22.3.2019 | Svátek má Leona


DOPRAVA: K zákazu provozu boeingů verze MAX

14.3.2019

Dvanáctý březen 2019 vejde do dějin civilního letectví jako „den zákazu“. Z rozhodnutí agentury EASA (European Aviation Safety Agency) byl na Starém kontinentu pozastaven provoz Boeingů 737 ve verzích MAX 8 a 9.

Důvodem byly tragédie v Indonésii a Etiopii.

Je samozřejmé, že když byl zákaz večer (na Twitteru agentury v 18 hod SEČ) zveřejněn, byla ve vzduchu řada těchto strojů. Jaký byl jejich další osud? Uvedu několik příkladů.

V každém případě cestujícím způsobilo toto náhlé rozhodnutí komplikace. Už proto, že začátek zákazu provozování Boeingů MAX8/9 byl stanoven na 20. hodinu SEČ. Tedy něco jako šibeniční termín.

Příklad na úvod. Let TK1997/THY4TW z Istanbulu do Londýna.

Jak upozornil editor TV Seznam Vojtěch Gibiš na svém Twitteru, tento MAX 8 se před Prahou (nečekaně) otočil:

max1

obr.1/ Turecký MAX udělal před Prahou otočku a nabral směr, z něhož právě přilétal ... (Twitter Vojtěcha Gibiše)

Kam pokračoval?

Zpět do Istanbulu, jak je patrné z dalšího screenshotu webu Flightradar24.com:

max2

obr. 2/ Zmíněný letoun se vrátil do Istanbulu a podle údajů webu Flighstats se cestující vydali do Londýna později jiným strojem. (Flightradar24.com)

Podobných náhlých změn tras letu byla v úterý 12/3 přirozeně celá řada. Jednalo se o první okamžitý důsledek rozhodnutí agentury EASA. Jak již řečeno, pohledu cestujících šlo o nepříjemnou komplikaci, byť vyvolanou zájmem o jejich bezpečnost.

Další budou následovat v běžném provozu v nových podmínkách (tj. dočasně bez „maxů“). Jak řekla Vlaďka Dufková, mluvčí společnosti Smartwings, která u nás verze MAX 8 provozuje, dopravce očekává zpoždění a také rušení některých letů.

Osobně nechci hodnotit rozhodnutí EASA – zda je plošný zákaz na místě, či zda je přehnaný. Jen nemohu nepřipomenout, že obdobný úřad ve Spojených státech – FAA – vidí věc jinak: verze boeingů MAX je pro provozování vhodná. V úterý (12/3) v noci přinesly Novinky.cz tuto zprávu:

Úřadující šéf FAA Dan Elwell podle Reuters řekl, že prověrky nevykazují žádná systémová pochybení a ani podklady, na základě kterých by bylo možné odstavení z provozu nařídit. Uvedl také, že žádné zahraniční úřady neposkytly FAA informace, aby bylo možné zákaz vydat.

Máte tady dvojí přístup – evropský versus americký.

Ale vraťme se k událostem v úterý večer. Asi nebudu sám, kdo nad tím, co se na obloze dělo vyjádří jisté podivení. A určitě nejsem jediný, koho napadne – právě na příkladu letu TK1997 – toto: Pokud byla natolik ohrožena bezpečnost cestujících při letu z Istanbulu na londýnský Gatwick, nebylo by bývalo nesrovnatelně bezpečnější přistát na letišti, které bylo „na dohled“, tj. na Ruzyni, a nevystavovat cestující smrtelnému nebezpečí návratem do Istanbulu (cca 1500 km)?

A obecnější úvaha: Nebylo by logičtější nechat v den zákazu doletět všechny „maxy“ do cílového letiště a pak teprve uvést zákaz do platnosti? (Vyřešit by se samozřejmě muselo co se stroji, které přistanou v cizině, ale domovské letiště mají jinde.)

Zákaz postihl (kromě jiných) i spoje letící do Prahy z Dubaje a Kapverdských ostrovů. Dubajský spoj se musel za Tureckem otočit a přistál v Ankaře, cestující z Kapverd skončili v Tunisu. Tady je několik ilustrací:

max3

obr. 3/ Cestující mířící z Dubaje do Prahy na lince QS1201 čekalo nepříjemné „mezipřistání“ v Ankaře. Důkaz, že nikdy nevíme, co se může stát. (Fligtradar24.com) --- Aktualizace dle webu EuroZprávy: Společnost Smartwings zajistila v Ankaře hotel a pasažéři se vrátí do Prahy během dnešního dne (13/3).

max4

obr. 4/ Na webu ruzyňského letiště jsme se dozvěděli, že let QS 1201 z Dubaje byl zrušen.

max5

obr. 5/ Turisté vracející se spojem QS 4160 z Kapverdských ostrovů se zase neplánovaně podívali na letiště Tunis-Carthage v hlavním městě Tuniska. (Flightradar24.com) --- Aktualizace: Web EuroZprávy napsal 13/3/2019, že pro cestující do Tunisu byl vyslán náhradní letoun, který v Praze přistál dnes ráno.

***

BEZ KOMENTÁŘE: Post kolegy blogera a dnes i politika Františka Matějky na Twitteru #smartwings:

max6

obr. 6/

max7

obr. 7/ Prohlášení agentury EASA týkající se zákazu provozu boeingů verze MAX. (Web agentury)

Stejskal.estranky.cz



Diskuse


D. Šimáček
21:16
14.3.2019

V. Loula
18:36
14.3.2019

V. Loula
18:33
14.3.2019

M. Krčmář
17:16
14.3.2019

L. Písařík
15:22
14.3.2019

I. Štípek
14:02
14.3.2019

M. Krčmář
17:18
14.3.2019

V. Kolman
11:21
14.3.2019

V. Církva
13:56
14.3.2019

M. Prokop
10:56
14.3.2019

J. Svoboda
17:52
14.3.2019

J. Jurax
22:57
14.3.2019

J. Jurax
23:00
14.3.2019

V. Pokorný
10:54
14.3.2019

M. Prokop
10:59
14.3.2019

V. Kolman
11:24
14.3.2019

F. Svoboda
9:21
14.3.2019

P. Lenc
10:01
14.3.2019

J. Kolouch
11:17
14.3.2019

I. Vermis
8:58
14.3.2019

T. Kočí
10:40
14.3.2019

J. David
7:55
14.3.2019

R. Langer
8:15
14.3.2019

P. Burda
8:31
14.3.2019

R. Langer
9:03
14.3.2019

J. David
8:45
14.3.2019

R. Langer
8:16
14.3.2019

P. Burda
8:35
14.3.2019

R. Langer
9:04
14.3.2019

J. Poláček
9:22
14.3.2019

M. Prokop
11:01
14.3.2019

V. Kolman
11:37
14.3.2019

B. Baron
3:34
14.3.2019

A. Hrbek
1:07
14.3.2019

P. Dvořák
3:05
14.3.2019

R. Langer
5:41
14.3.2019

J. Strakoš
6:00
14.3.2019

J. Holíček
6:49
14.3.2019

J. Lepka
10:17
14.3.2019

V. Církva
14:29
14.3.2019

I. Lyčka
23:59
14.3.2019

počet příspěvků: 50, poslední 14.3.2019 11:59









 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.