20.4.2024 | Svátek má Marcela


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Witch 1.12.2008 13:24

Re: Ono je to složitější

Není to snadné ani tam, kde je v rodině čtenářské klima. Trochu pomohlo, když děti zaujal nějaký film, třeba Ronja, dcera loupežníka, to potom schlamstly. Vzhledem k těžké dyslexii  jednoho jsem sháněla komiksy a povedly se i nějaké sešity s bájemi, českými a řeckými. Stejně vedl Čtyřlístek, ale kolem 17. let právě dyslektik jako první přečetl Pána prstenů. Jinak nejstarší ratolest rok po maturitě dobrovolně prolezla knihovnu a začala číst Annu Kareninu a Čechova. Má technickou školu.

Jenda 1.12.2008 13:40

Re: Ono je to složitější

1. Pana prstenu jsem cetl v originale. Coz je asi tak jediny zpusob jak to ma smysl. Jako kniha to stoji za houby, ale je to brane jako zakladni literatura, tak at to cteni aspon k necemu je a pocvici si clovek anglictinu.

2. Rok po maturite? Cimpak to bude? Ze by tim, ze uz to nebylo povinne a ze si o tom smela myslet co chtela sama?

portwyn 1.12.2008 14:00

Re: Ono je to složitější

Myslet si můžete co chcete vždycky. Šlo to i za komunistů, tím spíše teď, kdy NÁZOR je nejvyšším božstvem.

VLK 1.12.2008 15:01

Re: Ono je to složitější

Jen tak ze zvědavosti, co jste to po nich chtěl, že je to v Lemovi, Clarkovi, Vernovi a je to v psaném Pánu prstenů, ale ne ve filmu? Nějak jsem se svou fantazií v koncích.

portwyn 1.12.2008 15:24

Re: Ono je to složitější

Nešlo o konkrétní věc, ve fyzice si často v průběhu hodiny pomáhám příklady z literatury. Nemýlím-li se, šla tehdy řeč o vývoji techniky a o tom, jak různí lidé se v minulosti koukali na budoucnost - třeba jak si představovali informační techniku. Tam jsou dobří všichni tři...a Tolkien je protipól, ten techniku nesnášel. Jeho jméno tam padlo jako reakce na pojem "fantasy".

Možná se Vám zdá nesmyslné motat literaruru (byť o technice) do fyziky, ale fyziky nejsou jen vzorečky, je potřeba to posadit do historického kontextu. Navíc to motivuje netechnicky orientované žáky(ně).

EW 1.12.2008 16:39

Re: Ono je to složitější

Jo, pilot Pirx, to byla moje laska. Obzvlast mi bylo sympaticke, jak mel tendence v krizi vypinat automatiku ;-D 

Witch 1.12.2008 18:40

Re: Ono je to složitější

Tak Vy jste fyzikář! No s tímhle přístupem byste mne k předmětu připoutal, fakt. Takhle jsem po matuře potkala náhodou perfektní encyklopedie z albatrosu a byla jsem děsně hrdá, že některým ptákovinám rozumím - a není to tak hrozné, jak jsem myslela;-P

R 1.12.2008 10:46

Re: Ono je to složitější

R^R^

portwyn 1.12.2008 8:58

Jenže Paul Atreides věděl,

že se musí naučit být Muad´Dibem, jinak zemře. A pokud zemře, bude to jeho škoda a nikdo nepůjde zabít staré fremeny za to, že se Muad´Dib nechtěl učit.

Když se dnešní dítě nenaučí, nestane se nic. To je rozdíl mezi MuadˇDibem a teenagerem 21. století.

RomanL 1.12.2008 9:17

Re: Jenže Paul Atreides věděl,

... ale ono se stane (a už se děje), ovšm ne ze dne na den. A až to rupne natvrdo, tak se budou všichni divit, "co se to stalo?"...

portwyn 1.12.2008 9:55

Ono se to už děje

ale NE DĚTEM. Děje se to podnikatelům, kteří marně hledají schopné zaměstnance.

