7.6.2024 | Svátek má Iveta, Slavoj


Diskuse k článku

AUTA: Perly zeleného šílenství ve městech

Vše nasvědčuje tomu, že všechna auta, vypouštějící z výfuku CO2, čeká zákaz vjezdu do městských aglomerací. Ale čím budou pak automobilisté po městech jezdit?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Langer 24.7.2022 5:41

Přesně! R^ [>-]

R. Langer 24.7.2022 5:40

Někdo to bohužel bere vážně... :-(

R. Langer 24.7.2022 5:39

Zelené nesmysly, past na dotace. :-P

R. Langer 24.7.2022 5:38

Dotlačil ho tam, kde dnes je. NIKAM! :-P

R. Langer 24.7.2022 5:37

No jo, v noci jim vlastně ty FVE moc nefungují. Kdo by to byl řekl? ;-)

R. Langer 24.7.2022 5:36

No, je vidět, že tomu fakt nerozumíte, co? ;-)

L. Novák 23.7.2022 23:45

Ale to je zřejmým cílem zelených EU komunistických šílenců, ať už hlásají jakékoli "dobro pro všechny".

Stačí se podívat, jaké jsou už dnes zřejmé důsledky násilím státu zaváděných "zelených" nesmyslů z pomatených hlav jako Frans Timmermans (EU/EK). Ohánějí se odvrácením změn klimatu a "uhlíkovou neutralitou", ale řada opatření nejspíš působí zcela opačným směrem. A s klimatem to samozřejmě ani nehne, ať už zelený byznys bude postupovat tak nebo tak... :-P

J. Chalupnik 23.7.2022 22:52

I rusky T-34 a asi i dalsi tanky mely pneumaticky starter.

Nemecky StuG mel setrvacnik - dva chlapi ho roztocili klikou a ten pak nahodil motor. https://www.youtube.com/watch?v=AcC30-rZBak (tady teda roztaci chlap a devce :) )

L. Novák 23.7.2022 22:40

Takových projektů růzé firmy nasekají tucty, dokud se jim daří intenzívním marketingem získat dotace "na vývoj". Elektřina z obnovitelných zdrojů jako zdroj je nesmysl, spočítejte si, kolik různých "zelených" principů ukládání energie už je ve hře a zelená propaganda je označuje jako perspektivní pro budoucnost... Všechny se snaží tvrdit, že v době přebytku budou využívat "levnou" energii z OZE. Potíž je ale v tom, že takové masívní přebytky zatím nikdo neprodukuje a když v Německu začne foukat, tak to zase není dostatečně dlouhý časový úsek, aby mělo smysl budovat jakoukoli drahou průmyslovou kapacitu na využití krátkodobě vysokého přebytku el. energie, která pak bude stát nečinně zbývající většinu roku. Pořád platí využití fotovoltaiky kolem 10-15 % z celého ročního času a ještě v ročním období, kdy svítí slunce, u vrtulí je to podobné (na pobřeží Německa možná o něco lepší).

Vy prostě ten přebytek energie z OZE, aby se dala ekonomicky využívat bez přerušení provozu, nemáte a nikdy mít nebudete. Proto všechny technologie, které se na tento "přebytek" odvolávají, dojedou na ekonomickou (ne)efektivnost velmi nízkého využití investovaných prostředků. Bez ohledu na to, jestli zeleně zamořený bankovní sektor bude investice tohoto druhu jako "zelené" podporovat nebo ne.

Stačí si představit, jaký nápor na spotřebu el. energie vyvolá jen přitroublým Green Dealem vynucená elektrode(mo)bilita, která je schopna pozřít velkou část produkce energie ze všech zdrojů, nejenom z OZE. A pak se podívejte na seznam všech ostatních zájemců o "přebytky el. energie z OZE", a zjistíte, že většina z nich energii pro provozování ve větším rozsahu nebude mít žádnou. :-)

Mnoho psů, zajícova smrt... :-P

A vy jim ještě děláte reklamu bezhlavým kopírováním.

