27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Diskuse k článku

EVROPA: Povzdech stárnoucího inženýra

Je to určitě jen náhoda, že se v časovém úseku několika dní sešly dvě události organizačně spolu nesouvisející, avšak ze své podstaty související poměrně značně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Pivoda 21.10.2018 19:53

Dobíjení elektromobilů - povzdechnutí inovátora

https://vtm.zive.cz/clanky/zapomente-na-kabely-vedci-uz-maji-prototyp-120kw-bezdratove-nabijecky-pro-elektromobily/sc-870-a-195569/default.aspx?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu

M. Kubricky 21.10.2018 22:30

Re: Dobíjení elektromobilů - povzdechnutí inovátora

Proboha, inovatore....

Beztratova nabijecka neni nic jineho nez rozpulene trafo, pulka na zemi,pulka v aute.

"Inovace" jak noha...

Pruser je hlavne ve vzduchovem preruseni feromagnetickeho okruhu, tam vznikaji ztraty. Cela ta "inovace" spociva v tom, ze auto najede presne nad nabijecku, ta se zvedne, aby se mezera zmensila, ztraty jsou kvadraticke s vzdalenosti, pak jsou ztraty "jenom" 3%, coz je pri 120kW 3.6kW, coz je VETSI vykon, nez je potreba na vytapeni meho domu pri -15.

Proc se pri nutnosti presne najet nad nabijecku uz rovnou motoricky nezvedne nozovy konektor a nepripoji se k autu rovnou, je nad me chapani.

M. Prokop 21.10.2018 22:53

Re: Dobíjení elektromobilů - povzdechnutí inovátora

Nad Pivodovo chápání je prakticky vše.

M. Pivoda 22.10.2018 9:28

Pro Marka Kubrického

Dal jsem zde odkaz na článek (v jazyce českém, nikoliv anglickém), aby čeští diskutující viděli, že cosi se stále děje v oboru elektroautomobilů.

V historii inovací je vidět trvale silný pohyb směrem k přátelskému uživatelskému rozhraní (use-friendly interface) u jakékoliv technologie (viz například sítě Wifi, které má asi i nějaké negativní zdravotní důsledky, a přesto se tato technologie tak silně rozšířila).

Podobně jako vy, i já se také domnívám, že v dnešní době by neměl být problém realizovat specializovaného levného robota, který najde na autě tu správnou díru a zasune kabel do elektromobilu.

Ale: Pokud jde ale o ztráty jen 3%, to je dobrý výsledek. Za 15-20 let při stávajícím vývojovém trendu fotovoltaiky (exponenciálním tempem) by takové ztráty měly být již jen nepatrnou, zanedbatelnou položkou.

Poznámka: Mrzelo mne proto také, že vynálezce české bezlopatkové turbíny se zajímá přednostně o energetické aplikace svého nového technologického principu, přestože energetický přínos z bezlopatkové turbíny v celkovém enrgetickém součtu představuje jen prkotinu.

L. Novák 27.10.2018 8:31

Re: Pro Marka Kubrického

Blábol. Další v řadě...

B. Lukáš 21.10.2018 16:42

Elektromobily jen pro bohaté?

Že výfukové zplodiny a nežádoucí odpadní teplo z enormního provozu aut, letadel a další dopravní techniky se spalovacími motory, působí škodlivě na klíma a zdraví obyvatel, nelze pochybovat. Náhradou pohonů aut elektromotory napájených z akum. baterií dojde sice v lokálních místech, zejména obytné zástavby, ke zlepšení kvality ovzduší, ale celkový výsledný efekt bude zanedbatelný, možná i horší, navíc přibude problém co s nebezpečným odpadem z akum. baterií. Místo současných aut se spalovacími motory, budou škodlivé plyny i velká část odpadního tepla vypouštět tepelné elektrárny na fosilní paliva, u kterých přeměna tepelné energie na mechanickou, pak elektrickou a následně v elektromobilech na využitelnou mechanickou, podléhá stejným fyzikálním zákonům s tím, že celková energetická účinnost nutných energetických přeměn může být ještě nižší. Pokud se nesplnitelné limity vypouštěných plynů aut prosadí, lze očekávat, že z důvodu vysoké ceny elektromobilů bude elektromobil pro většinovou nebohatou klientelu nedostupný, čímž dojde k značnému poklesu dopravní hustoty , na komunikacích bude větší pohoda i bezpečnost. Přírodě i zdraví obyvatel to prospěje, ale "blbá" nálada a nespokojenost většiny lidí, navyklých jezdit se svými autíčky třeba jen za roh pro rohlíky, se určitě zvětší.

