20.6.2024 | Svátek má Květa


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Šnek 6.7.2007 17:03

Předpovídat je těžké.

Zejména budocnost.

Ivan Nový 6.7.2007 15:12

Jak bychom měli změnit klima, aby byli všichni spokojení?

???

BM 6.7.2007 16:06

Re: Jak bychom měli změnit klima, aby byli všichni spokojení?

No ako, nech sa teplo, zima, sucho, vlhko, veterno ,dusno ... zaregistruju, predlozia nam svoje programy, preco prave ich si mame zvolit, navaria gulas a pivo a my niekoho na 4 roky zvolime, nie ?

M.Lapin 6.7.2007 14:20

Je chladno?

Už tretí deň za sebou je chladnejšie počasie ako dlhodobý priemer a skeptici GO viditeľne ožili. Musím vás ale sklamať, v polovici júla by sa malo opäť ustáliť horúce počasie s dennými maximami okolo 33 °C. Dodávam ešte, že uplynulých 10 mesiacov malo na Slovensku priemer teploty vzduchu o 3,0 až 3,5 °C nad dlhodobým priemerom, čo je viac ako predpokladajú scenáre GO pre obdobie okolo roku 2060.

Ivan Nový 6.7.2007 15:02

M. Lapine,

a to je fajn, že bude zase teplo. Já bych optimální globální teplotu viděl trochu výše než je dnes.

Ivan Nový 6.7.2007 15:08

M. Lapine,

když člověk může měnit klima, můžeme si vybrat jak bude a měli bychom hledat nějaký kompromis mezi přáním nás Středoevropanů a třeba obyvateli Jižní Ameriky. Když dojde k oteplení, tak monzumy budou zasahovat i do hloubi Sahary a Afrika se zazelená. Takže lze najít kompromis, jak klima změnit, aby to vyhovovalo co nejvíce lidem.

LM 6.7.2007 15:16

Re: M. Lapine,

;-D Jak to víte, to s těmi monzuny?

Ivan Nový 6.7.2007 15:29

LM,

ale to jsem si vzpomněl na jeden dokumentární film, který s touto teorií pracoval. Vědci v něm dokazovali, že když se oteplí, bude se klima Jižní Afriky podobat asijskému klimatu a bude pršet i v části Sahary. Můžete něco takového vyloučit?

LM 6.7.2007 18:44

Re: LM,

No, on o to spíše vypadá na další vysušování...

Chtělo by to nějakou odbornou literaturu, kromě těch filmů...

exulant 6.7.2007 19:22

Re: Re: LM,

Kdyz je betsi teplo, z mori se vyparuje vice vody, udela se vic mraku a to nekde musi spadnout. To je jasny jako facka. Ta voda se neztrati.A co spadne na horach a ve vyssich polohach a u polu, nestaci za leto roztat, a tak nam pomalicku zacne nove postupne zalednovani. Tak uz to chodi v prirode statisice let. Miliony.

LM 6.7.2007 19:28

Re: Re: Re: LM,

Tak to právě není jasný ja facka..

EW 6.7.2007 20:19

Re: Re: Re: Re: LM,

Nojo, s mraky mate ty potize ;-P

M.Lapin 6.7.2007 15:35

Re: M. Lapine,

Ono to bude asi tak, že ak sa oteplí globálne o 2 °C, tak na tých miestach kede bolo doteraz veľmi sucho bude ešte suchšie, lebo pri vyššej teplote vzduchu je väčší sýtostný doplnok, ak sa nezvýši relatívna vlhksoť vzduchu a tam kde bolo doteraz veľmi vlhko, bude ešte vaic, lebo pri vyššej teplote vzduchu je pri cyklonálnom počasí v atmosfére viac vodnej pary. Posun intertropickej zóny konvergencie na sever v Afrike je v lete málo pravdepodobný (neumožňujú to dynamické podmienky), skôr sa zdá, že sa posunie v lete polárna frontálna zóna na sever v Európe, Ázii a Amerike, čo by malo nepríjemné dôsledky pre stovky miliónov ľudí (sucho, nedostatok pitnej vody a lesné požiare...). Takéto závery majú reálny základ aj v teórii všeobecnej cirkulácie atmosféry Zeme.

Ivan Nový 6.7.2007 15:48

M. Lapine,

může být. Požijeme, uvidíme.

Vím že nic nevím 6.7.2007 17:03

Re: Re: M. Lapine,

Kam přesně se ztratí ta pitná voda?

Von 6.7.2007 17:30

Re: Re: Re: M. Lapine,

No - ta voda spadne jinde, nejvíce do oceánů a nebude pitná. Jde ale o to, že se musíme připravit nat to, že její úprava bude prostě dražší! A tak to bude s leččím jiným. Takže háček je v tom, na co máme do budoucna šetřit! Nemohu pochopit, že se v tomhle nemohou klimatologové ekonomové domluvit. Teprve pak by měli přijít ke slovu politici! Strašné je, že na takovýto rozumný scénář je už možná pozdě, neboť vyhloubené zákopy jsou už příliš hluboké!

Vím že nic nevím 6.7.2007 17:56

Re: Re: Re: Re: M. Lapine,

Spadne jinde? To ale znamená, že se nikde neztratí.

To jako myslíte, že z oceánů již nebude žádný výpar a že ustanou deště?

