23.5.2024 | Svátek má Vladimír


Diskuse k článku

DOPRAVA: Přichází éra laciného vodíku?

Jakmile se v automobilismu objeví nějaká inovace, hned se zvedne vlna nevole provázená tvrzením, že něco takového zavádět do praxe nebude možné. To se týká u nás i vodíku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Kolman 12.4.2023 23:58

S technickou úrovní zde diskutujících to ještě není tak zlé.

Zatím se tu nevyskytnul ani jeden návrh na využití zařízení zvaného PERPETUUM MOBILE;-D;-D;-D

L. Novák 13.4.2023 2:05

Omyl. To je ta "strategie EU/EK a české vlády". :-P

M. Krátký 12.4.2023 13:48

Jsem nezdolný optimista stár 80 let a s ucházející zkušeností z oblasti průmyslové techniky ! tolik úvodem. K danému tématu použiji maličko decentně upravená slova mého moudrého tchána ročník 1905 : dite mi do pihele s těma vašima kravinama !!!!!!!!!! až ta auta budou na ty novodobé nesmysly jezdit na jedno natankování min 1000 km á 2,50 kč tak pískněte - zatím si to strčte víte kam !!!!!!!!!!

V. Kolman 12.4.2023 23:54

Vidím to pane Krátký trochu jinak:

Vocaď-pocaď!

Pokud budou na trhu opravdu malá (velikosti autíčka autodromu) dvousedadlová vozítka s dojezdem cca 200km za rozumnou cenu na dojíždění do a ze zaměstnání, pak proti nim asi nebude větších námitek. Pokud ovšem nebudou befelem zakázány ostatní automobily.

Shrnuto: Malé auto na cestu do a z práce (hlavně ve městě) - fajn.

K moři bych ale v takovémhle vehiklu nechtěl jet ani náhodou!!!!!!

O. Vašíček 12.4.2023 11:20

Tato technologie není nová a uvažovalo se s ní při dotěžení již netěžitelných (klasickou metodou) zásob uhlí a ropy. Původně se neřešilo vznik a vypouštění CO2. :-)

Nikdy nebyla ekonomicky výhodná. Zatím se vždy našla nějaká ložiska těžitelná klasickou metodou a levněji.

Z globálního hlediska vidím jeden velký problém. Při masivním rozšíření se potřebuje hodně kyslíku, který se, spolu s uhlíkem, ztratí z cyklu přírodní obměny. Další kyslík na sebe naváže spálený vodík. A přitom do přírody nepůjde k recyklaci žádný CO2. A to je výživa pro rostliny, které z něj vyrábí ten kyslík, který potřebujeme pro tu těžbu a spalování vodíku. :-/

Vím, že je to možná zbytečné strašení. Kyslíku je všude dost. Ale pokud snížíme množství CO2 v přirozeném cyklu, tak může dojít, při průmyslovém využití kyslíku, k jeho snižování.

Při klasickém využití fosilních paliv se do atmosféry sice uvolňuje ten zlovolný CO2, ale ten zase způsobuje vyšší růst zeleně a tím i produkci kyslíku. Tato vazba se naruší.

H. Paculová 12.4.2023 14:43

Máte poněkud zkreslené představy nejen o tom kyslíku, ale i o zásobách CO2 na naší planetě, které se říká “Modrá planeta”, neboť povrch Země je ze 70 % pokryt vodou. Mezi fotosyntetizující organismy nepatří jen zelené rostliny, ale i fytoplankton v mořích a oceánech, kde mořské mikroorganismy produkují 50 % veškerého kyslíku na planetě Zemi. Pokud jde pak o ten tolik diskutovaný kysličník uhličitý, tak toho je v mořské vodě 100 x více než ve vzduchu, neboť oceány oxidu uhličitého pohlcují obrovské množství. Oceán v současné době pohlcuje přibližně 30-40 % všech ročních emisí uhlíku a udržuje stálou volnou výměnu se vzduchem. Pokud tedy z mořské vody začneme odebírat uhlík, odebereme ho více i ze vzduchu.

O. Vašíček 12.4.2023 16:26

Moc nerozumím Vašemu příspěvku. Omlouvám se.

Ze vzduchu a ni z moře nikdo uhlík brát nebude Doufám. I když projekty na to jsou - viz "vysávání" CO2 ze vzduchu a ukládání pod zem. :-)

Jen jsem chtěl upozornit, že je možné, že vyháníme čerta (produkci CO2), ďáblem (vázání kyslíku na vodík z fosilních zásob). A má se jednat o mil. tun.

