20.6.2024 | Svátek má Květa


Diskuse k článku

DOPRAVA: Přichází éra laciného vodíku?

Jakmile se v automobilismu objeví nějaká inovace, hned se zvedne vlna nevole provázená tvrzením, že něco takového zavádět do praxe nebude možné. To se týká u nás i vodíku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Langer 11.4.2023 12:29

Je to něco přes korunu, dnes o něco více. Vždycky to tak bylo.

R. Langer 11.4.2023 5:33

Ten obsah energie na 1kg vodíku v závěru článku je velice podezřelý, dokonce bych se odvážil tvrdit, že je NEPRAVDIVÝ. :-/

J. Kostelanský 11.4.2023 5:50

A což tak si to prověřit na internetu? :-) Uvádí se tam 33 kWh/kilogram. Pozor, ne na litr, ale kilogram.

R. Langer 11.4.2023 7:16

Jo, napsal jsem to špatně, viz níže. Ale možná by bylo dobré ještě zveřejnit energetickou náročnost na získání 1 kg vodíku (ne litru). ;-)

R. Langer 11.4.2023 7:22

"Například 1 kg vodíku obsahuje 146 MJ energie, třikrát víc než benzin. Jenže zatímco 1 kg benzinu má objem 1,3 litru, kilogram vodíku při atmosférickém tlaku zabere 11 metrů krychlových, tedy prostor odpovídající menší koupelně! Aby se 5 kg tak „řídké“ látky vešlo do nádrží osobního auta, musíme ho stlačit na 700 atmosfér, což stojí 20% energie samotného vodíku."

R. Langer 11.4.2023 5:52

... lépe řečeno to, že se z ní dá bez problémů využít plných 50 %. To nebude pravda. ;-)

K. Wágner 11.4.2023 14:58

Na tomto portálu najde články o tom, že Výzkumníci kritizují německé plány na využití biopaliv a e-paliv v silniční dopravě. Ale i článek Palivové články – princip funkce a dělení, kde se říká: „Vzhledem k výrazně vyšší energetické hustotě, tedy poměru uložené energie k hmotnosti, vůči běžně užívaným akumulátorům mohou palivové články poskytnout dostatek elektrické energie právě pro mobilní zařízení při delších cestách.“ A jinak zde k palivovým článkům i toto: „Účinnost reakce samotné, která stojí za produkcí elektrické energie, se pohybuje v rozmezí 40 až 60 procent. V případě použití palivových článků v režimu kombinované výroby elektřiny a tepla se účinnost může vyšplhat až na procent 90, podobně jako u běžných kogeneračních jednotek.“

https://oenergetice.cz/akumulace-energie/palivove-clanky-princip-funkce-a-deleni

R. Langer 11.4.2023 17:26

Já tohle znám moc dobře. :-P

L. Novák 12.4.2023 9:34

Obvyklá ;-O DEZINFORMACE, zamlčující účinnost celého cyklu výrobou "zeleného vodíku" počínaje. Skutečná souhrnná účinnost výroby el. energie z palivových článků je kolem 25%, tedy na 1 kWh el. energie získané z vodíkových palivových článků musíte v celém cyklu nejdříve spotřebovat 4 kWh elektrické energie. Báječná účinnost! ;-)

L. Novák 12.4.2023 9:52

P.S.: O "energetické hustotě" vodíkové tlakové nádrže v automobilu raději nemluvit... ;-)

Z. Žabička 11.4.2023 5:11

Vyháníme čerta Ďáblem

Bertagni je jedním z autorů výzkumného článku publikovaného v časopise Nature Communications, ve kterém vědci prezentovali výsledky modelování vlivu emisí vodíku na atmosférický metan. Zjistili, že nad určitou prahovou hodnotou by vodíková ekonomika mohla způsobit krátkodobé škody na životním prostředí. Riziko poškození se zvyšuje u metod výroby vodíku, kde se jako vstupní surovina používá metan. Vzniká tak zásadní potřeba regulovat emise z výroby vodíku.

