17.5.2024 | Svátek má Aneta


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Psí vrah Čumil 22.11.2007 10:16

Bože, kýž jsem předsedou MS ODS v Brandýse nad Orlicí.

Tak jasné vidění...

Alfred 22.11.2007 10:14

Ideu státu

nechápu. Vypadá to tak, jakoby větší bylo vždycky i lepší. Číňani ovládají 1.3 miliardy lidí a nedokážou se vykašlat na Tchaj Wan. Rus by neořežil tu hanbu, kdyby musel odtáhnout z Čečny. Co je tak úžasného na pseudojednotě lidí, kteří k sobě v reálu nic necítí, naopak mají dojem, že je ten druhý bere na hůl? Je jedno, jestli je ten dojem oprávněný nebo falešný. Pokud se cítím okrádán, jediným důkazem, který budu ochoten akceptovat, že tomu tak není bude možnost osamostatnit se.

Brouk Pytlík 22.11.2007 10:14

Hodnocení autora

Autor je totání vypatlaný magor, akorát nevím jestlina to, že za všecno můžou komunisti, přišel sám svou hlavou nebo je to, to jediné co pochytil ve škole?

Vlastimil 22.11.2007 10:05

Pomýlený příspěvek

který lze omluvit snad jen mládím autora. Na Slovensku jsem žil 17 let až do roku 1992, takže jsem rozpad federace zažil na Slovensku na vlastní kůži. Pocit československého národa se zakořenil mezi mnoha Čechy, ale jen mezi málo Slováky. To se ostatně projevilo už v březnu 1939, když vznikl první slovenský stát. To samé se projevilo ihned po pádu komunistického režimu v roce 1989. Na Slovensku začaly vznikat slovenské politické strany jejichž politický program byl orientován pouze na Slovensko (na jejich volebních plakátech byly pouze mapky Slovenska a nikoli Československa). Nepodařilo se se vytvořit žádnou "federální" politickou stranu - od Občanského hnutí se na Slovensku okamžitě oddělila VPN a ani ODS se nepodařilo uchytit se na Slovensku. Vznikla tak "slovenská politická scéna" a "česká politická scéna.

Rozdělení Československa považuji za logický důsledek vývoje. Proces emancipace slovenského národa postoupil už značně daleko a na Slovensku vznikal pocit, že nastal čas jej završit či dokončit i vytvořením vlastního státu. To se nakonec i stalo. Přes excesy prvních let během vlády V. Mečiara se nakonec ukázalo, že Slovensko bylo na vlastní stát zralé a že si vede dobře.

V Belgii je situace úplně jiná. Ta existuje již 180 let a obyvatelstvo ji má více zažitou. Navíc by zde na rozdíl od nás byly značné problémy s vytyčením hranic - co s hlavním městem Bruselem? U nás nějakými hranicemi nebyl žádný problém, to bylo jasné už 1000 let. Roli královské dynastie v Belgii považuji za marginální. Návíc mám pochybnosti o životaschopnosti Vlámska a Valonska jako samostatných států. Valonsko by se zřejmě relativně brzo stalo součástí Francie. Ale co s Vlámskem? Toto všechno si zřejmě mnozí v Belgii uvědomují a jsou mnohem opatrnější.

Příspěvek autora mi proto značně připomíná jakousi studenskou ročníkovou práci.         

vita 22.11.2007 9:53

Re: To sa nikto nepýta , že prečo sme odišli z ČSR.

Neptá. Už je to jedno. Rozhodli jste se - a málo který Slovák byl v 92. ochoten připustit, že Slovensko si nejspíš pohorší, respektive že si pohorší víc než Česko. Společný trh je společný trh.

Nikdo trenkrát neříkal "Pomohli jste nám dospět, díky za to - a teď už musíme jít svou cestou.". Zato slov o kolonii a vykořisťování jsem slyšel dost. Od lidí, kteří dostávali od socialismu mnohem víc, kterým dotace uzmuté Česku zajistily nejrychlejší rozvoj v Evropě - jak někdy začátek 90. let přiznal jakýsi předseda organizace evropských region, čertví, jak se to jmenuje/jmenovalo. A taky říkal, ženom totalita to umožnila - žádný demokratický politik závislý na přízni lidu si nemohl dovolit ani navrhnout takový transfer!

Vzpomínám si, jak jsem někdy v 87. roce vykládal nějakému přiopilému Belgičanovi (on to tedy byl buď Valon nebo Vlám a moc mi to vnucoval, ale už jsem zapomněl co že byl), jak máme dvojjazyčné zprávy a dvojdílnou hymnu a jak ta slovenská bojovná část vyrovnává tu českou, mazlivou až smutnou... Byl jsem na to hrdý. No jo - a Belgie ještě drží...

