16.6.2024 | Svátek má Zbyněk


Diskuse k článku

DOPRAVA: Přichází éra laciného vodíku?

Jakmile se v automobilismu objeví nějaká inovace, hned se zvedne vlna nevole provázená tvrzením, že něco takového zavádět do praxe nebude možné. To se týká u nás i vodíku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
B. Carina 11.4.2023 21:51

Nadto energii ve formě elektromagnetismu velmi dobře známe. A přes veškeré nedostatky jí umíme v poměrně uspokojivé míře ovládat.

R. Langer 12.4.2023 5:37

Jasně. Kromě toho zásadního - její akumulace. Takže - SMŮLA. :-P

O. Vašíček 12.4.2023 10:44

Se zkapalňováním to nepůjde. "Sežralo" by to moc energie.

Počítá se se stlačeným vodíkem - 300 a 700 bar.

No, do těch podzemních garáží se ani dnes nesmí s LPG a CNG. :-) Takže při starém.

M. Pivoda 11.4.2023 14:30

Inspirace: Nejžhavější novou klimatickou technologií jsou cihly.

Těžký průmysl produkuje asi čtvrtinu celosvětových emisí a alternativní zdroje energie nedokážou trvale produkovat množství tepla, které továrny potřebují k výrobě svého zboží.

Téma tepelných baterií. Rostoucí počet společností pracuje na systémech, které dokážou zachycovat teplo generované čistou elektřinou a ukládat je na později v hromadách cihel. Myslí si, že tyto cihly by mohly být klíčem k poskytování obnovitelné energie některým z největších světových znečišťovatelů.

Mnoho z těchto systémů akumulace tepla využívá jednoduché konstrukce a komerčně dostupné materiály, což znamená, že je lze postavit rychle, kdekoli je potřeba. Přestože je tato technologie v raných fázích, mohla by být jedním ze stavebních kamenů nového průmyslového sektoru šetrného ke klimatu.

M. Pivoda 11.4.2023 14:33

Parafráze nadpisu Wagnerova článku: Přichází éra levných cihel?

M. Pivoda 11.4.2023 14:34

Zde je původní text

The hottest new climate technology is bricks...

Heavy industries generate about a quarter of worldwide emissions, and alternative power sources can’t consistently generate the amount of heat that factories need to create their wares.

Enter heat batteries. A growing number of companies are working on systems that can capture heat generated by clean electricity and store it for later in stacks of bricks. They think these bricks could be the key to bringing renewable energy to some of the world’s biggest polluters.

Many of these heat storage systems use simple designs and commercially available materials, meaning they could be built quickly, anywhere they’re needed. Although it’s in early stages, the technology could be one building block of a new, climate-friendly industrial sector.

R. Langer 11.4.2023 17:15

A co jako, ty naše malá hloupoučká UI? Jako že v angličtině je to menší blbost? ;-D

J. Matěna 11.4.2023 17:41

Tak to je skvělé. Jen považte, že cihelny, které nyní krachovaly kvůli drahým energiím budou cihly pálit zcela zdarma a ještě na tom vydělávat. Inu, pokrok nezastavíš.

A cihly budou zdarma.;-D Stačí je prodat teprve až vychladnou. A z toho chladnutí se vyrobí energie na nové cihly a ještě zbude. A to se výhodně prodá. Že nás to nenapadlo dřív. Základem je pálit cihly mimořádně levnou energií z FV panelů, dál už to jde samo.

B. Carina 11.4.2023 22:00

Pokud jsem dobře pochopil, je to otázka teplárenství spíše než elektrárenství?

V. Kolman 12.4.2023 10:48

Ukládání tepelné energie (pro domácnosti!) do magnezitových cihel je stařičká a desetiletími prověřená záležitost. Toto zařízení se nazývá "akumulační kamna";-D

O. Vašíček 12.4.2023 10:48

Zas taková novinka to není. Každá akumulační kamna s touto technologií pracují.

Pro vytápění to jakž takž může fungovat. Ale pro průmysl ani náhodou. Pracuje se s nízkoteplotním teplem. A průmysl většinou potřebuje vyšší teploty. A řešit tepelné čerpadlo, které z 300 st. C udělá 1500 by bylo velmi zajímavý problém. :-)

S. Rádl 11.4.2023 12:28

Já se obávám, že to bude jako se studenou fúzí o které se jako o "svatém grálu" energetiky mluví snad padesát let. Hlavně mi ale vadí to, že omezujeme vyzkoušené koncepty s tím, že se to samo jaksi vyřeší.

