodině na kamarády, o přestávce házím odpadky kolem sebe po zemi a čmárám po zdech. Sám jsem byl kreativní až až (úspěchy v soutěžích výtvarných i slohových), ale nebyl jsem fracek. Ne, nebyl jsem anděl - normální dítě. Sem tam pochvala, sem tam poznámka. A žádné zásadní problémy jsem neměl. Můj syn je stejný, jen má jiné zájmy.

Slušně jsem s Vámi diskutoval. Pokud Váš syn používá v diskuzi se svými učiteli invektivy jako "maloměšťácké, zaprděné jednostranné zjednodušené vidění problému", klidně to vyjadřování nazývejte kreativním. Podle mne je to obyčejná nevychovanost.

Inka 1.12.2008 19:32

Re: Děti obrazem rodičů

Ano, ve většině s vámi souhlasím. Také se snažím děti vést k zodpovědnosti a k ohledu na ostatní, ale když se začnou bouřit hormony, nenadělá asi nikdo nic.  Asi  máme každý jiné zkušenosti s rodiči. Zatímco vy si stěžujete na modré ptáky, já mám zlé zkušenosti  spíše s voliči jiných barev. Také jsem na přednášce musela upozornit spratka na nevhodné chování já a ne jeho rodiče. A tak bychom mohli pokračovat dlouho. A k tomu čtení. Také záleží na tom, jakou četbu učitel dětem předloží. Jestli je osloví, nebo ne. Ke spostě dobrých autorů mne přivedl právě starý učitel literatury a já ji na stará kolena předávám svému muži. Lze to i v dospělosti.

portwyn 2.12.2008 7:59

Výraz "modří ptáci" nepoužívám

to si mne s někým pletete.

Jsem dlouholetý volič ODS,ale letos jsem je nevolil.

inka 2.12.2008 9:52

Re: Výraz "modří ptáci" nepoužívám

tak to se omlouvám a asi se mi to spojilo s ménem z jiného vlákna:-/

portwyn 1.12.2008 18:12

Fantome,

ač mne ODS letos svým přístupem ke školství ("zlikvidujte vše, co je dobré") otrávila natolik, že jsem ji nevolil, musím napsat, že mnozí ministři za jiné strany taky nebyli bůhvíco. Devastace školství za vlády ČSSD nabrala obrátky, jen Eduard Zeman byl trochu v obraze, až na ten INDOŠ :-/ A za Džamilu ODS nemůže...tu si tam procpal pan Bursík. Znám taky řadu voličů ODS, kteří mají slušné děti. Prostě to nelze brát podle stranického klíče.

Jinak ale nejsme ve sporu.

Ivanhoe 1.12.2008 20:52

Re: Fantome,

Btw, i já mám slušné děti, ač jsem voličem ODS ... a dokonce jsem jakožto takový i učitel :-) ... takže ve stranické orientaci bych to taky tak jednoznačně nehledal. A obě starší si dost oddechly, když se ze základky dostaly na osmiletý gympl, právě proto, že nechtěly být pohromadě s těmi, s nimiž se vydržet nedá (že to postupně přichází i na gympl píšu jinde, ale pořád je to o dost lepší než na základce). Ale když jsme u té devastace školství, co říkáte ŠVP? TO je holenku dílo, co? S tím se přišlo tuším už za Buzkové, a dodnes za to nikdo nesedí!

portwyn 2.12.2008 8:01

Nebuďte sprostej :oD

ŠVP = Školství V Pr..li

Tis 1.12.2008 11:06

Kolik lidí nevěří, že jsou schopni se naučit matematiku.

Vinou učitelů, kteří přesvědčí žáky, že je matematika těžká, že jsou na ni hloupí, máme nedostatek inženýrů a studenti se houfně vrhají na studium sociologie, politologie, žurnalistiky a jiných pavěd. Hlavně jim tato studia umožní pět let sladkého života na universitách.

Kanuk 2.12.2008 0:38

Re: Kolik lidí nevěří, že jsou schopni se naučit matematiku.

S tou matematikou je problem.  Mnoho matematiků totiž zastává názor, že úkolem školní matematiky  je, aby žáci "rozumněli" matematice. Zatím co matematika je jenom nástroj, se kterým je nutno naučit se zacházet. Příklad : Ve vysokoškolské učebnici Courant, John, téměř všechny úlohy znějí "odvoďte, dokažte..." a pod. V učebnicích J. Vojtěcha (pro střední i vysoké školy) téměř všechny cvičné úlohy zněly "vypočtěte, stanovte, kolik ..." atp., takže student viděl praktické použití matematiky, i když se jednalo třeba o výpočet plochy elipsy. Třeba fotbalové stadium může mít tvar elipsy.

