27.6.2024 | Svátek má Ladislav


Diskuse k článku

DOPRAVA: Přichází éra laciného vodíku?

Jakmile se v automobilismu objeví nějaká inovace, hned se zvedne vlna nevole provázená tvrzením, že něco takového zavádět do praxe nebude možné. To se týká u nás i vodíku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. Novák 11.4.2023 10:04

Lidovým cenám energií je konec! Nejvíc na cenovém skoku (zemní playn, odvozeně pak ostatní paliva) vydělalo právě Rusko, které nastartovalo růst cen díky svým záměrným manipulacím spotového trhu v EU vytvořeným umělým nedostatkem plynu už v roce 2021 v létě. !!;-)

K. Wágner 11.4.2023 10:00

Asi nevíte, že iniciativa Evropská vodíková páteř (Eurepan Hydrogen Backbone), kterou tvoří provozovatelé přepravních soustav plynu předpokládá, že do roku 2030 vznikne 28 tisíc kilometrů „vodíkovodů“, přičemž do roku 2040 by to mělo být celkem 53 tisíc kilometrů, kdy šedesát procent tohoto potrubí by tvořily stávající plynovody, zbytek pak nové potrubí.

L. Novák 11.4.2023 9:59

Energetická účinnost spalování "zeleného" vodíku se odhaduje na 1/4 (25%) energie vložené do jeho elektrolytické výroby ("přebytky el. energie z OZE" které ale nemáme ve využitelném množství), dalšího zpracování, stlačení, skladování a přepravy a výroby el. energie v palivových článcích. Tedy na získání 1 kWh el energie z palivových článků musíme vynaložit 4 kWh el. enerie. To se "vyplatí"...? ;-D

K. Wágner 11.4.2023 9:57

To máte samozřejmě u té elektrolýzy pravdu. Ale situaci mění tzv. zlatý vodík, vytěžený z jeho ložisek. O tom byl i zde na NP článek:

https://neviditelnypes.lidovky.cz/klima/klima-vodik-nejen-zeleny-ale-i-zlaty.A230330_104111_p_klima_nef

J. Jurax 11.4.2023 9:53

Moudře řečeno.

J. Strakoš 11.4.2023 9:50

Přesně to jsem měl na mysli. Autor se, podle mne, snažil nabudit dojem, že to jde porovnat.

M. Hoblík 11.4.2023 9:41

A navíc jsou zemního plynu obrovské zásoby! Těžba je zvládnutá, plynovody byly funkční, cena lidová. A potom nějakého idiota napadlo, že budeme trucovat a Rusovi nedovolíme vydělávat. Rus stejně vydělává, Asie se raduje a my budeme podle eurokomisařů kladivem rozbíjet vodu a vyrábět vodík...

M. Hoblík 11.4.2023 9:36

A je ho plná voda! Idioti se radují, kolik máme najednou levné energie; a v Bruselu se oslavuje... Blbost v EU kvete, brzo budeme sklízet bohatou úrodu.

P. Kubáč 11.4.2023 9:26

To je hezké, že si autor hraje s pojmem "kilogram vodíku" možná by nám mohl sdělit o jaký objem se jedná.

Tedy zkapalněný tekutý vodík váží 70 gramů na litr takže "kilogram" kapalného vodíku je 14 litrů tekutiny pod obrovským tlakem a teplotou kolem -250 stupňů

Pokud bereme plynný vodík - 1 kilo vodíku je 500 mol a 1 mol plynu má za atmosférického tlaku a pokojové teploty objem 22,4 litrů ergo kilogram nestlačeného vodíku je 11 200 litrů.

Vše ostatní je v oblasti "téměř Sci-Fi" spoléhání na technologie v podobném stavu rozvoje nás dostalo do současného hospodářsko - energetického průseru. Takže směle vpřed.

J. Ticháček 11.4.2023 9:25

No, běžná jaderná elektrárna se dostává při výrobě někam k sedmdesáti halířům.

J. Ticháček 11.4.2023 9:21

Dotace, daně, ,?

J. Kindl 11.4.2023 9:19

Vodík není zdroj energie, je to jen nosič, akumulátor elektřiny. Vodík proto do energetiky žádnou energii nepřidává, naopak.Chceme-li z vody získat vodík, je třeba vynaložit energii. Vyrobíme tedy elektřinu z obnovitelných zdrojů a 100 % jí využijeme na elektrický rozklad vody – elektrolýzu. Účinnost tohoto procesu je 70–80 %, tedy při výrobě vodíku ztratíme 20–30 % vložené elektřiny., Výsledkem elektrolýzy ovšem není energie, nýbrž vodík.Abychom z vodíku získali zpět energii, ať už elektrickou nebo tepelnou, musíme vodík spálit.

F. Kusák 11.4.2023 9:11

Jenže jakékoliv prognózování je jako předpovídat počasí za deset let u nás ve vesnici. Já prostě nevím. Ale dobré věci se nakonec většinou prosadí. A pak, myslet si, že vodík bude spasení lidstva, je stejně nesmyslné, jako zastavit jeho aplikace a výzkum v tomto směru. Nechme tomu volný průběh.