R. Langer 11.4.2023 12:31

To je právě to, za co panu Wágnerovi a jemu podobným nadávám. Oni nejsou Zelení bolševici, oni jsou jimi jenom totálně zblblí. Pořád ovšem doufám, že začnou počítat alespoň jednoduché příklady. ;-)

L. Novák 11.4.2023 12:48

Tomu se říká "Autoři jdou s dobou, doba si to žádá!" ;-D

R. Langer 11.4.2023 13:30

V kontextu doby...

To je to heslo! ;-)

K. Wágner 11.4.2023 15:25

Jenže pan Wágner a jemu podobní nezačnou počítat alespoň jednoduché příklady v případě studené fúze. Vy si je klidně počítejte...:-)

R. Langer 11.4.2023 17:18

Ano, bohužel to už začínám vidět, takže vás budu zřejmě muset zařadit do jiné kategorie existencí. Pokud se včas nezamyslíte. Pořád vám ještě dávám šanci. Ale asi marně. :-(

K. Wágner 11.4.2023 14:29

Tak "studená fúze" nebude nikdy... Leda že byste věřil na zázraky.;-)

K. Wágner 11.4.2023 15:46

Týmy vědců a inženýrů se zabývají termojadernou fúzí. A zase jsme u vodíku. Nejúčinnější je reakce deuteria (to je vodík, který má v jádře proton a dva neutrony) s tritiem. Při reakci deuteria s tritiem můžeme získat více než čtyřnásobné množství energie oproti štěpné reakci. Většina konstrukcí fúzních reaktorů se proto zaměřuje na toto palivo. Při fúzi se spotřebovává deuterium a lithium, ze kterého vzniká potřebné tritium a jako odpad vzniká neškodné hélium. První fúzní reakce byla uskutečněna v Los Alamos už v roce 1958 na zařízení Scylla. A přitom dosud nikde nestojí fúzní elektrárna...X

J. Ganaur 11.4.2023 17:50

To, co jste popsal je tricium.:-/

R. Langer 11.4.2023 17:20

Aha, a ten vodík bude jako KDY? Co konkrétního se povedlo za těch 17 let od toho článku z roku 2006, jak jste na to správně sám upozornil. Povídejte, přehánějte, máte prostor! Celý se na to třesu! ;-)

R. Langer 11.4.2023 18:20

Hm, pořád nic. Zelený standard. :-P

V. Braun 11.4.2023 14:59

Samo se to nevyřeší, jako se samy nezavedly kdysi spalovací motory. Je třeba řešení hledat a jedno takové je popsané v článku.

R. Langer 11.4.2023 17:22

Ano, samo se to nevyřeší, a už vůbec ne těma vašema zelenejma bolševickejma kydama, soudruzi. :-P

V. Braun 11.4.2023 19:56

Vy mě bavíte pane Langere, zejména ty vaše kydy stojí za to. Zvednul jste mi náladu.

R. Langer 12.4.2023 5:39

Za to vy mě nebavíte vůbec, soudruzi. :-P

P. Brich 11.4.2023 11:35

Vodík tvoří výbušnou směs s kyslíkem a se vzduchem v širokém koncentračním rozmezí (4 až 95 % objemu vodíku v kyslíku, 4 až 77 % objemu vodíku ve vzduchu). Na vzduchu je lehce zápalný. Výbušné jsou rovněž směsi vodíku s fluorem a chlorem (stačí iniciace světlem).

Dále viz vzducholoď Hindenburg a raketoplán Challenger.

V. Novak 11.4.2023 11:30

Za několik dní zavře BRD poslední ze svých jaderných elektráren.

Průzkum mezi občany zjistil, že "pro odstavit okamžitě" je 26% dotázaných, pro "odstavit v delším termínu" 32% a "prodloužit užívání ne neurčito" 33%.

Ale JE stejně odstaveny budou, protože není palivo, nejsou prodloužené licence, nebyla provedena údržba umožňující prodloužit životnost - a provozovatelé už ani nemají v německém piruetním ekonomicko-politickém prostředí zájem. A nejspíš ani zaměstnanci, kteří si museli najít jinou práci...

P. Brich 11.4.2023 11:38

A přijdou blekauty - u nás. Bude to jak před sametem: v Moskvě mrzlo a my si tu na chodníkách lámali nohy ...!!;-€EU;-O

K. Prant 11.4.2023 11:09

Vývoj sleduji a stále nemohu pochopit, že by všichni lídři EU byli tak tupí. Vše má přejít na elektřinu a přitom ruší elektrárny. Tak buď mají nějaké tajné zdroje, že se začne elektřina vyrábět zcela jiným způsobem, nebo se u aut přejde na jiná paliva, ale jak vidno, tak ani vodík není to pravé ořechové, nebo nás opravdu řídí naprostí magoři.