27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R 11.11.2008 7:38

Praxe před vysokou

No, já jsem kdysi mířil na vysokou poměrně přímočaře a potom v práci jsem se spoustu věcem musel doučovat sám, zatímco většina učiva na škole mně nebyla k ničemu.  A nebylo to jen tím, že jsem vystudoval chemii a ve fabrice potom dělal projektanta technika atd dost daleko od chemie. Dneska zastávám názor, že aby někdo vystudoval vysokou školu kvalitně,  měl by před vysokou školou  fungovat tak rok, dva roky ve výrobě. Prostě po střední škole začít pracovat, zakotvit v nějakém oboru, rozhlédnout se, co všechno v tom oboru potřebuji a teprve potom studovat tu vysokou.  Vysoká přímo z chodu ze střední je podle mně z velké části jen ztráta času, ovšem kromě získání jakéhosi všeobecného přehledu. Je mi jasné, že to je neuskutečnitelné,hodně lidí po roce, dvou letech v praxi by se už na vysokou vykašlalo, místo toho by dělali nějaké dvouměsíční specializované kursy, pokud by museli, a my bychom byli vláčeni úředníky a novináři EU, protože naše země by byla "nevzdělaná"  měli bychom v průměru ještě menší počet vysokoškolských diplomů na obyvatele než máme nyní.

Honza42 11.11.2008 7:31

Autor nenapsal na jaké škole a co vyučuje. Jestli v tom není ukrytá odpověď.

Za našich let na technice tak nějak nepadalo v úvahu přednášky nenavštěvovat. A ty kdo to zkusili jsem v následujícím ročníku většinou již nepotkával. Teď mám syna na FJFI a situace je obdobná. Tím nepopírám, že  všude jsou balastní předměty, které nikoho právem nezajímají a každý se je snaží och/cat.

A pak jsou školy, kde se dá neskutečně poflakovat. Raději nejmenovat, jsou tam ukryti naši budoucí ministři financí a kapitáni průmyslu.

R 11.11.2008 7:27

Re: Je to důsledek snadné maturity.

R^R^R^

tich@dohoda 11.11.2008 7:18

Mám také postarší maturitu na SPŠE. Tam byl ale problém v tom, že jakákoliv novinka, byť 15 let stará, běžně používaná a dostupná, se teprve dostávala do učebních osnov. Jestli tomu věnuje čas, záleželo jen na učiteli.

viz titulek nick cimbal /  Predne podekovani autorovi za hezky clanek :-) . No a k titulku , obavam se, ze , na strane "kantoru" je take znacna cast "viny" za stavajici stav, jednoduse se od svych studentu ve valne vetsine nelisi a jdou cestou nejmensiho odporu , uci podle starych metod starou latku, odfajfknou si urcity pocet kolonek a je vydelano. Poctive nutno uznat, ze se ucitel rychle psychicky opotrebuje a nezajem/pasivita studentu rozhodne k vyssim vykonum/narokum nemotivuje. Na druhou stranu za to kantori berou penize, tak by za mzdu meli odvadet adekvatni vykon a zde si myslim, ze spousta ucitelu je i zadarmo draha, protoze maji ke svemu povolani stejny pristup jako vetsina jejich zaku = jsou pasivni a lehce proplouvaji s proudem. Cest :-)

Luc 11.11.2008 7:11

Reseni je jednoduche: Skolne a to drahe

Spoluobcane s nadvyvinutym socialnim citenim prominou, ale staci proste do rovnice prihodit skolne, pokud mozno skutecne a ne symbolicke a myslim ze velka cast studentu najednou vse zacne chapat jinak. Kdyz za neco platim, ziskam k tomu snad preci jen odlisny vztah.

Budou samozrejme i taci, kdo chapani skolneho prevedou do roviny ze si neplati za vedomosti, ale za ten papir a titul. Doufejme ze zustanou v mensine.

No a konecne take sami pani a damy profesori/ky z akademicke obce by se meli zamyslet, zda podavaji svou latku formou ktera ke studiu motivuje. Takove paskvily jako na nasich skolach, jsem totiz jinde (USA, Britanie) nezazil.

ranbow 11.11.2008 7:09

plakání na špatným hrobě

Autor pláče na špatným hrobě. pohled studenta je následující - chce vykonávat nějakou činnost, na kterou zákon předpisuje potvrzení o vysokoškolském vzdělání určitého typu. Vybere se určitou školu, která má oprávnění takové potvrzení vydávat, a jme se jí studovat. Jak už tady bylo mnohokrát řečeno- většina předmětů a informací je úplně od válu - bu´d zastaralých nebo nepotřebných, takže často i dospělý student, který v daném oboru už pracuje si musí dát tvrdou nalejvárnu. ovšem - student si stěžovat nemůže, aby ono potvrzení na konci dostal, musí vykonat předepsané zkoušky. to je jeho pohled, a že se snaží dosáhnout potřebného cíle s minimálním úsilí ? pokud jde o překvapení autora - že by s i nechali studenti zapsat zkoušku na první hodině - bylo by to opravdu revoluční řešení - na první hodině test, a kdo ho udělá, tomu napíšu známku, proč by jste chodili na přednášky když už to umíte , ale to asi autor na mysli neměl...

