29.4.2024 | Svátek má Robert


Diskuse k článku

EKOLOGIE: Budeme bojovat s klimatem?

Po tom, co někteří politici a manažeři ukradli Gretě Thunbergové její dětství, už nemají alarmisté s klimatem slitování.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. Novák 9.2.2020 15:07

Ono to nebude tak hrozné. Česká pošta je teď tak dokonale úsporná, že mi dopis na vzdušnou vzdálenost asi 300 metrů doručila až osmý den po podání k přepravě. Taková "služba" je k ničemu...

P. Hatina 9.2.2020 14:51

Děláte chybu v úvaze, že uvádíte pouze ty technologie, které se prosadily . Ano, vlaky jezdí, ano letadla létají. Jenomže - dejme tomu byla řekněme před 100 nadějná technologie vzducholodí - leč během poměrně krátké doby byla - díky nevyřešeným problémům zrušena. Nebo - Nikola Tesla se pokoušel už před více jak půl stoletím i elektřinu posílat vzduchem. I když mu to v dosti efektních pokusech "vycházelo", tak dodnes se to nezavedlo. No vlastně i ty elektromobily začaly před 100 lety a mohly (mohly) už od začátku konkurovat autům se spalovacím motorem.. Leč, tu "proklatou" baterii se nepodařilo vyřešit ani za těch 100 let ;-(.

P. Hatina 9.2.2020 14:37

Ano, jistě máte pravdu, jenže to není otázka jen toho parního stroje, v tom jsou zkušenosti efektivního řízení podniků za možná 200 let. Například pan Ford kvůli zrychlení produkce zavedl pásovou výrobu - čili musel mít ty skupiny dělníků na place společně. A jestli chtějí dnešní eko-guru předstírat aspoň nějaké výsledky, měli by s těmi pravidelnými špičkami ve spotřebě energie během dne počítat.

Pravda, sice se můžou utěšovat tím, že vytlačí tu náročnou produkci někam jinam, třeba do Afriky nebo do Číny, ale tím tomu asi "v globálu " moc nepomohou..

No a hlavně, že pokud na Západě nahradí onu hromadnou produkci individuálně poskytovanými službami, tak to bude v celkovém součtu spotřeby energie mnohem náročnější...Ono nakrásně je to vidět třeba v přepravě balíků. Řekněme že dříve jelo do obce jednouto státní pošty s balíkama. Jestli tam jede dnes řekněme 5-6 dodávek různých dopravních služeb a každé tam doručuje jeden dva tři balíčky, tak to asi chápete, že celková spotřeba nafty letí nahoru...;-D

V. Petr 9.2.2020 14:06

Ano, např. jednotná pracovní doba od 6 hodin ráno.

No, a když přejdeme do minulosti, je to celé pozůstatek technické úrovně druhé poloviny 19 a počátku 20 století, kdy před zavedením elektřiny poháněk celou fabriku jeden centrální parní stroj pomocí transmisí! Takže ráno dělníci nastoupili ke strojům, strojníl spustil parní stroj (kotel už musel být roztopen) a celá fabrika je rozběhla. Večer stroj vypnul a všichni se odebrali domů.

Na tu hromadnou dopravu a dopravní obslužnost vypomínala nebožka tchýně. Ráno vždy odjížděl plný autobus pracovníků do blízkého města...

P. Zinga 9.2.2020 13:39

https://electroverse.net/all-time-record-cold-invades-eastern-russia/ https://electroverse.net/code-red-blizzards-bury-parts-of-eastern-europe-with-entire-cities-under-siege/ https://electroverse.net/greenlands-smb-gained-7-gigatons-yesterday/ https://electroverse.net/san-diego-airport-just-tied-a-cold-record-from-1894/ https://electroverse.net/record-breaking-cold-sweeps-south-korea-multiple-cities-suffer-their-coldest-ever-temps/ https://electroverse.net/sudden-freeze-brings-record-breaking-cold-to-california/ A zde něco o "tání" Antarktidy (anglicky)https://sciencefiles.org/2020/02/08/antarktis-schmilzt-wahnsinn-grassiert-bei-der-tagesschau-fakten-gegen-hysterie/

J. Jurax 9.2.2020 13:38

No, když tak se ten objekt dá zabudovat do železobetonového objektu zhruba velikosti pěchotního srubu předválečného opevnění. Myslím, že by byl dostatečně odolný proti 99 procentům antijaderných názorů. Srub III. (římské) odolnosti měl vydržet zásahy střel ráže 305 mm.

P. Zinga 9.2.2020 13:27

Globální oteplovací katastrofa

Rekordkälte in Ostrussland, bedecktester Januar seit Beginn der Wetteraufzeichnungen in Moskau.

Extrem-Winter in Rumänien und in der Ukraine

7 Gigatonnen Schnee an einem Tag: Grönland wird vom Schnee erdrückt

Kälterekord in San Diego. Seit 1894 war es nicht mehr so kalt.

