27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


GLOSA: Nechci slevu zadarmo...

13.6.2014

"Nechci slevu zadarmo," pravil vychytrale profesor Zelí a položil na stůl stokorunu. Tato okřídlená věta z povídky Miloslava Šimka a Jiřího Grossmana s názvem Exkurze do ZOO se zařadila mezi skutečné myšlenkové perly, kterými nás tato dvojice obdarovala. V poslední době mám ale často pocit, že na podobnou "slevu" slyší i mnoho současných "zákazníků".

Základem podnikání v jakékoli oblasti trhu je úvaha, zda podnikatel za své výrobky, či služby, může od zákazníků úspěšně požadovat takovou částku, která pokryje nejen veškeré související náklady, ale poskytne mu i "přiměřený" zisk. Jeho výše je však velmi těsně svázána s úrovní přidané hodnoty produktu a zejména pak s aktuální nabídkou srovnatelných výrobků – tedy s konkurenčními podmínkami.

Vzhledem k tomu, že většina malých a středních podnikatelů nepatří mezi monopolní producenty, působí na ně konkurenční tlak velmi silně. Mnozí z nich dokonce nabízejí v podstatě totožné, nebo srovnatelné zboží. Jak tedy přilákat zákazníky? Mnozí o ně nyní tvrdě bojují zařazením své nabídky do systému slevových serverů.

Zlevněné zboží existuje v podstatě od nepaměti. Klasickým případem byl již ve středověku výprodej zboží po ukončení trhů, kdy se obchodníkům vyplatilo zbavit se neprodaných výrobků s krátkodobou životností i za cenu bez zisku, či dokonce s malou ztrátou.

Kapitalistické podnikání dovedlo "slevovou obchodní politiku" k jakési podivné dokonalosti. Místo klasických a ekonomicky i organizačně odůvodnitelných sezónních výprodejů, je nyní boj o zákazníka veden permanentní slevovou kampaní. A to tak masivní a rozsáhlou, že už lze vážně pochybovat o tom, že firmy permanentně slevy poskytující disponují tak vysokými obchodními maržemi, že mohou tuto politiku provozovat bez ohrožení své ekonomické podstaty.

Určitá skupina kupujících slevy tvrdě vyžaduje a zásadně kupuje výrobky jen "ve slevě". Určitá skupina prodávajících chce požadavkům mas zákazníků vyhovět, ale z dlouhodobého hlediska jí to ekonomicky již nevychází! Co s tím?

Když už firma vyčerpá své veškeré vnitřní zdroje ke snížení nákladů a chce udržet svou nabídku na slevových serverech, má už jen jedinou možnost. Zvýšit nabídkovou cenu svého zboží tak, aby jí i po jeho slevě zbyla taková míra zisku, která umožní její další existenci a potřebný rozvoj.

Potvrzuje to i řada průzkumů, které ukázaly, že mnohé slevy představují pouze hru s čísly a ve skutečnosti se o žádné reálné slevy nejedná. Například společnost Heureka.cz zveřejnila informace dokumentující skutečnost, že často lze některé zboží koupit i bez slevy ve výši několika desítek procent levněji. Na podobném principu funguje i systém "Vratné peníze".

Ekonomické zákonitosti stále platí: Aby bylo možné zboží udržovat permanentně zlevněné, musí se na jeho prodeji přiměřeně vydělávat. Zákazníci, kteří si reálnou situaci na trhu před koupí pečlivě neprověří, tak stále rozšiřují skupinu těch, kteří ve skutečnosti "nechtějí slevu zadarmo".