I. Hendrych 21.10.2018 11:49

No comment...

Autor lehce zaspal dobu...a propós když už nic jiného, tak zkuste jet na cestě hodinu za dieselem (klidně EURO 6) a za hybridem elekto-benzín. Nazdar.

L. Novák 21.10.2018 12:34

Re: No comment...

A v autě s jakým motorem že jste to jel? :-P Ostatně vaše poznámka je tak trochu mimo ústřední téma. Tím jsou dotované elektromobily a realita stavu hromadného uvedení na trh.

M. Prokop 21.10.2018 15:01

Re: No comment...

To se mi stává celkem často, že jedu za někým. Pokud to není stará PV3S nebo i Avie, tak mne to nechává celkem klidného.

J. Nový 21.10.2018 15:57

Re: No comment...

Nebo vy jste nepochopil článek? Autor tam jasně a srozumitelně píše, že "spaliny" z provozu elektromobilu jsou, ale někde jinde, takže je nemůžete cítit za ním. To je orpavdu tak těžké pochopit? Nazdar.

J. Svoboda 21.10.2018 16:17

Re: No comment...

Článek se odkazuje na problematickou těžbu vzácných kovů do akumulátorů. Já bych ovšem připoměl totéž ohledně bobývání a zpracování uranu. A byl bych sakra opatrný v soudech, že elektromobilita je z tohohle pohledu jasné fuj.

P. Han 21.10.2018 19:46

Re: No comment...

Není mi úplně jasné, co tím chcete sdělit. Jak lithium, tak uran, případně uhlí a zemní plyn, bude nutno ve zvýšené míře těžit pro provoz elektromobilů.

M. Kubricky 21.10.2018 18:03

Re: No comment...

A co by se jako melo stat?

Manzelka vlastni Kodiaq 2.0TDI Euro6, parkrat jsem za ni jel.

Neni citit naprosto nic, vyfuk je uvnitr naprosto cisty.

P. Grigar 21.10.2018 19:01

Re: No comment...

.. hned jak vyřešíme automobilismus, pustíme se chutě do letecké dopravy. Současná palivová náročnost se pohybuje na cca.3kg/osoba/100km... to jim přece nebudeme trpět! A ty čáry na obloze, no fuj...

O. Kratky 22.10.2018 11:08

Re: No comment...

Zkuste si najít na netu info o tom, že není až tak důležité (jasně, že 15 i 20 let starý diesel není úplně to pravé), jakou normu motor splňuje, ale že je hlavní SEŘÍZENÍ motoru...

K. Janyška 21.10.2018 9:56

Strýcu, pozor na ty odborníky. Jsou to jen specialisté, tedy

vyučenci v oborech, a drtivá většina z nich, blížící se všem, nemá ani tušení o podstatě úplně všeho ve vesmíru, tedy i na Zemi, spontánním řádu. A neumí své obory tímto fenoménem, na kterém záleží úplně všechno, testovat. A vy, evidentně stejně nezorientovaný, po nich chcete, aby nahradili politiky, kteří aspoň v součtu reprezentují, i když blbě a také neznale, politické názory občanů. Bohužel, znalostí teorie spontánního řádu, také nepolíbených... Dzp.

