19.5.2024 | Svátek má Ivo


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
dr Turnovský 21.5.2008 14:16

Re: Re: Víto....jako zpracovatel, chovatel, pěstitel...

no vono se tady argumentovalo, že zpracovatelé nemohou jinak....tak jsem se snažil uvést věci na pravou míru.

Jiho 21.5.2008 14:20

Re: Re: Re: Víto....jako zpracovatel, chovatel, pěstitel...

OK, většina průmyslových norem je skutečně dělaná pro zjednodušení businessu. Stroje se sice dají seřídit všelijak, ale asi by nebylo dobré stavět linky a finální výrobky podle toho, co vám zrovna dodavatel dodá, že.

dr Turnovský 21.5.2008 14:24

Re: Re: Re: Re: Víto....jako zpracovatel, chovatel, pěstitel...

no jde o to, že se přírodě poručit nedá a ty hranatý melouny jsou strašně drahý....a proto ta technologie je dělaná tak jak je dělaná.

Xaver 82.117 21.5.2008 13:51

Zakřivené banány, velikost česna v úlu, balené koblihy, utopenci....

No a teď okurky... Ále, když chce někdo ukřivděně hysterčit, proč mu bránit, že?;-)

Jiho 21.5.2008 13:55

Re: Zakřivené banány, velikost česna v úlu, balené koblihy, utopenci....

Ještě jste zapomněl, že nám EU přikázala vykácet všechny krásné aleje podél všech silnic :-D

Xaver 82.117 21.5.2008 14:03

Jojo, ono by toho bylo víc, co naši frustrovaní strašpytlové vytroubili...

;-D

dr Turnovský 21.5.2008 14:08

Re: Re: Zakřivené banány, velikost česna v úlu, balené koblihy, utopenci....

no to bylo jinak....dostávají se dotace na silnice, tedy na opravy a tak se opravují silnice a dřevo se výhodně prodá....aspoň tak to funguje u nás.  Jo a opravuje se jen tam kde jsou ty áleje

Pozorovatel 21.5.2008 13:36

Co je na tom spatneho?!

Normy existuji na vsechno a nevim, co je spatneho na tom, ze banam nebo jablko ci co musi mit v urcite jakosti urcitou velikost, vahu a kvalitu.

Je mi to rozhodne milejsi, nez v samosce koukat na prepravky plne potluceneho a poloshnileho ovoce, jako tomu byvalo kdysi.

Ale ze jsme casto poturcenec horsi Turka, to je pravda.

honzak 21.5.2008 13:46

Re: Co je na tom spatneho?!

Nic ve zlým, ty dokážeš pohledem ("vokometrií") zjistit, jaké vzepětí oblouku má okurka hadovka, kterou si kupuješ? Velikost tohoto vzepětí je jedním z údajů, určujících kvalitativní skupinu....

Modrý pták 21.5.2008 13:57

Nikoli

kvalitativní, ale jakostní :-). O tom, co je kvalita rozhoduje zákazník, který koupí nebo nekoupí. O tom, co je jakost rozhoduje normovač.

Ivan Nový 21.5.2008 13:48

A co normy na počasí?

:-))))

dr Turnovský 21.5.2008 13:50

Re: Co je na tom spatneho?!

no to je jasné, že to tak musí být...přeci byste si nekupoval shnilý banán , jo a víte, že okno se má mýt zvenčí ?

eTony 21.5.2008 14:23

Re: Co je na tom spatneho?!

prokristapána, vy potřebujete euronormy pro koupi kvalitního ovoce a zeleniny ? No těpic, to je nářez. Druhej nářez je to, že obchodníci nebo prodejci mermomocí chtějí prodávat shniláky .........

ondra 21.5.2008 12:59

Nepochopení?

Pokud pan Zahrádka bojuje proti tvrzení, že EU nenařizuje normy pro okurky, tak s ním souhlasím - v EU opravdu existují normy pro okurky (i banány). Možná má pravdu i v tom, že v EU se kolikrát rozhoduje o zbytečných věcech - ani EU není bez chyby (každopádně nyní chce tyto normy zrušit).