Jindra S. 11.11.2008 7:07

Teorie překonávání překážek

Víte a není chyba někde jinde? Za mých studií platila teorie překonávání překážek - aby jste mohli dostudovat a dělat pak to, co vás baví za rozumný plat je třeba překonat n překážek, např. zkoušky z předmětů, které jsou očividně k ničemu (teorie polí pro studenty informatiky). 

A předměty, které se ještě vztahují k oboru, který vás baví, jsou vyučovány (bez jakékoliv kontroly, možnosti vyhození apod.) lidmi, kteří jej znají pouze 20 let zpět a to ještě teoreticky. (Zdravím docentko Šarmanová! 8-) ) Takoví lidé jsou opravdu jen překážka na cestě studenta, jejíž splnění je pak dáno známkou. No a slabé kusy, bez opravdového zájmu o obor, odpadnou, takže vlastně tihle učitelé plní svou funkci dobře.

Pavel72 11.11.2008 6:45

Re: Zajímalo by mne

Jak moc objektivni je argument o 10 hodinach zbytecneho uceni z rozsahu nejakych 3000 a vice hodin stredni skoly? Navic z doby ktera byla silne poznamenana ideologii?

cimbal 11.11.2008 6:42

Re: Zajímalo by mne

Mám také postarší maturitu na SPŠE. Tam byl ale problém v tom, že jakákoliv novinka, byť 15 let stará, běžně používaná a dostupná, se teprve dostávala do učebních osnov. Jestli tomu věnuje čas, záleželo jen na učiteli.

68 11.11.2008 5:28

Re: To je úděsné.

F.L. Věk.

68 11.11.2008 5:22

Re: Sepuku by měli spáchat

Ted od ledna ovšem tohle všechno v Americe přestane, takže jdu s křížkem po funuse.

68 11.11.2008 5:15

Re: Žáci jsou naši klienti.

Výuka chování pedagogů vůči žactvu by měla být na všech školách poviná a znalosti prověřovány. Každý pedagog má takové klienty, jaké si zaslouží, to je stará vesta. Ví se to a nic se s tím nedělá.

68 11.11.2008 5:05

Re: 90% predmetu mimo a k cemu to vede

Pasáčku! Něco mezi kašpařinou a baltazarovinou, přece. To platí ve všech oborech.

68 11.11.2008 5:01

Re: Sepuku by měli spáchat

Vesta je nepohodlná, těsná a rovněž poněkud deformuje torzo učitelkám. A navíc, učitelé a prosesoři při tomto způsobu ochrany pedagogů mohou být lepšími střelci stříleni rovnou do hlavy. Stupínky je nejlépe oddělit od třídy neprůstřelným sklem, pedagog za ním vstupuje do třídy tunelem.  Daleko nejlepší řešení.

Petr Vileta, balík z Plzně :-) 11.11.2008 4:08

Re: Zajímalo by mne

Dovolim si velice vehementne nesouhlasit. Jsem ze skoly uz dlouho a deti nemam, takze nemohu posuzovat dnesni stav, ale ja se napriklad na elektrotechnicke prumyslovce, obor spojova technika (v te dobe v podstate telefony, dalnopisy), ucil schema telefonni ustredny, ktera se uz 20 let nevyrabela a dokonce v dobe meho studia nebyl v cele CSSR v provozu uz ani jediny kus. Venovalo se tomu tusim 10 hodin a zkouselo se z toho. Naopak o tranzistorech jsme se ucili asi 1 hodinu. O zacinajicich integrovanych obvodech jsme se ucili presne 10 minut, prestoze uz tenkrat sli v prodejnach Tesla normalne koupit. Obavam se, ze stredni odborna skola, natoz pak vysoka, by nemely poskytovat prevazne vseobecny prehled, ale velice konkretni vyuku, zahrnujici i nejnovejsi poznatky. Pokud nekdo studuje treba obchodni pravo, pak z trestniho prava mu staci znat minimum a integraly, derivace a teorii pravdepodobnosti nepotrebuje vubec. Staci mu vedet, ze tyhle veci existuji.

