26.6.2024 | Svátek má Adriana


Diskuse k článku

TECHNIKA: Jak pohánět letadla?

Tento problém vyřešil (byť jen v legendě) bájný Ikaros, který si vyrobil křídla z ptačího peří, ovšem konstrukce nevydržela sluneční žár a pokus skončil tragicky. Sen o létání však lidstvo neopustil, nápadů byla řada; vzpomeňme třeba Leonarda da Vinciho.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
D. Rajninec 4.11.2021 1:24

A "maličké zasobníšky na H2 pod tlakom 150 atmosfér ? Ako by ste ten vodík jímal . Videl ste niekedy tlakovú nádrž na vodík ?

D. Rajninec 4.11.2021 1:22

Už chápem , preto držali Korolojova roky v Gulagu po Veľkej čistke , mal tajné poslanie od samotného Laurentija Beriu a v Gulagu mal kľud na prácu ?

D. Rajninec 4.11.2021 1:18

Dokonca na UV KSSS rozhodli , že polovodiče nie sú tá správna cesta , že počkajú na celovodiča a potom nimi zasypú svet !

V. Novák 3.11.2021 9:36

Ale houby! Nezachytili akorát start ve 40. letech a na začátku 50. Ani s tím odsouzením kybernetiky to nebylo tak ostré, jako s genetikou - tu Lysenko zlikvidoval důkladně a důsledně. Kybernetika svého Lysenka nenašla (naštěstí) a její odsuzování zůstalo víceméně v soukromé rovině. Stačilo nahradit "nevhodná" slova jako "logické obvody", opsat je nějak - a protivníci byli natolik pitomí, že to nepoznali. taky to bylo pár filosofů a jeden novinář, který celou akci spustil v Litěraturnoj gazetě (do odborného tisku se nedostal).

Bez kybernetiky by Gagarina nahoru a zejména dolů nedostali. A co se výpočetní techniky týče, Američani na tom nebyli o nic líp. Kosmické lety tam vypočítávaly týmy "computerek" (computer je původně "výpočtář" - člověk s elektromechanickými mašinami.

Sověti nezachytili nástup polovodičů, protože do vojenské techniky je nechtěli kvůli EMP. Radši vynalezli miniaturizovatelné "lampočki" - speciální pentody. A s nimi se mikroprocesory a tedy ani mikropočítače dělat nedaly. Ve velkých sálových počítačích tak zaostalí nebyli - ale cosi jako současné pracovní stanice vyrábějí až v poslední době.

R. Langer 3.11.2021 6:11

Ano, pořád dokola si pletete technické hračky s použitelným strojem.

R. Langer 3.11.2021 6:07

Hm, tím jako chcete říct, že ty nové články rády nehoří, a že za těch 30 let nějak násobně zvýšily svou kapacitu? Vy jste opravdu vtipálek.

A pořád se tady nebavíme o nějakých hračkách, co třikrát obletí letiště se dvěma chlapama, ale O DOPRAVNÍCH letadlech. Která samozřejmě NEEXISTUJÍ, protože kvůli fyzikálním zákonům ani existovat NEMOHOU.

Je evidentní, že vám těžce schází základní konstrukční znalosti letadel a motorů. To se kupodivu na strojní fakultě vyučuje, i když děláte robotiku. A když jste zároveň letecký modelář. Potom jste totiž schopen rozeznat model od reálu. ;-)

R. Langer 3.11.2021 5:58

Konkrétně k mému komentáři evidentně nic nemáte. Co ten rozdíl mezi palivovým a Peltierovým článkem? ;-)

R. Langer 3.11.2021 5:55

V případě ČEHOKOLIV V PRAXI POUŽITELNÉHO! :-/

R. Langer 3.11.2021 5:52

Ano, to je celkem příznačné celým dějinám lidstva. ;-)

Š. Hašek 2.11.2021 20:39

Ouplně všechno? Tak proč o nich tady stále kafráme? A Němcová se stále klepe jak ......

