16.5.2024 | Svátek má Přemysl


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
xyxyxyxyx 1.10.2007 12:27

hujerismus

Výraz Riceová je správné a spisovné přechýlení jména Rice. Stejně správné je přechýlení jména Jacques (v textu, nikoli v občance) na Jacquesová. To, že to v případě paní Jacquesové udělá málokterý novinář, souvisí hlavně se silným hujerismem autorů článků.

Rpuť 1.10.2007 12:14

Re: Re: Mniška versus jeptiška

A taky rovné příležitosti pro všechny - proč umět ještě něco víc, než zatrhávat.....;-P

Chris Kelvin 1.10.2007 11:50

Re: Autorovo přesvědčení,

Mluvíte mi z duše, Šedovousi.

Šedovous 1.10.2007 11:40

To jsou starosti,

a vůbec nebyla ona bekyně členkou nějakého řádu ? Ten brouček pak k tomu za Presla nebo jak se jmenoval ten botanik co nám oživil češtinu přišel dost nevinně. Jen se prostě podobal ohozem...bekyně mniška...

bp 1.10.2007 11:27

Učte se latinsky a německy...

...to jsou použitelné jazyky pro přesnou a civilizovanou komunikaci.

Angličtina je samozřejmě nutná, tou se nějak domluvíme všude, protože ji všichni umíme, ale je to dost chaotický jazyk.

;-)

Psí vrah Čumil 1.10.2007 11:18

Re: Autor mi mluví z duše.

Jojo, milý šneku, jsem rád, že jsem konečně narazil na někoho, kdo jezdí do Dresdenu, Wienu a Münchenu  a v životě by nevstoupil ani do Paříže, tím méně do Londýna, případně do Cách, širokým obloukem by se vyhnul Vratislavi a do Královce, kdyby se dnes nejmenoval Kaliningrad, by ani nepáchl, nemohl-li by jej nazvazat Königsbergem. :-P

Psí vrah Čumil 1.10.2007 11:04

Re: Propánajána, to je ale myšlenkový guláš -

A pochopitelně, zapomněl jsem na instituci úplně zbytečných veřejných knihoven, kdež lze příslušný výraz dohledat vcelku obratem. Do nich je ovšem třeba pracně zajít.

koumesák 1.10.2007 11:02

Milý autore, katolické mnišky opravdu existují

U známých jsem se setkala s řádovou sestrou - dominikánkou, a tak jsem se jí zeptala na kolegyni ze studií na FF, která byla členkou téhož řádu. "Samozřejmě, že ji znám, ale vidíme se málokdy. Já jsem totiž sestra, ale Terezka je mniška, takže dodržuje klauzuru." Sice jsem ten rozdíl jako česká bráchyně moc nepochopila, ale aspoň vím, že v určitých řádech je pojem "mniška" terminus technicus.

-pp-) 1.10.2007 11:02

Re: Jazyk byl značně przněn za bolševika, když bylo potřeba pologramotným potentátům umožnit vyjadřování takové, jaké ONI považovali za správné.

To je mi nějaké zparchantělé, nemá to být praesident a philosophia?

-pp-) 1.10.2007 10:59

cože, takže třeba "buddhistická jeptiška" má tedy být správně česky?

I já se přikláním k názorům těch, kteří v tomto kontextu chtějí rozhodně radši mnišku.

Psí vrah Čumil 1.10.2007 10:57

Propánajána, to je ale myšlenkový guláš -

a stačí, aby pan Wagner neznal významy slova mniška a popletl politické významy slov s pravopisnými a do toho namíchal přechylování. Původní čtyřdílný SSJČ vyšel na sklonku 80. let v osmidílné reedici; není tedy žádným nakladatelským problémem slovník znovu vydat formou reprintu - s tím nemá ÚJČ Akademie věd vskutku nic společného. Projekty staročeského a staroslověnského slovníku jsou staré už minimálně jedno století - a dotáhne-li je kdo do zdárného konce, budiž mu za to vzdán dík a velepocta.  Že se ovšem nekdo na Psu bude dovolávat jazykových normativů, to je samo o sobě činem hodným zaznamenání do slovníku českých srand. Pan Wagnerovi pak nezbývá, než aby svou česrtvě vzniklou potíž (jak dlouho však žurnalisticky pracuje, aniž sebemenší potřeba slovníku spisovné češtiny přišla na mysl?) řešil a) cestou antikvariátů, b) cestou xerokopií. Obojí se však bohatě vyplatí - například už tím, že nebude žasnout nad tím, jaké významy slovo mniška má.

