Čtvrtek 19. září 2024, svátek má Zita
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

BTW: Autořeč

  20:38
diskuse (38)

Jsem sice řidič amatér, ale jezdím denně, všude a za každého počasí. Auta moc nestřídám - k dispozici mám vždy jen to své vlastní a občas, je-li to nutné, řídím auto svého muže. O tom, jak automobil funguje, mám tak maximálně obecné představy. Zato své plechové miláčky velmi dobře znám. Denní soužití vede k tomu, že jakmile něco není v pořádku, poznám to.

Problém však bývá s tím, jak své poznatky přednést odborníkům, když mi chybí ta správná hantýrka. S běžnými sděleními typu "nebrzdí to, když brzdím tak to skřípe a hvízdá, nenastartovala jsem či upadl mi výfuk" nemá problém ani jedna strana. Ale co když mě potká závada méně zřetelná? Potom nastávají problémy.

Mým předposledním vozidlem byla dlouhá Felicie s dieslovým motorem. Báječné auto s dobrou výbavou, motor byl sice trochu lenivý (pro prudší akceleraci ho bylo třeba důrazně nakopnout), ale naprosto spolehlivý. Bohužel však byl vzhledem k celkové konstrukci vozu poněkud těžký. Kdybych jako většina lidí bydlela v dosahu asfaltových silnic, asi bych žádné problémy nezaznamenala. Nicméně denní používání prašného (opět leckdy eufemismus) úseku naší příjezdové cesty dokázalo mému Brumlovi přivodit řadu těžko popsatelných potíží.

Společným jmenovatelem byly v naprosté většině případů silentbloky - ať už je to cokoliv. Potíže se projevovaly různě a velmi špatně se popisovaly. "Něco tu klape, tady uprostřed, možná víc vlevo. Když přidávám plyn nebo pedál pustím, ozývají se zepředu divné zvuky. Ta řadicí páka jde tak trochu jinak než obvykle." Technici z autoservisů mi v průběhu let, než jsem našla útočiště u citroenů, naslouchali různě. Někdy trpělivě, jindy byli protivní.

Jednou se mi však stalo, že moje připomínky nevzali vážně vůbec. Snažila jsem se jim vysvětlit závadu, kterou jsem už jednou na autě měla. Protože jsem však nepoužívala ta správná slova, tak se jen rádoby chápavě usmívali, mysleli si, že jsem pitomá ženská, a že oni to vědí líp. Cosi mi naúčtovali a vrátili mi auto neopravené. Závada si však žila dál vlastním životem a po pár dnech už nebylo možné zamknout převodovku. Vrátila jsem se do servisu a opravu reklamovala. Bylo to poněkud trapné, konečně udělali co měli a neúčtovali nic.

Dnes u citroenů je to snazší, ale stejně si pamatuji, že jednou jsem zaváhala. Brumla si vymyslel něco úplně zvláštního a já si s tím nevěděla rady. Ani jsem netušila, jestli to je prkotina nebo něco vážného. Tak jsem zvolila osvědčenou strategii a zavolala SOS směrem k sousedovi, technickému géniovi. Naše rodiny se přátelí, takže mě navíc dobře zná.

O mých technických (ne)znalostech si nedělá iluze, ale věří mi, že si nevymýšlím. Takže když slyšel moji diagnózu "vepředu to hučí, jako když se něco kulatého točí našišato", neťukal si na čelo, ale projel se po vesnici, potom otevřel kapotu a chvíli tam zíral, následně vlezl pod auto. Nějaký čas se tam hrabal a potom mi s uspokojením oznámil, že na to přišel. Hádejte, co to bylo? Přece uvolněný silentblok!

Jestliže já občas popisuji problémy svého auta poněkud nejasně, tak někteří technici jsou až dramaticky přímí. Nezapomenu na chvíli, kdy se postarší mechanik zhoupnul na blatníku našeho tehdejšího Favorita, odplivnul si a pravil: "Tak paninko, musim vám říct, že máte tlumiče v prdeli..." Co dodat, že?

Dalibor Matušinský
19. 9. 2024

Účelem Sikelova úřadu není rozsévání dobra mezi černoušky, ale zajištění ekonomických zájmů EU.

Lubomír Stejskal
19. 9. 2024

V úterý 17. září přerušila zpravodajský proud týkající se probíhající vodní pohromy zásadní...

Aston Ondřej Neff
19. 9. 2024

Voda na mnoha místech stoupá, jinde opadá a odhaluje ohromující rozsah škod. Zabránit přírodním...

Ondřej Neff
19. 9. 2024

Osud to zařídil, že jsem vždycky bydlel daleko od vody, po většinu života dokonce na kopci.

Tomáš Břicháček
19. 9. 2024

EU se ke konkurenceschopnosti ani neproreguluje, ani neprodotuje, nekoupí si ji na dluh, ani ji...

Aston Ondřej Neff
18. 9. 2024

Bude to energetika… bude to obchod… Nakonec to pro Jozefa Síkelu je komisariát pro partnerství a...

Aston Ondřej Neff
17. 9. 2024

Ani velká voda nemůže zastavit přípravu voleb do krajů a třetiny senátu. Byly takové nápady,...

Aston Ondřej Neff
16. 9. 2024

Povodně přicházejí a odcházejí. Pokaždé zasáhnou jinde a jinak, tam kde zasáhnou, nechávají za...

Jan Kovanic
18. 9. 2024

Dánové (a Uršula) chtějí zachránit planetu elektromobily, které mají „nulové emise“. Čím je budou...

Marian Kechlibar
16. 9. 2024

V červenci 1997 mi bylo necelých devatenáct let a povodně jsem znal … no, víceméně jen z četby.

vebe Veronika Bělohlávková
19. 9. 2024

Nápojářská skupina Kofola se pomalu oklepává z ničivých povodní, které se prohnaly Krnovem,...

ČTK, Lidovky.cz
19. 9. 2024

Už za rok, tedy 19. září 2025, se otevře zapečetěná obálka se zřejmě posledními slovy Tomáše...

Zbyněk Petráček
19. 9. 2024

Povodně už de facto skončily. Tedy jejich katastrofická či hydrologická část, kdy „živel běsnil“ a...

Lidovky.cz
19. 9. 2024

Velká debata špiček českého stavebnictví pokračuje Summitem dostupného bydlení. Ten se bude věnovat...

Petr Kolář
19. 9. 2024

Jakmile se přihodí výjimečná událost – tím spíše tragická, jako jsou aktuální povodně – strhne se...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz