21.6.2024 | Svátek má Alois


Diskuse k článku

DOPRAVA: Přichází éra laciného vodíku?

Jakmile se v automobilismu objeví nějaká inovace, hned se zvedne vlna nevole provázená tvrzením, že něco takového zavádět do praxe nebude možné. To se týká u nás i vodíku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
O. Vašíček 13.4.2023 7:51

Určitě jsem to zjednodušil. Chtěl jsem jen nastínit tuto vazbu, která se nikde nezmiňuje. Že každá naše akce způsobí reakci, kterou nemusíme "očekávat".

Celá naše biosféra je velmi komplexní systém se spoustou vazeb. Nejsem se ji jistý, že naše úroveň poznání je na takové úrovni, aby jsme znali a uměli předpovědět, všechny důsledky našich činností. :-)

No a rozhodně se to nedá odhlasovat v nějaké komisi nebo parlamentu.

H. Paculová 13.4.2023 6:11

My zatím čerta ďáblem nevyháníme , ale bruselská vrchnost nás k tomu směruje, i když je to trochu složitější než si představujete...

L. Novák 13.4.2023 2:05

Omyl. To je ta "strategie EU/EK a české vlády". :-P

V. Kolman 12.4.2023 23:58

S technickou úrovní zde diskutujících to ještě není tak zlé.

Zatím se tu nevyskytnul ani jeden návrh na využití zařízení zvaného PERPETUUM MOBILE;-D;-D;-D

V. Kolman 12.4.2023 23:54

Vidím to pane Krátký trochu jinak:

Vocaď-pocaď!

Pokud budou na trhu opravdu malá (velikosti autíčka autodromu) dvousedadlová vozítka s dojezdem cca 200km za rozumnou cenu na dojíždění do a ze zaměstnání, pak proti nim asi nebude větších námitek. Pokud ovšem nebudou befelem zakázány ostatní automobily.

Shrnuto: Malé auto na cestu do a z práce (hlavně ve městě) - fajn.

K moři bych ale v takovémhle vehiklu nechtěl jet ani náhodou!!!!!!

V. Kolman 12.4.2023 23:31

Vidím to pane Vašíčku stejně jako vy.

Na co člověk sáhnul - to zku.....azil!!

O. Vašíček 12.4.2023 16:26

Moc nerozumím Vašemu příspěvku. Omlouvám se.

Ze vzduchu a ni z moře nikdo uhlík brát nebude Doufám. I když projekty na to jsou - viz "vysávání" CO2 ze vzduchu a ukládání pod zem. :-)

Jen jsem chtěl upozornit, že je možné, že vyháníme čerta (produkci CO2), ďáblem (vázání kyslíku na vodík z fosilních zásob). A má se jednat o mil. tun.

Mimo jiné je vodní pára také skleníkový plyn. I když s krátkou dobou trvanlivosti v atmosféře. ;-)

Pokud spálím uhlí, tak vznikne něco vody a něco CO2. Ten se účastní fotosyntézy (je jedno zda na souši nebo v moři) a vznikne biomasa (vázaný uhlík) a kyslík se vrátí zpět. Je pravděpodobné, že při vyšším výskytu CO2 ve vzduchu vznikne i více biomasy. Což můžou být i potraviny. :-)

Pokud vytěžím jen vodík bez podílu uhlíku, tak navážu kyslík, ale vznikne jen voda, která se znovu na kyslík nepřemění! Pokud tomu nepomůžu elektrolýzou.

Jedná se o úplně jiné koncentrace (myslím O2 vs CO2), ale jak jste psala, vody máme 70% a přidáme další (původně vázanou ve fosilních vrstvách).

Ještě rozumím výrobě vodíku, pro vodíkové hospodářství, elektrolýzou. Pokud bude dostatek levné a čisté energie. V podstatě se jedná o úplnou recyklaci. Ale na uvolnění fosilního uhlíku se poukazuje jako na zlo, ale uvolnění toho samého vodíku se akceptuje, protože vznikne jen voda a teplo. A ta voda se na nic nenaváže.

Říkám. Asi to není vážný argument, ale přeci jen. Co kdyby. :-)

PS: Na výrobu 1kg vodíku potřebujeme asi 9l vody. Spálením 1kg vodíku nám opět vznikne 9l vody. Spálením 1 mil. tun vodíku máme ..... 9mil m3 vody. A navážeme 8mil tun kyslíku.

H. Paculová 12.4.2023 15:26

Vtip je v tom, že ta výroba vodíku z fosilních paliv končí...

H. Paculová 12.4.2023 15:15

A zapomněl jste na tu oblíbenou story o mosteckém uhlí. ;-) Obrovské zásoby mosteckého uhlí nemohly německé pozornosti uniknout; do jisté míry se dá tvrdit, že zájem o Deutschböhmen, tedy severočeské Sudety, byl hnán právě potřebou zdejší strategické suroviny. Po obsazení Sudet, už počátkem května 1939, Konrad Henlein zahájil v prostoru mezi Mostem a Litvínovem výstavbu Sudetenländische Treibstoffwerke AG Oberleutensdorf (Sudetoněmecké továrny na paliva Horní Litvínov). Koncem roku 1942 z továrny pak vyjely první cisterny s umělým benzínem.