R. Voráček 11.4.2023 8:48

Promiňte hnusné přirovnání, ale není to tak trochu jako když Hitler sliboval zázračnou zbraň? Už, už ji skoro měl ale skutek utek.

Já se osobně považuji za vodikofoba, dnes s vodíkem pracují lidé poučení, ale když se dostane do běžného používání, neumím si ani představit všechna možná rizika. Zemní plyn a propan butan není zdaleka tak nebezpečný a dá říci že s ním umíme zacházet a přes to dochází k fatálním nehodám a to je jeho používání v dopravě minimální. Však ona nám budoucnost ukáže pokud se jí dočkáme.

Green dealu zmar!

J. Jurax 11.4.2023 8:38

No, některé už nám k předžvýkaní poskytovány nejsou. Předžvýkali si je zelení blbečkové v EK sami a nám jsou vnuceny rozkazem. Třeba elektromobilita a občasné zdroje energie.

K. Wágner 11.4.2023 8:34

Kolik paliva zůstane v nádrži po týdenní odstávce plně natankovaného vozidla se dozvíte u prodejce vodíkového auta NEXO. Dejte nám pak vědět...

https://www.hyundai.com/cz/modely/nexo/technologie.html

V. Pokorný 11.4.2023 8:33

Opět chci upozornit na, co se výroby a použití vodíku, zajímavý článek Kosa nostra zostra v pondělí 10.4.[UA]

J. Jurax 11.4.2023 8:30

Nicméně jsem optimista. Lidstvo už, byť s četnými šrámy, přežilo leccos. Přežije i to své zachraňování, ovšem též s četnými šrámy.

J. Jurax 11.4.2023 8:25

To máte těžký.

Možné je leccos - otázka je kdy, za co, za čí, proč a taky jak velký z toho bude případný průser a kdo si ho pak odsere.

K. Wágner 11.4.2023 8:22

Hezky tu křičíte. Ale žijeme v EU a tohle je jenom výkřik do tmy...

J. Jurax 11.4.2023 8:21

Máte recht.

A ovšem tyhle otázky nejsou zodpovězeny ani pro auta na baterky. A ani pro bezemisní paliva, co nám macecha naše EU dozelena potróblá hodlá milostivě dovolit za tucet let spalovat.

J. Jurax 11.4.2023 8:15

S důrazem na to dotované.

Tyhle všechny záchrany lidstva jsou jen strojem na získání peněz pro zachránce skrze dotace a zelenou blbost.

Až nebudou dotace, neboť nebude z čeho je brát, bude po masivním zachraňování. Bude se holt zachraňovat míň - jen kde to bude konkurenceschopné - nebo vůbec.

T. Hraj 11.4.2023 8:15

Takže budeme v autech vozit kryogenní nádoby? Nebo lahve s ohsahem stlačeným na 700 atmosfér? A to samé ve velkém u pump (už vidím ta NIMBY hnutí).

A palivový článek? Není náhodou k jeho výrobě potřeba platina a jiné vzácné prvky? Je jich dostatek pro masovou výrobu? Co ekologie výroby? Co cena?

K. Wágner 11.4.2023 8:09

Tak nám tu uveďte propočty výroby modrého a šedého vodíku získávaného ze zemního plynu či hnědého vodíku z uhlí. Nebo alespoň proč tedy Proton Technologies prodal licence už do více než dvaceti zemí, když ty jejich výpočty ceny vytěženého vodíku neodpovídají skutečnosti? ;-)

J. Jurax 11.4.2023 8:08

Tak, tak ...

A stejně, nepřestane-li se zeleně blbnout, skončíme nakonec u ryze ekologických, levných a téměř bezemisních šlapacích aut.

F. Kusák 11.4.2023 8:02

Těžko soudit, ale obecně, věřím v úžasnou invenci lidí, takže proč by to nakonec nebylo možné. Kdyby to tak nebylo, nebyl by lidský druh tak přemnožený. Díky za zajímavý článek.

F. Navrátil 11.4.2023 8:01

Po vyčerpání dotací na výrobu levného vodíku se plynule přejde k jiné dotované záchraně lidstva.

J. Jurax 11.4.2023 8:00

Jo, a získat absolutní závislost na majiteli zdrojů surovin na aku a soláry - a tim je Čína. Horší než ropná lobby.

A technologii baterií netřeba očerňovat. Černí se sama ...

L. Burget 11.4.2023 7:57

Děkuji autorovi, samozřejmě ekologickým alternativám současně používaných paliv držím palce. Mám však dvě připomínky:

- z článku se nezdá, že by se až nyní objevila kritická technologie umožňující velkoobjemovou a levnou těžbu vodíku. Proč se s tím tedy nezačalo mnohem dříve? Evidentně tam bude více než jeden háček

- vodík je rekordně výhřevný a použitelný i v palivových článcích. A také je rekordně těkavý, výbušný, špatně skladovatelný a přepravovatelný.

Při současných technologiích mi připadá jako relevantní využít ho pouze v místě jeho získání/těžby/výroby. Ale třeba se mýlím a opět se právě nyní objevily nové technologie k jeho uskladnění a přepravě.

R. Langer 11.4.2023 7:57

Ne ne, máte pravdu, já jsem si to pořádně nepřečetl. :-(