1.6.2024 | Svátek má Laura


Diskuse k článku

AUTA: Perly zeleného šílenství ve městech

Vše nasvědčuje tomu, že všechna auta, vypouštějící z výfuku CO2, čeká zákaz vjezdu do městských aglomerací. Ale čím budou pak automobilisté po městech jezdit?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Z. Lapil 24.7.2022 12:33

Nemusíte mít víc nádrží, stačí nějaký píst na "konstantní silne" pružiny. Velké plynojemy to řeší pohyblivou střechou s konstantní tíhou.

Napadá mě nějaký elektromagnet, ten by mohl vyvíjet nějakou konstantní "nepohyblivou silu".

P. Molík 24.7.2022 12:31

Když se klima vyvíjí a prochází přeměnami v časovém horizontu řádu miliard let, tak nějací zelení magoři nemají šanci změnit klima k obrazu svému během několika let. Jde ale o to, že vážně poškodí naši civilizaci a občanskou společnost a napáchají biliónové škody jen proto, aby se co nejvíc napakovali. Parametry ekonomického a "právního" uspořádání EU jsou nastaveny tak, aby nejvíce profitovali prosazovatelé různých podvodných projektů na bázi zelených dogmat, a to na úkor miliónů Evropanů. Neznám více zdeformovanou společnost, než "naši" EU. Zelená psychopatie má zničující dopad. A naši příznivci vládní pětikolky nadšeně tleskají kolaboračním snahám vlády Fialy.

H. Paculová 24.7.2022 12:30

Tak jak to máte napsáno, to vypadá, že se vloudila chybička. Ten pneumobil od MDI nejezdí na "vnitřní energii" stlačeného vzduchu o tlaku 25 MPa, ale na práci vzduchového motoru, kde se údajně "předem stlačený vzduch v nádržích přenáší do komory (nazývané aktivní), která poskytuje práci předtím, než se vzduch roztáhne ve válcích za účelem provedení fáze zdvihu".

V. Novak 24.7.2022 12:25

Obávám se, že především autor...

P. Molík 24.7.2022 12:06

Vládnou nám hlupáci ve službách zelených fanatiků, kteří obsadili důležité posty ve vedoucích strukturách EU. Ambice zelených hlupáků jsou historicky největší a z logického hlediska naprosto neodůvodněné. Vznikla nová věrouka na bázi gretensko-klimatických dogmat, která za stávající situace má větší škůdcovský potenciál než ideové postuláty, ze kterých vycházejí při svých nenávistných akcích alláhakbarovští aktivisté. Zelení fašisté se svými věrnými pomocníky z bruselského vedení EU jsou schopni ohrozit i stabilitu základních pilířů evropské civilizace. Jakobínská zarputilost šílené Uršuly promíšená s infantilní gretenskou umíněností činí z vedení EU neřízenou a velmi nebezpečnou střelu proti zájmům miliónů Evropanů. A naše vláda slepě a poslušně následuje do horoucích zelených pekel Uršulu a spol. Občané Evropy se ocitli ve spárech hydry zeleného fašismu. Aby zelení fašisté posílili možnosti svých militantních a agresívních aktivit proti lidu, tak sahají k opatřením, která rozkládají demokratický systém tak, aby ukojili své morbidní chutě k realizaci šílených sociálně-inženýrských experimentů na bázi dogmat ze zeleného katechismu. Situace je natolik vážná, že 21. století zřejmě bude posledním stoletím vyspělé evropské civilizace.

K. Wágner 24.7.2022 11:57

Chápu, že jste trochu ironická, ale zdejší diskutéři by si toho mohli chytit. Většinou ani netuší, že každá veřejná plnící stanice CNG má větší zásobník (hruba takový, jaký by byl třeba pro stlačený vzduch jímž se plní nádrže pneumobilů). V kompresorovém zařízení tu je plyn stlačován na tlak až 29 MPa, přičemž kompresor stanice musí být vhodný pro zemní plyn nebo biometan a jsou na něj kladeny vyšší nároky než na kompresor, který stlačuje obyčejný vzduch. Na stanicích CNG se plní nádrže aut na tlak 21 MPa, u pneumobilu by to mělo být na tlak 25 MPa. Tedy veřejná plnící stanice pro pneumobily bude prakticky adekvátní stanici CNG a některé její sériově vyráběné komponenty, včetně výdejních stojanů, můžou být využity pro výstavbu plnící stanice se stlačeným vzduchem v zásobníku.

A nevím o tom, že by někdo řešil, "co dělat s teplem z plnících stanic" u CNG.

V. Novak 24.7.2022 11:47

Ano - a "takové vylepšeníčko" - kohoutek, odkud se dala sodovka čerpat na pití.