V. Kolman 2.11.2021 20:36

Právě ten "papírák" jsem měl pane Juraxi na mysli:-)

V. Kolman 2.11.2021 20:28

Také jsem neměl na mysli elektrifikaci B-29.

V. Kolman 2.11.2021 20:25

V případě B-29 pane Petře souhlas.

V. Církva 2.11.2021 20:15

Rusové tak nějak prokaučovali všechno. Dnes je následuje Západ.

V. Církva 2.11.2021 20:14

No prostě zásobník energie musí být maličký. To prostě žádná dnešní baterie není, spíš tak vodík, nebo jiné chemické palivo. Takže na létání spalování, nebo jádro.

Ukládání energie do baterií jak je máme dnes je zcestné jak pro letadla (tam vidím možnost ve vodíku či syntetickém palivu), tak pro velká vykrývací úložiště (tam dávají smysl přečerpávačky a použití hmoty přírody a gravitace).

V. Kolman 2.11.2021 19:59

No já jsem pane Langere starý dědek - už léta v penzi a mým "chlebem" byl slaboproud. Ale nejen slaboproud. Jeden čas jsem "fušoval" i do optiky (holografie). V praxi jsem se i různými elektro-mechanickými "hejblátky" také často zabýval. Takže moje znalosti jsou převážně empirické.

Vy jste programátor - klobouk dolů (bez ironie). Zaráží mě vaše kategorické odsudky - mnohdy ne zcela korektní. Zrovna ty Li-ont akumulátory, před 30. lety uvedené firmou Sony na trh. Ten akumulátor měl tehdy, co je mi známo dost nedostatků a rád hořel. Teprve v následujících letech se vyléčil z dětských nemocí. Ale to vy jistě víte také. A stále se na akumulátorech pracuje, zvyšuje se jejich kapacita v Ah. Objevují se různé modifikace.

Létající elektro-aeroplány už také létají. Ve Fridrichshafenu na aerosalonu byl na příklad jeden francouzský k vidění už před pár lety. Netvrďte, že neexistují a že je to blbost. Pokud mi nevěříte - o elektro-letadlech se zmiňuji nejen já, ale i mnoho dalších diskutujících.

Tož tak.

V. Kolman 2.11.2021 19:28

Nic proti vašim výpočtům pane Petře. Ty zhruba souhlasí.

Ale ten solární aeroplán, co obletěl svět (pravda, s několika problémy), tak ten skutečně létal. Jestli létá i dnes - nevím. Zatím se na několika místech na podobných aeroplánech pracuje. Různé zajímavé projekty byly k vidění na aerosalonu ve Fridrichshafenu (Fridrichshafen = "rodiště" vzducholodí Zeppelin). Vřele doporučuji.

Ovšem - solární ultralight také není B-29. To je jiná kategorie. Samé karbonové ultralehké kompozity, pilot s malou hmotností, akumulátory jen tak-tak pro noční let, přes den se opět nabijí.......

K dopravnímu letadlu to má ještě MÓÓÓÓÓC a MÓÓÓÓÓC daleko, pokud vůbec. Ale pro sportovní polétání nad oblačností???

Další pole pro experimenty jsou vzducholodě - s velikou plochou pro FV, ale to je jiný příběh.

J. Novak 2.11.2021 19:22

Pane Rado, samozřejmě se mýlíte vlastně ve všem. Nicméně cestování takovým letadlem o kterém píšete bych Vám velmi doporučil, z mnoha důvodů :-)

V. Kolman 2.11.2021 19:09

V časopisech se píšou různé blbiny. Redaktoři jsou také jenom lidé a někteří z nich si myslí, že dané problematice rozumí.

