27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


EKONOMIKA: Čekání na drony

1.1.2014

Internetové obchodování příští rok poznamená zejména nový občanský zákoník

Referendum o výstavbě distribučního skladu Amazonu v obci Dobrovíz dopadlo pro Amazon špatně, občané se vyslovili proti poměrem 121 ku 76. Další sklad Amazonu by měl vyrůst u Brna. Šéf Amazonu pro Evropu Tim Collins jednal v předvánočním čase s brněnským vedením a sdělil tisku, že příští Vánoce bude Amazon distribuovat dárky z Brna. Poznamenal ale, že nadále počítá s oběma distribučními místy a že je chce mít v České republice. Že by další čapkovský Mlok v našich vodách?

Po Novém roce uvidíme statistiky vánočních obchodů včetně obchodů internetových. Nicméně ještě před Vánoci byly k dispozici první přehledy toho, jak to s e-obchodováním u nás vypadalo v roce 2013. V republice operuje na 35 tisíc e-shopů. Je to hodně, nebo málo? V roce 2012 jich bylo 27 tisíc, vzestup je tedy úctyhodný. Statistiky z roku 2012 uvádějí, že v Británii operuje třicet tisíc e-shopů. Odtud tedy titulky, že je Česko "e-shopová velmoc". E-shopy nejčastěji nabízejí oblečení (16 procent nákupů, statistiky vede společnost shoptet. cz), oblasti auto-moto a dům a zahrada, ostatní položky jsou vyrovnané kolem čtyř procent. Obrat za rok 2013 se odhaduje na 60 miliard. To je úctyhodná suma. Internet u nás používá šest a půl milionu osob, přičemž víc než polovina lidí nakupuje po síti víc než jednou ročně. Obchod, to je dimenze internetu, která nabývá rok od roku na významu, a není tedy divu, že světově významná firma, jako je Amazon, se zajímá o malou zemi ve středu Evropy.

Velkým lákadlem jsou takzvané internetové ceny. Na internetu dostaneme leccos levněji než v kamenném obchodě zcela prostě proto, že je tu zboží levnější. Internetový obchodník má menší režii. Měsíčně u nás vznikne osm set nových e-shopů, ovšem šest set jich v dohledné době zanikne. U nás kraluje Alza.cz s obratem 6,8 miliardy (údaj z roku 2011), následuje Mall.cz (4 mld) a Kasa.cz (2,5 mld). Láce není jediné lákadlo. Internetové obchody mají široký sortiment a nabízejí podrobné informace o nabízeném zboží, velmi často doprovázené spotřebitelskými komentáři. V tomto ohledu jsou naše obchody pozadu za zahraničními -zejména v anglosaském světě lidé rádi a objektivně přispívají svými zkušenostmi a jejich komentáře podávají hodnověrný obraz o kvalitě nabízeného zboží.

S e-byznysem souvisejí takzvané porovnávače zboží. U nás jsou nejvíce rozšířené Zboží. cz a Heuréka.cz, ty mají přes 80 % trhu. Zákazník zde může srovnat ceny v různých obchodech - ovšem zároveň se zde sleduje serióznost jednotlivých obchodů. V tom je i zakopaný pes. Je totiž velice snadné e-shop založit. Softwarové řešení může být dokonce i zadarmo. Je však velmi těžké se do nabídky porovnávačů dostat.

Na první pohled je snadné vést paralelu s mediální oblastí, kde vedle tradičních médií funguje internet jako zpravodajské a zábavní médium. Rozdíl je však zásadní. Internetové obchodování není zadarmo, kdežto v mediální oblasti právě toto "zadarmo" hraje významnou a v podstatě zhoubnou roli. V e-byznysu je běžné, že velké kamenné obchody operují zároveň i s rozvinutým e-shopem a oba druhy prodeje se mohou dobře doplňovat.

Úspora času a možnost cenového srovnání je hlavní lákadlo internetového obchodování. Jsou zde ale i odrazující faktory, především obava ze zneužití platebních karet a nemožnost vyzkoušení produktu. Jsou samozřejmě lišáci, kteří jdou do kamenného obchodu, nechají si všechno ukázat a vysvětlit a pak jdou domů a přes Heuréku si najdou nejlevnější internetovou nabídku. Ti ovšem přijdou o to podstatné, o pohodlí a rychlost.

Dopad na krajinu

Internetový obchod je nový a rok od roku významnější fenomén a je vcelku přirozené, že budí i rozporuplné reakce. Náročnou distribucí zatěžuje životní prostředí: i člověk ekologicky málo citlivý pokývá hlavou při pomyšlení na náklaďák, který někomu veze padesát kilometrů čtvrtkilový balíček a v něm čepici s bambulí. Nasnadě je protiargument - náklaďák neveze jen tu čepici s bambulí, rozváží po trase a každý rozvoz do terénu ušetří cestu osobním autem. Nicméně distribuce nepochybně zátěžová je a ostatně i to je důvodem protestů obyvatel Dobrovíze a také brněnští radní jednají o odbočce z dálnice do uvažovaných skladů Amazonu. Však také Amazon zveřejnil koncem roku poněkud šílenou studii distribuce balíčků vzduchem, za pomoci elektrických dronů. Ty by vám podle této představy balíček dopravily až před váš dům. Uskutečnitelnost takového projektu je ovšem víc než pochybná.

Pro budoucnost internetového obchodování v nastávajícím roce bude mít význam i aplikace nového občanského zákoníku. Ten přináší řadu novinek a jejich rozumnost potvrdí nebo vyvrátí až praxe. Z novinek je patrná snaha chránit zákazníka. Tak například smluvní vztah s obchodníkem vznikne už odesláním objednávky, nikoli jejím potvrzením. Z toho vznikne nejedna mrzutost, protože nabídka není vždy dokonale aktualizovaná a ne vždy stoprocentně odpovídá sortimentu. Takže vy na svoji objednanou modrou čepici s bambulí budete mít nárok, protože jste si ji podle obrázku objednali, třebaže obchodník má čepice jen červené a zelené. Nejvíce mrzutostí bude kolem reklamací. To je od začátku bolavé místo internetového obchodování, avšak také serióznost vůči zákazníkovi je důležitý faktor při výběru e-shopu.

Budete mít už pod příštím stromečkem dárky z Amazonu? Vyloučené to není, a pokud k nám Amazon skutečně přijde, zostří konkurenční tlak. Tedy on ho už zostřil, protože už letos lze objednávat zboží z Amazonu ze zahraničí. Je přitom známo, že v mnoha případech je zboží u nás až nesmyslně dražší než v sousedních zemích.

Na drony přilétající s balíčky si budeme muset ještě hodně let počkat. Ale s internetovým obchodováním musí počítat každý už dnes, ať už je obchodník, nebo zákazník. Fenomen se zrodil, osvědčil se, a že zůstane, je zcela jisté.

LN, 30.12.2013