L. Novák 24.7.2022 11:21

Pár příkladů geniálních technologií... ;-D

https://www.lidovky.cz/orientace/veda/pentagon-testuje-solarni-panel-ve-vesmiru-v-budoucnu-by-lidstvo-mohlo-vyuzivat-vesmirnou-slunecni-en.A210227_112823_ln_veda_lihav

https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/kam-s-prebytecnym-co2-do-zeme-zni-z-islandu-zacinaji-tam-sta/r~129f5a34a98811eba4560cc47ab5f122/

https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/elektricka-letadla-a-mene-aut-maji-snizit-emise-ty-zhorsuji/r~cbf42ac6f13811eba824ac1f6b220ee8/

https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/doprava/letecky-kerosin-z-vody-a-zbytku-potravin-v-nemecku-zacala-vy/r~73383164251f11ec966d0cc47ab5f122/

https://www.novinky.cz/auto/clanek/mnichov-testuje-solarni-prives-za-autobus-ma-sporit-tisice-tun-co2-40392741

https://magazin.aktualne.cz/umele-velrybi-vykaly-by-podle-nekterych-vedcu-mohly-zachrani/r~50046334affd11ecb5bd0cc47ab5f122/

... a mnoho dalších podobných. EU :-)

L. Novák 24.7.2022 10:45

Ano, lidstvo se uživí "zeleným" dotovaným byznysem. Zelené magory ale porazí obyčejná trojčlenka. Kde pořád brát ty dotace? :-P

L. Novák 24.7.2022 10:41

Asi toho metanolu není potřebné množství za přijatelnou cenu. A navíc, voní a chutná jako etanol... ;-D

D. Hrubý 24.7.2022 10:34

A ještě je třeba vzít v úvahu, že pokud něco pohání stlačené medium, s poklesem tlaku v nádrží, klesá i dynamika. A čím větší nádrž, tím rychleji se tlak ztratí v objemu. A pokud se s tim počítá, tak nádrž vždycky bude mít nějaký minimální přetlak. Řešením je vice malých nádrží. Pak to musí řídit elektronika... Míval jsem letadlo na stlačený CO2. Opruz. Hned jak to šlo, přešel jsem na motory na metanol. Proč nikdo neřeší tuhle cestu?

Z. Votava 24.7.2022 9:47

Ten vzduchový motor bude podobná pohádka, jako studená fúze. Tedy spousta hezkých obrázků strojů a spousta řečí o tom, jak to krásně funguje a reálný stroj nikde není a nebude.

Troška fyziky:

1) Spalovací motor - nějaké hrubé výpočty: nádrž 50 l, hustota benzínu 700 kg/m3, výhřevnost 40 MJ/kg, účinnost 30 % (energie při spálení paliva versus co se použije na pohyb), spotřeba 7 l/100 km.

To máme dojezd 700 km a užitečná energie (ta co se použije k pohybu auta) 420 MJ.

2) Elektromotor: Baterie 50 kWh = 180 MJ, účinnost dám pro jednoduchost 100 % (myslím přeměnu energie z akumulátorů na pohyb, ne celý cyklus od výroby, nabájení...) mi dá dojezd asi 300 km.

3) Vzduchový motor: pokud budu požadovat dojezd 100 km, potřebuji asi 70 MJ (počítám ve všech případech se stejným autem - hmotnost, aerodynamika). Při stlačeném vzduchu (dvouatomové molekuly) při tlaku 25 MPa (v článku uvedeno 248 bar, což zhruba sedí) by muselo být tohoto vzduchu 1,12 m3, aby měl odpovídající VNITŘNÍ energii. Ovšem neexistuje (v principu) cesta, jak celou tuto energii přeměnit na užitečnou práci. Tím nepopírám, že by nešlo využít stlačený vzduch k pohonu, jen tvrdím, že účinnost přeměny energie stlačeného vzduchu na práci bude dost mizerná (řádově procenta), a tedy při daných parametrech, co jsou v článku by nádrže musely být řádově 10-100 m3.

