30.6.2024 | Svátek má Šárka


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
kuk 25.3.2007 9:53

autor clanku si zde leci nejaky nepekny komplex

soude hlavne podle jeho dalsich komentaru v diskusi:-)

Dement 25.3.2007 11:59

Re: autor clanku si zde leci nejaky nepekny komplex

Ano, podla reakcii to nie je ani zacinajuci nadany komik (sudiac podla clanku), ale je to autenticky a dobre zazobany, ... narcis.

Pozrite sa na ten profesionalne sympaticky ksicht s bezvadnym chrupom, (dokonca bez okuliarov "imidzoviek" vo vlasoch).

Mozno uz dosiahol vsetko (je to tzv. chlap s gulami), len nevie pochopit, preco namiesto Dr. Grygara, nepovazuju za autoritu jeho. Namiesto stareho Grygara ma v TV vystupovat Primus, ako inovacia typu. Vedu bude vediet lepsie predavat.

zlý kukuč 25.3.2007 8:49

Autor je zralý pro klinického psychologa

nic jiného se nedá dodat. Publikovaná teorie je sice dostatečně šílená na to, aby byla pravdivá, nicméně navržený pokus má podstatnou vadu krásy a tou je očekávaná odchylka. Jak asi velká by měla být ? Jakou metodou nebo kombinací metod se bude vzhledem k očekávané velikosti měřit změna ?

Kdyby k tomuto jevu docházel, nestal by se již zjevným, například vzhledem ke kapacitám dlouhých vedení a kabelů, které se sledují a vyhodnocují on-line?

ondys 25.3.2007 8:07

Např. Feyman a Tesla

V Čechách by se nedostali k práci ani ve sběrných surovinách, pan Jiří Grygar a Vladimír Železný jsou protřelejší kabrňáci, dobře ví, jak to u nás chodí a jak na tom nejlépe profitovat.

Marian 25.3.2007 8:10

Re: Např. Feyman a Tesla

Jen  úplněj   buran může  dávat  do jednoho  pytle  pana  Grygara  a pana  Železného.

ondys 25.3.2007 10:48

Re: Re: Např. Feyman a Tesla

Copak spolu nespolupracovali a Jiří Grygar o dr. Železném neprohlásil, že je jeden z největších mozků v Čechách? Co je úplněj buran, horlivý Mariane?

Orion 25.3.2007 7:16

Kdo je autor?

Bez ohledu na tituly je to netolerantní BURAN!

@Teo 25.3.2007 1:25

A slovo tělem učiněno jest...

Amen R^

Autor článku 25.3.2007 5:11

Re: A slovo tělem učiněno jest...

VV

Petr Kiebel 25.3.2007 13:24

Re: Re: A slovo tělem učiněno jest...

(Y)

Autor článku 24.3.2007 22:40

Děkuji za ohlasy

Omlouvám se za historické nepřesnosti. Řada lidí si teď asi odgooglovala Einsteinův životopis a dává mi právem co proto. Škoda, že nerozumíte ničemu jinému a musíte se omezit na spory o to, že Einstein pracoval jako úředník na patenťáku v Bernu a ne ve Vídni. Fakt podstatný rozdíl - uvědomuji si opravdu, že Bern je jinde než Vídeň. Na házení bahna, zkažených vajec a shnilých rajčat si v česku časem člověk zvykne. Je to bohužel běžná norma chování duchovně zakrnělejší části české populace. Vážím si příspěvků od autorů "Hanák" a "A.S. Pergill", i když jsem zdaleka vše nedočetl. Soudě podle počtu reakcí bych skoro řekl že jsem píchl do vosího hnízda. A to nejen pokud se vztahu vědy, náboženství a politiky týče. Nechci se skrývat za anonymitu a poprosil jsem redakci NS, aby mi k názvu příspěvku připojili fotografii, jako u jiných. Leckdo aspoň uvítá, že bude moci plivat na konkrétní tvář. ;-)

Srdečně,

RNDr. Michael Primas, autor článku

Helena 24.3.2007 22:46

Re: Děkuji za ohlasy

Vážený autore, prozraďte mi, prosím, jakého oboru přírodních věd jste doktorem. Přírodní vědy jsou celkem velmi široký obor. Zdravím.

