10.5.2024 | Svátek má Blažena


Diskuse k článku

ROZHOVOR: Elektromobily budou chtít tři nové elektrárny

Zaplatíte za plnou baterii, ale ve skutečnosti ji budete mít nabitou jen z poloviny. Pokud budete v létě „krmit“ elektromobil rychlonabíječkou, musíte s tím počítat. Úskalí, spojených s tímto typem dopravy je však víc. Oficiální místa v Bruselu i Praze o nich ovšem mlčí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Milan 5.1.2021 15:56

Do techniky se Rado raději neserte, tam jste jak Pepík montovna v ekonomii. Za blbce.

J. Macků 5.1.2021 16:08

Ona je polopravda často horší, než lež. S tou účinností elektromotoru je to více méně pravda, ale s výrobou elektřiny to zas taková sláva není. Řada okolností je v článku dobře popsaná, s nabíjením velkými výkony bude vždy problém, stejně jako s regulací zdroj - spotřebič. Těžko je možné ekonomicky provozovat elektrárnu, aby až přijede nějaký magor s velkou baterií a bude ji chtít rychle nabít, aby byla k dispozici kapacita. Když se do toho nebudou plést politici, elektromobily si sami najdou svou pozici na trhu, možná jinou, než se nyní zdá.

L. Novák 5.1.2021 18:05

Zkopírujte si váš text a uložte, zítra to sem greténovi ;-O "Rada" budete muset napsat znovu pod stejný nesmysl, který opakuje každý den... :-P

R. Langer 6.1.2021 5:30

Zase opakuješ dokola ty své 100x vyvrácené lži, pubertální Zelený bolševiku?

P. Milan 5.1.2021 15:54

Nic proti výměně klasickou cestou: Méně výhodné nahradím výhodnějším, tedy levnějším a pohodlnějším. Státní i nadstátní nátlak a dotace jsou nutné pouze pokud se někdo snaží nahradit výhodné méně výhodným. Ve svůj prospěch a na naše útraty.

J. Jurax 5.1.2021 17:32

Ano.

Ve svůj prospěch a na naše útraty. To je přímo heslo EU nejen v elektromobilitě.

T. Hraj 5.1.2021 13:41

Zajímavá idea byla (je?) Power-to-gas. Neboli výroba metanu z vodíku a CO2. Na ten metan by se pak jezdilo jako na zemní plyn (auta a infrastruktura v podstatě existují). Vodík by se ale musel vyrábět elektrolýzou (má-li to být čisté) a to je velmi drahé. Idea byla využívat přebytky el. (za nulovou nebo i zápornou cenu). Audi dělalo poloprovozní pokusy někde snad ve Švýcarsku. Od té doby ale ticho.

Zavřelo by to hlavně hubu celému CO2 odpustkářskému byznisu. (asi proto se už o tom nemluví ;-D )

J. Ganaur 5.1.2021 13:44

To je stejná energetická kravina jako elektromobilita.Navíc v článku úplně chybí náklaďáky.

V. Novák 5.1.2021 15:19

Abyste mohl získat nějakou chemickou energii, musíte použít exotermní proces. To znamená, že musíte vzít látku s vysokoenergetickými vazbami a převést ji na látku/y s vazbami nízkoenergetickými - třeba metan na CO2 a vodu.

Když proces obrátíte, máte proces endotermní a musíte tedy energii naopak dodat. A to VÍCE než kolik exotermním procesem získáte, protože část vám uteče v teple. Čili výroba metanu z CO2 a H2O spotřebuje více energie, než následným spálením získáte. A to platí pro jakýkoli chemický proces.

Perpetuum mobile prostě nevyrobíte a nevyrobíte, kdybyste se na hlavu stavěl a ušima odrážel...

T. Hraj 5.1.2021 16:35

O perpetu mobile nikdo nemluví. Nejde o výrobu, ale o akumulaci. Jde o to, mít akumulovanou energii ve vhodné formě. Vodík ani baterie touto formou z mnoha důvodů nejsou. Metan má všechno, co má CNG a při tom má nulové emise CO2, pokud bude H2 vyráběn elektrolýzou (její cena je ale asi právě ten problém).

J. Lukavsky 5.1.2021 18:17

"Metan má všechno, co má CNG a při tom má nulové emise CO2" Metan má vzorec CH4, takže spalováním vzniká H2O a CO2. Výhodou oproti kysličníku uhelnatému, čili CO je, že spaluje i vodík a tudíž je výhřevnější. J.L. end

T. Hraj 5.1.2021 18:37

Ten power-to-gas proces je myšlen jako cyklus. Tj. Výroba metanu (z H2 a CO2) a následně jeho pálení (za uvolňování CO2). Proto "nulové emise CO2". H2 mělo být vyráběno elektrolýzou z větrníků (v momentech přebytku, kdy cena ele klesá k nule ba i do záporu).

