30.4.2024 | Svátek má Blahoslav


Diskuse k článku

EVROPA: Povzdech stárnoucího inženýra

Je to určitě jen náhoda, že se v časovém úseku několika dní sešly dvě události organizačně spolu nesouvisející, avšak ze své podstaty související poměrně značně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Petr 20.10.2018 21:35

Vždyť jste dal autorovi za pravdu!

Koroljov se, dle VÁS, nedal operovat odborníkem, nýbrž POLITIKEM, který snad byl odborníkem na řízení.

J. Vintr 21.10.2018 2:13

Re: Pro Jana Vintera

Řekl bych, že to nebyl Koroljovov, ale "kořistní" němečtí technici, které Rusi dokázali správně "motivovat". Američani nepochopili význam raketové techniky a dali prostor Von Braunovi až když zjistili, jak je Rusi předhánějí.

J. Jurax 21.10.2018 11:03

No jo, přečtěte si o tom něco ...

Každý fenomén má nejméně jedno jednoduché, každému pochopitelné, avšak špatné vysvětlení.

J. Svoboda 20.10.2018 16:22

Re: I mistr tesař se někdy utne (na chybném předpokladu)

Odborníku, není to totéž?

P. Papež 20.10.2018 16:12

Dost pitomý příspěvek k ekologii aut.

M. Prokop 20.10.2018 16:19

Re:

U autora klasika.

J. Svoboda 20.10.2018 16:24

Re:

Dalo by se diskutovat o tom, co, nebo kdo je tady pitomý.

P. Papež 20.10.2018 16:27

Klidně říkám , že jsem někdy i pitomý ale v tom případě se to nesnažim jako vy prezentovat.

J. Svoboda 20.10.2018 16:59

Re:

Vtipný a pitomý se někdy nevylučují.

V. Husák 20.10.2018 14:48

Jak skončí elektromobilita?

Odkaz na můj téměř rok starý, v podstatě ale stále aktuální fejeton s názvem "Obrovská tragedie na D1."

"Nic neříkám, ale na má slova dojde!"

http://vasevec.parlamentnilisty.cz/blogy/obrovska-tragedie-na-d1-sci-fi

M. Pivoda 20.10.2018 14:07

Povzdech jiného českého, stárnoucího inženýra

Sarkasticky: stydím se zde přidat svůj odborný komentář poté, co jsem zahlédl (ale nečetl) mnoho diskusních příspěvků již pod tímto článkem prezentovaných. Jsou to odborníci nebo laici? Takže jen k článku samotnému.

Nejsem ekologista ale dlouholetý učitel předmětu Inovace. Autor článku, stárnoucí inženýr (podobně jako já), asi předmět Inovace nikdy nestudoval. Jde především o sledování technologických trendů, které jsou (na rozdíl od společenských) poměrně dobře předpověditelné (objevil to v IT odvětví Ray Kurzweil). Nevím, kdo v EU o elektromobilitě rozhodoval, ale jejich rozhodnutí považuji v podstatě správné, a dokonce opožděné. Je to správný směr, ale diskutabilní mohou být kroky k dosažení.

Dnes jsem se v Lidových novinách dočetl, že byl znovu jmenován vedoucím oboru robotiky ten člověk, který byl před cca půl rokem ze své funkce na ČVUT Praha vyhozen. Záměrně neuvádím žádné jméno, protože nechci se vměšovat do sporu, u kterého jsem nebyl. Nicméně jestli si myslíte, že české vysoké školy jsou zárukou odbornosti, pak vás musím vyvést z omylu. Současný případ na ČVUT Praha je toho přesvědčivým důkazem. Odbornost je stále jen nepodstatným atributem jednotlivce v mocenských šarvátkách. V tom směru se Česko nezlepšilo od dob reálného socialismu.

Dovolte mi přispět i dalším, časově již vzdáleným, argumentem. Já jsem byl z VUT Brno vyhozen v září 1991 (z důvodů nadbytečnosti, dle psané výpovědi), protože jsem tam prosazoval obor, který je dnes absolutně nejdůležitějším oborem. Důležitějším než diskutovaná elektromobilita. Můžná i důležitější než kmenové buňky, které v Česku zatratil někdejší předseda Akademie věd ČR Drahoš.

