16.6.2024 | Svátek má Zbyněk


Diskuse k článku

DOPRAVA: Přichází éra laciného vodíku?

Jakmile se v automobilismu objeví nějaká inovace, hned se zvedne vlna nevole provázená tvrzením, že něco takového zavádět do praxe nebude možné. To se týká u nás i vodíku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Ticháček 11.4.2023 9:21

Dotace, daně, ,?

L. Novák 11.4.2023 10:37

Dotace z daní a vypláchnuté mozky zelených magorů... Jako bychom to neznali z běžné praxe... :-)

L. Písařík 11.4.2023 10:14

A kdo podle prodaných licensí vodík vyrábí? Nevím o nikom, poučte mně. Předchozí dotazy = wiki.;-)

L. Novák 11.4.2023 10:39

;-) R^ !!

R. Langer 11.4.2023 12:28

Tady se už odpovědi nedočkáte...;-)

J. Kostelanský 11.4.2023 5:55

Vyzerá to sice zajímavě, ale je to jen jiný způsob, jak zachovat ekonomickou moc ropných států a firem. Tahle ta ropná lobby dělá vše možné i nemožné pro propagaci vodíka jako paliva budoucnosti. :-) A očerňování technologie baterií.

Smysl obnovitelných energií je ovšem někde jinde: získat absolutní nebo alespoň částečnou nezávislost od ropné lobby.

T. Hraj 11.4.2023 7:54

Aha, takže nejde o klima nebo o ekologii. Jde o to potrestat zlé lobbysty. No, a ty "hodné", elektrické/bateriové dosadit míst nich. ;-D

L. Novák 11.4.2023 10:41

Kostelanský je reprezentantem DEZINFO scény zelených magorů. Mějte slitování... :-)

J. Jurax 11.4.2023 8:00

Jo, a získat absolutní závislost na majiteli zdrojů surovin na aku a soláry - a tim je Čína. Horší než ropná lobby.

A technologii baterií netřeba očerňovat. Černí se sama ...

J. Kostelanský 11.4.2023 20:09

Soláry na rozdíl od ropy a zemního plynu může produkovat kde-kdo... V tom je ten rozdíl.

L. Novák 12.4.2023 9:47

Opravdu? Proč solární panely většinově vyrábí Čína? ;-D

J. Jurax 12.4.2023 12:45

Nemůže.

Musí umět technologii, musí mít suroviny a musí je umět vyrobit tak, aby byl konkurenceschopný a prodal je bez ztráty. A takový není každý.

Pročpak myslite, že se fotopanely prakticky v zemích EU nevyrábějí?

R. Langer 11.4.2023 12:02

Vy jste čím dál tím větší tragéd... :-P

J. Strakoš 11.4.2023 5:53

Test reálného automobilu na vodík

https://www.usporne.info/12127-test-hyundai-nexo-fcev-skutecna-spotreba-auta-na-vodik/

Opravdu tohle někoho láká koupit? Auto přes mega s dojezdem kolem 300 km a s náklady na palivo na km kolem 3 Kč?

Svého času jsem měl Favorita předělaného na LPG - méně místa v kufru, časté tankování (cca 400 km - co by za to Hyundai dalo!) - ale cena byla za km neskutečně nízká, takže to nějaký smysl mělo.

L. Novák 11.4.2023 10:46

Já měl F. pick-up s laminátovou nástavbou (Škoda Ejpovice) a 60 l nádrží LPG v nákladním prostoru hned za sedadly. Smysl to mělo, ale podruhé už bych do toho (bez montáže přímo výrobcem automobilů) nešel.

R. Langer 11.4.2023 5:46

https://www.mmspektrum.com/clanek/vodikovy-palivovy-clanek-pohon-budoucnosti

Tady si můžete přečíst, kam dospěl výzkum palivového článku od roku 1839. Jistě perspektivní technologie, ostatně stejně jako veškerá "elektromobilita". ;-)

K. Wágner 11.4.2023 7:36

Ovšem zapomněl jste přiznat, že jde o článek z roku 2006, tedy byl publikován před více jak 15ti lety. Přičemž se v něm říká: „V současnosti absolutně nevyhovující infrastruktura i potíže se zajištěním dostatku vodíku. Ačkoli je to prvek, který se na zemi i v celé sluneční soustavě vyskytuje téměř všude, nelze jej těžit, ale musí se vyrábět.“

Ovšem z uhlí nebo zemního plynu se už nebude vyrábět, když se začíná těžit. Přičem za využíváním vodíkových aplikací v několika projektech dnes stojí i VŠCHT v Praze, odkud pochází tento starý článek. Neboť tu už máme Vodíkovou strategii ČR, jejímž cílem je „snížení emisí skleníkových plynů“. A to od roku 2021.