H. Paculová 12.4.2023 14:43

Máte poněkud zkreslené představy nejen o tom kyslíku, ale i o zásobách CO2 na naší planetě, které se říká “Modrá planeta”, neboť povrch Země je ze 70 % pokryt vodou. Mezi fotosyntetizující organismy nepatří jen zelené rostliny, ale i fytoplankton v mořích a oceánech, kde mořské mikroorganismy produkují 50 % veškerého kyslíku na planetě Zemi. Pokud jde pak o ten tolik diskutovaný kysličník uhličitý, tak toho je v mořské vodě 100 x více než ve vzduchu, neboť oceány oxidu uhličitého pohlcují obrovské množství. Oceán v současné době pohlcuje přibližně 30-40 % všech ročních emisí uhlíku a udržuje stálou volnou výměnu se vzduchem. Pokud tedy z mořské vody začneme odebírat uhlík, odebereme ho více i ze vzduchu.

M. Krátký 12.4.2023 13:48

Jsem nezdolný optimista stár 80 let a s ucházející zkušeností z oblasti průmyslové techniky ! tolik úvodem. K danému tématu použiji maličko decentně upravená slova mého moudrého tchána ročník 1905 : dite mi do pihele s těma vašima kravinama !!!!!!!!!! až ta auta budou na ty novodobé nesmysly jezdit na jedno natankování min 1000 km á 2,50 kč tak pískněte - zatím si to strčte víte kam !!!!!!!!!!

J. Jurax 12.4.2023 12:45

Nemůže.

Musí umět technologii, musí mít suroviny a musí je umět vyrobit tak, aby byl konkurenceschopný a prodal je bez ztráty. A takový není každý.

Pročpak myslite, že se fotopanely prakticky v zemích EU nevyrábějí?

O. Vašíček 12.4.2023 11:20

Tato technologie není nová a uvažovalo se s ní při dotěžení již netěžitelných (klasickou metodou) zásob uhlí a ropy. Původně se neřešilo vznik a vypouštění CO2. :-)

Nikdy nebyla ekonomicky výhodná. Zatím se vždy našla nějaká ložiska těžitelná klasickou metodou a levněji.

Z globálního hlediska vidím jeden velký problém. Při masivním rozšíření se potřebuje hodně kyslíku, který se, spolu s uhlíkem, ztratí z cyklu přírodní obměny. Další kyslík na sebe naváže spálený vodík. A přitom do přírody nepůjde k recyklaci žádný CO2. A to je výživa pro rostliny, které z něj vyrábí ten kyslík, který potřebujeme pro tu těžbu a spalování vodíku. :-/

Vím, že je to možná zbytečné strašení. Kyslíku je všude dost. Ale pokud snížíme množství CO2 v přirozeném cyklu, tak může dojít, při průmyslovém využití kyslíku, k jeho snižování.

Při klasickém využití fosilních paliv se do atmosféry sice uvolňuje ten zlovolný CO2, ale ten zase způsobuje vyšší růst zeleně a tím i produkci kyslíku. Tato vazba se naruší.

O. Vašíček 12.4.2023 11:02

Používal se "pěnový" hořčík. Vznikl metal hydrid, který byl pseudostabilní. Pod tlakem se vodík vázal na hořčík, při poklesu tlaku se uvolňoval. Pracuje se stále s vysokými tlaky - cca 300-700 bar. Řešit to mělo pronikání volného vodíku materiálem nádrže. Zpomalí to, ale nezastaví. Navíc se to při proražení špatně hasí. Vodík sice uteče a většinou i odletí, ale hořčík zůstává a dobře reaguje s vodou a opět vzniká vodík a teplo. :-)

O. Vašíček 12.4.2023 10:48

Zas taková novinka to není. Každá akumulační kamna s touto technologií pracují.

Pro vytápění to jakž takž může fungovat. Ale pro průmysl ani náhodou. Pracuje se s nízkoteplotním teplem. A průmysl většinou potřebuje vyšší teploty. A řešit tepelné čerpadlo, které z 300 st. C udělá 1500 by bylo velmi zajímavý problém. :-)

V. Kolman 12.4.2023 10:48

Ukládání tepelné energie (pro domácnosti!) do magnezitových cihel je stařičká a desetiletími prověřená záležitost. Toto zařízení se nazývá "akumulační kamna";-D

O. Vašíček 12.4.2023 10:44

Se zkapalňováním to nepůjde. "Sežralo" by to moc energie.

Počítá se se stlačeným vodíkem - 300 a 700 bar.

No, do těch podzemních garáží se ani dnes nesmí s LPG a CNG. :-) Takže při starém.

O. Vašíček 12.4.2023 10:37

Největší katastrofou lidstva je boj se změnou klimatu. Klimatickou změnu, ať již urychlenou nebo zpomalenou lidskou činností, nelze zastavit a už vůbec ne zvrátit. Lze ji jen analyzovat a najit způsoby, jak se s ní vyrovnat.