R. Langer 6.1.2021 5:33

A víte, jaká je účinnost výroby vodíku elektrolýzou, a proč se vlastně v podstatě nepoužívá? :-P

T. Hraj 6.1.2021 13:45

Vím. Nízká. Ale v momentech, kdy má elektřina nulovou nebo i zápornou cenu, efektivita není tak podstatná.

P. Zinga 5.1.2021 13:34

Emise CO2 jsou příčinou oteplování (?) a proto tají ledovce a tím stoupá mořská hladina a všem nám hrozí zmar, pokud nezakážeme uhlíkoá paliva a nepřejdeme na perpetum mobile! Nebo tomu tak není? Co grónský ledovec? Představte si, ten hajzl kašle na skleník a taje (zčásti-jaké?) odspodu.

Tým vědců rozumí více tání grónského ledového příkrovu. Objevili proud horkých hornin, známý jako Mantelplume, stoupající z hranice mezi jádrem a pláštěm pod středním Grónskema ze spodu roztává led..

http://www.tohoku.ac.jp/en/press/greenland_plume_drive_thermal_activities.html

J. Ganaur 5.1.2021 13:46

To tady píšu už několik let, že klimatické změny způsobuje periodicky proměnný tok geotermální energie.A všichni mě mají za podivína.;-D

R. Langer 5.1.2021 13:59

Já ne. A ve skutečném globálu se bude vždycky jenom ochlazovat, všechno postupně vychládá... ;-)

J. Ganaur 5.1.2021 14:02

To ano, ale není to konstantní.Slunce také nehoří konstantně, má cykly, totéž platí z planetárních jádrech.

R. Langer 5.1.2021 14:05

Berme to v kosmických rozměrech. V globále to vychládá (než se z toho stane supernova). ;-)

P. Rada 5.1.2021 15:13

Opravdu? Radioaktivní rozpad uranu, thoria, draslíku... který je podstatou ohřevu jádra planety je pro Vás cyklický proces?

Nebo spíše rád cyklicky trolíte?

V. Novák 5.1.2021 15:46

Ohřev vody v kotli taky není cyklický - a přitom parní stroj pracuje cyklicky. O spalovacím motoru nemluvě...

L. Novák 5.1.2021 21:24

Osel "Rada" myslí "lineárně". Proloží si stoupající křivku přímkou a hned vykřikuje o budoucí katastrofě... ;-D

J. Sinnreich 5.1.2021 14:31

Pokud se urputne propaguje prechod na elektricka auta, nikde tito bojovnici nezminuji prechod na elektricke vytapeni domacnosti, coz by bylo logictejsi, nez pouzivani automobilovych baterii.

P. Brich 5.1.2021 16:35

R^

Přímotopy se prodávaly, ale krachlo to na efektivitě ...?

J. Ptáček 5.1.2021 12:30

Trapně se opakuji, ale jaderný fyzik, Andrej Dmitrijevič Sacharov (1921-1989), otec sovětské vodíkové bomby už nežije:

"Jaderná energetika je podmínkou, pro zachování svobody Západu."

O. Horký 5.1.2021 12:28

Pane Rado, a vy jezdíte elektromobilem nebo autem na benzín/naftu, nebo chodíte pěšky? Odpovězte prosím, abyste dokázal, že nekážete vodu a sám pijete víno. Děkuji.

P. Moravčík 5.1.2021 12:37

Budete si musieť počkať, kým sa poradí s právnikom.

V. Mokrý 5.1.2021 13:05

;-D;-D;-DR^

P. Rada 5.1.2021 15:06

Pane Horký těžko Vám dokáži, že už jsem jel ve všech typech dopravních prostředků a že ještě denně nachodím pěšky několik kilometrů. Venčí mě totiž pes co nerad jezdí autem.

Příznačné pro položenou otázku ale je, že nezajímavé jsou pro ní imise/tunokilometry. S hlediska středoevropana pak ale patřím do české společnosti která doposud rekordně produkuje ročně 12tCo2/osobu ale zdaleka není rekordmanem v produkci HDP/imise.

https://ec.europa.eu/eurostat/tgm/table.do?tab=table&init=1&language=en&pcode=t2020_rd300&plugin=1

V. Novák 5.1.2021 15:24

Odppvídáte hezky, ale na jinou otázku. Já taky už jel v/na lecčems (taky na velbloudovi a kdysi v dětství na praseti, prý...) - ale to neznamená, že v/na tom JEZDÍM...