A divit se nebude nikdo, vina se hodí na školství. Ti si to zhovadilé chování dětí a krátkozrakost rodičů přece vymyslely, ne? :-/

portwyn 1.12.2008 10:01

Hrubka

Vymysleli.

Fantom 1.12.2008 10:05

Re: Ono se to už děje

Ano Portwyne, konečně nstal stav, který jsem před cca 10 lety předpověděl a tupci na internetu mě měli za hlupáka. Konečně budou muset naši podnikatelíci - zlatokopové nabídnout odborníkovi ne, když jich bylo relativně dost minimální mzdu a zbytek na ruku podle nálady, ale POŘÁDNĚ JE ZAPLATIT, Z JEJICH SCHOPNOSTÍ A PRÁCE NEFINANCOVAT MANŽELKU, MILENKU A DĚTIČKY. A nebojte, na školství nikdo nadávat nebude, odborníci zmiznou a na to, co tam bude učit nadávat nebude mít smysl.

R 1.12.2008 10:13

Re: Ono se to už děje

Hm, podnikatelé nehledají schopné zaměstnance. Podnikatelé hledají zaměstnance, co mohou už od druhého dne začít naplno hákovat a do kterých by pokud možno kromě mzdy neinvestovali vůbec nic. Obecně mimo práci jinak mohou být úplní hlupáci. A to je něco úplně jiného než schopní zaměstnanci.  Asi by bylo zajímavé, až se ti vysokoškoláci zapojí do pracovního pracesu, kde skončí ti, co nečetli nic a kde skončí ti, co toho četli hodně. A třeba kdo komu potom šéfuje.

portwyn 1.12.2008 10:56

Průmyslová komora

na Hradecku sponzoruje exkurze do firem, které mají přitáhnut děti do technických profesí - tedy na průmky a učňáky. Na Liberecku běží už druhým rokem program "TechYES" s tímtéž cílem.

Samozřejmě podnikatelé to nedělají z charity. Ale bez soustružníků prostě soustružit nemůžete...

Posleda 1.12.2008 11:23

Re: Ono se to už děje

Souhlas!!! Např. jedné pobočce jistého knihkupeckého řetězce šéfuje absolvent ZŠ, schopný dát na nástěnku upozornění: "Naši  n o v ý  zaměstnanci..."atd. Stačí?

ranbpw 1.12.2008 7:59

Degradace informace na internetu???

Tak nevím v čem je degradace informace na internetu oproti informaci v učebnici.. Vlastně ano - informace v učebnici je člověku - studentu vnicena, musí se jí namentorovat a pak jí doslova zopakovat učiteli , jinak je velmi pravděpodobné že už jí v životě nebude potřebovat. Natož aby o ní měl přemýšlet, diskutovat nebo srovnávat s jinými..  Za to na internetu, tam si hledá informaci, která ho zajímá, když jí najde, může jí srovnat s dalšími relevantními informacemi, názory dalších čtenářů, no a pak jí použije.. V čem je problém???

JoJo 1.12.2008 8:08

Re: Degradace informace na internetu???

Celý problém je pouze v tom, že tu informaci z internetu použije prostým CTRL+C a následně CTRL+V

RomanL 1.12.2008 9:15

Re: Degradace informace na internetu???

... ovšem zkušený pedagog snadno pozná! ;-P

Posleda 1.12.2008 11:34

Re: Degradace informace na internetu???

Tady konkrétně v pravopisné, ale vlastně i v celkové gramotnosti. Informace v učebnici není člověku  v n i c e n a , ale  v n u c e n a. Nemusí se  j í  n a m e n t o r o v a t , ale  j i   n a m e m o r o v a t. Dále  j í  nemusí zopakovat , ani když  j í  nebude potřebovat. V učebnicích existovala jedna celkem snadno pochopitelná pomůcka :  když " tu" (informaci), napiš "ji"; když "té", napiš "jí"...

