23.4.2024 | Svátek má Vojtěch


Diskuse k článku

ROZHOVOR: Elektromobily budou chtít tři nové elektrárny

Zaplatíte za plnou baterii, ale ve skutečnosti ji budete mít nabitou jen z poloviny. Pokud budete v létě „krmit“ elektromobil rychlonabíječkou, musíte s tím počítat. Úskalí, spojených s tímto typem dopravy je však víc. Oficiální místa v Bruselu i Praze o nich ovšem mlčí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Mokrý 5.1.2021 8:59

Minimálně jedna už měla jít do provozu.

V. Novák 5.1.2021 12:14

Na Kubě nejspíš nemají zákony, které by používání starých aut zakazovaly, nebo na ně kladly takové podmínky, že se rovnají zákazu.

V. Kolman 5.1.2021 3:36

Mobilitu na Zemi neustále přibývajících poctivých pracujících vyřeší bezezbytku až automobilní vozy (uvažovalo se i o letadlech) na nukleární pohon. Takové byly úvahy ve vědecko-populárních časopisech v padesátých letech minulého století.;-D;-D;-D

L. Novák 5.1.2021 11:50

No pozor, letecké motory resp. letadla na jaderný pohon byla vyvíjena a testována v Rusku (CCCP) a Američané se také o něco pokoušeli. Nicméně rizika a provozní problémy byly takového řádu, že myšlenka létajících "jaderných" letadel vešla do historie letectví jako slepá ulička vývoje. Podobně to dopadá i s letadly na elektrický pohon s akumulátory.

J. Vintr 5.1.2021 1:37

Ve výčtu problémů chybí ještě to, že pokud by si lidé dobíjeli elektromobily podle vlastních potřeb, může se stát, že okamžitý příkon všech nabíjených baterií přesáhne i několikanásobně uvažovanou průměrnou hodnotu. Čili nabíjení by se muselo nějak regulovat s ohledem na momentální zatížení energetické soustavy. To by třeba šlo zařídit tím, že by elektromobily byly povinně vybaveny dálkově ovládaným přerušovačem nabíjení, který by ovládal provozovatel elektrické sítě. To by se ale asi majitelům elektromobilů moc nelíbilo....

P. Rada 5.1.2021 1:44

Problém netkví v "zalíbení" ale v hledání cesty jak dál? Inteligentní energetika by mohla být východiskem a to zejména v situaci zefektivnění spotřeby.

https://euractiv.cz/section/all/linksdossier/chytra-elektrina-co-jsou-to-inteligentni-site-a-k-cemu-slouzi/

J. Pankovic 5.1.2021 5:52

...a proto je důležité projít i ty cesty, které nikam nevedou :-)

P. Hatina 5.1.2021 7:49

Takhle teoreticky to vypadá hezky, ale když půjdeme do konkrétních případů, by to chtělo si říct jakých spotřebičů by se to mohlo týkat třeba v domácnostech?

O vypínání na dálku třeba mrazáků a ledniček (aby se zkazilo jídlo) asi nikdo stát nebude. Podobně ani třeba automatických praček během praní. Televize a počítače? Vařiče, sporáky a trouby? Svícení. Nebo - během mrazu i vytápění?? :) A domyšleno do důsledků, že by se pak i stalo, že odpojí i to dobíjení elektroaut, takže ráno už pak ani nevyjdedou?

V. Novák 5.1.2021 12:17

No, mně z toho vychází,že odpojit nabíjení elektromobilu bude nejméně škodící ze všech.

Ale je to úvaha nemajitele auta...

P. Hatina 5.1.2021 12:52

No jasně, z pohledu lidí mezi sebou, majitelé, nemajitelé. Ale z pohledu nějakých státem určených regulátorů by k té úvaze mohlo dojít velice brzo, že občané v době energetické krize vlastně individuálně jezdit nemusí, můžou jen (když to bude nutné) jet nějakým hromadným trolejbusem..Kór když se to pak ani nebude muset pokaždé vyhlašovat nějakým zákonem, ale stačí jen otočit nějakým čudlem v centrále..A lidi (nabušeni reklamou, že to je ekologicky sexy) k tomu ještě dají předem souhlas..:))

V. Novák 5.1.2021 15:43

No jo - ale to pak automobilisté zaplní nám sockařům tramvaje a trolejbusy - a jak my k tomu přijdem?

L. Novák 5.1.2021 18:35

;-D R^ !!

P. Rada 5.1.2021 1:28

Právě pan Souček sám podává "neúplné zprávy". Neúplnost rozhovoru spočívá předně v tom, že nikde nezohlednuje diametrálně rozdílné provozní podmínky a jejich vývoj vzhledem k situaci prostředí. Zásadně jiné podmínky přeci platí ve městech, na předměstích - či dokonce v dálkové přepravě.

Autor ale uvažuje obecnou přímou náhradu provozu osobních automobilů se spalovacími motory jako by zásadních provozních okolností a dokonce vývoje mobility nebylo.

Předem budoucí elektromobilitu - která ale bude mít odlišný charakter - porovnává s dnes prakticky neudržitelným stavem automobilů se spalovacími motory.