Fantom 1.12.2008 10:48

Většina komentářů nasvědčuje,

že tu přesně myslí jako mládež. Nevíte vůbec, o čem je řeč. Zabýváte se zástupnými problémy, a ten hlavní vám, hlupáčci, uniká. Totiž k čemu je dobré umět číst, psát a počítat? Čtení a psaní - je to totiž národní komunikační jasný a jednoznačný prostředek, jak informaci zazanamenat a distribuovat a archivovat. Počítání je matematický, tentokrát mezinárodní jazyk, který umožňuje žít jinak než v jeskyních, například.

Takže, milí rozumprdi, knížka je SOUBOR INFORMACÍ. A jejím přečtením jedinec dokáže informaci jak vstřebat, tak i vytřídit - méně potřebné věci odložit, potřebné zapamatovat. Knížka rozvíjí osobnost, tříbí smysl pro realitu a uvažování dopředu - tedy návyky, nutné pro životní orientaci a získání dalších požitků, kromě přijímaní, vylučování a rozmnožování.

Kdo se podíval dítěti do telefonu na SMSky, tak zažije otřes. Pravopisné chyby v každém slově, nesmyslné zkratky, které zná jen protějšek. A když je pošlete do obchodu, ať si vyberou třeba nějakou knížku, nemají absolutní přehled, co si vybrat, protože je to zkrátka  nezajímá. Ono číst je podstatně náročnější než si hrát s telefonem.

Nebo zkuste experiment: jeďte s nimi do Prahy, na nějaké méně známé místo, a v mapě zakroužkujte místo, kam vás dovedou. A budete čumět, že většina není schopná se zeptat, kde jsou a na mapě to najít a pak zjisti, jak se dostat do cíle! A těch když se zeptáte, jaké a kolik knížek přečetli, tak odpověď  zní: "Nic".

To by mohlo stačit. Pokračování příště.

portwyn 1.12.2008 10:52

Re: Většina komentářů nasvědčuje,

Fantome, já bych nenadával diskutujícím do hlupáků, ale ve zbytku máte pravdu.

Baghíra 1.12.2008 11:07

Re: Většina komentářů nasvědčuje,

Já s tím nesouhlasím. Naopak mám dojem že informačními technologiemi a internetem zvlášť došlo k velkému rozmachu čtení a psaní. Jistě, čtení je zhusta povrchní a psaní chybné, ale uvědomme si, prosím, že se tu projevují vrstvy společností, které v předešlých generacích nečetly vůbec! Pořád se mluví o úpadku vzdělanosti, o úbytku knih (vloni vyšlo v ČR 5000 publikací denně), ale byla někdy doba, kdy všichni šmahem a s nadšením četli - navíc hodnotnou literaturu? Nesmysl. Zemědělec předminulé generace neměl doma ani knížku. "Ženská co čte, ukrádá pánubohu čas". Dnes aspoň na tom internetu čtou i lidé, kteří si dřív nepřečetli ani noviny - proto jsou často reakce tak negramotné. Stesky na nevzdělanost, které slyšíme, jsou z úst vzdělanců, kteří se rozpomínají na vlastní knihomolné mládí a právě narazili na nějakého nečtenáře. Já se setkávám s teenagery a mám děsivý dojem, že se dívám do zrcadla, které se opožďuje. Oni nejen myslí jako my v jejich věku, mají stejné zájmy a úzkosti, ale oni tak často i vypadají!

R 1.12.2008 11:15

Re: Většina komentářů nasvědčuje,

Správný postřeh, souhlasím. I v minulosti existovalo plno lidí, co nikdy nic nepřečetli a vystačili s tím až do smrti.

Ovšem dneska se takoví nečtenáři dostanou třeba v práci k počítači a internetu, zvyknou si na něho a vesele píšou, co jim prsty na klávesnici stačí, takže se tím na rozdíl od dřívějška stanou viditelní.

silvatax 1.12.2008 11:32

Nevím co je pro Tebe předminulá generace,

ale v rodině mojí babičky (roč. 1888, rodina kovozemědělce, cca 3 ha polností) nějaké knihy byly, i když připouštím, že hlavní četbou za dlouhých zimních večerů byla Bible a Postilla. Ale mám pocit, že v padesátých až devadesátých  letech 20.století se četlo mohutně a těch notorických nečtenářů byla hrstka - odhadem tak do 20% lidí v mém okolí. Nenavštěvoval jsem žádnou výběrovou školu - spíše naopak, na střední školu přímo z devítiletky  šel jenom jeden hoch. Dále jsem byl na učilišti (dřevorubeckém) a lesnické škole. Vtip je v tom, že četba v té době jednou z hlavních odpočinkových činností, televize teprve nastupovala ( začínal vysílat 2. program ČT) a o počítači nebylo ani památky. Mladí jsou dnes pohodlní číst ( a taky sportovat - jak to spolu souvisí o tom píšu v téhle diskuzi jinde).

portwyn 1.12.2008 12:42

Nejde o to, že by

se dnes lidé rodili hloupější než dřív. Jde o to, že notoričtí ignoranti jsou měřítkem vkusu. Teď mám na mysli různé sereblity chlubící se svou blbostí. Sportovce, kteří horko těžko sesmolí holou větu. Prostě standatdem se stal intelektový podprůměr.