S. Ševeček 21.10.2018 1:29

nezbývá, než v zájmu ekologie

zrušit automobily.

P. Han 21.10.2018 8:52

Re: nezbývá, než v zájmu ekologie

Zrušit všechny klasické automobily. Vláda potom nakoupí elektromobily v optimálním počtu na počet obyvatel a předpokládaný provoz. Pro tento účel bude zřízena komise za zástupců vlády, parlamentu a neziskových organizací. Kdo bude potřebovat někam jet, podá si tři měsíce předem žádost o zapůjčení vozidla. Komise posoudí a rozhodne. Jednoduché a efektivní, ne?

P. Rada 21.10.2018 9:51

Re: V zájmu ekologie - nebo člověka?

Ekologie je obebcně o komplexních vstazích živé přírody které v optimálním případě symbiotické životní formy využívají k poklesu entropie a tím k zajištění svého dlouhodobého přežití.

Vytváří snad symbiotické podmínky pro přežití ba setrvalý rozvoj dnešní extrémě rozvinutá ale materiálově krajně náročná na individuálním motorismu založená civilizace?

Parazitující a zejména invazivní formy života entropii pravidelně zvyšují, vedou k nestabilitě ... a naopak nestabilita eliminuje možnosti rozvoje. Konkrétněji homo konzuments se na tomto procesu dnes podílí naprosto dominantně materiálními procesy na které zbytek přírody doposud žádným způsebem nedokáže navázat efektivní recyklační proces. Takto dochází k nevratným ztrátám uspořádanosti.

Vše ale probíhá maskováno časem taktujícím periody vývoje a určujícím míru nadhledu. Pokud se s odstupem ukáže, že lidská aktivita vedla převážně k růstu entropie - pak to bude i pro ni samotnou nutně znamenat zásadní vývojové omezení a naopak.

Inteligentní jednání se přitom vyznačuje schopností abstrakce a pravděpodobnostní předpovědi spojené se změnou cílového jednání. Využije takovou možnost dnešní člověk k pokračování svého biologického vývoje k něčemu životaschopnějšímu? Čemu přestane hrozit ztráta surovinové základny? Poroste dál riziko, že se pro nevratný pokles potenciálu ktrý masivně urychlují dnešní typy zejména osobní auto-mobility stane planetární kolébka života klecí až hrobem?

P. Grigar 21.10.2018 10:37

Re: V zájmu ekologie - nebo člověka?

.. p.Rado, to jste napsal moc hezky. Kdy bude k dispozici překlad do řeči prostému lidu srozumitelné? Neboť i on žije na zemi...

L. Novák 21.10.2018 12:45

Re: V zájmu ekologie - nebo člověka?

"Rada" si do slovníku cízích slov, který používá, přibral další termity, aby jeho bláboly nevypadaly na první pohled tak přihlouple. Entropie... Teď to tady mele pořád dokola, jako kdysi ERoEI ( https://cs.wikipedia.org/wiki/ERoEI ), kde se ukázalo, že pojem používá zcela zmateně tak, jak se mu aktuálně hodí "do krámu".

Zelený komunista "Rada". Všem radí, jak mají žít, ale sám sobě, jak nezhloupnout, poradit neumí. :-P

V. Petr 21.10.2018 13:00

Mimochodem, jaderná elektrárna vyprodukuje energii,

potřebnou k jejímu vybudování, za jeden měsíc provozu na plném výkonu!

V. Petr 21.10.2018 12:58

Stačí přejít na atom a problém je vyřešen.

Pokud se ovšem nepřipustí přílišné přemnožení primitivů. Kupodivu, to s tím přemnožením chápou dokonce mnozí environmentalisté, Brusel ovšem ani náhodou, ten je vydestilované ZLO!

J. Kalina 20.10.2018 21:57

tak bych navrhl

rovnou zakázat všechny automobily mimo elektro. Na každý elektro bych dal 200 000 dotaci, aby všichni byli nastejno.