M.Lapin 6.7.2007 18:33

Re: Re: Re: Re: Re: M. Lapine,

Niektoré poveternostné situácie takmer vylučujú padanie atmosférických zrážok - subtropické anticyklóny, pasátová inverzia, vertikálne stabilne zvrstvené vzduchové hmoty, iné anticyklóny.... To je hlavná príčina, že na niektorých miestach Zeme je zrážok veľký nedostatok. Ak sa zvýši globálna teplota prízemnej vrstvy atmosféry, tak určite dôjde k posunu obvyklých štruktúr atmosférických cirkulačných systémov. Veľmi dôležité je ale aj to, že na rast priemernej teploty vzduchu vo vegetačnom období roka o 1 °C na nížinách strednej Európy potrebujeme pri rovnakej relatívnej vlhkosti vzduchu ročne o 100 mm viac zrážok, teda asi o 17%, inak dôjde kvôli zvýšenému potenciálnemu výparu k poklesu pôdnej vlhkosti a k poklesu prietokov riek.

Vím že nic nevím 6.7.2007 19:55

Re: Re: Re: Re: Re: Re: M. Lapine,

Odkud je většina srážek, které spadnou na našem území? Z Atlantiku? Severního moře? Chápu, že někde nastane povětrnostní situace, kdy je delší období sucha a paz zase vydatněji zaprší. třeba u nás srážkový rozdíl mezi lednem a červencem.

Ale opravdu si dokážete představit situaci, kdy roztaje ledovcový štít (tedy v oceánech bude vody více), současně se zvětší teplota (bude větší výpar) a oceány si budou oblačnost a srážky "syslit" jen pro sebe a nad kontinent nepustí ani kapičku?

Myslím, že opačná hypotéza GO zase straší opakem -většími záplavami.

Dokážu si představit, že se srážková situace mezi jednotlivými oblastmi může změnit, ale to je prostě vývoj. Na druhou stranu, jistě uznáte, že voda se z naší planety ztratit nemůže, pokud se neodpaří do kosmu, či nerozloží na H+O. Její masa je daná a oceán tvoří 2/3 povrchu. Kam by se tedy "ztratila"? 

M.Lapin 6.7.2007 20:36

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: M. Lapine,

Tieto otázky sa tu nedajú vysvetľovať. Mám o tom web stránku (Sucho a povodeň): http://www.dmc.fmph.uniba.sk/public_html/climate/aktualne2.htm tam som sa pokúsil umiestniť nejaké údaje, texty a grafy, možno vás to zaujme.

I.L. 6.7.2007 15:08

Re: Je chladno?

Takze to toho roku 2060 nebude az takova katastrofa, i kdyby

se ty scenare nahodou splnily...

BM 6.7.2007 16:02

Re: Je chladno?

Prosim Ta Lapin nemozes nas sklamat skor, tu v Tatrach doprcic snezi.

M.Lapin 6.7.2007 17:51

Re: Re: Je chladno?

Už dnes sa to začne zlepšovať a sobota, nedeľa a pondelok dopoludnia budú v Tatrách celkom fajn na túry. Z pondelka na utorok naši synoptici predpovedajú front a opäť prechodné ochladenie.

Von 6.7.2007 17:13

Re: Je chladno?

Pane Lapine - teď jste mne pěkně zklamal. Jako klimatolog argumentuje proti skeptikům také vlastně více méně normálními výkyvy letního POČASÍ! Máte to zapotřebí?

M.Lapin 6.7.2007 17:47

Re: Re: Je chladno?

Nepochopil ste ma, ja som iba reagoval na viaceré narážky diskutérov NP na bežné letné ochladenie, ktoré niektorí už dávajú do protikladu s GO. Samozrejme, takéto ochladenie je v lete celkom bežné a pokiaľ netrvá viac ako dva týždne, tak to nič neznamená. Príkladov z minulosti mám viac ako dosť.

Von 6.7.2007 17:56

Re: Re: Re: Je chladno?

Ale pochopil jsem Vás naprosto. Jde o to, že jste se snížil na úroveň těch, kteří právě tak - s prominutím blbě - argumentují - viz sněžení v Tatrách. A já nevím, proč to děláte. Dle mého názoru je to značně kontraproduktivní! Promiňte mi mou upřímnost.

M.Lapin 6.7.2007 18:35

Re: Re: Re: Re: Je chladno?

Asi máte pravdu, nechal som sa uniesť v atmosfére domáceho internetu.

I.L. 6.7.2007 19:08

Re: Re: Re: Re: Je chladno?

Meri li se "klimat" tricetiletymi prumery (coz nekomentuji ;-P) tak jeden jediny chladny mesic, rekneme o 3 stupne proti normalu

snizi tricetiletou teplotu cca o 3/360 =1/120 stupne coz sice neni velky klimaticky efekt ale porad je to vic, nez cinilo prumerne rocni globalni otepleni v 20 stoleti

LM 6.7.2007 19:13

Re: Re: Re: Re: Re: Je chladno?

Souhlasím. Jeden chladný měsíc by se na dlouhodobých normálech nijak moc projevit neměl.

M.Lapin 6.7.2007 19:36

Re: Re: Re: Re: Re: Je chladno?

Teraz to nebol iba jeden mesiac s priemerom teploty vzduchu o 3 °C nad dlhodobým priemerom, ide o 10 mesiacov za sebou (IX.2006 až VI.2007), každý s priemerom teploty vzduchu najmenej o 2 °C nad dlhodobým priemerom, január 2007 až o 6 °C nad dlhodobým priemerom. Je to neobvyklý rekord od roku 1775 (porovnanie s údajmi na stanici Wien Hohe Warte). Je zaujímavé, že podobné anomálie boli teraz zaznamenané na mnohých miestach na severnej pologuli (Sibír, sever Európy, Kanada, Aljaška, stred Ázie....).