O letadlech a rekuperaci (velmi úsměvné) jsem nečetl. Zato o dálnici, kde by automobily před klesáním vjely na pohyblivý pás, zabrzdily, předaly mu tím při klesání svojí kinetickou energii, ze které by se vyráběl elektrický proud. Myšlenka zajímavá, ale v praxi neuskutečnitelná;-D;-D;-D

S vaší poslední větou v poznámce o "rekuperaci" pane Langere (budete se divit) souhlasím;-D

V. Kolman 2.11.2021 19:01

Pravda pane Nováku. Zmátlo mě Cimrmanovo zvolání z gondoly balonu: "Zkuste to bez drátu Marconi!"

V. Kolman 2.11.2021 18:57

Uznání od nas****ho "odborníka" potěší;-D;-D;-D

Kdyby mé vědomosti posuzoval (například) astrofyzik pan Grygar a vytkl mi nějaké zásadní neznalosti, hluboce bych se nad tím zamyslel. Posuzování mých znalostí vámi, mistrovi kategorických (a často mylných) výroku, vyvolává mé pousmání.

V. Kolman 2.11.2021 18:39

Jako obvykle. Daidalos létací stroj vynalezl (a úspěšně zalétal). A jeho syn Ikaros, který nejen, že ten vehikl nestavěl, ale navíc porušil všechna provozní i letová pravidla. Ale mluví se téměř výhradně o Ikarovi;-D;-D;-D

J. Jirka 2.11.2021 16:58

To mi připomnělo, jak jako malé pachole jsem četl v časopisu Modelář dlouhý článek, který vysvětloval, že elektrický pohon létajících modelů nebude nikdy možný, protože to nedovolí fyzikální zákony.

Dneska snad modeláři už jinak než na elektriku nelétají, čili není vyloučeno, že jednoho dne se taky dočkáme nějakého převratného objevu ve skladování elektřiny.

Ostatně superkondenzátory elektřinu dokáží nejen uskladnit, ale hlavně dodat veliký výkon. Bohužel zatím mají taky veliké samovybíjení, čili v nich ta elektrika nezůstane dlouho. Ovšem jako okamžitý booster jsou k nezaplacení - je to prý jediná možnost, jak nastartovat náklaďák v aljašských (sibiřských) mrazech. Dříve museli nechávat motory běžet celou zimu...

R. Langer 2.11.2021 16:19

No, ve snech možná. ;-)

J. Pokoutný 2.11.2021 15:52

A proč používají Číňané pro svoji hypersonickou střelu ruský název? To ji koupili či co?

J. Dostál 2.11.2021 15:03

Energii k letu je třeba čerpat ze vzduchu. Vždy mne fascinuje, že rorýs dokáže i rok ve dne v noci létat (spí za letu), tedy že platí, že sice odlétá do Afriky, ale africké půdy se nedotkne, vlastně usedá jen při hnízdění. Žije z toho, co uloví ve vzduchu a já když jedu na kole sic toho mám plné zuby, tak to stejně nestačí :-) Obdivuhodné je, že i přes veškerou mizernou efektivitu trávení, svalů apod. to u těch rorýsů evidentně funguje. Nějak tak v mých snech funguje "náporová" raketa lapající mezihvězdný vodík a na výtoku vypouštějící urychlené hélium.

R. Langer 2.11.2021 15:02

R^ ;-D

R. Langer 2.11.2021 15:00

Nejsou, co? ;-D

J. Jurax 2.11.2021 14:48

No, oni spíš prohlásili kybernetiku za buržoazní pavědu.

J. Jurax 2.11.2021 14:47

Protože ten motor musíte krmit elektřinou. A letadlo ty akumulátory musí unést. A zatím je hustota energie v nich taková, že cca 20x menší než v leteckém palivu.

Kupříkladu A-400 potřebuje 4x8250 kW k tomu, aby létal. Půltunová baterie uchová cca 80 kWh.

Tento stroj má prázdná operační hmotnost 70 tun, max. vzletovou 130 tun, max. náklad 37 tun, s nímž doletí 3300 km daleko a potřebuje k tomu 23 tun paliva. Akumulátory dnes nejšpičkovější uchovávající ekvivalentní energii by vážily cca 460 tun.