28.4.2024 | Svátek má Vlastislav


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
LadaHaksna 11.11.2008 20:30

To by ale nemělo platit na soukromých školách, kde učitel by měl cíti zájem (rodičů, nadřízených,..), ale je to ještě horší. Čím to?

Kanuk 11.11.2008 20:23

Pár poznámek

1) Když já jsem chodil do školy, teda střední, tak až na pár výjimek, t.zv. šprtů, jsme se nikdo nijak podstatně neučili, a škola nám mohla být víceméně ukradená. Přesto nám toho v hlavě zůstalo poměrně dost. Jak se zdá, dnes to je na školách jiné, aspoň podle úrovně pravopisu.

2) Když někdo chtěl být inženýrem, tak nač se učit přírodopis, dějepis a podobné ptákoviny, že ano. Jenže byli jiní, kteří chtěli být třeba doktoři nebo historikové, a pro ty nemohla být pro každého extra škola. Na VŠ podobně.

3) Naškolách učili věci staré 15 let...Ale kdepak, i 150 let. Takový Ohmův zákon, Kirchhofovy zákony a spoustu jiných takových ptákovin, které dnešní vysokoškolák samozřejmě nepotřebuje, protože všechno má na počitači. A pak se stane, že když je tendle IT managor (protože vystudoval elektriku, tak musí být machr přes počítače) nebo takového něco, tak si plete napětí a proud.

glos 11.11.2008 20:09

Re: Halt vysokoškolské kvóty musí být splněny.

možná, že patří mezi stejnou skupinu, tedy verbež

Phoenix 11.11.2008 20:01

dokonceni

3) obnoveni tzv. pomocneho ucitele (se svym vzdelanim mam zaky vzdelavat, ne vyplnovat kolonky, honit omluvenky, podavat hlaseni, vyrabet RVP, zodpovidat za vybaveni ucebny a opravovat kolegum zadarmo skolni PC, protoze jsou stare, nejedou a skola na nove nema)

4) obnoveni prestize ucnovskeho skolstvi, navaznost na firmy

(tim nebudete prijimat na SS kde koho, protoze sikovni rukama se pujdou vyucit, jeste to chce odolat tlaku lobbingu soukromych SS)

5) skolne na vysoke skole (tim se odpoutate od platby za zaka a VS nebudou prijimat kvuli penezum kdejaky povl) a nemusi jit vubec o okamzitou cash

Phoenix 11.11.2008 20:00

studenti a reseni

Takze studenti si (mnohdy opravnene) stezuji na to, ze jsou hodiny nudne a ucitele je buzeruji (jako ucitel nic moc nemuzete, podle zakona nesmite ani studenta vykazat z hodiny). Na druhou stranu presne vedi, na co vsechno maji ze zakona pravo (ale povinnosti jim unikaji).

Resenim je nekolik neprotlacitelnych kroku:

1) okamzite zruseni statni maturity jakozto i ostatnich obrovskych tunelu a rovnostarskych blabolu

2) zvednuti platu ucitelum (prekopani tabulek, mensi pausal, vetsi pravomoci reditele pri odmenovani), protoze bez toho nenalakate do skolstvi dalsi lidi (a pokud ne, tak nemuzete nikoho za spatnou praci vyhodit, protoze nesezenete nahradu)

Phoenix 11.11.2008 19:49

nekolik postrehu od jiz temer byvaleho ucitele, cast druha

2) Ze skolstvi odchazeji mladi ucitele, kteri by meli byt plni elanu a kteri by mohli zaky zaujmout. Duvod proc odchazeji je velice jednoduchy, jako mlady clovek se za tak mizerny plat nemate sanci uzivit. Na elitnim brnenskem gymnaziu (koncim dohodou 31.12. a se samotnym gymnaziem jsem velmi spokojen) jsem pobiral po peti letech ve skolstvi 15 000,- cisteho (vcetne osobniho ohodnoceni a priplatku za tridnictvi).