Liberta 22.11.2007 9:52

Re: To sa nikto nepýta , že prečo sme odišli z ČSR.

Ale však to také dopadlo, jak mělo, ne? Dospělé dítě se osamostatnilo, v kapse celých 45 mil. doláčů ;-P, a teď ať si chroustá svůj suchý chléb samo. My na ně s láskou vzpomínáme:-)

Liberta 22.11.2007 9:49

Re: Re: Tedy

Jak tady někde v diskusi napsal(a) vita, mumláním mantry, že komunisti můžou za všechno, se naše sociologie k vědeckým výšinám asi nevyšvihne. Nicméně tento způsob zjednodušeného uvažování není originální - v minulých desetiletích to bylo přesně tak: za všechno může prohnilý kapitalismus/imperialismus potažmo finanční oligarchie (za sociálné problémy, národnostní konflikty, marasmus morální, vzdělanostní, ekonomický....) , také to bylo naprosto jednoduché. Je jedno, co si do věty "X může za všechno" dosadíme, ale ta věta tu v minulých 40 letech už také zněla, sorry:-/

Líná huba 22.11.2007 9:45

Důvody

Pan autor je z těch mladých perspektivních, kteří si už očíhli, že nemusejí nic umět ani vědět, pro kariéru jim stačí, že jsou "čistí". V praxi to znamená, že v roce 1989 měli šest let, nebyli v KSČ a v Cibulkových seznamech byl jen dědeček. Aby si to ještě posichrovali, volají po permantentních čistkách, protože oni ty staré bolševické kádry rádi nahradí-tedy samozřejmě jen na těch lukrativních   postech. K tomuto cíli je dobré všechno, ovšem úplně nejlepší je opatřit si tik, který se projevuje   pravidelným voláním, že za všechno můžou komunisté.

vita 22.11.2007 9:43

Re: dosť možné

Jasně.

Němci jsou v Německu, zatímco půl mega Maďarů žije ve Félvidéku... Od Pozsonye přes Rózsnyu a Nyitru po Kassu a Homonu...

ALTER 22.11.2007 9:43

To sa nikto nepýta , že prečo sme odišli z ČSR.

Odišli sme do ďaleko horších podmienok ako boli vo federácii. Slovensko malo na začiatok iba 45 milionov všivavých dolárov. Až na pár jedincov sa nikto nepostavil proti tomu. Myslíte si , že slováci sú masochisti? To naozaj má platiť ako o tej zlej svokre , že bez nej je aj suchý chlieb koláčom. Za to , že ste Slovensku po 1918 pomohli vám patrí vďaka. Ale prejavovať vďačnosť až do smrti mi pripomína - zo ZSSR na večné časy. Kto nemá dospelé deti za partnerov  obyčajne ich stratí.

Liberta 22.11.2007 9:40

Re: Re: Navrhuji

Ale ne. Já to vidím tak, že pan Slánička potřeboval zápočet nebo nějaké aktuální téma na seminárku, tak si prolétl zpravodajské servery, kápl na Belgii, a trochu se tu na NP rozcvičil. - Doufám, že z toho nic publikovatelného v odborných kruzích nevznikne ;-)  

Kylchap 22.11.2007 9:37

Zase jeden studentík,

který vydává svoje přání za skutečnost.

vita 22.11.2007 9:36

Pokud je tento článek ukázkou úrovně

našich politologů (a nemám důvod předpokládat opak), je na tom česká politologie ještě hůř, než jsem si myslel. Zřejmě stačí opakovat základní mantru, že "komunisti můžou za všecko" a navěsit na to pár z prstu vycucaných údajů - a je seminárka (nabo snad nedej Přírodo bakalářka?!?)...

A přitom se nabízel tak krásný důvod - federální ústava s tak demokratickým rozhodováním ve Federálním shromáždění, Sněmovně lidu a obou částech Sněmovny národů, s takovým zákazem majorizace minority, že taková ústava a jednací řád neumožňovaly odhlasovat prakticky nic. Ano - bylo to tak "demokratické", že to mohlo fungovat jedině za komunistů, když se o výsledku rozhodovalo předem na ÚV KSČ a ÚV KSS.

Za to komunisté samozřejmě mohli. Ti ze 68.