Autor článku 25.3.2007 0:23

Re: Re: Děkuji za ohlasy

Jsem geochemik.

DR 25.3.2007 10:49

Re: Re: Děkuji za ohlasy

Sorry-jsem, RSDR

IS 24.3.2007 22:54

Re: O jaký bludný balvan jde ?

O jaký bludný balvan konkrétně jde? Nějak mi to uniká. To, že se elektřina šíří i bezdrátů má snad v povědomí každý posluchač rozhlasu, divák TV nebo uživatel mobilu. Nerozumím, jaké názory hodláte vyvracet. Chtělo by to přesnější citace nebo popis situace.  

kjlkj 24.3.2007 23:07

Re: Re: O jaký bludný balvan jde ?

http://www.sysifos.cz/index.php?id=vypis&sec=1173691040

Myslim, ze jde o vysousec zdiva. Z clanku o bludnych balvanech jsem pochopil, ze nekde na pude je krabicka, do ktery jde 230 V a ktera ma antenku, a dole v suterenu to (ne)vysousi provlhle zdivo.

Nazor na autora clanku se zde stydim psat. Nemam tolik titulu jako on a tak bych se mohl omylem vyjadrit prilis neakademicky.

Postrach 24.3.2007 23:06

Historické nepřesnosti

U Einsteina nešlo o Víden či Bern ale o to, že po odjezdu do Ameriky už nevytvořil nic tak převratného, jako v Evropě.

A pokud jde o jeho práci, byl schopen svou teorii kvantifikovat. To znamená, že vypočetl polohy hvězd, pozorované pak při zatmění Slunce. V článku například chybí tato kvantifikace,  která by z alespoň minimálně rozpracované teorie měla vyplynout.

Jste alespoň schopen  spočítat, co a kdy by měl naměřit Vámi požadovaný gravimetr? (to je úloha ze středoškolské fyziky, kterou byste měl coby doktor přírodních věd ovládat).

Autor článku 25.3.2007 0:38

Re: Historické nepřesnosti

Nejsem historik, ale USA udělaly (nejen) z Einsteina svobodného a světově proslulého člověka. V Evropě by skončil v Auschwitzu (Osvětimi) a jeho myšlenky by nejspíš zapadly. Narozdíl od vás ale trochu vím, co znamená "literární žánr" a smyslem mého článku nebylo počítat elektrické obvody ani prezentovat technicky projekt. Popsal jsem pokus natolik, že ho může kdokoli realizovat. Gravitační pole země kolísá nejenom vlivem slapových sil Měsíce ale celé řady jiných faktorů. Je na každém jednotlivém místě třeba v Praze jiné. Toho se využívá v gravimetrickém průzkumu, který je dnes standardní součástí metod aplikované geofyziky. Gravimetricky lze zjistit třeba i míru zhutnění podloží vozovky při stavbě silnic. Nejsem jasnovidec, abych dokázal předvídat hodnotu G na neznámém místě pokusu. Nejsem ani dobrý matematik a ani elektroinženýr. A Einstein nebyl mimochodem taky žádná matematická hvězda. Proč bych měl počítat něco, na co si lze dnes za pár korun najmout matematika třeba z oné (neblaze proslulé) Akademie věd? Živím se od roku 1993 podnikáním (hlavně geochemie) a jsem zvyklý si najímat vědce (nejen) na rutinní úkoly. Edison dělal to samé.

Postrach 25.3.2007 1:10

Mýlíte se.