Nebojte se, ze studenti nevi, jake jsou ve skolstvi penize. Pracovni cyklus mladeho ucitele je tedy pomerne jasny: Prijdete na novou skolu, nadseni, ze konecne delate neco, co jste vzdycky chteli. Pred kazdou hodinou premyslite, jak ji zpestrit. Coz vam zabere dost casu. Dva roky se drzite, studenty to bavi (jen se vas na maturitaku ptaji, proc za ty prachy nedelate neco jineho). Delate praci navic (zkousite studenty mimo vyucovani z maturitnich temat, vedete nepovinne seminare). Pak zjistite, ze vas plat za nic nestoji a nikdy stat nebude. Protoze nechcete odejit (ucite radi), tak si najdete brigadu. Zacinate delat dve prace (dohromady rozhodne vic nez osm hodin denne) a zadnou poradne. Projevi se to na kvalite vyuky, uz nemate cas (a ani silu) chystat neco zajimaveho, protoze musite vydelavat penize jinde (na to, abyste si v Brne poridili byt jako ucitel zapomente). Nakonec vam dojde, ze vase prace za nic nestoji a rozhodnete se ze skolstvi odejit. Kolegove se vas zeptaji, jestli jste (kdyz vam vadi malo penez) nezkouseli delat nejakou brigadu (to jsem se opravdu zasmal). Pripadne vam reknou, ze skolstvi je super, protoze oni si postavili za velke prazdniny barak. Vy si se svou odpovedi, ze praci chcete delat poradne, a proto se chcete o prazdninach vzdelavat a ne stavet barak, pripadate jako idiot. Pochopite, ze ve skolstvi zhusta nezustavaji lide, kteri by chteli cely system reformovat (zrusit statni maturity, zrusit tabulkove odmenovani a dat vetsi pravomoce reditelum, zrusit zbytecne odbory), nybrz Ti, kterym tento system vyhovuje. A ti uci studenty.

Phoenix 11.11.2008 19:46

nekolik postrehu od jiz temer byvaleho ucitele

Dobry den vespolek

Tento problem je dosti komplexni.

1) Klesa uroven studentu. To vam vsem rekne temer libovolny pedagog, at uz na stredni ci vysoke skole. Je to zpusobeno v prve rade dementnimi pindy EU o nutnosti vetsiho procenta vysokoskolaku, ktere zhusta prebiraji nasi vladni predstavitele. Vysokoskolaku ma byt max deset procent populace, jinak to neni a nebude elita (navic se v pruzkumech micha dohromady DiS., Bc., Mgr./Ing.). Dalsi vyznamny fakt je skoro nepochopitelna nechut k absolvovani ucnovskych oboru. Pisi skoro nepochopitelna, pochopil jsem ji zcasti pri nedavnem rozhovoru s jednim doktorem (spoustu lidi bavilo za minuleho rezimu chodit po fuskach a dnes to tolik nelze, ergo kladivko aby se meli dobre, tak se museji otacet a tak daji deti radsi na stredni skolu s maturitou, nez aby se deti dreli jako rodic rukama). Tim padem klesa uroven maturity (nemuzete preci vyhazet pul rocniku, ze) a takovi maturanti se hlasi na vysokou skolu. Tam funguji dotace na zaka a zase nemuzete vyhazet pul rocniku (nebo alespon ne hned). Treti problem, ktery se valnou merou ucastni na klesani urovne je tristne jednoducha statni maturita (ta je blbost sama o sobe), o ktere vam vetsina gymnazistu rekne, ze by ji uspesne slozila tesne po devate tride (a ne ze by nemeli pravdu). Statni maturita je totiz opet koncipovana tak, aby ji prosel temer kazdy vcetne zedniku s maturitou (nic proti nim, ale matiku na urovni gymnazistu opravdu neovladaji). Cim mate horsi zaky, tim vic snizujete kriteria a tim hur se vam take takovi zaci uci (protoze jim dokola vysvetlujete blbosti, ktere maji davno umet, viz. priklad se znackou suma). Protoze jim porad dokola vysvetlujete blbosti, tak to nebavi ani zaky, ani vas.

woka 11.11.2008 19:11

Re: Pane dost jste mě pobavil.... přejte jim to.Re: z druhé ruky

přesně - naučil už jiné, naučí i tuto generaci. kdyby to tak nebylo, lidstvo nepřežije pravěk.  

woka 11.11.2008 19:09

Re: Pane Pasku,

a co takhle řečnické otázky?

woka 11.11.2008 19:07

Re: Slova útěchy

souhlasím s Tomášem. Mně kdyby nabídli kdysi na VŠ zkoušku zadarmo, neváhám ani minutu a vůbec by mě nezajímalo, že tím ochudím především sama sebe. Po pravdě řečeno, probíraje se tak svými byvšími spolužáky, nedovedu si představit skoro nikoho, kdo by to odmítl. I tehdy jsme měli spoustu jiných zábav než učení...to je snad už od středověku studentský pohled na svět, ne? A dnes jsem myslím profesně vcelku  zodpovědný a docela úspěšný jedinec v oboru, kterým si vydělávám na živobytí - sice v oboru jen příbuzném tomu, který jsem vystudovala, ale to je dneska normální.

R 11.11.2008 18:40

Re: Nezaměstnanost...

Už to nemají jak poznat teď. Lidi, co za našich dob měli problém udržet se na učňáku dneska zdárně dostávají maturitu a lidi, co za našich dob taktak udělali maturitu šprtají na vysoké a bez větších problémů dostávají diplom. Jinak řečeno dnešní diplom a dnešní maturita jsou víceméně bezcenné kusy papíru, které o schopnostech a znalostech držitele neříkají skoro nic.

Eva D. 11.11.2008 18:30

Re: Malá poznámka ohledně kvality výuky

R^R^R^ Přesně tak! 

Eva D. 11.11.2008 18:27

Re: Malá poznámka ohledně kvality výuky

Možná se jen někde vzdělávají kvůli reformě školství ( ŠVP) a kdovíčemu. A také další vzdělávání je organizováno ve všedních dnech. Mnozí učitelé navrhovali a doufali v "atestace" - t.j. vzdělávám se třeba o prázdninách za své, ale jednou za čas ( pár let) jsem otestován, zda nezaspávám. Jenže, teď jsou centrálně stanovené kursy a vybrané organizace a učitel, který se nepřihlásí, jakoby na sobě nepracoval. To víte, kšeft je kšeft a ty firmy si přijdou na slušné peníze, ze státního. Možná i ti, kdo jim to přiklepli.

Tak jezdíme do pár krajských center v republice, což znamená celý den absence kvůli 2h semináře a ty proklínané suply k tomu. Tak buďte ráda, že jste v Praze, být to někde na okrese, supluje se ještě víc.;-)

No, a někdy  i marodíme, škola je totiž infekční a stresující prostředí.

Eva D. 11.11.2008 18:11

Re: neobviňujme studenty

R^ Máte pravdu. Když vidím,. kam všude si student dokáže podat přihlášky, přičemž peďák to obvykle jistí, žasnu. Žasnu často i nad tím, kdo chce na vysokou a kam. A často slýchám: Nevím co, ale nějakou vejšku...

Eva D. 11.11.2008 18:06

Re: neobviňujme studenty

R^

Eva D. 11.11.2008 17:59

Re: Zajímalo by mne

R^R^R^

Eva D. 11.11.2008 17:59

Re: Zajímalo by mne

R^ 

Eva D. 11.11.2008 17:55

Re: Sepuku by měli spáchat

;-D

Eva D. 11.11.2008 17:53

Re: Ale on to byl jiný svět, než ten v osmdesátých. Výrazně.

Já to chápu. :-) Byly předměty, které jsem brala s rezervou, a předměty, které jsem hltala. Těch druhých méně, ale byly.

Eva D. 11.11.2008 17:51

Re: Je to důsledek snadné maturity.

Na tom něco bude, ale.... S podobnými studenty se setkávám i na gymplu. Ani v angličtině, která  je v zásadě baví a je  praktická,  se nehodlají zapotit. Sami si nasadí laťku nízko, hlavně žít a užít ve stylu "pohoda, klídek a cigáro". Ještě dodám marjána či vodní dýmka a "pařby" o víkendu ( přinejmenším). Zatím naštěstí tvoří menšinu, ale rostoucí. Ale možná jsem naivní optimistka.

