Neviditelný pes
První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996EGYPT: O islámu se nediskutuje
Kdyby tomu bylo jinak, neseděl by Islam Behery v kriminále. Jenom proto, že vyslovil jiný než oficiální názor. Na islámské náboženství.
Řeč je o egytském moderátorovi a badateli zabývajícím se islámem, a to reformně-kriticky. Ve vysílání satelitní televize Al Kahera wal Nas měl od roku 2015 vlastní program „S islámem“. V něm zpochybňoval důvěryhodnost zdrojů toho, co měl učit a konat Prorok Mohamed (sunna – soubor výroků a činů Mohameda) a hlásal názor, že pro muslimy by měl být závazný pouze Korán.
Mimochodem, v tom se podobá protestantským reformátorům v křesťanství, kteří také hlásají, že pro věřící je závazná toliko Bible, nikoli církevní tradice.
V islámské společnosti, byť v liberálním Egyptě, ovšem tvrdě narazil. Nejvyšší věroučná instituce sunnitského islámu, káhirská univerzita a mešita Al Azhar, vysílání kritizovala a požadovala jeho zrušení. Podle ní vedl Behery nelítostnou kampaň proti základům islámu a islámského dědictví.
Sám Behery se ovšem hájil tím, že jeho jediným cílem bylo přispět k obrodě náboženského diskurzu s cílem chránit islámskou teologii před nebezpečím, které představují ultrakonzervativní džihádistické interpretace tohoto náboženství.
Nebylo mu to ovšem nic platné. Televize podlehla autoritě Al Azharu a Beheryho pořad zrušila. S alibistickým poukazem na to, že nebude podporovat diskuse nebo programy, které vyvolávají mezi muslimy rozpory a vedou k napětí a svárům.
Žel, tím to celé neskončilo: to nejhorší mělo teprve přijít. Behery byl zatčen, obviněn z blasfemie a pohrdání náboženstvím a v květnu 2015 odsouzen k pěti letům ztráty svobody.
V prosinci téhož roku mu byl trest snížen na jeden rok žaláře a tuto výši potvrdil v neděli 31/7 soud odvolací.
Byl bych rád, kdyby obsah tohoto článku, přesněji příběh Islama Beheryho, vzali na vědomí všichni, kdo jsou přesvědčeni o tom, že s islámem je možné vést smysluplný dialog. Ptám se, jakou může mít kvalitu, když uvnitř samotného islámu se o jiných pohledech na toto náboženství v 21. století nediskutuje, ale nemilosrdně posílá za mříže.
Jistě, na nejvyšší úrovni je možné vzájemně zdvořilostně hovořit, viz návštěvu Velkého imáma Al Azharu, šejka Ahmeda el Tayeba, u římskokatolického papeže letos v květnu. Podstatné ovšem je, jaký je vztah Tayeba a spol., potažmo tamní justice, k jinak smýšlejícím ve vlastní sunnitské komunitě. Za komunistické éry také hovořil ten či onen sovětský potentát s tím či oním představitelem svobodného světa. Podstatné ale bylo, jak se kremelští vůdci chovali vůči vlastním lidem, zejména k disidentům.
Behery v televizním studiu (Zdroj: YouTube)