Nobelovu cenu dostal Einstein v roce 1921, kdy sice navštívil Ameriku, ale bylo to poprvé, jen na skok a už tam jel jako slavný fyzik (obecná teorie relativity už byla potvrzena prvními pokusy). A Einstein samozřejmě byl dobrý matematik. Ne sice tak dobrý  jako  třeba Feynmann nebo nkteří jiní, ale pochopit a  správně použít lorentzovy transformace poměrně dost značnou matematickou erudici vyžaduje, nemyslíte? Vy s nimi umíte pracovat? Posuny hvězd pro první slavné ověření jeho teorie spočítal sám.

Co se týče Edisona, i on svou žárovku velmi dlouho zkoušel sám. Vy tu navrhujete pokus v ceně pár stokorun a neuděláte si ho sám podle svých velkých vzorů?

Hodnotu G nemusíte předpovídat, ale měl byste předpovědět řádovou hodnotu jevu, který podle Vás má nastat, máte -li skutečně nějakou použitelnou teorii.Na řádový dhad slapových sil musí stačit chyřejší gymnazista. Máte-li skutečně doktorát z přírodníh věd, musíte to spočítat za pár desítek minut, včetě hledání tabulek a kalkulačky.

Autor článku 25.3.2007 1:27

Re: Mýlíte se.

Nejsem Einsteinův životopisec a nikdy jsem se za něj nevydával. Mnou navržený pokus není v řádu pár stokorun. Složitý je zejména elektrický obvod s kondenzátorem, lze ho zkonstruovat ale vůbec to není triviální. Diskutoval jsem to s celoživotně zkušeným elektoinženýrem z diskutované Akademie věd ČR. Já takový obvod zkonstruovat neumím. Dále nechápu, jestli je smysl této diskuze na tomto serveru, předvádět lidem matematické výpočty. Potřebujete se sám prezentovat? Napište si vlastní článek plný výpočtů, abyste dokázal čtenářům NP že znáte vyšší matematiku. Já "kalkulus" upřímně nenávidím. Narozdíl od vás jsem ale již přišel do styku s geofyzikálním gravimetrem. Požádejte zatím nějakého toho "gymnazistu" ať provede předběžné výpočty. Dělal jsem gympl mat-fyz a příšerně mě sralo, že jsme měli ve třídě jen 6 holek. Zbytek byli většinou vydlabanci s nimiž se nedalo normálně mluvit (s děvčaty lze souložit). Maturitu z matematiky mám za dvojku ale slapové síly na území Prahy se smysluplnou přesností spočítat neumím. Pochybuji, že by to někdo z mých gymnazijních spolužáků kdy počítal.

Postrach 25.3.2007 11:27

Einstein

Nejprve co se týče Einsteina: Za Einsteinovaživotopisce jste se vydal v okamžiku, kdy jste údaje o něm napsal do svého článku. Protože všechny tyto údaje jsou snadno ověřitelné, je nejsnazší na nich ukázat, nakolik jsou vaše tvrzení ve shodě s realitou. To, co jste napsal o Einsteinovi je zjevně zcela mimo, což samozřejmě snižuje důvěryhodnost i dalších Vašich tvrzení.

Postrach 25.3.2007 11:40

Výpočty

Tohle nejsou výpočty na stránky. Pokd jste přišel do styku s geofyzikálním gravimetrem (a to i o jiného než toho, který požadujete po výše zmíněných děvčatech), měl byste znát jeho přesnost. A měl byste být tedy schopen odhadnout, jestli k měření působení Měsíce potřebujete  gravimetr s přesností m/s2, mm/s2, um_s2 nebo nm/s2. Mimochodem - kteorou z těch přesností měl gravimetr, s nímž jste přišel do styku?

Dále byste mohl odhadnout, co by měl pokus ukázat. To znamená, jak velká má být v pokusu naměřená veličina. Bez toho Vám beztak nikdo použitelnou aparaturu nenavrhne

Komantsch 25.3.2007 1:15

Re: Re: Historické nepřesnosti

Vazeny pane doktore,

proc se domnivate ze Einstein nebyl zadna matematicka hvezda? Nesouvisi to snad s legendou ze byl udajne spatnym zakem. Tato fama (o nic jineho totiz nejde) vznikla kdyz nejaky nemec videl Albertovo maturitni vysvedceni, kde bylo mnoho sesttek. 6 je totiz u nas, oproti nemecku, nejlepsi znamka.