Šnek 1.10.2007 10:57

Autor mi mluví z duše.

Hezké je taky Barbara Streisandová a prznění názvů zemí Tunis - Tunisko, Mnyjanmar - Mnyjanmarsko a jiné.

Za daleko horší ale považuji dnes modní opakování částí jedné věty - někdy třeba i třikrát. Dělají to naši politici a i "manažeři". Dřív  to byl jen poněkud blbý fór na koktavé: Ty seš ňákej blbej blbej, říkáš všechno dvakrát dvakrát.

Hezké jsou také české názvy jmen měst: Universitní město Tübingen nazýváme hezky česky Tubinky, Trier - Trevír. Jen je mi záhadou, proč také neříkáme nefyork?

I-Worm 1.10.2007 10:39

Re: Mniška versus jeptiška

zatrhávání správných odpovědí umožnuje zaměstnávání nevzdělaných lidí coby učitelů, kontrola totiž není pak tak náročná. A o to dnes jde, ne?

I-Worm 1.10.2007 10:37

Re: Vyhlídka do budoucnosti.

snad arabsky, ne?

Rpuť 1.10.2007 10:35

Mniška versus jeptiška

Mniška je původní feminimum od mnich (z lat. monicus), název bekyně mniška  je od tohoto slova odvozen -  pro nenápadnost zbarvení křídel. Název mniška je velmi starý a dnes se používá tak zřídka, že není divu, když ho někdo neslyšel.

Jeptiška - odvozeno od středolatinského abbatissa (abatyše) přes středohornoněmecké eppetisse. Tedy jasný vliv latinského ritu a němčiny.

Znalost češtiny je katastrofa jako taková. Začíná to výukou, kdy děti ve škole nejsou zkoušeny ústně (nýbrž se zatrhávají v testech správné odpovědi), takže je nic nenutí se látku naučit interpretovat a tudíž nejsou schopné se vyjádřit na úrovni. Navíc odvykly číst a tak se stylistiku a správné používání slov nemají kde naučit. O tom, jakou češtinu a s jakou výslovností slyší v televizi - hanba mluvit. A UJČ AV je kapitola sama pro sebe....

Lizí 1.10.2007 10:23

Re: Re: Podívejte se na jádro věci

U pak že je pravopis nuda! Člověk se tak rozohní, až vidí kroužek jako čárku... :-)

Ghost Dog 1.10.2007 10:22

Re: Mé neoblíbené výrazy současné čestiny

a co slovní spojení : strašně krásná...hrozně hezká...strašně ji miluji...jsem hrozně rád...děsně fajn... a jiné perly jazyka českého...

Lizí 1.10.2007 10:21

Re: Podívejte se na jádro věci

Ano, toť pravda pravdoucí - pokud jde o poslední poznámku, na internetu byla hluboká myšlenka nějakého nedouka, který přispíval do diskuse, nicméně jeho psané myšlenky byly tak plné chyb, že místy až ztrácely smysl. A onť po zpochybnění jeho gramotnosti pravil: Není důležitá forma, ale obsah." Jenže o to jde. Když nebude forma stát, pokud jde o jazyk, za nic, nemusíme se obsahu dobrat nikdy...

astro 1.10.2007 10:17

Re: Podívejte se na jádro věci

  Zúčastnili, pane kolego, zúčastnili!

Lizí 1.10.2007 10:14

Re: Hmm, začnu cenzorovy znalosti češtiny brát vážně,

Ještě lepší je "mějte dobrý sex" místo "milujte se!" Čeština je krásná a velmi bohatá řeč a její komolení by mělo být trestné.

P.S.: A vůbec se nestydím za to, že jsem Češka. A nevadí mi, že se na nás někdo ze sousedství kouká skrz prsty. Náš soused to dělá taky, protože jemu barák padá na hlavu a my ho opravili...

bombík 1.10.2007 10:12

F1

Neodolám závodům F1,které bohužel vysílá Nova.To je pro jazykového estéta očistec! Ten komentátor Horák a jeho kamarád Turek, to jsou vpravdě kabrňáci.Ti se s nějakou češtinou nepářou. Všechny repliky začíná slovy "v každém případě..." nebo "každopádně,nicméně,",ten Turek (nomen omen) zas říká pořád "řekněme tomu..." namísto ´dejme tomu´,atd. Hrůza!!