„Důsledky používání vodíku musíme ještě důkladně zkoumat, aby přechod na zdánlivě čisté palivo neznamenal jen nové environmentální problémy,“ prohlásil Amilcare Porporato, profesor stavebního a environmentálního inženýrství na Princetonské univerzitě.

Problém spočívá v jedné malé, obtížně měřitelné molekule, známé jako hydroxylový radikál. Často bývá také označován jako „čisticí prostředek troposféry“, protože hraje klíčovou roli při odstraňování skleníkových plynů z atmosféry.

Hydroxylový radikál bohužel v atmosféře reaguje i s plynným vodíkem. Každý den se ho přitom vytváří jen omezené množství, tím pádem jakýkoli nárůst emisí vodíku povede k více reakcím s hydroxylovými radikály a pro rozklad metanu jej v důsledku pak bude méně. Metan tak může zůstávat v atmosféře déle, a tím by rostl i jeho negativní vliv na globální oteplování. (převzato ze Seznamu)

K. Wágner 11.4.2023 7:06

O tom již 6. října 2022 na mém blogu ;-)poměrně obsáhlý článek, co nesl název Soudný den v režii Green Dealu : https://karelwagner.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=792755

J. Matěna 11.4.2023 2:36

Posledním odstavcem se autor moc nevyznamenal.

Klidně si porovnávejte 1 kg nafty nebo benzínu s 1 kg vodíku, ale včetně futrálu, prosím. A též prosím o informaci, kolik paliva mi zůstane v nádrži po týdenní odstávce plně natankovaného vozidla.

A jinak celá zelená ideologie stojí na takových objevech, "co by to bylo, kdyby to bylo"..... každý měsíc je nám jich předhozeno k přežvýkání nejmíň tucet.

J. Krásenský 11.4.2023 4:39

R^

R. Langer 11.4.2023 7:23

Samé zelené teorie. V praxi NIC, NULA!

J. Jurax 11.4.2023 8:08

Tak, tak ...

A stejně, nepřestane-li se zeleně blbnout, skončíme nakonec u ryze ekologických, levných a téměř bezemisních šlapacích aut.

K. Wágner 11.4.2023 8:34

Kolik paliva zůstane v nádrži po týdenní odstávce plně natankovaného vozidla se dozvíte u prodejce vodíkového auta NEXO. Dejte nám pak vědět...

https://www.hyundai.com/cz/modely/nexo/technologie.html

J. Jurax 11.4.2023 8:38

No, některé už nám k předžvýkaní poskytovány nejsou. Předžvýkali si je zelení blbečkové v EK sami a nám jsou vnuceny rozkazem. Třeba elektromobilita a občasné zdroje energie.

L. Novák 11.4.2023 2:19

Bloomberg: Křetínský vydělává díky své sázce proti ekologickým plánům Evropy

Agentura Bloomberg ve svém dnešním článku mapuje podnikání českého miliardáře Daniela Křetínského a jeho Energetického a průmyslového holdingu (EPH) v oblasti fosilních paliv. Označuje Křetínského za „nepolapitelného miliardáře“, který vybudoval své impérium na předpokladu, že ekologická transformace Evropy bude chaotickým a zdlouhavým procesem, takže bude ještě dlouhou dobu potřeba využívat uhlí a plyn.

„Impérium zaměřené na fosilní paliva, jehož hodnota se odhaduje na více než 17 miliard dolarů (zhruba 365 miliard Kč), vybudoval nákupem špinavých aktiv za nízké ceny od energetických firem usilujících o dekarbonizaci,“ píše Bloomberg.