Nicméně s těmi normami je to trochu jinak - pokud se začtete do příslušných norem (http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31988R1677:CS:HTML), které nám autor bohužel nezdrojoval, tak z nich plyne, že ony "přesné parametry zakřivení, hmotnosti a délky", které autor kritizuje musejí mít okurky pouze jakosti "výběr" a "I". Už v jakosti "II" a "III" jsou povoleny odchylky od definovaných norem, jak délky, hmotnosti, tak i té "kuriózní" křivosti okurky.

Stručně řečeno - okurky mohou být jakékoliv, malé, krátké nebo i křivé. Akorát prostě nemohou být potom prodávány jako okurky jakosti "výběr" nebo "I", ale musí se zařadit do jakosti "II" nebo "III". Stejně tak je to s banány (http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri

=OJ:L:1994:245:0006:013:CS:HTML).Prostě aby byly okurky (nebo) označeny jako kvalitní, MUSÍ splňovat určité normy (včetně kvality).

ondra 21.5.2008 13:07

Re: Nepochopení?

Dál bych ještě rád opravil pana Zahrádku v tom, že zmiňovaný článek a diskuse jsou na serveru www.novinky.cz (http://www.novinky.cz/clanek/140206-eu-uz-nechce-narizovat-jak-ma

-vypadat-idealni-okurka.html) a ne www.seznam.cz. Tam žádný takový článek není, je tam jen "přehled tisku", který odkazoval právě na "novinky".

Celkové vyznění článku je pak silně "proti-EU", což je názor, na který má pan Zahrádka právo, každopádně na základě norem, které byly autorem ne zcela pochopeny (viz výše). Dělat závěry z diskusí na "novinkách" (stejně jako idnes, centrum, atd...) je ošemetné - ostatně kouknu-li do diskuse nyní, zjišťuji, že "nejkvalitnější" příspěvky jsou buď konstatování, že "EU nám byl čert dlužnej" bez jakýchkoliv argumentů, nebo příspěvky, které vůbec s tématem nesouvisí ;-)

Jiří Zahrádka 21.5.2008 13:15

Re: Re: Nepochopení?

Uf... Uvedl jsem definici "nařízení" ze Smlouvy o založení ES. Uvedl jsem tady na diskusi citát z ní o její závaznosti pro všechny fáze uvádění na trh. Ale byl jsem to já, kdo to "ne zcela pochopil." Domnívám se, že jsem to pochopil bez problému, Ondro.

Xaver 82.117 21.5.2008 13:54

Jo, pane Zahrádko, když máte z EU frustraci, tak to někudy musí ven, žejo?

Bacha, aby vám Špidla nezabavil utopence....;-D;-D;-D

P.S. Ale fakt jste nepochopil, co vám Ondra psal. Pak se nedivím, že máte ty EUfrustrace...;-)

vita 21.5.2008 13:40

A to se Zahrádkovi snažím vysvětlit.

Prozatím jsem se od něj dověděl, že neumím číst.

Já si zase myslím, že číst neumí Zahrádka - a včil mudruj. Soudit se sním nepůjdu. Aniž mu metat rukavici v tvář...

Jiří Zahrádka 21.5.2008 13:12

Re: Nepochopení?

Uááááááááá! Pomoc! To je spiknutí, to je domluva mejch kámošů, který si ze mě dělaj srandu. Jinak to snad neni možný. Furt opakovat stejnou věc...

Zaprvé, do článku se obyčejně nedávají dlouhé linky. Uvedl jsem identifikační číslo příslušných právních norem a myslím, že to jako ozdrojování zcela stačí.

Zadruhé, ano, já uvedl charakteristiku pro "výběr," ALE TAKÉ JSEM UVEDL OBECNĚ PLATNÉ POŽADAVKY! Obecně, bez ohledu na třídu! To uvádí ona norma! Okurky NEMOHOU BÝT JAKÉKOLIV a nedodržení daných kritérií NENÍ JEN O PŘEŘAZENÍ DO JINÉ KVALITATIVNÍ SKUPINY.