Lady 2.12.2008 2:41

Re: Nejde o to, že by

A to je právě to, o čem mluvíme. Na tyto lidi dřív nebylo vůbec vidět. Fotbalista kopal a nedával žádná intervia. Dnes se předvádí v televizi a to co mu leze z huby, s prominutím, se nedá poslouchat.

portwyn 1.12.2008 12:45

Nejde o to, že by

Víte, když holátko pro ten šílený řev a chaos ve třídě fascinující jev ani nestačí zaznamenat, tak se poznávání nekoná.

Prvotním úkolem učitele je zvládnout lůzu, která nic poznávat nechce, jen dělat bordel. Pak se teprve ti zvídaví dostanou k poznávání.

Pokud mi nevěříte, zkuste si to.

portwyn 1.12.2008 13:59

Re: Nejde o to, že by

Omlouvám se, tento příspěvek patří výše.

Karel 1.12.2008 14:52

Re: Většina komentářů nasvědčuje,

Neřekl bych. Moji rodiče se narodili ještě před 1. sv válkou, máma pracovala od 16 celý život v továrně, táta po vyučení jako zámečník podobně. Po příchodu z práce se šlo na pole a dovolená se brala na žně. Přesto si oba čas na četbu našli, knihy se hodně půjčovaly z knihovny i mezi lidmi. A navíc - oba krásně psali a měli skvělý sloh!

Witch 1.12.2008 13:42

Re: Většina komentářů nasvědčuje,

Dobrá, nikdo se nehrne objevovat krásu souhrnu informací. Tak na to jděte přes hry. Nikdo, ač na Nevidietelném psu, se tu nezmínil o oblasti fantasy, hororu a scifi v rámci her. Jsou to hry PC, ale i deskové, karetní, společenské. Na to, aby  lidi zvládli Dračí doupě a podobně, musejí se něco naučit, něco přečíst. Vědět, jak se mohli oblékat lidi v té které době, jaké měli zbraně, co jedli, jaké slavili svátky a proč. Během hry vznikají příběhy a hráči je dřívě či později zkusí zachytit písemně. Mohou v psaní soutěžit, mohou vycházet ve sbornících nebo fanzinech vlastního klubu, který si založí. Stále mne překvapuje, jak vytrvale se o této oblasti mlčí a všem jsou jen za blázny. Přitom třeba FF v Chotěboři pojme každoročně kolem 2000 lidí, kolem tisíce pořadů, které souběžně běží na několika místech. Nejsou to jen filmy, ale také odborné přednášky o mýtech, třeba i úchylnostech matematických, o vesmíru, literatuře... mne osobně od začátku fascinovalo, že tam každý držel pero v ruce a pokud nepíše příběhy dodneška, tak zkouší recenze nebo odborné články, případně dnes smolí web. Fanziny trochu chcípají. A mládež, přátelé se tam láká nenápadně, skrze pařanské doupě, kde si na mnoha PC najednou hrajou děcka v sále. Taky jsem viděla i současnou projekci na velké plátno, no, mládež slintala...

portwyn 1.12.2008 15:49

Jo, a zkuste je tam poslat na povinné představení

Naprosto stejný film Vám odzívnou, budou se v kině bavit, odcházet hulit na záchodě atd. To je totiž škola a ŠKOLA JE TRAPNÁ, to ví každý adolescent...

Máme (opakovaně) zkušenosti z rockového koncertu skupiny Travellers (vývoj rockové hudby). Děti se chovaly úplně jinak, než kdyby tam šly samy. Přitom repertoár byl, řekl bych, dost zajímavý i pro jejich generci. V podstatě poslouchají totéž, co hráli hoši na pódiu.

Rudla 1.12.2008 18:34

Re: Většina komentářů nasvědčuje,

Ovšem na FF do Chotěboře se jezdí hlavně chlastat...

Witch 1.12.2008 18:47

Re: Většina komentářů nasvědčuje,

Někdo chlasče, jiný využívá, co se mu nabízí. Případně se podílí na programu;-) A kdo potřebuje chlastat tady, chlastá kdekoliv a kdykoliv. Jejich problém a zombí vzhled po ránu...