Autor článku 25.3.2007 1:30

Re: Re: Re: Historické nepřesnosti

Ne, o této legendě také vím a vím i to, že šlo o nesmysl.

Komantsch 25.3.2007 0:19

Re: Děkuji za ohlasy

Vazeny pane. Kdyby Vase vedecke publikace byly psane takovym zpusobem jako ten clanek, tak Vam je kazdy poradny referee rozcupe. Je od Vas drzost ze oznacujete sve ctenare za duchovne zmekcele kdyz jim, jsa udajne vehlasny vedec, predlozite takovy brak. Slusna redakcni prace neprijde nikdy na zmar. I ja mam akademicky titul (Dr. sc. nat.) promoval jsem z teoreticke chemie (density functional theory) a diplomku jsem delal z bioorganicke chemie (mechanismu biosyntezy vitaminu e z cyanobakterii) nepisu to abych se chlubil, nybrz aby jste nemel dojem ze zdejsi ctenare musite poucovat. Vedec ma byt predevsim skromny!

Autor článku 25.3.2007 0:49

Re: Re: Děkuji za ohlasy

Záleží, čemu říkáte "skromnost". Byl třeba Leonardo da Vinci skromný? Fakt nevím, podle vašich měřítek asi ne. Tím nezpochybňuji, že jste dobře vyučený dělník vědy, kterou děláte. Pro mne je věda především životní výzva.

Komantsch 25.3.2007 1:00

Re: Re: Re: Děkuji za ohlasy

Vazeny pane doktore,

Sokratovo "Vim ze nic nevim" je projevem nejhlubsi skromnosti a soucasne take moudrosti. Skutecnost ze se dnes cim dal mene lidi touto maximou ridi, jeji pravdivosti na nicem neubira.

Domnivam se pro kazdeho vedce (sam se k nim nepocitam, zivim se prave jako vedecky delnik a ressim konkretni problemy) musi byt veda vyzvou jinak by se ji nemohl zabyvat. Predevsim se nikdo nesmi brat prilis vazne. I to nejak souvisi se skromnosti, ne?

Autor článku 25.3.2007 1:08

Re: Re: Re: Re: Děkuji za ohlasy

"Vím že nic nevím" nesprávně interpretujete. Šlo původně o argument proti řeckým skeptikům. Ti tvrdili, že člověk je neschopen objektivního poznání. Zmíněný citát říká takovým lidem, že ví přinejmenším to, že "nic neví". Staví tedy na objektivní jistotě i když tuto jistotu popírají. Tím byli vyvráceni skeptici. Jinak v Česku se nikdo "nesmí" brát příliš vážně, jinak lidi hrozně nasere. Musí podlézat davu závistivých průměrných lidí a dělat ze sebe co nejskromnějšího, aby "prošel". Dědictví komunizmu a dlouholetého života Čechů v útlaku.

Komantsch 25.3.2007 1:23

Re: Re: Re: Re: Re: Děkuji za ohlasy

Tak clovek je tedy schopen objektivniho poznani? Vy mate objektivni dukaz kterym jste schopen vyvratit (treba nejakym indukcim dukazem) skeptika?

Autor článku 25.3.2007 1:36

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Děkuji za ohlasy

Viz výše. Pokud důsledný skeptik tvrdí cokoli, je okamžitě v rozporu sám se sebou a se svým tvrzením. Musí jít o vážnou poruchu osobnosti a žádného skutečného skeptika neznám, protože jsem naštěstí nebyl nikdy pacientem v Bohnicích. Základní vlastností člověka je víra, nikoli skepse. Už malé dítě by se nikdy nepostavilo na nohy a neodvážilo prvního krůčku, kdyby v sobě nemělo víru, že je toho schopné.