30.4.2024 | Svátek má Blahoslav


Diskuse k článku

EVROPA: Povzdech stárnoucího inženýra

Je to určitě jen náhoda, že se v časovém úseku několika dní sešly dvě události organizačně spolu nesouvisející, avšak ze své podstaty související poměrně značně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Vintr 20.10.2018 0:46

Autor ještě zapomněl zmínit

že větší rozšíření elektromobilů bude znamenat potřebu kompletního posílení rozvodné sítě a vybudování nových elektráren.

P. Dvořák 20.10.2018 4:05

Re: Autor ještě zapomněl zmínit

Na co elektrárny, když má přece doma každý zásuvku?!

J. Strakoš 20.10.2018 6:06

Re: Autor ještě zapomněl zmínit

Přesně a blackoutu se nebojme, protože tu televizi můžeme sledovat při svíčkách. (C) Lubica Tribiniová

J. Lepka 20.10.2018 6:44

Re: Autor ještě zapomněl zmínit

Pánové, berete mi to z klábosnice. Bohužel u nedovzdělanců je otázka elektromobility prostě spojená s tou zásuvkou, detaily jako prostý Ohmův zákon ( o jiných fyzikálních zákonech nemluvě) ignorují, protože je neznají.

V. Kolman 20.10.2018 9:00

Re: Autor ještě zapomněl zmínit

Pane Strakoši, klepl jste hřebíčkem o hlavičku! Již za mého mládí (dávno - dávno již tomu) existovalo rádio na petrolej. Fakt, nedělám si $randu!

V zemi, kde zítra již znamenalo včera (nebo to bylo opačně?) s velkou slávou uvedli na trh pro oblasti bez elektřiny (Sibiř, dálný východ, atd.) termogenerátor, který se nasadil na cylindr petrolejové lampy a sovětští občané tak mohli i daleko od Moskvy poslouchat na (tehdy ještě elektronkovém) bateriovém rádiu nejnovější zprávy z Kremlu.

Na tehdejší dobu docela elegantní řešení - bez ironie.

V. Kolman 20.10.2018 8:35

Re: Autor ještě zapomněl zmínit

Na co tak zastaralou a neperspektivní věc, jakou je zásuvka?

Každý elektromobil si bude sebou povinně vozit elektrocentrálu na benzin/diesel/CNG/LPG/LGBT/dřevoplyn(?).... na dobíjení akumulátorů elektromobilu.

Zdeúředně "se to" nařídí "a je to". Aspoň do té doby, nežli bude konečně vynalezeno perpetuum mobile.

P.S.-Doufám jenom, že to nikdo nevzal vážně, i když......

P. Zinga 20.10.2018 9:08

Re: Autor ještě zapomněl zmínit

Pane Kolmane, víte, jak se expedovaly trolejbusy z výrobny po vlastní ose? Táhly za sebou generátor! Jak jednoduché, Watsone. Ostatně, myslím, že jsem něco podobného viděl ze záběrů z Číny.

J. Zima 20.10.2018 9:15

Re: Autor ještě zapomněl zmínit

Perpetuum mobile to je moc okaté, lidi by to nezkousli dal by se tím prostor extrémistům. Mnohem lepší je nařízeném Evropské komise přikázat členským státům např. zvyšovat každoročně účinnost Carnotova cyklu o jedno procento. Za tím účelem poskytnout dotace a nedodržení přísně postihovat. To hladce projde Evropským parlamentem ovšem až po diskusi, zda nenařídit zvyšování o 2%.

R. Langer 21.10.2018 7:08

Re: Autor ještě zapomněl zmínit

Jo jo. A emise CO2 v roce 2050 na nulu. To zase na ochranu životního prostředí. :-P

J. Vintr 20.10.2018 9:47

Re: Autor ještě zapomněl zmínit

Tak něco podobného se provozuje už delší dobu v podobě dotované výroby biopaliv, na kterou se spotřebuje až dvojnásobek energie, než se z nich získá.

Z. Lapil 20.10.2018 10:31

Re: Autor ještě zapomněl zmínit

Vzal. Už dávno. Každá slušná "bezdrátová" lokomotiva je dieselelektrická a hybridní auto je prostá miniaturizace. Dokonce - a to jsem donedávna nevěděl - přinejmenším v USA (tam se jezdí především bezdrátově **/) mají běžně lokomotivy bez zásuvky pro zásobování osobního vlaku (svícení, klimatizace...), takže elektrocentrálový vagón je běžnou součástí vlaku.

*/ Jedna z těch známějších: https://cs.wikipedia.org/wiki/Lokomotiva_750)

**/ http://www.zelpage.cz/fotogalerie/zahranicni/can/can000.html (to je tedy Kanada; jsou tam velmi zasvěcené komentáře, ale hlavně si rozklikněte obrázek).

