5.6.2024 | Svátek má Dobroslav


Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Zasazabanovaný 15.4.2024 13:07

Správne, a preto boli československé. A bez Slováka Štefánika, jeho kontaktov a osobného nasadenia by pravdepodobne ani nevznikli. Čo ste, akosi, ehm.... pozabudol spomenúť.

V. Liptovský 15.4.2024 13:04

No... A kam mali po marci 1939 "hupnúť"? Mali inú možnosť? Beneš po Mníchove mal plán a nasadol na aeroplán, Hácha o pár mesiacov išiel do Berlína "vložiť osud českého národa do rúk Vodcu"... Ani Slováci, ani Česi si nemohli vybrať... Čiže to vaše "volili blbě" je hlúposť...

M. Zasazabanovaný 15.4.2024 13:01

Tak, tak. Na Slovensku násilne zatvárali slovenské gymnáziá a v Čechách sa Česi vzdelávali vo svojom jazyku. A napriek tomu bolo percentuálne na Slovensku viac Slovákov ako Čechov v Čechách. ;-D

D. Laurencikova 15.4.2024 12:58

Ale no tak, pane Pasata. Uz toho nechte. Rakousko se stalo nikoliv protektoratem, ale soucasti Treti Rise - Ostmark. Rakusane bojovali v uniformach Wehrmachtu, dostali se az do generalskych pozic a podileli se na valecnych zlocinech. To je trosku rozdil.

Jisgteze to byla tezka doba. Ale zrovna predevcirem jsem videla video, ve kterem v Narodnim divadle cesti umelci nadsene zvedali pravice k hitlerovskemu pozdravu a aplaudovali sec mohli Nemcum. Totez pak delali Stalinovi, ted nasi umelci a nejen ti padaji na zadek pred Zapadem a USA a az prijdou Cinane, tak si nechaji udelat sikme oci. Spolehnete se. ;-)

V. Kuhaj 15.4.2024 12:57

Dobře!:-)R^

M. Zasazabanovaný 15.4.2024 12:55

Škoda, že tak nekalkulovali Česi, Maďari, Chorváti... Mohlo to roku 1944 vyzerať inak. :-P

Inak, keby to bol iba kalkul, ako tu nepodložene tvrdíte, tak by sa SNP zúčastnili najmä ozbrojené zložky Slovenského štátu. Ale okrem nich sa masovo k povstaniu pridávali aj bežní občania. Takže si myslím, že táto vaša hypotéza o politickom kalkule môže byť čiastočne pravdivá, ale bez ochoty Slovákov bojovať proti okupačnému režimu, by ten "kalkul" ostal v teoretickej rovine. A preto ak tvrdíte, že išlo iba, alebo najmä, pri SNP o politický kalkul, tak nehovoríte pravdu, pretože tým zamlčujete to podstatné - ochotu Slovákov bojovať.

Víte, který byl z původního Československa pocházející nejúspěšnější stíhač za WWII? - k tomu iba dve veci. Za prvé:Áno, Slováci su schopní, šikovní, vedia sa preadiť v každej dobe. :-P A za druhéé: To nijako neznižuje fakt masovej podpory SNP medzi Slovákmi.

M. Zasazabanovaný 15.4.2024 12:46

R^ 🇸🇰

V. Liptovský 15.4.2024 12:38

Priateľu, už fakt, že takmer každý deň su na tomto portály jeden-dva články na túto tému (dnes dva), svedčí o tom, že autori trpia komplexom krivdy... Skrátka, tí zaostalí a blbí Slováci si dovolil urobiť niečo, s čím, Česi (isteže nie všetci, zjednodušujem) nesúhlasia... Spamätajte sa... Máte hlavu kdesi v prvej tretine dvadsiateho storočia...

J. Jurax 15.4.2024 12:33

Asi tak.

EU se dnes jeví jako velmi problematický spolek s nejasnou, víceméně pochmurnou perspektivou, žádná extra výhra.

J. Jurax 15.4.2024 12:28

Ehm ... legie byly československé, ale většinu legionářů tvořili Češi a Moravané.

Wiki: v ruských legiích bylo Slováků 7,4%, v italských 3% a ve francouzských 16%.

J. Jurax 15.4.2024 12:22

Jo. Ve Feldvídéku jako národnostní menšina. V roce 1918 nebylo v Horních Uhrách jediné slovenské gymnazium, natož vysoká škola.

P. Krešňák 15.4.2024 12:21

Souhlasím :-)

J. Jurax 15.4.2024 12:18

Nestane.

Máte u nás nějaký relevantní politický subjekt, jenž by tu více, tu méně nebyl progresivistickou levičáckou eurohujernou verbeží ani činy, ani hubou?