Liberta 22.11.2007 9:36

Ad Tino

Je to paradoxní, ale ze života - řekl jste to přesně: naše národy mají k sobě blíž, když jsou teď od sebe. Ale chvilku to trvalo - vzpomínám na tu divnou nostalgii, na ten pocit zmaru, když se stát rozděloval. Lidem to fakt bylo líto. Za 10-15 let poté musím přiznat, že to bylo dobře. A díky bohu za pány typu Klaus / Mečiar, kteří v příslušnou chvíli neměli skrupule a řízli do toho.:-)

Belgická kauza je o něčem jiném. Je tam jinak všechno: jiné národy s jinou historií, jiné důvody pro spolčení do jednoho státu i pro rozdělení, jiné ekonomické kulisy, jiná mentalita. A monarchie. A Brusel. To se nedá srovnávat.

vita 22.11.2007 9:29

Re: Re: Re: Re: Re: a boli by ste, pre obnovu československa?

"Tóth nem ember!".

Éljen Magyaroszágh! Éljen Félvidék!

Ale potřebovat nás nebudete. Podruhé vás zachraňovat nebudem. Ostatně ani nebude kdo - těch pár profesionálů, většina bude stejně někde na mírových misích, to nezachrání. A mladíci, kteří tenkrát rukovali, neb "Masaryk je svolával"?. Dnešní vědí, kudy to ze samopalu lítá jenom proto, že koukají na Ramba. A tam se nedovědí nic o tom, že to kope - a už vůbec ne, že se musí nabít i jindy, než vyžaduje scénář.

Liberta 22.11.2007 9:24

Re: Rozpad.

Ano, pan autor se podle mého názoru netrefil ve své paralele Československa a Belgie skoro v ničem. Nemá pravdu při popisu čechoslováctví za první i socialistické republiky (myslím, že je to tak, jak píšete Vy - jako Čech jsem se cítila naprosto automaticky jako Čechoslovák a do pomlčkové války jsem ani nevnímala, že to Slováci cítí jinak. A přiznávám, že jsem sice formálně vyslovovala "slovenský národ", ale nic odlišného od čechoslováctví se mi nevybavovalo). Nemá pravdu při zjednodušujícím odsudku komunistů, kteří sice můžou skoro za všechno, ale ne sami a ne takhle (kořeny toho rozpadu lze vystopovat samozřejmě již při vzniku Československa). Nesouhlasím ani s popisem problému v Belgii. Je to prostě srovnávání nesrovnatelného. A těším se, že si tu přečtu reakce někoho fundovaného v politologii, historii a s přehledem evropských dějin, který to panu studentovi vyjasní.

vita 22.11.2007 9:23

Re: Re: No, podívejme se, co napsal k 10. výročí rozdělení Václav Klaus

Ve srovnání s tvrzeními pana autora to ale vyznívá poněkud... Jinak...

vita 22.11.2007 9:21

Re: ano penezovod!

No, právě. Zatímco obvykle se chtějí oddělit ti bohatší a (třeba momentálně) úspěšnější - sever Itálie, Vlámové..., tak v ČSFR po odddělení toužili ti, kteří na společném státě vydělávali. Co mohlo být reakcí na druhé straně? Mohla být jiná než údiv?

A když jsme na nesmělé poukazování na to, že se separatističtí Slováci chovají nelogicky, uslyšeli, že na federácii přece musejí vydělávat Češi, když trvají na společném státě - co mohlo být reakcí? Dala se čekat jiná než "No tak my vás držet nebudem...".

Připomínal jsem svým slovenským přátelům, že půl milionu Maďarů je v 15 milionech občanů ČSF pendrek - ale v z 5milionů je to už 10%. Připomínal jsem, že "tóth nem ember!", že "nem, nem soha!" se vůči čtařem a půl milionu bude uplatňovat snáz než proti 14,5M... Kdepak - vatry slobody a pryč, pryč, pryč!

Nevadí mi to. Teď už na Slovensko nepotřebuju ani tu občanku. Zůstal mírný smutek, nostalgie, vzpomínka na dvojjazyčné Televizní noviny - a při hymně mi cosi chybí... Ale to je všecko.

Bohata 22.11.2007 9:18

Re: Rozpad.

No kluci z Prahy zase všechno sbalili pod sebe nebo přesněji mezi sebe a tož komu by se to líbilo a komu se to líbí dnes?

Bohata 22.11.2007 9:13

Re: Re: Tedy

Klaus je potencionální komunista a Mečiar také.Motal se kolem toho dělení ještě Služpivo .A tak kdo to udělal?

Pavel Urban 22.11.2007 9:12

A k čemu je to dobré ?

Belgie má 10 milionů obyvatel. Z toho několik desítek tisíc se sešlo na "národní" demonstraci. To je opravdu optimistické číslo. Nevím, jestli je správné, aby národ o několika desítkách tisíc příslušníků diktoval svou vůli dvěma milionovým národům. V každém případě to bude dost obtížné.