Oni vůbec ti amerikánci pracují v jiném měřítku: https://cs.wikipedia.org/wiki/Tehachapi_Loop. Video https://www.youtube.com/watch?v=XowwcnbfD5o (na 40 km převýšení 1000m. Bílý kříž na kopci (kolem 2 minut) je památka na dva mrtvé strojvedoucí; nepovedlo se zabrzdit vlak).

A když mi zbyl odstaveček, tak zvlášť obludný vlak (2,2 míle,3+2+2 lokomotivy) je tady: https://www.youtube.com/watch?v=6M3zVv9AsRU. Netroufnu si odhadnout, jak velký pás podél trati by zabrala fotovoltaika, kdyby to měla utáhnout. Zn. Provoz pouze ve dne.

V. Kolman 20.10.2018 11:48

Re: Autor ještě zapomněl zmínit

Děkuji za zajímavé informace a odkazy pane Lapile.

I každý větší dopravní aeroplán si "vozí" na zádi trupu APU (turbínový generátor elektrického proudu) pro dobíjení akumulátoru a provoz elektroniky a servomotorů, dokud nejsou spuštěny motory.

P. Grigar 20.10.2018 17:13

Re: Autor ještě zapomněl zmínit

.. ve druhé světové Němci používali pancéřová vozidla s elektrickým přenosem výkonu - spalovací motor/elektrický generátor/trakční elektromotor.(stíhač tanků Ferdinand, SdKfz 184)

P. Grigar 20.10.2018 16:59

Re: Autor ještě zapomněl zmínit

..celý život jsem zaměstnancem "u dráhy". Ve Švýcarsku mě zaujala věc podobná americkému obludnému vlaku, tam spojí několik souprav i s lokomotivami v jednu, vyrvou to na kopec, rozdělí zase na jenotlivé soupravy a každá zvlášť šupajdí dolů do nížin, lokomotiva brzdí elektrodynamikou a vše rekuperuje zpět do troleje/napájecí soustavy.. ze které se krmí další megavlak, rvoucí se s kopcem.

Ještě k těm nešťastným elektromobilům, zdá se mi, že diskuse s jejich obhájci a propagátory opravdu nemá význam. Něco podobného jako legalizace drog.. čas ukáže, k čemu to bylo dobré/nedobré a hlavně komu. První i druhé je mimo okruh mých zájmů, jenom mě sere, že na to musím přispívat ze svých daní, včetně všech externalit.

Z. Lapil 21.10.2018 12:28

Re: Autor ještě zapomněl zmínit

To musí přece strašně zdržovat, rozpojovat a spojovat vlaky. Přitom fyzikálně v tom není rozdíl, jestli technicky, to nevím. Určitě ale je pravda, že ty vložené lokomotivy jsou tam kvůli pneumatickým brzdám, tah ve spřáhlech omezuje míň, respektive je rozhodující u velmi těžkých (uhlí, ruda a tak) vlaků; kontejnerové vlaky jsou vzhledem k délce relativně lehké.

Rekuperace ale není až tak novátorský nápad. Snad v muzeu v Železném Brodě zmiňují naše předky, kteří - tahajíce náklady na kopec a prázdné vozíky z kopce - měli nahoře kladku, takže ten jdoucí nalehko dolů se nenamáhal s brzděním, ale pomáhal tomu nahoru. U výtahu je protizávaží snad odjakživa (tam je rekuperace nejspíš vedlejší jev, pokud, říkám si teď, není teoretickým výsledkem nahoru/dolů nula; ale on i menší výkon se může hodit, o omezení kroutících sil na hřídeli i v celém stroji nemluvě) a určitě vím, že osobní vagóny nejméně od 80. let dobíjejí nejméně svoje vlastní akumulátory (osvětlení; při postarších baterkách je někdy vidět, jak se při brzdění přirozsvítí).

Jsem dokonce přesvědčen, že brzdící lokomotivy/tramvaje/trolejbusy vracejí elektřinu do sítě taky už pěkných pár let, i když intuice mi napovídá, že pouze ve stejnosměrné trakci.

Aktuální otázka elektromobilů ve skutečnosti není otázkou elektromobily ano/ne (akumulátorové vozíky na nádražích, ve skladech, ve vysokozdvižné verzi ve fabrikách i leckde jinde jsou dávno zavedenou praxí), ale dotace/zákony na elektromobily ano/ne. Já i další se opakovaně necháváme svést k řešení té první (s tou si poradí technici a trh), zatímco politické rozhodnutí potřebuje ta druhá.

J. Vintr 20.10.2018 9:43

Re: Autor ještě zapomněl zmínit

Ani, v představách většiny lidí je dobití baterek do elektromobilu totéž, jako dobití baterky v mobilu ....

M. Prokop 20.10.2018 0:26

Hlas rozumu nemá ve vybičované hysterii naději.

Zvláště, jde li o prachy těch, kdo se na trhu normálně neprosadili a čekají na legislativní pomoc.