Ale především, tenhle článek NEBYL PRIMÁRNĚ O TOM, JESTLI NORMY JSOU DOBRÉ NEBO ŠPATNÉ. Byl o tom, že jsou skutečně dány Bruselem, oproti tvrzení komentátorů s mnoha souhlasnými kliknutími....

ondra 21.5.2008 13:23

Re: Re: Nepochopení?

Pokud nevěříte mému výkladu o "jiné kategorii jakosti", podívejte se na zprávu na lidovkách (http://www.lidovky.cz/brusel-ma-problem-zakriveni-

bananu-dt6-/ln_eu.asp?c=A080519_112701_ln_eu_bat). Ostatně v normě je tento text "Mírně zahnuté okurky mohou mít maximální výšku oblouku 20 mm na 10 cm délky okurky. Zahnuté okurky mohou mít větší oblouk a musí být zabaleny samostatně.". Každopádně uznávám, že čtení normy je dost komplikované a není to na první pohled zřejmé.

Co se týče zdrojování textů - mělo by být povinností každého novináře/autora kvalitního textu. Výmluva na "dlouhý link" je blbost, ostatně lze udělat v "článku" velmi krátký link, třeba, že se otevře stránka po kliknutí na příslušné identifikační číslo - máme HTML, že :-) Vy jste aspoň uvedl ta čísla (což je dobře) - na rozdíl od jiných autorů na Psu, kteří dalekosáhle diskutují a předvídají, ale mají k dispozici třeba jen výtah "dopisu", atd...

Jinak s tím, že normy jsou skutečně dány Bruselem, a že si lidi často myslí že ne SOUHLASÍM - akorát nesouhlasím s tím, že to tvrdí všichni "zastánci" EU (dle Vás "eurofilové"). Nic víc, nic míň :-)

Jiří Zahrádka 21.5.2008 13:51

Re: Re: Re: Nepochopení?

Ano, ten citát stránek komise v lidovkách tam visí tuším už pár let (na stránkách EK). Je nepravdivý, a pokud se nepletu, zdaleka to není jediná nepravda na “demýtizačních stránkách” Evropské komise. V tomto citátu tvrdí, že menší banány se nemají vyhazovat, ale že jen patří do jiné kategorie. Nařízení č. 2257/94 však stanoví jasně: “Banány musí dosahovat délky nejméně 14 cm a stupně plnosti nejméně 27 mm.“ 

Nic o kategorii. Je to OBECNÝ MINIMÁLNÍ STANDARD. Výjimku mají pouze banány z vybraných oblastí: „Jako výjimka z předešlého ustanovení se dovoluje uvádět na trh ve Společenství banány vypěstované v oblastech Madeiry, Azor, Algarve, Kréty a Lakonie, kratší než 14 cm, avšak musí být zařazeny pouze do II. jakosti.“

ondra 21.5.2008 14:01

Banány vs. okurky

Co se týče banánu, tak máte pravdu - tam to nařízení je striktnější a povoleny jsou jen výjimky (jak správně uvádíte). Otázkou je, jestli by si někdo koupil banán kratší než 14cm, a zda se (mimo ty oblasti s výjimkou) někde na světě kratší banány pěstují, ale budiž, v tomto směru EU skutečně nechce banány kratší než 14cm.

Co se týče okurek, tak tam to o těch "jiných jakostních kategoriích" platí - nesplňuje-li okurka míru "rovnosti a délky" stanovenou pro kvalitní jakost, tak je zařazena pouze do jakostí nižších. Tedy takovou okurku lze v EU prodat, ale ne jako "kvalitní".

Každopádně, EU nyní uvažuje o tom, že by tyto normy zrušila - tj. vývoj "pozitivním směrem" :-)

Jiří Zahrádka 21.5.2008 14:34

Re: Banány vs. okurky

Jelikož je pozitivně, přesně vymezen seznam zemí, ze kterých lze dovážet banány kratší, lze dovodit, že existují i v jiných zemích (které ale nejsou členem EU ani nemají vazby na Francii), ze kterých se ale dovážet nesmí. Jinak by toto ustanovení o výjimce bylo zcela zbytečné (prostě by se mohly dovážet banány menší, než 14 cm, a nebylo by potřeba vymezit seznam oblastí, ze kterých je lze dovézt).