Paul Sulc 11.11.2008 3:49

Re: Zajímalo by mne

Ovsem, v motivaci. A taky je tu jeste jedna vec:  kolik za to. Kdyz je neco zadarmo, tak na to kaslete. Ale kdyz budete platit za skolu 20 000 dollaru rocne, a vite ze je budete leta splacet, tak budete mit setsakramentskou motivaci neco sem naucit

chytrý horák 11.11.2008 3:01

Ač téma ponuré,

z lehkého pera autorova příjemné počtení před spaním.

Pasáček koz ve Vermontu 11.11.2008 2:16

Re: 90% predmetu mimo a k cemu to vede

Pane Fo-ol, co je to melicharovina ?  V mém oboru je neznámý pojem.

Děkuji.

Uriáš 11.11.2008 2:05

Re: To je úděsné.

Dobrá škola a v Brně?  Jejdanánku......

fo-ol 11.11.2008 1:58

Re: 90% predmetu mimo a k cemu to vede

na druhou stranu zapominam na jednu podstatnou vec: skola vas nauci se ucit a to je mozna na ni to nejpodstatnejsi (samozrejme krome zivota na kolejich a kamaradu kteri vam zustanou cely zivot...)

fo-ol 11.11.2008 1:55

90% predmetu mimo a k cemu to vede

realitou je ze cca 90% predmetu je plus minus k nicemu nebo minimalne s oborem o ktery se zajimate a ktery chcete studovat nesouvisi. takto sme si cpali do hlavy obvody, soucastky, pole a cert vi co jeste. pritom na ne clovek musel vynalozit spoustu energie, ktera mu pak nezbyvala na predmety o ktere by doopravdy stal (programovaci techniky, automaty, melicharoviny ;-) - ty pak naopak flakate o to vic, jednak proto ze uz ste si na tento zpusob studia (ignorovat a par dnu pred zkouskou si do hlavy natlacit scripta) zvykli, druhak proto ze o nich neco vite takze pravdepodobne nevylitnete.

J.G. Pašek 11.11.2008 1:52

Ředitel té zmíněné ZŠ říkal . . .

"Žáci jsou naši PACIENTI a podle toho se k nim chovejte".

Pasáček koz ve Vermontu 11.11.2008 1:43

Re: Žáci jsou naši klienti.

Tím asi ředitel myslel:  žáci rozhodují, podřid´te se jejich přání.

Pasáček koz ve Vermontu 11.11.2008 1:40

Re: Zajímalo by mne

Pane ZW, velice s Vámi souhlasím.

ZW 11.11.2008 1:31

Re: Zajímalo by mne

Vysoká (jakož i jakákoliv jiná) škola není firemní zaškolovací kurs. Slouží - mimo jiné - i ktomu, aby student v oboru získal co nejširší rozhled a aby měl povědomí o souvislostech své (možná) budoucí profese i s dalšími obory. V neposlední řadě škola učí "učit se".  Včetně onoho nepopulárního (leč pro život nezbytného) pamětního učení.

Kdo si stěžuje, že oboru jeho úzkého profesního zaměření se na VŠ věnovali celé dvě hodiny, si může gratulovat. Fleming, Einstein, Feynman, Watson a tisíce dalších se o oborech, které je proslavily, nezvěděli na vysoké škole vůbec nic, a přesto nepovažovali svá vysokoškolská studia za zbytečná. Kdo chce a umí, získá ze školy maximum. Kdo nechce nebo neumí, kafrá.

Neboli jak autor článku výstižně píše: Je to "vo motivaci".

mike 11.11.2008 1:13

Re: Žáci jsou naši klienti.

Normalni to asi neni, ale melo by byt ;-P

mike 11.11.2008 1:12

Re: Zajímalo by mne

Taky to tak vidim (test opravnenosti...). Krome toho da vseobecny prehled se zamerenim na dany obor. Coz se obcas docela hodi i v situacich, kdy by to clovek ani necekal.

Pasáček koz ve Vermontu 11.11.2008 1:10

Re: To je úděsné.

Pane Jakube, kdy jste studoval na universitě, že byli studenti tak pilní.  Nebylo to ješte za socialismu, kdy se za studium neplatilo ?

Pasáček koz ve Vermontu 11.11.2008 1:07

Re: Sepuku by měli spáchat

Je to určitý problém, ale učitelé mohou také nosit neprůstřelné vesty.  Na mnoha amerických školách jsou používány detektory zbraní, stejné jako na letištích.

Petr 11.11.2008 1:03

Žáci jsou naši klienti.

S článkem to úplně nesouvisí. Rád bych ale věděl, jestli je normální, aby ředitel ZŠ na poradě říkal učitelům: "Žáci jsou naši klienti a podle toho se k nim chovejte".