J. Jurax 15.4.2024 12:12

No, ono SNP jako takové bylo výsledkem kalkulu, že Slovensko původně vsadilo za WWII na stranu, která očividně prohrává.

Víte, který byl z původního Československa pocházející nejúspěšnější stíhač za WWII?

Jistý Ján Režňák, eso slovenských vzdušných zbraní, jemuž je připisováno 32 sestřelů, ovšem stalinských sokolů. Druhý nejúspěšnější byl Karel Kuttelwascher, jemuž je připisováno 20 sestřelů, ale Němců.

https://cs.m.wikipedia.org/wiki/J%C3%A1n_Re%C5%BE%C5%88%C3%A1k

https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Karel_Kuttelwascher

M. Zasazabanovaný 15.4.2024 12:07

V skratke. HSĽS založil Andrej Hlinka ako reakciu na Masarykovo popretie vlastného verejného sľubu, že dodrží Pitsburgskú dohodu. Hlinkovci neboli nikdy za odtrhnutie sa od ČSR. Hlinka zomrel krátko pred 2.sv vojnou, jeho nástupcom bol Tiso, ktorý reprezenntoval umiernené krídlo HSĽS. Roku 1939 bol pozvaný Hitlerom do berlína, kde odolal tlaku a nepodpísal samostatnosť, ale podmienil vznik samostatnosti hlasovaním národnej rady. Výber bol medzi okliešteným Slovenskom, alebo jeho roztrhaním medzi Poľsko a Maďarsko. V lete 1940, na priamu intervenciu Hitlera, získali dominantý vplyv v strane a v štáte extémisti okolo Tuku a Macha. Čo viedlo postupne k odporu väčšiny obyvateľov k ľudáckemu režimu, čo sa prejavilo masovovou podporou SNP (v ktorom aktívne bojoval aj G. Husák).

M. Zasazabanovaný 15.4.2024 11:57

Tak aj Slováci. :-)

M. Zasazabanovaný 15.4.2024 11:56

A Maďari majú v populácii iba 4% pôvodných maďarských génov (prevažujú slovanské, po nich germánske). Tak tí su oveľa menej Maďari, ako Česi Slovania. :-) Ale sú Maďari, lebo existenciu národa primárne neurčujú gény.

J. Jurax 15.4.2024 11:54

Jojo, dobře připomínáte.

V. Kuhaj 15.4.2024 11:50

Který nechať to ráčí přeposlat do uší a myslí voličů.

M. Zasazabanovaný 15.4.2024 11:48

Ja si myslím, že je to mylná analýza, ktorá môže vyhovovať tým Čechom, ktorý sa cítia lepší, rozumnejší od Slovákov a Slovákom, ktorí majú komplex z toho, že sú Slováci a radi by boli nieč "viac" - trebárs Česi. :-P

V. Kuhaj 15.4.2024 11:47

Rozumím. Ale současná "Evropa" má našlápnuto na výrazný dynamický posun, a neřekl bych, že vždy směrem k dobrému. K již zmíněným "muslimákům" páně Křivanovým bych dodal grýndýl, který čím více přísahá na elektřinu, tím méně má v plánu jí vyrábět, na rozdíl třeba od Číny. A démonizování, ostouzení a opovrhování politickou opozicí ze strany současných vlád, masivně podporovaných spřátelenými médii, to myslím také není to pravé ořechové.

J. Majzlík 15.4.2024 11:47

Zde je potřebné posuzovat tyto problémy v časových souvislostech.

Příčinou rozpadu Rakousko-Uherska byla bezprostřední reakce na hrůzy, které přivodila Velká válka. Proto se při kresbě hranic ČSR vcelku logicky předpokládalo, že se další národnostní třenice, a to nejen v našem státě nebudou již opakovat. Nebyli jsme my, kdož se brzy po válce cítil být jejími výsledky ukřivděn. Rovněž nás nelze vinit z podceňování nebezpečí, které nabývalo svých obrysů na straně západních spojenců. Nebylo naší vinou, že Hitlerovo Německo nachytalo atlantické státy i Sověty nepřipravené na jeho salámovou metodu zahájení další války. Právě naopak jsme společně se Slováky byli do jejích osidel každý zvlášť a každý jinými prostředky vtaženi.

Jedním ze společných výsledků války byl vstup vojsk RA na naše území, pro niž byl tento manévr v dané situaci vcelku oprávněným způsobem, jak válku ukončit.

A opět jsme nyní v situaci, kdy se my jako dva osudem spojené národy k vlastní škodě upínáme k mnohdy nepříjemným jednotlivostem, aby nám unikly všechny podstatné souvislosti naší společné historie.

Komu to prospívá?