J. Chalupnik 23.7.2022 22:39

A jak presne do toho zapada "benzinka" (nebo spis "vzduchovka" nebo "stlacenka")? Co jsem tak zbezne prolistoval jejich stranky, tak nikde nezminujou pouzivane tlaky, krome dvou obrazku, kde tak nejak odhaduju pouzivany tlak na 2,5 baru, coz je stokrat mene nez 234 baru zminovanych v clanku jako tlak pouzivany v pneumobilech.

Na strankach Enairys jsem nenasel vubec zadne technicke informace o pouzivanych tlacich, kapacitach zasobniku stlacenecho vzduchu, kapacitach zasobniku s vodou na ukladani prebytecneho tepla atd. atd. Nebylo co studovat.

Ale dobre, rekneme, ze Enairys pouziva tepelny vymenik s "vodnim pistem" na odebirani tepla. Na ulozeni 1kWh potrebujete asi deset litru vody. Komprese vzduchu ma asi padesatiprocentni ucinnost, takze predpokladejme, ze zbytek bude teplo. Kapacita baterii v elektromobilu je rekneme 100kWh, pneumobil na tom bude zhruba stejne (mel by byt, aby mel vubec smysl), takze na jedno natlakovane auto potrebujete 1000 litru vody na ulozeni odpadniho tepla.

Pokud mate presnejsi udaje, sem s nimi.

P. Selinger 23.7.2022 22:14

Je načase opustit to zelené šílenství, než na základě zelených nápadů lidstvo vyhyne.

L. Novák 23.7.2022 22:13

Opatrně s těmi nočními sazbami. Německo nestačí v noci pokrýt vlastní spotřebu a musí dovážet. Proč, to je snad jasné... :-)

L. Novák 23.7.2022 22:09

A proto jim říkám(e) "zelení komunisti"...

K. Wágner 23.7.2022 20:54

Až přijde zákaz spalovacích motorů, žádnou "nádrž na fuj PHM" už v nových autech nenaplníte... :-/

K. Wágner 23.7.2022 20:45

Prostudujte si alespoň stránky Siemens Energy, kde máte dobře vysvětleno skladování energie stlačeného vzduchu. A pusťte si tam video, kde je vysvětlen adiabatický cyklus CAES s tepelnou akumulací, kdy se ke kompresi vzduchu používá elektřina, nejlépe z obnovitelných zdrojů, která vzduch zároveň ohřívá:

https://www.siemens-energy.com/global/en/offerings/storage-solutions/thermo-mechanical-energy-storage/caes.html

P. Diviš 23.7.2022 20:40

Ano, bohužel. Dávná představa zelených, že lidí je moc (ale nechtějí je redukovat tam, kde se neuživí). Tak je alespoň chtějí připravit o dopravu a radost ze života.

J. Pospíšil 23.7.2022 20:10

Jo, je to tak. Ve vesnicích na severu Sibiře neumí rozvést vodu a zpátky kanalizaci permafrostem, ony jim ty vedení potvory zamrzají.

P. Kubáč 23.7.2022 20:08

Je hezké že autor myšlenkou ulpí na nějaké krajně nepraktické technologii pohonu vozidel a tu pak rozebere na molekulární úrovni.

V tom však problém netkví - podstata elektromobilismu - je v tom že ( elitami chtěně ) přinese rozvrat soukromé osobní dopravy, omezí mobilitu a zvýší poslušnosti lidí - a k tomu elektromobily slouží velice dobře i kdy výroba baterie vyžadovala 1000 g CO2 na kWh kapacity.

J. Pospíšil 23.7.2022 20:02

V Neználkovi měli auta na sodovku. Už víc jak půl století na ně čekám.

J. Pospíšil 23.7.2022 20:01

Ale ne, v garáži se bude stlačovat, spalovat elektřina tím reverzním motorem, aby se dojelo k plničce.. Jen blázen by stlačoval a pak zase ochlazoval volnoběhem.

J. Pospíšil 23.7.2022 19:54

Jasně, když máte stlačovnu za rohem. A jezdíte akorát do práce a do superhyper, co je nedaleko.

