16.6.2024 | Svátek má Zbyněk


Diskuse k článku

DOPRAVA: Přichází éra laciného vodíku?

Jakmile se v automobilismu objeví nějaká inovace, hned se zvedne vlna nevole provázená tvrzením, že něco takového zavádět do praxe nebude možné. To se týká u nás i vodíku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Vérosta 11.4.2023 12:36

Správný postřeh: jsou tupí!

J. Jurax 11.4.2023 12:45

Jsou tupí. Obecně a navíc dozelena. Jinak by ani nemohli být lídry EU.

V. Novak 11.4.2023 15:20

Jsou. A ti, kteří nejsou, to dobře imitují, aby zapadli.

J. Lukavsky 11.4.2023 16:41

"tajné zdroje, že se začne elektřina vyrábět zcela jiným způsobem" ano, každý úředník v centrále EU už má připraveno pod stolem šlapací dynamo, na noc se bude část takto vyrobené elektřiny pytlovat.... takže jí bude veliký nadbytek. Elementary dear Watson. J.L. end

J. Kalina 11.4.2023 11:07

a) Když se řekne vodík, první se mi vynoří Hindenburg. Když tato vzducholoď vybuchla a shořela při přistávání v USA, byl to konec rozvoje vzducholodí na dlouhou dobu. Od té doby se nestal tak mediálně odstrašující případ nestal hlavně proto, že se používání vodíku omezilo. b) vodík je vodík ať už se vyrobí jakýmkoliv způsobem!! Můžete jeho výroby členit na ideologicky správné a nesprávné, ale dal bych přednost drahé - levné c) v té úvaze o štěpení vodíku pod zemí bych uvítal ještě nějaký rozbor co se bude dít když dojde k nějaké havárii a pak se tímto způsobem bude snižovat koncentrace vstupní suroviny (zemní plyn) v místě odběru a zvyšovat koncentrace odpadu, tedy CO2. Takže zde opět vidíme, že se bude investovat do dražší a složitější technologie, když výchozí surovinaje plně využitelná a levněji.

ASI JSME POŘÁD ODPORNĚ BOHATÍ, jak by řekl Dag Bedman..

V. Chrastina 11.4.2023 12:31

My obyčejní smrtelníci jsme spíše odporně chudí, odporně bohatí jsou ti mazaní magoři v Bruselu, kteří si vyplácejí odporně vysoké platy. A nikdo se jich neptá, jak přišli na to, že by si je měli zasloužit. Inu oni si dělají všechno po svém a my abychom ty jejich nesmyslné projekty zaplatili ze svých ubohých platů.:-/

O. Kozel 11.4.2023 11:06

I kdyby "čeští odborníci" náhodou opravdu vše zprovoznili (pohon, spalování, tankování....), tak laciný vodík se bude dovážet ze zemí .... a bude stát 4x víc než benzín (před zákazem prodeje) a vozidlo 3x než elektoauto s odůvodněním: nařízení Brusele!!

M. Salaquarda 11.4.2023 10:39

Při jakém tlaku zaujímá 1 kg vodíku objem 1 litru?

R. Langer 11.4.2023 12:10

Už jsem to tady jednou psal:

"Například 1 kg vodíku obsahuje 146 MJ energie, třikrát víc než benzin. Jenže zatímco 1 kg benzinu má objem 1,3 litru, kilogram vodíku při atmosférickém tlaku zabere 11 metrů krychlových, tedy prostor odpovídající menší koupelně! Aby se 5 kg tak „řídké“ látky vešlo do nádrží osobního auta, musíme ho stlačit na 700 atmosfér, což stojí 20% energie samotného vodíku." ;-)

R. Langer 11.4.2023 12:11

Není to přesně ta odpověď, co žádáte, ale obrázek si podle toho udělat můžete. Prostě - prima medium. ;-)

V. Novak 11.4.2023 10:36

Při jaké teplotě dochází k pyrolýze vody?

R. Langer 11.4.2023 12:14

K významnému nad 3000K. Žádná domácí bramboračka. ;-)

M. Hoblík 11.4.2023 9:36

A je ho plná voda! Idioti se radují, kolik máme najednou levné energie; a v Bruselu se oslavuje... Blbost v EU kvete, brzo budeme sklízet bohatou úrodu.

V. Novak 11.4.2023 10:45

EUblbost vykvetla dávno a už dává plody.

R. Langer 11.4.2023 12:25

A máme jí plnou sněmovnu a parlament.

P. Kubáč 11.4.2023 9:26

To je hezké, že si autor hraje s pojmem "kilogram vodíku" možná by nám mohl sdělit o jaký objem se jedná.

Tedy zkapalněný tekutý vodík váží 70 gramů na litr takže "kilogram" kapalného vodíku je 14 litrů tekutiny pod obrovským tlakem a teplotou kolem -250 stupňů

Pokud bereme plynný vodík - 1 kilo vodíku je 500 mol a 1 mol plynu má za atmosférického tlaku a pokojové teploty objem 22,4 litrů ergo kilogram nestlačeného vodíku je 11 200 litrů.

Vše ostatní je v oblasti "téměř Sci-Fi" spoléhání na technologie v podobném stavu rozvoje nás dostalo do současného hospodářsko - energetického průseru. Takže směle vpřed.

J. Lukavsky 11.4.2023 16:44

Kdesi bylo, že se dá vodík pohltit do některých kovů. Víte o tom někdo něco? J.L. end

B. Carina 11.4.2023 22:24

Mám dojem, že něco podobného jsem také zaregistroval před mnoha, mnoha léty. Bylo to představováno jako jedno z technologických řešení pro potenciální budoucí využití vodíku jako primárního paliva. Právě s využitím chemické vazby s nějakakou "bezpečnou" látkou. Později jsem o tom neslyšel.