Okurky - tam se omlouvám, tam mi skutečně unikla zmínka, že to, co jsem označoval za minimální obecné požadavky, je povinné jen pro třídu výběr a I. třídu. Nicméně, nařízení nezná třídu pro okurky, které nesplňují ani III. třídu, a přitom jejich existenci připouští v ustanovení o povolených odchylkách pro III. jakost ("15 % okurek, které nevyhovují ani požadavkům pro tuto třídu, ani minimálním požadavkům, s výjimkou produktů napadených hnilobou nebo zkažením, které je činí nevhodnými ke spotřebě. V rámci této odchylky může mít maximálně 4 % okurek konce se nahořklou chutí.") Zajímalo by mě, jak budou testovat tu nahořklou chuť, ale to je detail ;-D.

Je tedy otázkou, co udělat s okurkami, které nesplňují ani požadavky III. třídy.

ondra 21.5.2008 15:05

III. jakost a dál

Omezení dovozu z jiných zemí - jistě, jako každý stát i EU si vybírá, odkud bude dovážet a odkud ne. Proto tam to nařízení je - v tom se shodneme :-)

Okurky - Ok. Jinak k těm 15% okurek - v té "várce" co se prodává/dováží do EU je povoleno, že 15% okurek nemusí splňovat kritéria příslušné jakostní třídy (zde III.). Jelikož je to ale poslední třída, tak by zas neměly být úplně zkažený (tj. napadeny hnilobou či nevhodné ke spotřebě) a neměly by být hořké (tj. pouze 4%). Tj. není to tak, že by nařízení neznalo "třídu" - prostě je to ten zbytek a i ten je za určitých okolností možno dovézt (tvoří-li pouze 15% a splňuje-li výše uvedené podmínky). Jinak to testování taky nechápů - patrně náhodný výběr (nevím)? Ty okurky, které nesplňují III. třídu se pak nemohou dovézt.

Jiří Zahrádka 21.5.2008 13:53

Re: Re: Re: Nepochopení?

Ad „mírně zahrnuté okurky“ – ano, ty se dovolují u nižších jakostních tříd (ovšem za přesně daných podmínek), to ale nesouvisí s obecnými minimálními standardy (viz Příloha, část III. – Ustanovení o třídění podle velikosti. Máte pravdu, je těžké v normách číst, a na to asi spoléhá někdo, kdo pracuje v EK na „demýtizačních stránkách.“

 

Zdrojování – ano, proto jsem uvedl označení norem. Uvedení komletního linku do názorového (nikoli zpravodajského) článku v tištěných médiích si vůbec nedovedu představit, zato si dovedu představit reakci editora – šlo by to okamžitě pryč. Ano, pro internetový magazín jsem tam mohl dát hypertext, to je pravda, to mě nějak nenapadlo (navíc v tom nejsem zběhlý). 

V článku jsem, pokud vím, nepsal, že si ty věci myslí VŠICHNI eurofilové, ba dokonce možná ani všechny eurooptimisty neoznačuji za eurofily. Zajímavý je třeba eurofederalista Roman Joch, o kterém bych asi moc nepsal jako o „eurofilovi.“

ondra 21.5.2008 14:08

Třídění dle velikosti - výjimka :-)

Je to dost blbě napsaný, ale je to tam. "minimální standardy velikosti" (tj. to co myslíte Vy) se na krátké a zahnuté okurky nevztahují, cituji:

iii) Třídění podle velikosti je povinné pro výběrovou třídu a třídu I.

iv) Ustanovení týkající se třídění podle velikosti se nevztahuje na "krátké okurky".

Jiří Zahrádka 21.5.2008 14:37

Re: Třídění dle velikosti - výjimka :-)

Teď jsem k tomu odeslal omluvu v komentáři.

von 21.5.2008 12:32

Bravo normy!

Ty normy jsou zajímavé. Připomíná mi to návody ve vojenských řádech let padesátých, kde se psalo, že koně se zapřahají k vozu hlavou ve směru jízdy!

vita 21.5.2008 12:36

Re: Bravo normy!

Tady někdo zjevně nečte...

dr Turnovský 21.5.2008 12:07

jestli by nestačila jedno norma

plošný zákaz všech norem.