Upozorňuje, že Křetínského soukromý podnik není na rozdíl od těchto veřejně obchodovaných energetických firem investory a akcionáři tlačen ke snižování emisí a může volně vydělávat na spalování fosilních paliv. „Tento riskantní krok se prozatím vyplácí, protože válka na Ukrajině zvyšuje ceny energie,“ dodává.Agentura Bloomberg v článku připomíná například koupi německých hnědouhelných aktiv od švédské společnosti Vattenfall z roku 2016. ...

https://oenergetice.cz/spolecnosti/bloomberg-kretinsky-vydelava-diky-sve-sazce-proti-ekologickym-planum-evropy

;-) Jenom dodám, že podobným směrem se vydal i podnikatel Tykač, který nedávno získal těžební práva na těžbu černého uhlí v USA... :-P Tyto investice mají jistotu či záruku ve skutečnosti, že masívní budování Občasných Zdrojů Energie s sebou nese nutnost vytvářet k nim záložní zdroje na vykrývání nestability OZE. A tyto zdroje máme v potřebném rozsahu jen na fosilní paliva. ;-D Těžit ze ZELENÉ HLOUPOSTI je dobrý byznys...

L. Novák 11.4.2023 2:05

Zase nějaká bublina vypuštěná pobírači dotací na "výzkum" předem nepoužitelných řešení? ;-D

Problém číslo 1) I když se jedná o "zbytky" ropy ve vytěžených ložiscích, mají omezenou těžitelnost, jednou nutně dojde k jejich vyčerpání.

Problém číslo 2) Jestliže se jedná o ekonomicky již netěžitelná ropná ložiska, sotva lze očekávat, že využití "zbytků" ropy se složitým a na spotřebu energie náročným procesem švihnutím proutku stane zdrojem levné a snadno těžitelné energie výrobou vodíku, navíc způsobem, kdy uhlík z ropy zůstane v podzemí.

Problém číslo 3) Porovnávat energii využitelnou v 1 kg ropných paliv s energií využitelnou spálením 1 kg vodíku je tak trochu na palici, protože ropné palivo máme snadno dosažitelné a uchovávatelné v kapalném stavu za normální teploty a tlaku, zatímco natankování pár kilo vodíku do vozidla je spojeno s mnoha problémy, protože se jedná o plynný vodík, ne kapalinu. Dál rozvádět netřeba, každý, kdo si o problematice výroby, skladování a přepravy vodíku už přečetl základní informace, chápe, že "vodíková budoucnost" je nejspíš jen další nesmysl zelených ideologů bez návaznosti na realitu. :-P

J. Jurax 11.4.2023 2:21

No, uvidíme.

Ale zato se ten vodík dá přímo spalovat ve spalovacím motoru. Účinnost je srovnatelná s palivovým článkem a motor při vhodné konstrukci může spalovat i běžný benzin.

R. Langer 11.4.2023 5:36

Účinnost je NIŽŠÍ. Nebo alespoň doposud vždycky byla, a žádného nového revolučního vynálezu vodíkového motoru jsem si nevšiml. Podle mě pan Wágner zase skočil na nějakou Zelenou lež. To už se mu stalo víckrát.

J. Jurax 11.4.2023 7:48

No, někde jsem našel spalování 40%, článek 40 až 50% podle snad materiálu elektrod ...

R. Langer 11.4.2023 7:57

Ne ne, máte pravdu, já jsem si to pořádně nepřečetl. :-(

R. Langer 11.4.2023 5:38

... jo pardon, vy píšete "srovnatelná s palivovým článkem" - tak to ano. Moje chyba.

J. Jurax 11.4.2023 7:51

OK :-)

J. Lukavsky 11.4.2023 16:56

"jednou nutně dojde k jejich vyčerpání." podle jedné teroie se ropa tvoří neustále a to z metanu co proudí z nitra Země. To by podporovalo to, že některá ložiska se obnovila. Nebo se tam stáhla ropa z širšího okolí..... kdož ví? Ale ten kyslík by se asi nemusel složitě vyrábět, ve vzduchu je ho 20%, třebas by to stačilo. J.L. end