Mimo jiné je vodní pára také skleníkový plyn. I když s krátkou dobou trvanlivosti v atmosféře. ;-)

Pokud spálím uhlí, tak vznikne něco vody a něco CO2. Ten se účastní fotosyntézy (je jedno zda na souši nebo v moři) a vznikne biomasa (vázaný uhlík) a kyslík se vrátí zpět. Je pravděpodobné, že při vyšším výskytu CO2 ve vzduchu vznikne i více biomasy. Což můžou být i potraviny. :-)

Pokud vytěžím jen vodík bez podílu uhlíku, tak navážu kyslík, ale vznikne jen voda, která se znovu na kyslík nepřemění! Pokud tomu nepomůžu elektrolýzou.

Jedná se o úplně jiné koncentrace (myslím O2 vs CO2), ale jak jste psala, vody máme 70% a přidáme další (původně vázanou ve fosilních vrstvách).

Ještě rozumím výrobě vodíku, pro vodíkové hospodářství, elektrolýzou. Pokud bude dostatek levné a čisté energie. V podstatě se jedná o úplnou recyklaci. Ale na uvolnění fosilního uhlíku se poukazuje jako na zlo, ale uvolnění toho samého vodíku se akceptuje, protože vznikne jen voda a teplo. A ta voda se na nic nenaváže.

Říkám. Asi to není vážný argument, ale přeci jen. Co kdyby. :-)

PS: Na výrobu 1kg vodíku potřebujeme asi 9l vody. Spálením 1kg vodíku nám opět vznikne 9l vody. Spálením 1 mil. tun vodíku máme ..... 9mil m3 vody. A navážeme 8mil tun kyslíku.

H. Paculová 13.4.2023 6:11

My zatím čerta ďáblem nevyháníme , ale bruselská vrchnost nás k tomu směruje, i když je to trochu složitější než si představujete...

O. Vašíček 13.4.2023 7:51

Určitě jsem to zjednodušil. Chtěl jsem jen nastínit tuto vazbu, která se nikde nezmiňuje. Že každá naše akce způsobí reakci, kterou nemusíme "očekávat".

Celá naše biosféra je velmi komplexní systém se spoustou vazeb. Nejsem se ji jistý, že naše úroveň poznání je na takové úrovni, aby jsme znali a uměli předpovědět, všechny důsledky našich činností. :-)

No a rozhodně se to nedá odhlasovat v nějaké komisi nebo parlamentu.

V. Kolman 12.4.2023 23:31

Vidím to pane Vašíčku stejně jako vy.

Na co člověk sáhnul - to zku.....azil!!

K. Wágner 11.4.2023 23:16

Vážení čtenáři, ještě napíšu něco o tom, proč mnohé ze zdejších příspěvků jsou pouhé výkřiky do tmy a už se tu se všemi rozloučím:

V létě roku 2021 byla předešlou vládou schválena Vodíková strategie ČR, jejímž cílem je snížení emisí skleníkových plynů a vodík pro Českou republikou tak představuje důležitý prostředek k přechodu na „bezemisní ekonomiku“ při dosažení „klimatických cílů“ Evropské unie. Neboť vedení EU vymyslelo vodíkovou strategii pro boj se změnou klimatu, kdy fosilní paliva jakými jsou ropa, uhlí a zemní plyn, má nahradit vodík. Budoucnost ve vodíku vidí i naše současná vláda, k čemuž ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela říká: „Vodík vnímáme jako důležitý nástroj k dosažení emisních cílů a zajištění transformace průmyslu. V úzké spolupráci s dalšími ministerstvy budeme dále rozšiřovat podporu projektů v oblasti mobility, výroby vodíku, vývoje a výroby vodíkových vozidel a inovativních vodíkových technologií.“

Samozřejmě se tohle ne každému líbí, ale Vodíková strategie ČR tu díky našim vládám a našemu členství v EU vznikla a máme ji tu. Přičemž tenhle rozjetý vlak, jehož konečné se nejspíše nikdo, kdo čte tyto řádky, nedožije, už nejde zastavit. Jistě existují určité výhybky, kterými by se dal časem odklonit na jinou kolej. Otázkou však zůstává, zda bude něco takového vůbec možné. Neboť Valné shromáždění OSN už přijalo klimatickou rezoluci, požadující po Mezinárodním soudním dvoru (ICJ), aby určil právní povinnosti států pro boj se změnou klimatu.

L. Novák 12.4.2023 0:52

"Vodíková strategie" EU/EK a vlády ČR neznamená, že je to správná cesta vývoje a že bude schopna přežít bez astronomických dotací z peněz vybraných státem z kapes občanů a firem. Na fyziku ve spojení s vodíkem žádné politické strategie neplatí, fyziku a ekonomiku nemůžete zrušit rozkazem, vládním nařízením ani přehlasováním v parlamentu. :-P

A že tento nesmysl "zelené idiocie" je jen dalším obrovským TUNELEM na státní rozpočet a skončí nejspíš OBROVSKÝM EKONOMICKÝM PRŮSEREM, ožebračováním obyvatelstva vyspělých zemí.