K. Wágner 24.7.2022 9:43

Vážený pane Strakoši, na rozdíl od Vás nejsem vzděláním technik nebo fyzik, ale přece jen chápu, proč z výfuku pneumobilu vychází při běhu motru studený vzduch, jímž lze „vychladit“ garáž. Jenže zde několik diskutérů hovoří o tom, jak motor na stlačený vzduch společnosti MDI, který je reverzibilní jako kompresor, má natlakovat nádrž v pneumobilu: tedy při jeho činnosti nejde pak vzduch do výfuku, jako je tomu v případě, kdy má pohánět pneumobil, nýbrž jde tentokrát vzduch z motoru do nádrže auta. A pokud také mluvíte o „vytápění“ garáže při natlakování nádrže (za 3-6 hodin), tedy by vzduch v garáži měla markantně ohřívat reverzibilní činnost vzduchového motoru. Předpokládám, že diskutéři nemají jen maličkou sklepní kóji, ale opravdovou garáž. Čím se tedy vzduch v této garáži ohřeje? Rozpáleným motorem ? Nebo snad rozpálenou nádrží, do níž se natlakuje okolní vzduch? Není mi vůbec jasné, kam takový výklad směřuje. Pokud by měla být teplota motoru, nebo nádrže na stlačený vzduch při plnění neúměrně navýšena, nebyl by takovýto systém vůbec použitelný. Je mi tak záhadou, jak lze garáž pneumobilem vyhřívat. Buďte tak laskav a popište zde, prosím, jako s udávanou funkcí motoru firmy MDI obeznámený technik, několika větami, srozumitelnými i čtenářům této diskuse z řad laiků, jak dochází k markantnímu navýšení teploty v garáži, v níž se při uvedení do reverzibilního chodu vzduchového motoru po několik hodin plní nádrž pneumobilu stlačeným vzduchem. Děkuji.

L. Žaloudek 24.7.2022 9:31

Chci tady už jednou požádat, abychom všichni přestali psât o rozdílu mezi "vysokým a nízkým tarifem". Proč? Podívejte se do ceníků ČEZ a uvidíte!

Z. Lapil 24.7.2022 9:04

Samozřejmě.

A je tu pořád otázka, jestli nepohanet auto motorem rovnou komplikované systému a snižování jeho účinnosti vložením dalšího elementu.

K. Novák 24.7.2022 9:03

Lidstvo nevyhyne. Vyhynou myšlenkový dinosauři Vašeho typu!!:-P

K. Novák 24.7.2022 9:01

Vypouští CO₂!!;-D

Z. Lapil 24.7.2022 8:59

Řeč byla o dojezdu, ne o rychlosti plnění. A konkrétně tohle auto má na "tankovani" celou noc.

L. Novák 24.7.2022 8:41

No to zase ne, při jízdě po kružnici setrvačník neustále mění polohu osy otáčení, takže to je ten nejhorší případ, kdy se setrvačník trvale "brání" změně směru pohybu... ;-D

L. Novák 24.7.2022 8:13

Každé děcko si dnes dokáže nagooglovat kdejakou "technologii" vážně popisovanou na webových stránkách. Ale jenom málo z nich dokáže vytřídit ze seznamu alespoň ty nejkřiklavější nesmysly. A pak se to objevuje recyklované třeba i v ČTK jako "zpravodajství"... :-P

L. Novák 24.7.2022 8:08

Magazíny, specializující se na solární průmysl a odvětví skladování energie, dělají především reklamu projektům, které chtějí získat státní dotace. Bez nich by se nedaly použít v praxi.

To je problém prakticky všech těchto projektů, z nichž mnohé jsou kuriózní až směšné už na první pohled.

Takže si je všechny můžete poskládat do sloupce, a jeden vedle druhého v reálné praxu budou nepoužitelné kvůli vysokým nákladům a ekonomické neefektivitě v provozu.

Státní/vládní úředníci jsou často velmi hloupí a nechají se klidně přesvědčit, že testování virgule na vyhledávání vodních zdrojů vyžaduje milionové dotace "na výzkum"... Takových příkladů najdete řadu i v ČR po roce 1990...

R. Langer 24.7.2022 6:06

Tak kva kva kva kvantová baterie, říkáte? Jenom aby to zase nebyla nějaká kachna! ;-D

Pro ty pomalejší - je to kachna. ;-)

R. Langer 24.7.2022 6:03

Jo, to je pravda. U elektroletadla by ale prý rekuperace měla dosahovat přes 30 %. Fakt. ;-D

R. Langer 24.7.2022 6:00

Ano. Už o nich čtu přes 40 let. Ale v obchodě jsem zatím nekoupil ani jednu. Kolik jich máte nakoupeno vy? ;-D

R. Langer 24.7.2022 5:59

Nebo pořád do zatáčky! ;-D

R. Langer 24.7.2022 5:57

Jo, to je ale to jediné. :-/

R. Langer 24.7.2022 5:56

O tom nepochybovali učenci, ale stejní techničtí analfabeti, jako jste vy. Kdo měl základní technické vzdělání, tak chápal odjakživa, že ptáci létají, a přitom jsou těžší než vzduch. :-P

R. Langer 24.7.2022 5:53

Jsou to nesmysly...

R. Langer 24.7.2022 5:52

A jakým způsobem se ten motor bude podle vás pohánět? ;-D

R. Langer 24.7.2022 5:45

Vy jste statistiku evidentně nestudovala, že? :-/