O. Vašíček 12.4.2023 11:02

Používal se "pěnový" hořčík. Vznikl metal hydrid, který byl pseudostabilní. Pod tlakem se vodík vázal na hořčík, při poklesu tlaku se uvolňoval. Pracuje se stále s vysokými tlaky - cca 300-700 bar. Řešit to mělo pronikání volného vodíku materiálem nádrže. Zpomalí to, ale nezastaví. Navíc se to při proražení špatně hasí. Vodík sice uteče a většinou i odletí, ale hořčík zůstává a dobře reaguje s vodou a opět vzniká vodík a teplo. :-)

J. Kindl 11.4.2023 9:19

Vodík není zdroj energie, je to jen nosič, akumulátor elektřiny. Vodík proto do energetiky žádnou energii nepřidává, naopak.Chceme-li z vody získat vodík, je třeba vynaložit energii. Vyrobíme tedy elektřinu z obnovitelných zdrojů a 100 % jí využijeme na elektrický rozklad vody – elektrolýzu. Účinnost tohoto procesu je 70–80 %, tedy při výrobě vodíku ztratíme 20–30 % vložené elektřiny., Výsledkem elektrolýzy ovšem není energie, nýbrž vodík.Abychom z vodíku získali zpět energii, ať už elektrickou nebo tepelnou, musíme vodík spálit.

K. Wágner 11.4.2023 9:57

To máte samozřejmě u té elektrolýzy pravdu. Ale situaci mění tzv. zlatý vodík, vytěžený z jeho ložisek. O tom byl i zde na NP článek:

https://neviditelnypes.lidovky.cz/klima/klima-vodik-nejen-zeleny-ale-i-zlaty.A230330_104111_p_klima_nef

R. Langer 11.4.2023 12:00

Zatím, pokud vidím, se nezměnilo VŮBEC NIC. Jenom samé KYDY. :-P

L. Novák 11.4.2023 9:59

Energetická účinnost spalování "zeleného" vodíku se odhaduje na 1/4 (25%) energie vložené do jeho elektrolytické výroby ("přebytky el. energie z OZE" které ale nemáme ve využitelném množství), dalšího zpracování, stlačení, skladování a přepravy a výroby el. energie v palivových článcích. Tedy na získání 1 kWh el energie z palivových článků musíme vynaložit 4 kWh el. enerie. To se "vyplatí"...? ;-D

B. Carina 11.4.2023 22:41

Děkuji za vhodné připomenutí. V přírodních palivách to za nás udělala "matička příroda". Převádíme vlastně formu energie pro použití naprosto nevhodnou naopak v energii ve formě pro použití ideální. A to nepůjde se stoprocentní účinností.

Někdy to vypadá, jako bychom slyšeli odpovědi na otázky z fyziky, kde bývá v závorkách uvedeno něco jako "energetické ztráty při převodu zanedbáváme...

R. Voráček 11.4.2023 8:48

Promiňte hnusné přirovnání, ale není to tak trochu jako když Hitler sliboval zázračnou zbraň? Už, už ji skoro měl ale skutek utek.

Já se osobně považuji za vodikofoba, dnes s vodíkem pracují lidé poučení, ale když se dostane do běžného používání, neumím si ani představit všechna možná rizika. Zemní plyn a propan butan není zdaleka tak nebezpečný a dá říci že s ním umíme zacházet a přes to dochází k fatálním nehodám a to je jeho používání v dopravě minimální. Však ona nám budoucnost ukáže pokud se jí dočkáme.

Green dealu zmar!

M. Hoblík 11.4.2023 9:41

A navíc jsou zemního plynu obrovské zásoby! Těžba je zvládnutá, plynovody byly funkční, cena lidová. A potom nějakého idiota napadlo, že budeme trucovat a Rusovi nedovolíme vydělávat. Rus stejně vydělává, Asie se raduje a my budeme podle eurokomisařů kladivem rozbíjet vodu a vyrábět vodík...

K. Wágner 11.4.2023 10:00

Asi nevíte, že iniciativa Evropská vodíková páteř (Eurepan Hydrogen Backbone), kterou tvoří provozovatelé přepravních soustav plynu předpokládá, že do roku 2030 vznikne 28 tisíc kilometrů „vodíkovodů“, přičemž do roku 2040 by to mělo být celkem 53 tisíc kilometrů, kdy šedesát procent tohoto potrubí by tvořily stávající plynovody, zbytek pak nové potrubí.

L. Novák 11.4.2023 10:05

Předpokládá... a bilionové dotace k tomu. ;-)

V. Novak 11.4.2023 10:44

Při takových plánech EU si vždycky vzpomenu na halasné vyhlašování Lisabonské strategie nebo plynovodu Nabucco - a jejich velmi tiché rozplynutí do nebytí přímo nirvánového.

"Vodíková křehkost je proces, kdy se kovy, zejména ocel, stávají křehkými následkem působení vodíku. Příčinou je difuze vodíku do krystalové mřížky kovu."

J. Zeman 11.4.2023 11:06

Plynovody - konverze na vodíkovody ... není tam "trochu"technický problém? Kolik procent bude únik? Vodík má tak malou molekulu, že proleze i tam, kam uhlovodíky nemají šanci. I pouhé skladování v tlakové lahvi počítá s úniky. Desítky tisíc kilometrů, spoje, ventily, ... Nemožné ihned, zázraky na počkání. Konverze zřejmě proběhne pouze v názvu a infrastruktura zůstane bez změn. Únik do padesáti procent nebude problém. Dotace do černé díry zeleného šílenství.