R 1.12.2008 11:35

Re: Degradace informace na internetu???

Informace z učebnice se namentoruje, potom se učebnice odloží a bez učebnice si každý tuto informaci v hlavě, případně v praxi zpracuje a vybrousí podle sebe. Takhle se učí z učebnic, respektive z papíru. Informace na internetu se přečte a hned potom zpravidla se hledá a čte informace další, protože se nabízí a zpracování vlastní kapacitou mozku se obvykle neděje, případně se omezí na minimum nutné k "vyblití" příslušného textu, aby byl splněn úkol.

R 1.12.2008 11:37

Re: Degradace informace na internetu???

memorování a mentorování  chybička se vloudí...:-/

Posleda 1.12.2008 13:08

Re: Degradace informace na internetu???

Souhlas, einmal ist keinmal; ale "ranbpw" tam měl těch chybiček málem jako vojska vstoupivší k nám 21. 8. 1968 tanků...

Ivan Nový 1.12.2008 7:22

Co je to román?

Off-line komunikace osamělým napříč časem. To ovšem odstranil internet, komunikovat můžete on-line. Ale se všemi neduhy on-linu, povrchností, vše je šito rychlou jehlou, ...

Ivan Nový 1.12.2008 7:19

Všimněte si, že

informace v románech přetrvá věky, informace v literatuře faktu je po 20 letech mrtvá a zastaralá.

Jenda 1.12.2008 13:34

Re: Všimněte si, že

Zalezi na oboru. V nekterych bohate staci pet let.

Kopecký 1.12.2008 6:49

Souhlasím,

ale co s tím?? Žijeme v takové době, která hodnotí především ekonomické stránky věcí. Přečíst knížku zabere poměrně dost času a okamžitý efekt nevidno. A jak zpeněžit radost, sny, nakopnutí k přemýšlení?  Se vděláváním, četbou a nakonec i s láskou se zachází jak se směňováním portfolia - něco dávám, ale vyžaduju za to odpovídající hodnotu a to pokud možno hned, jinak se cítím být tímhle obchodem podveden. K tomu čtení knížek moc nepasuje.  Dnešní doba si žádá rychlou, zhuštěnou a pasivní kulturu. Klipovatíme.

brána 1.12.2008 17:59

Re: Souhlasím,

Pane Kopecký vaše argumenty jsou nadčasového rázu. V každé epoše týhletý naší milé vědeckotechnické civilizace jsme trnuli nad propastí mezi hukotem technického pokroku a mentální stagnací lidské psýchy. Létáme na výlet do kosmu, kujeme zbraně schopné velmi pohodlně spálit veškerý protein této planety. A co děláme během této bohulibé činnosti - áno drmolíme očenášky a spoléháme se na rukupáně. A co se zrychlení dotejčí -mj jeden z románů denuncianta a destruktora reputace českého člověka ve světě - co máte proti opojení ze šusu na černé sjezdovce z Bílého rohu u maránu - he?

Yarda 1.12.2008 4:49

Vojín Kotas, já mám dotaz

Na které škole že to bylo?

Získal jsem podobnou zkušenost - do naší kanceláře nastoupil mlamoj, snad z průmyslovky. Jmenuje se Lukáš, příjmení není důležité. jednou měl nějaké techtle s jistou dívenkou a když jsme to probírali, povídal jsem že by mohl dopadnout jako jeho jmenovec ze Švejka. Odpověděl že neví o co jde, že to neviděl;-( A vůbec se projevuje tak, že mám pocit, že není možné aby někdo koho protáhli střední školou byl tak prostý a civilizací nedotčený, určitě si z nás dělá bohapustou srandu.

Bunny 1.12.2008 8:23

Re: Vojín Kotas, já mám dotaz

Přečetl jsem stovky knih; ze všech oblastí literatury. Švejka ne. Mám se jít utopit?