R. Langer 20.10.2018 15:23

Re: Povzdech jiného českého, stárnoucího inženýra

No, tak jste se pochválil, pane Pivodo, a to je tak od vás asi všechno

M. Prokop 20.10.2018 15:28

Re: Povzdech jiného českého, stárnoucího inženýra

Jak vás tu tak občas zahlédnu, ani se nedivím, že vás vyhodili jak jen to bylo možné.

Užitečná inovace se pozná tak, že ji lidé chtějí. Ne tak, že ji za užitečnou prohlásí nějaký úplatný EU úředník. Až budou elektromobily lepší a levnější než klasika se spalovacím motorem, každý si je rád koupí.

M. Pivoda 20.10.2018 15:43

X-Prize: Vyhubení českých ekonomů

Pilot Lindberg přeletěl jako první na světě Atlantický oceán (tuším někdy v roce 1927) nikoliv proto, že to vyžadovala tržní ekonomika. Chtěl prostě vyhrát vypsanou odměnu. Ano ekonomický stimul k tomu určitě existoval.

Americký kapitalista Peter Diamandis právě v těchto dnech (byvše inspirován případem Lindberga) vypisuje X-Prize v již mnoha dalších oborech (nikoliv jen v Diamandisově oblíbené kosmonautice), aby tím "požduchnul" vývoj žádoucím směrem. Včera (https://livestream.com/a360/xprize?utm_source=Visioneering%202018%20LiveStream&utm_campaign=610e2c8b13-EMAIL_CAMPAIGN_2018_10_17_11_38_COPY_01&utm_medium=email&utm_term=0_011c28d62b-610e2c8b13-390459137) bylo výslovně sděleno, že tržní mechanismy k tomu nestačí.

Usuzuji, že v Česku by bylo asi užitečné vypsat X-Prize na vyhubení ekonomů, pokud chcete posunout v Česku inovace.

L. Novák 20.10.2018 16:19

Re: X-Prize: Vyhubení českých ekonomů

Ze skutečnosti, že vám zjevně chybí ekonomická gramotnost a vládu nad vaším mozkem přebírá stařecká senilita, rozhodně nelze vydedukovat deklarovanou potřebu vyhubit ekonomy. Blbost se bohužel zakázat nedá, tak pište dál...

M. Prokop 20.10.2018 16:21

Re: X-Prize: Vyhubení českých ekonomů

Taky si plete ekonomy a politiky. Rozhodují obvykle ti druzí (vesměs málo ekonomicky).

M. Pivoda 20.10.2018 16:27

Re: X-Prize: Vyhubení českých ekonomů

Blbost předvedl svým diskusním příspěvkem ekonom Prokop. Nebo alespoň se za něj vydává.

Čeští občané (neekonomové) si sami museli všimnout, kam dospěla česká ekonomika po někdejším důsledném Klausově volání po Neviditelné ruce trhu: česká montovna. Ekonomická gramotnost z předminulého století nepřinesla Česku blahobyt, viďte?

Volte Komárka, za korunu bude Marka! Pamatujete? Volbou Klause (kterého V. Havlovi doporučila rudá Rita) se česká ekonomika v konkurenceschopnosti od německé ekonomiky vzdaluje. To jsem zde už ale uváděl odkazem dříve.

A. Nový 20.10.2018 17:05

Ševče drž se kopyta!

Tak Havel byl diktátor a udělal z Klause předsedu vlády, který o všem rozhodoval diktátem. :-))

P.S.

Jestli to nevíte, tak Komárek dělal ekonomického poradce na Kubě. A Kuba se rázem stala dle jeho rad vzorem rozvoje s raketovým růstem ve všech oborech. :-)) Dnes má kubánská ekonomická škola následovníky následovníky ve Venezuele.

M. Pivoda 20.10.2018 17:44

Pro anonyma A. Nový 840 kg

Petr Havlík (4. 1. 2012):

"... Václav Klaus nedávno prohlásil, že to byl Václav Havel, který jej přizval do Občanského fóra. Není to pravda. Václava Klause přivedla do rodícího se OF Rita Klímová. Byla manželkou reformního komunisty Zdeňka Mlynáře, dcerou levicového novináře Stanislava Budína, vystudovanou ekonomkou a také matkou Vladimíra Mlynáře. Ten dnes funguje v dresu PPF. ..."

Zdroj: https://petrhavlik.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=239263

To, co zde sděluji, mám podloženo.