Dopravní situace je ale už nyní leckde řešitelná jen městskou hromadnou dopravou - která přitom úspěšně využívá právě elektropohony. Sotva koho by naopak napadlo, chtít argumentovat ušetřením několika temelínů.... přebudováním metra a tramvají na naftu... Naopak ale autor takové pokřivené hry s čísly zřejmě provádí rád a snad aby to vypadalo věrohodně, opřel rozhovor o profesora... - který ale podmínky a dopady toho kterého typu provozního využití rovněž ostudně nekomentuje.

Nová řešení, se kterými elektromobilita už přichází, jako by nebyla a nemohla přinést v problematické situaci dneška naděje. Svět na upjaté konzervativnosti součků ... ale naštěsí nezůstává stát:

https://www.youtube.com/watch?v=HNjUdTJjiNk

J. Vintr 5.1.2021 1:40

Jasně, řešením bude to, že auta budou jen pro hrstku vyvolených a obyčejný plebs bude jezdit hromadnou dopravou nebo na kole nebo chodit pěšky.

P. Rada 5.1.2021 1:49

Jasné je spíše to, že elektromobilita v malých formách už nachází své uplatnění - ale že se skutečně zároven extrémě rozevírají ekonomické nůžky. Někteří proto už dnes běžně létají .... - zatímco jiní sotva jdou pěšky:

https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/bohata-elita-ma-podle-osn-na-svedomi-vetsi-emise-nez-polovina-lidstva/1975229

J. Strakoš 5.1.2021 5:35

No to přesně p.Vintr napsal - elektro auta si bude moci dovolit elita a další elektrárny nebudou potřeba.

A nižší vrstvy si nebudou moci dovolit ani normální auta, protože jim to elita zakáže.

R. Langer 5.1.2021 6:18

Ano, Zelený bolševiku, to je přesně ono. Ale nepochybuj, že užitečný idiot jako ty bude ten první, co bude chodit pěšky... ;-D

V. Církva 5.1.2021 12:44

No pravda je někde uprostřed. Ve městech by samozřejmě kvalitní, spolehlivá doprava mohla podíl energie pro mobilitu ještě víc snížit. Nakonec ono už dnes není žádným pohodlím čekat v autě v zácpě v Praze.

Zapomínáte ale, že už dnes ve městech lidé převážně hromadnou dopravou cestují. Naopak je trend, že lidé cestují do velkých měst za prací. Samozřejmě by měl být tlak na menší auta a jejich využití více lidmi. Proto si dovedu představit, že prostě na mobilitu spotřebujem polovinu energie než dnes. Pořád ale zbývají tak ty 4 bloky Temelína.

A nejsem si jist, že to ti co v Bruselu vymýšlí CO2 neutrální EU to mají takto vymyšlené a spočítané. A v tom vidím největší problém, jinak řekněme rozumné tendence omezování spotřeby a nahrazování CO2 neutrálními zdroji.

J. Pankovic 5.1.2021 5:45

už to vidím, jak budou zásobovat třeba Prahu potravinami pomocí elektrických náklaďáků :-):-):-),

...protože když se to to v Bruselu rozhodne, tak to prostě platí, i kdyby ste pak ty kamiony tlačili ručně !!;-)

P. Stikarovsky 5.1.2021 7:07

Metro a tramvaje nejezdí na baterky. Účinost elektroautomobilů klesá zvláště v zimě. Topení, rozmrazování ,stěrače, rádio. O toto je nutno počítat se sníženým dojezdem!!!!

J. Sinnreich 5.1.2021 0:17

Totalni elektromobilita je slepa ulicka. To vi kazdy odbornik a muze to dolozit cisly. Pouze sekta zelenych chiliastu v Bruselskem parlamentu zadnou diskusi nepripusti. A Nemci ? Ti postavi dalsich 40 000 vetrniku a budou jezdit do prace na kole.

P. Rada 5.1.2021 1:38

Spíše totalita "fosilního" uvažování je slepou uličkou. Lidstvo takto ve svém dominantním jednání doposud "připouští" trend, který mu už dnes a zejména do budoucna hrozí nárůstem problémů až kolapsem. Vyčíslení rizik už se přitom provádí celá desetiletí:

ttps://cs.wikipedia.org/wiki/Keelingova_křivka

https://www.databazeknih.cz/knihy/sest-stupnov-posledne-varovanie-454316

J. Mucha 5.1.2021 6:07

Němci spíš dostaví Nord Stream 2. A pokud to nebude stačit, třeba na Balt spustí i tankery ;)

Možná ještě přibude nová zábava při zjišťování aktuálního regulačního stupně pro odběr elektřiny.

J. Urban 5.1.2021 0:06

Konecne nejake vypocty. Bylo by dobre je poslat blbeckum do Brusele.

P. Han 5.1.2021 1:16

Oni to stejně nepochopí.

J. Strakoš 5.1.2021 5:42

Já bych spíše řekl, že je to hlavně nezajímá - na summitech si odhlasují v podstatě jakékoliv cíle a závazky. Později se jenom tiše zapomenou nebo posunou.

Nebo si opravdu dovedete představit, že na summitu dojde k takovým překvapivým a podloženým diskuzím, že je možné určit rok, ke kterému se lze zavázat k uhlíkové neutralitě? Hlavně nesmí být moc brzy, jinak je to jedno.

J. Pankovic 5.1.2021 5:50

Vy chcete od politiků, aby něčemu rozuměli ?:-)

Politici v EP mají mít jenom "jediný správný názor" a co nad to jest, to od ďábla jest !!