27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


POLITIKA: Proč ANO vyhraje podzimní volby

27.9.2016

Blížící se krajské volby mají zřejmě jediného favorita a tím je hnutí ANO místopředsedy vlády a ministra financí Andreje Babiše. Babišovi pomáhá vývoj ekonomiky a utrácení na úkor budoucnosti.

Zběsilost, s jakou vláda Bohuslava Sobotky přidává ve svých předvolebních úplatcích tu důchodcům, tu lékařům, tu státním zaměstnancům a učitelům, je dosud nevídanou formou předvolebního času. Vždycky se sice před volbami slibovalo, nyní však vláda utrácí o sto šest. Nikdo se už ani neobtěžuje tuto evidentní předvolební aktivitu příliš zahalovat. To jen ministryně sociálních věcí Michaela Marksová -Tominová tvrdí, že přídavek důchodcům o 300 Kč měsíčně má za cíl udržet výši důchodů na magické hranici 40 % průměrné mzdy v Česku. Co na tom, že důchodový účet je stále v deficitu, letos to má být 20 miliard korun. Jistí to přeci státní rozpočet a to je ten „nejlepší způsob ochrany důchodců“.

Kdo si jednou zvykne rozdávat z cizího, a to ČSSD ovládá dokonale, ten se prostě rozhazovačnosti nezbaví nikdy. Proto je tu ona kardinální otázka - jak to, že když vláda pod vedením ČSSD přidává jako o závod a tlačí ministra financí jakoby „do kouta“, přesto stále zaostává v preferencích za hnutím ANO?

Andrej Babiš totiž zvládá taktiku „ne ,možná, ano“. Je to vlastně velmi jednoduchý scénář. Na každý další a další návrh ČSSD řekne Babiš nejprve ne. Pak je z toho možná a nakonec je to Babišův návrh. Poslední velká mediální show o výši přídavku nám, důchodcům, začala tím, že Marksová-Tominová prostě oznámila, že se důchody zvýší o 300 Kč, a Andrej Babiš z toho udělal opět svůj návrh, když prohlásil, že pokud ministryně Marksová přes média tvrdí, že chce přidat tři stovky důchodcům, on, Babiš, to chce taky. Jako mladý důchodce mohu být spokojen. Jak povídala jedna důchodkyně s průměrným důchodem na ČT1, když jí přidají tři stovky, bude moci alespoň dát více svým dětem a vnoučatům. Paradoxně, pokud tak uvažuje každý druhý důchodce, slouží přídavky k důchodu jako další podpora těm, co pracují. Jako jakási další „sociální dávka“, která se z kapes důchodců přelije k jejich dětem a vnoučatům.

Jestliže je tedy ve vládě stav nerozhodný 1:1, ČSSD s hnutím ANO soupeří o to, kdo lépe prodá předvolební úplatky. Na mediální scéně je však situace odlišná. ČSSD vede jakousi velmi podivnou, „upachtěnou“ kampaň, v níž na billboardech dominují jakési podivné „skupinky“ kolem předsedy ČSSD Bohuslava Sobotky (něco jako selfíčka), na kterých se otylé obličeje hejtmanů usmívají vedle trochu upozaděného Sobotky - jsou to přeci krajské volby, tak je nutné předsedu „upozadit“. ANO naopak vsadilo více méně vše na Babiše a svého koaličního partnera vůbec nešetří.

Vzhledem k tomu, že ostatní strany nejsou příliš vidět nebo se prezentují hesly, které by spíše patřily do sousedního Německa (Tomio Okamura a Jan Veleba), je na poli billboardů jasno. I do poštovní schránky mi dorazilo pár předvolebních materiálů, z nichž jako nejpovedenější se mi zatím jeví ten od ODS s předsedou Petrem Fialou a jeho manželkou.

ANO tak má dle mého soudu zatím jasně navrch, a pokud kampaň nepokazí nějakým neprozíravým krokem v posledních čtrnácti dnech, dosáhne zřejmě na vítězství v nejvíce krajích. Kdysi se říkávalo, že by volby mohla vyhrát i tenisová raketa Václava Klause, letos evidentně vítězí Babiš v bílém tričku, který umravňuje „kluky z ČSSD, kteří se stále snaží“.

www.janbarton.cz
Převzato se svolením autora z JanBarton.blog.idnes.cz