L. Novák 20.10.2018 17:47

Re: Pro anonyma A. Nový 840 kg

Jenom ta souvislost s elektromobily vám chybí. Ale to už je ta senilita, že? :-)

M. Pivoda 20.10.2018 18:03

Pro anonyma A. Nový 840 kg: Irelevantní diskuze

Právě proto jsem nereagoval na informaci o Kubě od diskutujícího L. Novák 475 kg.

Sám se snaží vtáhnout protivníka do úplně jiné tématiky - a pak to kritizuje. Typický demagog. Končím diskuzi.

R. Langer 20.10.2018 18:40

Re: Pro anonyma A. Nový 840 kg: Irelevantní diskuze

Cože? To vy jste sem do diskuse zatáhl Klause a Komárka, tak na co si to stěžujete? To už si nepamatujete váš příspěvek o tři řádky zpět? Možná že něco na té senilitě bude. :-P

L. Novák 20.10.2018 23:01

Re: Pro anonyma A. Nový 840 kg: Irelevantní diskuze

:-)

M. Prokop 20.10.2018 18:12

Re: X-Prize: Vyhubení českých ekonomů

Už jsem psal několikrát, že ekonom ani nejsem, ani se za něj nevydávám.

Na ty vaše žvásty stačí zcela běžný obecný přehled, odborné ekonomie netřeba.

R. Langer 20.10.2018 18:16

Re: X-Prize: Vyhubení českých ekonomů

Vy jste tak mimo, že to ani nemá cenu komentovat. :-D

J. Jurax 20.10.2018 16:23

Ehm ... ale jistě chápete rozdíl mezi cenou za něco - řekněme přelet Atlantiku - a dotováním nějaké činnosti.

Existovat tehdy EU, vzplála by nadšením nad Lindberghovým létem a jím prezentovaným pokrokem a začala by masivně dotovat transatlantickou leteckou dopravu do severní Ameriky (nikoliv vývoj letadel, ale jen tu dopravu) a tvrdě by zdanila transatlantické lodní linky, jež jsou neekologické, anžto hubí plankton, lodní šrouby porcuji rybičky, hluk stresuje velryby i krakatice a kouř valící se s komínů otravuje racky; hysterie se skleníkovými plyny tehdy ještě naštěstí nebyla.

Co na tom, že tehdejší z našeho pohledu primitivní letadla byla schopna přeletět oceán jen se značným rizikem a zoufale neekonomicky, takže i přes masivní dotace drahé letenky by si kupovali jen bohatí snobové se sebevražednými sklony. Legislativně by se určil cíl úplně eliminace lodní osobní dopravy do dvaceti let.

M. Pivoda 20.10.2018 16:44

Můj diskuzní příspěvek výše se nezobrazil celý

Proto uniklo to nejdůležitější sdělení.

Stávající mechanismy tržní ekonomiky vůdčí místo v konkurenschopnosti země nezaručí. O tom byla diskuze s "ekonomem" Prokopem.

Lindbergův případ navedl Diamandise, aby někdejší omezenou nabídku ekonomických pobídek rozšířil (nestačí bankovní půjčky ani rizikový kapitál).

Ingerence státu a nadnárodních uskupení (včetně EU) je v některých případech užitečná.

J. Svoboda 20.10.2018 16:58

Re: Můj diskuzní příspěvek výše se nezobrazil celý

Ingerence státu nebo dokonce EU že je užitečná? Copak se vám přihodilo? Platí to v tak omezeném počtu marginálních případů, že to není k diskusi. U elektromobility určitě ne! K té by se asi přihlásil jen pan Moldan.

J. Jurax 20.10.2018 18:18

Re: Můj diskuzní příspěvek výše se nezobrazil celý

Ingerence státu a nadnárodních uskupení (včetně EU) je jistě obecně v některých případech užitečná. Stejně jistě ovšem je v jiných případech škodlivá.

Neshoda vyvstává v to, které přesně jsou ty i ony případy.

A opakuju - vyhlásí-li se cena za řekněme vytvoření elektromobilu s jistými vlastnostmi - třeba dojezdem 1000 km na jedno nabití - je to něco zcela jiného jako nařízení vyrobit jich tolik co klasických aut, dotování prodejní ceny takových elektromobilů, ulevování jim na daních a skýtání dalších privilejí, aby se to prodalo. První je ušelechtilé, druhé je hovadné.

R. Langer 20.10.2018 18:19

Re: Můj diskuzní příspěvek výše se nezobrazil celý

Vy jste normální magor. Úplně se mi vybavil Rimmer z Červeného trpaslíka. :-D