Rekordkälte in Südkorea

Kälterekord in Kalifornien

V. Petr 9.2.2020 13:21

Lidstvo vždycky používalo neobnovitelných zdrojů, například pazourku a obsidianu. Problém byl vždy vyřešen technickým pokrokem. Pokud se zeleným podaří zastavit technický pokrok, nakonec dojde skoro všechno!

V. Petr 9.2.2020 13:18

Pokud vadí CO2, stačí přejít na atom.

Ale také jedna věc z nedávné historie. Na překolmu 50 a 60 let bylo strategiskou surovinou germánium, protože se z něj vyráběla většina polovodičových prvků. U nás se dokonce vyrábělo dost nákladně z popílku, ve světě z mnohem kovnatější suroviny germanitu. Nevím, na kolik jsme tehdy vyčerpali zdroje germania a nemyslím, že by to dnes někoho moc zajímalo...

J. Jurax 9.2.2020 13:17

Radši tedy dělejte, co jste chtěl dělat ... :-)

V. Braun 9.2.2020 13:16

Přečetl jsem to o tempomatech. Výsledek je podobný jako když řídí lidé, tedy co se týče dopravních zácp. Takže rozhodně nic nezhorsuji. Troufám si tvrdit že bezpečnost dokonce zlepšují.

J. Jurax 9.2.2020 13:12

Inu, o Římském klubu jste asi neslyšel.

Pamatuju i návrh, aby se ledovce sypaly uhelným mourem nebo vůbec něčím černým, aby se snížila odrazivost, zvýšila teplota a zabránilo se tak akutně hrozící ledové době. Možná na to dokážete najít i odkaz, i když tehdy internet pochopitelně nebyl. Naštěstí tehdy neměli zelení magoři takovou sílu, aby dokázali k tomu či něčemu podobnému zblbnout vypatlané politiky; ledaže by tehdy politici nebyli až tak vypatlaní.

V. Braun 9.2.2020 13:11

Ano, kvůli emisím, ale nikoli kvůli klimatu, jak naznačuje autor.

V. Petr 9.2.2020 13:02

Současné baterie NIKDY nedosáhnou možností, které poskytuje spalovací motor!

Odpor proti elektromobilům je dán astronomickou cenou při mnohem horších užitných vlastnostech. Změnit by to mohly jen úplně nové principy, což zatím nemáme!

Problém elektromobilů (dokonce před cca 120 lety ustanovovaly rychlostní rekordy) byl vždycky problémem baterií!

J. Jurax 9.2.2020 13:02

No, víte, po mém soudu se mýlíte.

Obecně podstata věci je hlavně v tom, že zatím technicky nedokonalá elektroauta se sníženou užitností, zato vysokou cenou a bez patřičné infrastruktury jsou násilně protlačována v důsledku potróblé ideologie bez ohledu na náklady a skutečnost, že jen problematicky řeší problém zločinného kysličníku, jež je oficiálním důvodem jejich vnucování.

Ponechal-li by se elektromobil přirozenému vývoji, je možné, že by zvítězil lácí i užitností nad auty se spalovacími motory. Díky trhu. Ale zaručené to není. Totiž stávající technologie ukládání energie byť i v pokročilých akumulátorech zatím umožňuje řádově nižší hustotu energie na váhu i objem než klasická paliva a je otázkou, zda se k této hustotě bez zásadního technologického zlomu může vůbec kdy přiblížit. Existují nepřekonatelné limity stávající technologie dané přírodními zákony.

A o ropné společnosti se nebojte. Ropa je mj. důležitou surovinou pro chemický průmysl. A ani elektroauta se neobejdou bez mazadel ... :-)

J. Jurax 9.2.2020 12:39

Ovšem tehdy to Nikita Sergejevič prosazoval spíš proto, že v sojuzu bylo čelověk mnógo, leč osobních aut malinko.

J. Jurax 9.2.2020 12:32

To víte, někde a pro někoho mohou být inovativní ...

L. Novák 9.2.2020 12:13

Jo! Je to dokonalý! !! ;-D R^ V

L. Novák 9.2.2020 12:05

Jak může být někdo takhle hloupý? 8-o

O. Istvanfy 9.2.2020 11:58

Myslím, že boháči si radšej kúpia drahé autá so spaľovacím motorom, ale inak plne súhlasím.

J. Kočí 9.2.2020 11:57

Dobrý fóry. Připomíná mi to vědecké důkazy, že letadla těžší než vzduch nemůžou létat. Nebo že ve vlaku, který jede rychleji než 40 km v hodině, nebude možné dýchat.

A co se na věc podívat z druhého konce. Celá ekonomika na ropě se najednou začne hroutit Astronomické zisky ropných společností zmizí. Proto takový odpor proti elektromobilům. Vždyť nás připraví o zisky. Mimochodem i ten proklatý elektromobil je z konstrukčního a výrobního hlediska levnější. Jediné, co je dražší, jsou baterky. Nečekám dramatický objev ukládání elektrické energie, ale spíše evoluci, která brzy dosáhne ekonomické hranice.