Je nespravedlivé, že někdo dnes dostává dotaci a jiný ne. DOTACE VŠEM !!! Jinak bych k elektromobilům přeci jenom podotkl: na pumpě bych nedobíjel nýbrž pouze vyměnil vybitou baterii z auta za nabitou na pumpě. Takže by se na pumpě nabíjeli baterie do zásoby. Je to ovšem ještě daleko. Nejdříve musíme vyřešit skladování CO2 pod zem. To bude prácička. A na každou střechu solárko s dotací za prachy těch co střechu nemají.

PRASÁRNA ZA PRASÁRNOU.

M. Prokop 20.10.2018 22:17

Re: tak bych navrhl

Baterie nabíjené do zásoby ....

Když se tak podívám, kolik aut taková pumpa za den obslouží, tak to by byly sakra zásoby a mechanismy výměny ...

Jako hračka dobré, ale náhrada aut se spalovacími motory ani náhodou. A kde vzít materiál na tolik unifikovaných baterek, kterých by zákonitě muselo být více než aut ...

P. Rada 21.10.2018 0:44

Re: Také bych navrhl ...

..k těm "prasárnám" - se kterými máte kus pravdy - vysvětlující dodatek. "Prasárnou" totiž může být bezohledné nadužívání čehokoli na úkor širokého okolí či budoucnosti. V tomto smyslu se stárnoucí autor článku ale zřejmě za celý život žel doposud nepoučil vůbec a zdejší diskutující podobně.

Konkrétně právě s osobních automobilů si totiž lidé mnohdy udělali velmi přepychovou pojízdnou hrací skřín, postel... až modlu. Teprve když ji ale ani nemají kde v okolí bydliště zaparkovat, nedá se s ni projet zacpanými ulicemi - a je lhostejno zda ji krmí plynem, ropou či elektřinou - začínají spozdile přemýšlet o tom, zda je tento luxus opravdu k životu potřebný (zda není "prasárnou"...). Jen rozpohybovávat a brzdit až dvoutunový objekt ve prospěch více jak sdesetktát menšíbo užitečného zatížení při průměrné rychlosti městem mnohdy menší jak má hromadná doprava či kolo, považuji za krajně problematický biofyzikální počin o rozvoji celé podpůrné infrastruktury a bujení vrakovišt nemluvě.

Být osobní motorizací "in" pak může být projevem podobné skupinové stupidity se kterou budovali a vzývali obyvatelé dávného Velikonočního ostrova své kamenné sochy. S jejich osudu jsme se v našem omezeném světě zřejmě ale sotva poučili.

https://www.youtube.com/watch?v=eb_6MdUZyw0

T. Závodský 21.10.2018 21:48

Re: Také bych navrhl ...

Také si myslím, že minimálně devadesát procent jízd

autem je zbytečných a dá se řešit jiným způsobem.

Řidičák vlastním přes třicet let, ale auto jsem si

dosud nekoupil. Nepotřeboval jsem ho.

V. Kain 21.10.2018 9:56

Re: tak bych navrhl

Ona vůbec Evropa v některých idiotských nápadech hraje celosvětový prim.Ostatní část světa má tu evropskou stupiditu naprosto v paži.

M. Mikulec 21.10.2018 11:08

Re: tak bych navrhl

Spousta idiotských nápadů se do Evropy procedila z USA přes Británii.

V. Braun 20.10.2018 20:39

Stárnoucí inženýr zdraví stárnoucího inženýra

A dodává, že dle jeho názoru je tvrzení stárnoucího inženýra v článku poněkud nepřesné. Například jste zapomněl uvést, že Mazda to spočítala nikoli pro existující spalovací motory, ale pro ještě neexistující vývojový typ. A dále že pro srovnání emisí elektromobilů použila výrobní mix elektřiny z USA, kde je to hlavně o spalování. Více zde

https://insideevs.com/mazda-falsely-claims-skyactiv-3-will-be-cleaner-than-evs/