R. Langer 11.4.2023 7:50

Jo, přesně tohle jsem čekal. Takže si to shrňme - JAK DALEKO SE DO PRAXE DOSTAL VODÍKOVÝ POHON ZA TĚCH 16 LET VÝVOJE od roku 2006?

A jak se změnila ta "nevyhovující infrastruktura"? Je to CELÝCH 16 LET! Tak kde se soudruhům z NDR vloudila chybička?

Jo, on se vodík ZAČÍNÁ těžit? Aha! Tak jak bude ten kg vodíku za cenu 1 kg benzínu nebo nafty, můžeme pokračovat dál ve smysluplném rozhovoru, do té doby se jedné o naprosto nesmyslné FANTASMAGORIE. Stejné jako je ten blud "Vodíková strategii ČR, jejímž cílem je „snížení emisí skleníkových plynů“. Už se PROBERTE! :-P

K. Wágner 11.4.2023 8:22

Hezky tu křičíte. Ale žijeme v EU a tohle je jenom výkřik do tmy...

L. Novák 11.4.2023 10:51

Vy ty nesmysly z EU/EK svými články do jisté míry živíte. Není to dnes poprvé... :-/

K. Wágner 11.4.2023 11:50

Chce to číst ty články pozorně a nezaujatě. Navíc jde o více článků na toto téma, ne jenom o tenhle. Pak možná pochopíte, že tu nejde o žádné živení nesmyslů z EU/EK , ale jen o popis trendu a stávající situace.

R. Langer 11.4.2023 12:06

My čteme pozorně a NEZAUJATĚ. Ty vaše většinou ZAUJATÉ zelené nesmysly. :-P

R. Langer 11.4.2023 12:05

Já nekřičím, já dávám důraz na konstatování reálných fakt. Na rozdíl od vašich "argumentů", které vám někde cestou evidentně vypadly. :-P

K. Wágner 11.4.2023 23:36

S těmi fakty jste jaksi na štíru. Vodíková strategie ČR tu díky našim vládám vznikla a máme ji tu, s tím nic nenaděláte. Nemusí se vám to líbit, ale je to neoddiskutovatelný fakt.

L. Novák 12.4.2023 9:26

"Vodíková strategie EU/EK a vlády ČR" je sebevražedný ekonomický nesmysl podobně jako astronomické bilionové dotace do fotovoltaiky a větrníků a likvidace funkčních uhelných a jaderných elektráren z ideologicky-náboženských důvodů. !!Rv

R. Langer 11.4.2023 12:08

Jo, a kam se teda ten vývoj "vodíkového hospodářství" za těch 16 let pohnul. Vůbec nemusíte křičet, klidně to vysvětlete potichu. ;-D

J. Strakoš 11.4.2023 5:40

V článku je vidět jaký je rozdíl mezi teorií a praxí - vodík by měl (jednou) stát teoreticky 50 centů za kilo, tedy kolem 10 Kč, zatím se však prodává za 278 Kč.

Je to stejné, jako uvést, že výrobní cena elektřiny by mohla být pod korunu za kWh a realita je kapánek jinde.

Ale mohu autora uklidnit - až se budou reálně prodávat auta na vodík a to bez dotací, pak se vodík skutečně vyplatí. Do té doby je to teoretická vize na úrovni nukleárních pohonů předvídaných v 21.století

R. Langer 11.4.2023 5:50

Asi tak. To je jako ta pohádka o zlevňování akumulátorů při jejich masové výrobě. Lepší vtip jsem už léta neslyšel. ;-D

J. Ticháček 11.4.2023 9:25

No, běžná jaderná elektrárna se dostává při výrobě někam k sedmdesáti halířům.

J. Strakoš 11.4.2023 9:50

Přesně to jsem měl na mysli. Autor se, podle mne, snažil nabudit dojem, že to jde porovnat.