P. Hatina 9.2.2020 11:54

Btw, Němci tehdy skutečně nemohli využívat výhod disruptive innovations, protože už se předtím přeorientovali na válečnou produkci, či na blbůstky pro trh už jim nezbyly zdroje.:))

Ale jinak, jak se dá dohledat, tak i v rámci té válečné výroby vytvořili spoustu inovací, jenomže prakticky nic z toho nedotáhli do konce, aby tím získali konkurenční převahu...:-(

P. Rada 9.2.2020 11:28

..."průchod normálnímu vývoji spojeném s normálním životem" - versus "šílenství".

ŠÍLENSTVÍ je o ztrátě rozumového úsudku. Ten zřejmě nemá většina lidstva která dopustila rozvrat v koloběhu prakticky všech biogenních prvků a dál jej nerušuje bez ohledu na už probíhající dopady.

Konkrétněji uhlíku je v důsledku antropogenní činnosti v atmosféře za století o cca 40% víc než kdykoli ve čtrvrtohorách a koncenterace dál roste s dopady na počínající rozvrat klimatu.

Aktivníhm dusíkem obohatili lidé za poslední století biosféru dokonce na dvojnásobek za celou geohistorii. S počátku s cílem mít dost dusíkatých hnojiv (když začal docházet chilský ledek) a jako odpad vysokotlakého a vysokoteplotního spalování - tedy při produkci energií.

Fosfor spotřebováváme tak intenzivně, že v půdě chybí. Jeho ložiska má lidstva uža lele jen na cca 30let. Odplavili jsme ho do oceánů které začínají měnit složení a odkud ho už neumíme efektivně těžit.

Takovéto nerozumné kroky dělá lidstvo přesto, že už století od formulování Fermiho paradoxu vědělo, že je s inteligentním životem ve vesmíru nějaký vážný problém. Mělo a má vesmír na dosah a prakticky jen pro sebe ale chová se ke kolébce svého života tak destruktivně jak žádný jiný druh před ním.

Takové sebedestruktivní civilizační jednání je v pravdě nerozumné - chceteli šílené.

"NORMÁLNÍ ŽIVOT" je založen na principu stabilit při růstu uspořádánosti v biosféře. Pokes etropie navzdory termodynamickému principu (ale krytý zdrojem nukleární (hlavně sluneční) energie s venčí, podminuje rozmanitost růstem životních potenciálů při prakticky plně recyklovaných metabolických proměnách.

Lidstvo se ale dnes ke všemu životadárně naakumulovanému přes veškeré poznání vědy a nové technologie v dominantnosti doposud naopak chová jak šílený obří destruktor.

P. Hatina 9.2.2020 11:13

Víte, je poněkud nepravdivé tvrzení že ".. Lidé chytračí s životem na ekologický dluh.", protože toto řeší externalita, čili naopak za používání neobnovitelných zdrojů se finančně dopláci - a to (pokud to nevíte) vela.

Jistě můžete mít pravdu s oněmi konkrétními příklady - což je ale problém "těch druhých", právě ekologů, ekopolitiků a jejich eko-poradců, jak a na co ty získané peníze použijí. Jestli je chtějí mermomocí vrážet do dotací předražených foto-elektráten a elektromobilů, tak už jim zákonitě nezbudou peníze třeba na tu rekultivaci lesů a vodních zdrojů..

V. Petr 9.2.2020 11:07

https://cei.org/blog/wrong-again-50-years-failed-eco-pocalyptic-predictions

Už jsem to sem dával 3x!

B. Lukáš 9.2.2020 11:01

Vynikající článek. Elektromobilita u osobních aut je víceméně módní trend, který energetické úspory ani ochranu přírody a jeho klíma neřeší. Lze předpokládat , že bude příčinou vzniku mnoha společenských problémů, protože osobní elektromobily si pořídí pouze bohatí snobi, pro normální obyvatele budou cenově nedostupné. V lokalitách silnic blízké bytové zástavby sice dojde ke zlepšení kvality bydlení z čistějšího ovzduší a omezené hlučnosti, ale o tom jak budou nemajetní občané cestovat do zaměstnání, pro nákupy, do škol apod., zatím z politiků málo kdo přemýšlí.

H. Paculová 9.2.2020 10:45

dnešní eko-průmysl se silně prodražuje a komplikuje - a je nadále udržitelný jen s mohutnou masovou propagandou R^

V. Kain 9.2.2020 10:26

Tak si toho medvídka pouštějte před spaním.

V. Kain 9.2.2020 10:23

To šílenství zapříčinilo,že se mnozí vykutálení darebáci toho chytli (neboť v tom vidí rychlý zdroj zbohatnutí) a bylo do toho vloženo příliš mnoho peněz.Takže nějaké rychlé skončení toho naprostého nesmyslu neskončí tak rychle jak by bylo žádoucí,ale nejdříve si musíme natlouci pořádně ústa,abychom prozřeli a dali průchod normálnímu vývoji spojeném s normálním životem.

J. Lukavsky 9.2.2020 10:21

jenomže ten Temelín 2 tak akorát nahradí dosluhující reaktory v Dukovanech. takže pouhopouhá výměna. J.L.