A vy těmto nesmyslům děláte systematicky reklamu. Rv !!

R. Langer 12.4.2023 5:34

Jediné zoufalé výkřiky tady předvádíte vy, včetně celého článku. :-P

O. Vašíček 12.4.2023 10:37

Největší katastrofou lidstva je boj se změnou klimatu. Klimatickou změnu, ať již urychlenou nebo zpomalenou lidskou činností, nelze zastavit a už vůbec ne zvrátit. Lze ji jen analyzovat a najit způsoby, jak se s ní vyrovnat.

Ať již s vodíkem nebo bez něj.

V. Petr 11.4.2023 16:51

Ještě někdo si může myslet, že volba rudozeleného Slepence je to pravé ořechopvé???

R. Langer 11.4.2023 18:21

Bludy v přímém přenosu. ;-)

Ale zlo už zvítězilo. :-(

P. Brecík 11.4.2023 16:18

Další pohádka psaná Neználkem. Zatím platí = článek od odborníka https://vlkovobloguje.wordpress.com/2023/04/10/jeste-jednou-vodik/

P. Brecík 11.4.2023 16:20

....... a závěr skutečně odborného článku ? Zatím platná energetická rovnice:

na výrobu 1 Kg vodíku se spotřebuje 60kWh elektřin, ale z 1 kg vodíku se vyrobí jen 16kWh.... ;-D;-D

K. Wágner 11.4.2023 16:38

Trochu vám však při vašem zanícení uniklo, že tento článek, pod kterým diskutujete, není o výrobě zeleného vodíku.

R. Langer 11.4.2023 17:14

Ano, ten váš článek je totiž O NIČEM! Mimo realitu. :-P

V. Petr 11.4.2023 16:11

Pane Bože, to je zase snůška nesmyslů. Vodík se vyrábí z fosilních paliv iuž přes sto ket a tady se "revolučně" ta výroby přenese do podzemí...

H. Paculová 12.4.2023 15:26

Vtip je v tom, že ta výroba vodíku z fosilních paliv končí...

J. Hruška 11.4.2023 15:29

Svítiplyn 65 % vodíku se vyráběl levně už v začátcích minulého století v Praze z Kladenského uhlí. Aha.!

R. Langer 11.4.2023 17:14

LEVNĚ? 8-o

H. Paculová 12.4.2023 15:15

A zapomněl jste na tu oblíbenou story o mosteckém uhlí. ;-) Obrovské zásoby mosteckého uhlí nemohly německé pozornosti uniknout; do jisté míry se dá tvrdit, že zájem o Deutschböhmen, tedy severočeské Sudety, byl hnán právě potřebou zdejší strategické suroviny. Po obsazení Sudet, už počátkem května 1939, Konrad Henlein zahájil v prostoru mezi Mostem a Litvínovem výstavbu Sudetenländische Treibstoffwerke AG Oberleutensdorf (Sudetoněmecké továrny na paliva Horní Litvínov). Koncem roku 1942 z továrny pak vyjely první cisterny s umělým benzínem.

J. Hruška 11.4.2023 15:13

Hej pane inženýre , ---, zhruba 2kg H2 obnáší 22 400 litrů objemu při normálním tlaku, jestli se nemýlím tak 22,4 m3 . Vodík kapalní při cca -240°C a tlaku 1,3 MPa, hustoty 0,03 kg/1000 l , hrubý počet dává 40 l kapalného vodíku na 100 km v tlakové zamražené nádrži. Které auto to uveze,? S takovou vodíkovou bombou nesmí do tunelů a krytých garáží. Zdař Bůh na 50 %.

J. Hruška 11.4.2023 15:18

Pardon - 0,0301 kg / l .! 30 kg / m3 ..

M. Pivoda 11.4.2023 15:37

U stacionárních energetických zdrojů by vodík, na přechodnou dobu, mohl fungovat. V

Vodík by vydržel do té doby, než se prosadí tzv. dominantní design v tomto odvětví. Zatím se jeví jako budoucí dominantní design, právě elektřina. Proč elektřina? Dominují totiž jednoduché systémy, tzn. vše jen na elektřinu.

Jenže vývoj v tomto odvětví může ale mít i netypický průběh. Zatím naši budoucnost neznáme. Více vhledu získáte v kurzu předmětu Inovace.

P. Skřivan 11.4.2023 20:47

Ten vodík má kouzlo hlavně v rychlém dotankování. Pro vlak, kamion, dost důležité.

L. Novák 12.4.2023 9:17

;-D Kouzlo! :-P