Pud československé státní sebezáchovy nebyl příliš silný ani před čtyřicetiletou komunistickou nadvládou. Mnichov byl národní katastrofou. Dalo by se čekat, že poškození se v takovém případě přimknou víc k sobě. Tak tomu opravdu bylo - Češi k Čechům, Slováci k Slovákům a Slováci proti Čechům.

Já osobně jsem vyrůstal v Československu, kde vše, co bylo české nebo slovenské, bylo taky československé, a tedy všech. Nevím, nakolik to byla realita a nakolik pouhý mýtus. V každém případě bylo toto Československo v létě 1992 již mrtvé. Bez něho byl společný stát jen prázdnou šlupkou bez podstaty. Jediné, co zbývalo, byly relativně bezproblémové vztahy mezi Čechy a Slováky. Rozdělení státu bylo jedinou šancí - nikoli jistotou - jak je zachránit.

Pan Slánička to pochopitelně může vidět jinak. Pokud mu stačí barevný flek na politické mapě, má to logiku. Pokud ne, měl by vysvětlit, co od společného státu očekává a proč si myslí, že by nerozdělené Československo tato očekávání naplnilo. Jinak by měl vážně uvažovat o změně studijního směru. Asi jako student konzervatoře, který má sice nadání, nikoli však hudební sluch.

vita 22.11.2007 9:10

Re: Re: Navrhuji

Citáta???

Pepíno 22.11.2007 9:09

Re: Re: JOJ - to me teda pohlo zluci

No, mohli jsme s nadšením a láskou živit vládu českou, slovenskou a fedrální. Hned bychom platili daně radostněji.

Bořek 22.11.2007 9:01

Rozpad.

Pan student píše,že v první republice bylo čechoslováctví mezi oběma národy.Tak to asi né příliš pečlivě  prostudoval historii.Již v roce 1915 v Clevelandu a 31.5.1918 v Pittsburgu,bylo za přítomnosti zástupců obou národů,že Slováci budou mít samostatnou státní správu,soudnictví a parlament.K tomu však nedošlo.Mně osobně pocit čechoslováctví vůbec nevadil.Slováci to však cítili poněkud jinak.Proto měl úspěch vznik Slovenského štátu.Srovnávat ale Belgii a námi,nepovažuji za rovnocenné.Při vzniku Československa byly Čechy průmyslově silné.Slovensko bylo poněkud hospodářsky samostatné.Myslím,že nelze pochybovat,že spojením Slováci získali.Věřím,že většina Slováků nechtěla rozpad,ale proti nacionalistům nic nepodnikli.Rozhodně si také nemyslím,že za doby Československa byli vykořisťováni,což se u nich tradovalo.Takže není pravdou,že se Slováci do roku 1948 cítili být Čechslováky a že za vše může éra komunizmu.Těmi se nikdy necítili.

cca 22.11.2007 8:57

platí nadpis

Vždyť nám to bylo vlastně jedno - na podporu federace se scházelo max. 500 lidí, v Čechách vládl pocit že nás Slovensko brzdí na Slovensku že bez Čechů poletí vzhůru

Sibi 22.11.2007 8:56

Re: Nevím jak autorovi,

No mně to tenkrát jedno nebylo, ale teď mi připadá, že je dobře, že se to stalo. Není tolik třecích ploch a vztahy jsou lepší.

Promirul 22.11.2007 8:56

Re: Re: No, podívejme se, co napsal k 10. výročí rozdělení Václav Klaus

Gott sei Dank,Tino,konečně pravda.

Promirul 22.11.2007 8:54

Re: Navrhuji

STANDO,podívej se do zrcadla,tam uvidíš ještě většího.

Promirul 22.11.2007 8:52

Re: Bože můj za všechno můžou jen komunisté!!?

 JH ,jdi se vycpat s těmi kecy,můžeš tak hovořit jen jako řečník na pohřbu a tam už tě stejně nebožtík neuslyší.

Pavel Urban 22.11.2007 8:47

To je sice pravda, ale

tady se píše o společném státě, ne o tom, jak by vypadal. Bosna a Hercegovina je, jak známo, také společný stát. A byl jím i v době, kdy se jeho "společníci" navzájem s gustem masakrovali.

Kdyby se federace nerozdělila, měli bychom společný stát, jehož vnitřní hranice by byly méně průchodné, než hranice mezi členy EU. Stát, kde by čeština a slovenština byla na území druhého státu úředně zakázána, přičemž "narušitelé" by riskovali život i tehdy, pokud by omezenou literu tohoto zákona přímo neporušili.

Tohle všechno jsme mohli mít. Bohužel nám to bylo jedno.