Ať již s vodíkem nebo bez něj.

L. Novák 12.4.2023 9:52

P.S.: O "energetické hustotě" vodíkové tlakové nádrže v automobilu raději nemluvit... ;-)

L. Novák 12.4.2023 9:47

Opravdu? Proč solární panely většinově vyrábí Čína? ;-D

L. Novák 12.4.2023 9:34

Obvyklá ;-O DEZINFORMACE, zamlčující účinnost celého cyklu výrobou "zeleného vodíku" počínaje. Skutečná souhrnná účinnost výroby el. energie z palivových článků je kolem 25%, tedy na 1 kWh el. energie získané z vodíkových palivových článků musíte v celém cyklu nejdříve spotřebovat 4 kWh elektrické energie. Báječná účinnost! ;-)

L. Novák 12.4.2023 9:26

"Vodíková strategie EU/EK a vlády ČR" je sebevražedný ekonomický nesmysl podobně jako astronomické bilionové dotace do fotovoltaiky a větrníků a likvidace funkčních uhelných a jaderných elektráren z ideologicky-náboženských důvodů. !!Rv

L. Novák 12.4.2023 9:17

;-D Kouzlo! :-P

R. Langer 12.4.2023 5:39

Za to vy mě nebavíte vůbec, soudruzi. :-P

R. Langer 12.4.2023 5:37

Jasně. Kromě toho zásadního - její akumulace. Takže - SMŮLA. :-P

R. Langer 12.4.2023 5:34

Jediné zoufalé výkřiky tady předvádíte vy, včetně celého článku. :-P

L. Novák 12.4.2023 0:52

"Vodíková strategie" EU/EK a vlády ČR neznamená, že je to správná cesta vývoje a že bude schopna přežít bez astronomických dotací z peněz vybraných státem z kapes občanů a firem. Na fyziku ve spojení s vodíkem žádné politické strategie neplatí, fyziku a ekonomiku nemůžete zrušit rozkazem, vládním nařízením ani přehlasováním v parlamentu. :-P

A že tento nesmysl "zelené idiocie" je jen dalším obrovským TUNELEM na státní rozpočet a skončí nejspíš OBROVSKÝM EKONOMICKÝM PRŮSEREM, ožebračováním obyvatelstva vyspělých zemí.

A vy těmto nesmyslům děláte systematicky reklamu. Rv !!

K. Wágner 11.4.2023 23:36

S těmi fakty jste jaksi na štíru. Vodíková strategie ČR tu díky našim vládám vznikla a máme ji tu, s tím nic nenaděláte. Nemusí se vám to líbit, ale je to neoddiskutovatelný fakt.

K. Wágner 11.4.2023 23:16

Vážení čtenáři, ještě napíšu něco o tom, proč mnohé ze zdejších příspěvků jsou pouhé výkřiky do tmy a už se tu se všemi rozloučím:

V létě roku 2021 byla předešlou vládou schválena Vodíková strategie ČR, jejímž cílem je snížení emisí skleníkových plynů a vodík pro Českou republikou tak představuje důležitý prostředek k přechodu na „bezemisní ekonomiku“ při dosažení „klimatických cílů“ Evropské unie. Neboť vedení EU vymyslelo vodíkovou strategii pro boj se změnou klimatu, kdy fosilní paliva jakými jsou ropa, uhlí a zemní plyn, má nahradit vodík. Budoucnost ve vodíku vidí i naše současná vláda, k čemuž ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela říká: „Vodík vnímáme jako důležitý nástroj k dosažení emisních cílů a zajištění transformace průmyslu. V úzké spolupráci s dalšími ministerstvy budeme dále rozšiřovat podporu projektů v oblasti mobility, výroby vodíku, vývoje a výroby vodíkových vozidel a inovativních vodíkových technologií.“

Samozřejmě se tohle ne každému líbí, ale Vodíková strategie ČR tu díky našim vládám a našemu členství v EU vznikla a máme ji tu. Přičemž tenhle rozjetý vlak, jehož konečné se nejspíše nikdo, kdo čte tyto řádky, nedožije, už nejde zastavit. Jistě existují určité výhybky, kterými by se dal časem odklonit na jinou kolej. Otázkou však zůstává, zda bude něco takového vůbec možné. Neboť Valné shromáždění OSN už přijalo klimatickou rezoluci, požadující po Mezinárodním soudním dvoru (ICJ), aby určil právní povinnosti států pro boj se změnou klimatu.

B. Carina 11.4.2023 22:41

Děkuji za vhodné připomenutí. V přírodních palivách to za nás udělala "matička příroda". Převádíme vlastně formu energie pro použití naprosto nevhodnou naopak v energii ve formě pro použití ideální. A to nepůjde se stoprocentní účinností.

Někdy to vypadá, jako bychom slyšeli odpovědi na otázky z fyziky, kde bývá v závorkách uvedeno něco jako "energetické ztráty při převodu zanedbáváme...