TBB - falešný mormonský kněz 1.10.2007 10:11

Staročeši-Mladočeši

Thanks God - tehdy neměli internet a museli se pohádat osobně. Jinak asi říkali Gott sei Dank.

Šedovous 1.10.2007 10:06

Autorovo přesvědčení,

že češtinu si vypulírujrte četbou jakéhosi slovníku, je fascinující. Česky se můžete naučit četbou Karla Čapka, jenže kdo ho dneska ještě čte. A u Wieweigha se poučíte leda ve žvaňčeštině, další soudobí autoři, co by ovládali češtinu , jsou mi jaksi neznámi...Nevzpomene si někdo ? Prosím odkaz na rozsáhlou publicistickou činnost byvšího i předbyvšího pana prezidenta či dokonce pana Paroubka (o Topolánkovi raději nemluvě) jaksi neberu...;-D

TBB - falešný mormonský kněz 1.10.2007 9:39

Pane Wagnere, nějak Vám nedošlo

že polovinu pořadů v českých TV dělají naturalizovaní Slováci. Občas se to pozná podle řeči a přízvuku (někdy mám občas dojem, že jsou nejméně ze Zakarpatské Ukrajiny/nebo Rusi), občas se to pozná jen v některých výrazech, neboť se snaží o jazykové mimikry. Každopádně výraz "mníška" je slovenský ekvivalent femininum "mníška" maskulinum "mních". Takže abyste dále nepátral - je to ze Slovenska. Budete-li chtít další sofistikovaný rozbor, obraťte se na příslušný slovenský jazykový ústav, Češi studovali něco jiného a chtít po někom, aby si dal věci do souvislostí, je šílená dřina. Nějak mi to připomíná jednu Werichovu pohádku, kde panovník přemítá o tom, že by se něco mělo dělat s inteligencí národa.

Zkuste to prosím včlenít do lepšího příspěvku o tom, jak se vzdělanost v Čechách propadá a pokud potřebujem ty trochu chtyřejší, tak si je musíme dovézt.

Henry 1.10.2007 9:13

Re: Zásadní omyl

Souhlasím, velmi výstižné. V příspěvcích se mnoho tlachá o nepodstatném. Vnímám také snahu jazyk konzervovat.

george.george 1.10.2007 9:06

zde nejde o jazyk

ale o snížení nezaměstnanosti a výdělek skupiny osob, které na tomto ústavu fungují.

Nevím, k čemu takový ústav slouží a prostřednictvím učitelů mi dělal vždy pouze problémy.

ZW 1.10.2007 8:57

Re: Re: Zásadní omyl - váš.

Sami autoři o doložku neusilují, těm je šumafuk. O udělění doložky žádají nakladatelé učebnic. Z vaší reakce soudím, že byste nejraději z českého jazyka vymýtil zkrácené formulace typu "auto se připravuje na homologaci" (cožpak se auto může samo připravovat?) či "zákon vyžaduje novelizaci" (cožpak kus papíru může vyslovovat nějaké požadavky?). Obávám se, že vaše dřevorubecká snaha bude marná.

Z toho, že nemáte námitky k věcnému obsahu, ale pouze k formě, usuzuji, že buď s obsahem mého příspěvku souhlasíte, nebo jste ho nepochopil. Která z možností platí?

Bohunka a Verča 1.10.2007 8:52

Čeština je zbytečná

My si myslíme, že čeština by se měla zrušit a místo ní zavést angličtina. Vždyť čeština je jenom na překážku. Možná řeknete, že kdyby čeština zanikla, zanikli bychom jako národ. Tak bychom zanikli, a co? Vždyť si přečtěte, co sami píšete. Pořád jenom fňukáte, jak je všechno české špatné a jak je v "Česku" špatně, a fňukáte a fňukáte a fňukáte... Kdybychom zanikli, alespoň by se přestalo fňukat. Nebo, víte co? Vyhrňte si rukávy a místo toho vašeho věčného fňukání nad vším českým jděte něco dělat!

albert 1.10.2007 8:46

Re: Podívejte se na jádro věci

Pozor, vážený Jirko, teď jste politicky nekorektní a narazíte u genderových bojovnic / bojovníků! Viz např. server gita. (Ale já s vámi zcela souhlasím)  ;-)

PPP 1.10.2007 8:44

Re: Re: Re: Re: Zásadní omyl

nebo jeptiška - jeptich