Je to nejspíš lenost, protože jsme zjistila, že někteří z těchto týpků u nás na škole jsou schopni zavolat si taxi na přepravu do cca 1 km vzdálené tělocvičny. Přitom rodiče nejsou bohatí, ale asi velmi, velmi nenároční.

Takže, s bohatými rezervami ( za 3 to velmi chytrý lenoch zvládne)  jdou na jakoukoli školu, aby měli  nějakou vysokou. Tím splní ambice rodičů a mají pokoj.

J.G. Pašek 11.11.2008 17:42

Re: Pane Pasku,

Otázka není otázkou, když víš odpověď . . .

Jakub S. 11.11.2008 17:31

Hluboce se před váma skláním.

Lidé s vůlí jako vy jsou sůl zeně.

Jakub S. 11.11.2008 17:29

Tak asi, Vlasto!!

a 11.11.2008 17:20

Re: Pane Pasku,

a tuhle poznámečku jste napsal předtím, než jste slupnul tu modrou pilulku, nebo až potom ? ;-P

a 11.11.2008 17:18

Re: Slova útěchy

předpokládá se zájem - o obor, o místo s podmínkou diplomu zmíněného oboru - např. to vám musí někdo napovídat, protože jste tak nedovtipný? taky musíte zdůvodnit poradavači vánočních kaprů, proč si kupuujete kapra a proč zrovna uněj, svatá ty prostoto :-/

Fafa 11.11.2008 17:06

Ptakopysku,

pak ovsem je na miste otazka, jestli by nebylo lepsi bakalarske studium zrusit a praci dnesnich bakalaru nechat delat maturantum?

Tomas B. 11.11.2008 17:05

Slova útěchy

Snad vám může být jistou útěchou, že mnozí dnešní učitelé byli rovněž studenty, pro které byla trojka prostě "dobrou" . Ani dnešní učitelé neprojevovali při své edukaci přehnanou aktivitu a mnozí z dnešních učitelů se pro učitelské povolání rozhodli pro nedostatek jiných možností uplatnění, pro nedostatek talentu, případně z lenosti či z jiných zcela přízemních důvodů. Proč by měli být dnešní studenti jiní? Mimochodem, nenapsal jste žádný důvod, proč by nadaní a motivovaní studenti měli studovat právě u vás??? (to nemyslím zle, jen se ptám)

J.G. Pašek 11.11.2008 17:05

Re: Pane Pasku,

Lenin, Stalin, Hitler, Mengele měli vyšší IQ než ti, které jsem vyjmenoval . . . 

Pasáček koz ve Vermontu 11.11.2008 17:04

Kvalita škol

Snad se zde příliš zdůrazňuje význam kvality univerzit. I ta nejlepší škola může dát pouze základy.  Jsou obory, například elektronické a softwarové inženýrství, které se rozvíjejí tak rychle, že faktografické znalosti získané na škole jsou po 5 až 10 letech zastaralé a tedy nepoužitelné. Úsilí, které student vynaloží při studiu, je téměř zanedbatelné ve srovnání s úsilím, které absolvent školy musí vynaložit po získání diplomu, aby byl ve svém oboru dobrý a schopen konkurence.

Proto by školy měly vyučovat zejména základy: logiku, matematiku a hlavně naučit studenty dalšímu samostatnému studiu.

Dobré školní vzdělání je zajisté užitečné, ale je známo, že mnoho úspěšných nestudovalo na znamenitých univerzitách, například Michael Faraday, Thomas Edison, Bill Gates a mnoho jiných.

Něco o tom vím, jsem absolventem známé americké akademie GAV.  Požadavky v mém oboru jsou ovšem méně náročné.

Fafa 11.11.2008 16:59

Pane Pasku,

muzeme si Vami jmenovanych lidech myslet, co chceme. Ale tezko jim upirat inteligenci.