21.11.2017 | Svátek má Albert


SVĚT: Ankara a Nice

18.7.2016

Turecký vývoj posledních let lze číst jako pokus o řešení problému slučitelnosti náboženstvím ovládané civilizace s hospodářsko-technologickou modernizací a s jejími socio-politickými důsledky. Tento rozpor se týká ve větší nebo menší míře všech islámských států. Stojí totiž před otázkou, jak udržet prvořadou roli náboženství, a přesto dosáhnout hmatatelného a trvalého růstu blahobytu masy, který je předpokladem pro stabilitu těchto zemí.

Výkonový deficit náboženstvím brzděné společnosti byl po dlouhá desetiletí vyrovnáván příjmy z prodeje ropy. Turecko sice moc ropných ložisek nemá, ale jeho průmysl dlouhodobě těžil z poptávky ropných mocností v regionu a z energetických transportů přes turecké území směrem na Západ. Tento zdroj zajišťování blahobytu a dorovnávání nízké ekonomické výkonnosti států v regionu však již v posledních letech není k dispozici.

Logicky tudíž zbývá pouze dále rostoucí role náboženské pravověrnosti, která nahrazuje slib materiálně lepšího života. Jednodušší verzí této reakce na probuzení ze snu o blahobytu je nábožensky zdůvodněný terorismus. Turecký prezident Erdogan používá sofistikovanější přístup a dorovnává nízké naděje na blahobyt masy prvkem národní hrdosti. To ale nutně předpokládá posílení mocenské pozice tureckého státu, a tudíž i silnou a výkonnou armádu. Generálové však upřednostňují technologii a modernitu, čímž fakticky zpochybňují dominanci náboženství. Vedle vojáků představuje také městská inteligence Turecka - často přes rozpory mezi sebou – hlavní síly podporující pozápadnění islámského civilizačního modelu.

Realisticky viděno vyvolává to, co zatím o puči víme dojem, že byl buď odhalen ještě dříve, než začal – a i kdyby tomu tak nebylo - tak ho turecký prezident použil k masivnímu oslabení sil podporujících pozápadnění země. Ať již je pravda o puči jakákoliv, tak je to, že by nebyl první a mohl se odehrát jako projev zmíněného vývojového dilematu, ve kterém se nachází islámská civilizace.

Přestože síly, které se snaží o pozápadnění, podlehly a ve většině islámských společností jsou dnes v defenzivě, tak se domnívám, že se bude celý Orient přesto, byť i pomalu a protiřečivě, modernizovat a tím bude růst i význam hospodářského vývoje na úkor role náboženství. Je však otázkou, jak dlouhá a kolika oběťmi lemovaná bude tato cesta. A tím se dostávám k atentátu v Nice.

Jeho pachatel totiž na úrovni jedince symbolizuje zpochybnění příliš optimistické představy o možnostech přechodu z (náboženstvím dominovaného) islámského civilizačního modelu do moderní západní společnosti.

Na své osobní selhání při snaze pozápadnit svůj život reagoval atentátník z Nice ve vzorcích své výchozí civilizace. Nedokáže se integrovat do západního společenského systému, vzpomene si proto na svou „odloženou“ identitu a vraždí ve jménu svaté války.

A ironický středník v celém příběhu? Dlouholetým teoretizováním zmožený americký profesor Timothy Snyder v Reflexu č. 28 kritizuje chování Východoevropanů v migrační krizi. Snyder prý mluví deseti jazyky, ale zdá se, že v jistém ohledu nerozumí ani slovo. Zejména tehdy, když kritizuje to, že východoevropské vlády a občané odmítají masovou migraci, a hovoří o tom, že se chovají dětinsky. Zajímalo by mě, jak by Snyder na pozadí událostí v Nice a Ankaře označil třeba chování Švédska.

INSTITUT 2080



Diskuse


JarkaF
19:48
18.7.2016

M. Prokop
20:49
18.7.2016

JarkaF
21:06
18.7.2016

R. Gramblička
21:57
18.7.2016

D. Švik
15:32
18.7.2016

J. Šimek 066
15:36
18.7.2016

D. Švik
15:41
18.7.2016

M. Prokop
17:09
18.7.2016

J. Kombercová
17:12
18.7.2016

A. Alda
13:44
18.7.2016

J. Kanioková
14:16
18.7.2016

S. Netzer
12:07
18.7.2016

J. Kombercová
12:30
18.7.2016

M. Prokop
12:33
18.7.2016

J. Šimek 066
13:17
18.7.2016

M. Moravcová
15:12
18.7.2016

J. Šimek 066
15:35
18.7.2016

J. Kombercová
17:19
18.7.2016

J. Šimek 066
19:23
18.7.2016

J. Kombercová
19:58
18.7.2016

L. Popovský
21:14
18.7.2016

J. Kombercová
21:47
18.7.2016

L. Popovský
22:03
18.7.2016

L. Popovský
22:22
18.7.2016

L. Popovský
22:19
18.7.2016

L. Popovský
7:24
19.7.2016

J. Kombercová
17:23
18.7.2016

S. Netzer
17:30
18.7.2016

J. Kombercová
17:41
18.7.2016

P. Zinga
12:44
18.7.2016

J. Šimek 066
13:18
18.7.2016

M. Prokop
17:10
18.7.2016

B. Hančl
14:35
18.7.2016

S. Netzer
15:07
18.7.2016

J. Václavíková
15:13
18.7.2016

A. Bytová
11:02
18.7.2016

T. Kočí
10:58
18.7.2016

M. Rastislav
10:42
18.7.2016

L. David
10:39
18.7.2016

M. Krátký
8:50
18.7.2016

A. Alda
13:46
18.7.2016

J. Vobr
7:00
18.7.2016

J. Kanioková
1:16
18.7.2016

počet příspěvků: 56, poslední 19.7.2016 07:24









 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.