J. Jurax 15.4.2024 11:44

Wiki: Většinu legionářů tvořili Češi; v ruských legiích bylo Slováků 7,4%, v italských 3% a ve francouzských 16%.

V. Kuhaj 15.4.2024 11:43

Velebnost přímluvy nepíše, to se jen shromáždí přímluvy lidí, kteří si přejí, aby to tam zaznělo, a pak se to hodí na jeden papír. Ale docela by mě zajímalo, jestli by z takto shromážděných přímluv nebyla progresivně odstraněna ta vaše. Mně by tam tedy nevadila.;-D

M. Zasazabanovaný 15.4.2024 11:36

K. Křivan: Légie boli československé, nie české. A je sporné, či by boli vznikli bez M. R. Štefánika.

https://www.snm.sk/muzeum-online/blog-muzeum-online/nove?clanok=milan-rastislav-stefanik-general-osloboditel-legionar

... Štefánik pri vzniku československých légií zohral rozhodujúcu úlohu. Predložil francúzskej armáde návrh na vytvorenie samostatnej čs. jednotky. Od apríla 1916 pôsobil v Taliansku a dal výrazný impulz k letákovej akcii, v ktorej nabádal slovanských vojakov rakúsko-uhorskej armády k prebehnutiu na taliansku stranu. Podarilo sa mu získať významné kontakty medzi talianskou politickou elitou. V júli 1916 bol Štefánik francúzskou vládou vyslaný do Rumunska a Ruska, kde rokoval v rámci tzv. ,,zajateckej akcie" o nábore čs. dobrovoľníkov z radov zajatcov pre francúzsky front. Misia sa však zmenila na zápas za jednotu čs. odboja. Keď sa však Štefánik začiatkom roku 1917 opäť do Ruska vrátil, inicioval tzv. Kyjevský zápis. Po februárovej revolúcii 1917 v Rusku sa mu s predstaviteľmi novej dočasnej ruskej vlády podarilo dohovoriť hlavné princípy formovania česko-slovenského vojska a taktiež dosiahol uznanie ČSNR za jedinú predstaviteľku čs. odboja v zahraničí. Po známej Zborovskej bitke 2. júla 1917, sa z pôvodnej Českej družiny začala postupne vytvárať najmasovejšia vojenská zložka prvého čs. zahraničného odboja – Československý zbor v Rusku.

Od mája 1917 Štefánik v USA organizoval nábor do légií vo Francúzsku. Tie vznikli na základe prezidentského dekrétu Raymonda Poincaré o čs. armáde z 19. decembra 1917, ktorý pripravili s E. Benešom a štatútu zo 7. februára 1918. V apríli 1918 Štefánik uzavrel dohodu o vzniku čs. légií v Taliansku a podieľal sa na ich vzniku. ...

https://www.bojoslovensko.sk/ - ...Veď tak ako Česi a Slováci i Maďari a príslušníci iných národností bojovali za svoju vlasť – Slovensko.

M. Zasazabanovaný 15.4.2024 11:32

Ptáček, Ptáček, z ktorého hniezda ste vypadol, že to máte v hlave tak domotané?

Pitsburgská dohoda a podrazák Masaryk - následok: vznik národného slovenského hnutia na čele s A. Hlinkom, ktorý nikdy nemali v programe odtrhnutie sa od ČSR.

Česká pražská vládna zbabelosť roku 1938 - následok: neschopnosť ČSR brániť sa a Hitlerov diktát - buď oklieštené Slovensko alebo jeho roztrhnutie medzi Maďarsko a Poľsko.

Radikalizácia HSĽS po priamej intervencii Hitlera v lete 1940 - následok: masová podpora SNP na Slovensku - Slováci boli na strane víťazov vďaka vlastnému boju proti nacizmu, Protektorát Bohmen und Mahren s tým nemal nič spoločné,

1946 - víťazstvo komunistov v Čechách a na Morave, na Slovesnku vyhrala DS - následok: Slovesnko je jediná krajina v Európe, do ktorej prišiel komunizmus zo západu, z Prahy - tu ste sa asi jedinýkrát trafil. :-)

K. Křivan 15.4.2024 11:13

"boj o státnost Španělska," vyhrál Franco.

K. Křivan 15.4.2024 11:07

Pane Fráňo, Vaše slova do Božího ucha !

K. Křivan 15.4.2024 11:03

Já nechci žít v Evropě zasviněné islámem, pod nadvládou muslimáků. Rv

K. Křivan 15.4.2024 10:59

Já bych asi četl "Bože postarej se aby pětikolku a bruselskou vrchnost už konečně vzal čert ! A aby volby v USA vyhrál Trunp !"

Myslíte, že by se velebnost pokakala ?