P. Labaj 23.7.2022 19:22

Nejde o to, kolik za něho platím. Jde o to, jestli při propagaci nějaké technologie implicitně nebo explicitně jeho nulovou cenu akcentuji.

U přečerpávacích elektráren (které na rozdíl od pneumatického systému smysl mají, protože principiálním produktem přeměny energie zde není teplo) asi nebudete nikde číst, že používají vodu, která je "zdarma".

P. Labaj 23.7.2022 19:13

Nemusí být použito explicitně slovo "zdarma". Použijí se náhradní slova v podobném významu (například "přebytek"). Takže z kontextu sdělení plyne, že cenu této vstupní energie není třeba v dalších úvahách řešit.

Zrovna to stlačování vzduchu potřebuje vstupní energii "zdarma", protože jinak je jeho účinnost prostě tragická. Pokud bychom uvažovali běžnou cenu elektřiny, tak o tom vůbec nemá smysl mluvit. Na rozdíl třeba od baterek, kde možná může mít smysl třeba baterku nabíjet levnější noční sazbou a používat v době dražší denní sazby. To by se stlačeným vzduchem možná šlo provozovat v limitním případě tak, že by se v noci generované teplo použilo pro vytápění. Ale i tak by zřejmě vyšlo líp raději to teplo z elektriky dělat tepelným čerpadlem než jako vedlejší produkt stlačování vzduchu.

Myslím, že tady fyzika prostě nepustí. Asi ne nadarmo se tento desítky let starý princip mimo speciální případy v praxi nijak nevyužívá. A ne nadarmo se v průmyslu říká stlačenému vzduchu "nejdražší forma energie".

L. Novák 23.7.2022 18:38

To jsou jenom takové novinářské štěky bez vážnějšího významu pro aktuální praxi.

L. Novák 23.7.2022 18:36

Řekl bych, že to je jen jedna součást "fantasmagorického mixu", který nikdy nebude vybudován v rozsahu, aby mohl mít význam pro energetiku průmyslových zemí jako metoda k ukládání el. energie v potřebách, které vyvolaly astronomické dotace do Občasných Zdrojů Energie a likvidace konvenčních zdrojů stabilních v trvalém provozu.

K. Wágner 23.7.2022 18:32

Tedy jako teoretická diskuze - pokud necháte v garáži běžet vzduchový motor ve svém pneumobilu od MDI na volnoběh, můžete mít v té garáži zatracenou zimu...On totiž z výfuku pneumobilu jde ledově studený vzduch. ;-)

K. Wágner 23.7.2022 18:20

Až na to, že systém HyPES-R společnosti Enairys se má v zimě využívat k vytápění a za horkého léta ke chlazení interiéru. Ale jistě jste si ten systém už nastudoval a děláte si tu z nás jen legraci :

https://www.enairys.com/clean-energy-autonomy/

K. Wágner 23.7.2022 18:08

A co potom ten systém skladování vzduchu, nazývaný Compressed Air Energy Storage (CAES). Nosnou myšlenkou akumulačního systému CAES je využití přebytečné elektřiny z fotovoltaických a větr­ných elektráren k výrobě stlačeného vzduchu o vysokém tlaku za pomoci kompresorů a poté jeho ukládání, aby mohl být později použit pro výrobu elektřiny, přičemž konvenční CAES má relativně nízkou cenu ve srovnání se všemi druhy baterií. Výhodou CAES je také to, že umožňuje ukládat energii ve velkém měřítku, což je překážka pro elektrochemické bateriové technologie.

https://www.pv-magazine.com/2022/01/11/improving-compressed-air-energy-storage-efficiency-via-chemical-reactions/

K. Wágner 23.7.2022 18:01

Pane Labaji, citujte, prosím, přesnou pasáž z některého mého článku, kde tvrdím, že "elektřina ze solárů je zdarma", ať si to mohou všichni návštěvníci této diskuse přečíst. Děkuji. X

H. Paculová 23.7.2022 17:52

Kolik za vzduch, co neustále dýcháte, tedy platíte ?