29.6.2024 | Svátek má Petr, Pavel


Diskuse k článku

TECHNIKA: Jak pohánět letadla?

Tento problém vyřešil (byť jen v legendě) bájný Ikaros, který si vyrobil křídla z ptačího peří, ovšem konstrukce nevydržela sluneční žár a pokus skončil tragicky. Sen o létání však lidstvo neopustil, nápadů byla řada; vzpomeňme třeba Leonarda da Vinciho.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Petr 2.11.2021 9:36

R^R^R^R^R^

P. Blecha 2.11.2021 9:36

Letadlo na baterky, řízené Windows 12. Sen každého technika.

V. Kolman 2.11.2021 9:35

.....kdyby nebyl dělal Papin s hrncem novoty,

nevěděli bychom dodnes, co jsou kompoty....;-D;-D;-D

R. Langer 2.11.2021 9:34

Proberte se a nemyslete na fyzikálně nemožné blbosti. ;-)

V. Petr 2.11.2021 9:34

Problém dopravních prostředků byl vždy dán možnostmi jejich motorů a to výkonem na jednotku hmotnosti. Cungot vyrobil parní vůz ještě dříve, než se objevily železnice, ale rozvojem parní mobility se muselo čekat do 20 století, kdy se objevily lehčí parní stroje. Mezitím byl ovšem vznalezen ještě lehčí spalovací motor, který převládl. Parní stroj se uplatnil na železnici či v paroplavbě, kde byl přijatelný vyšší poměr hmotnosti k výkonu.

Parní či elektrická vzducholodě měly stejný problém. Balon se sice vznese vždy, ale malý výkon mu nedovoluje letět ani proti slabému větru. Zase se čekalo na spalovací motor.

No a letadlo požadovalo motor s hmotností menší než 10 kg/koně a to ještě létalo tak tak. Ještě větší výkon potřebuje vrtulník!

Jinak, letadlo vynalézal už Leonardo da Vinci, ale neměl ho čím pohánět. Dělal pokusy i s vrtulníkem a tam byl stejný problém!

Baterie jsou stále příliš těžké na praktické použití, i když nějak to létat může.

V. Kolman 2.11.2021 9:33

Klepl jste pane Ganauere hřebíček na hlavičku, i když jste to myslel jako ironii!!

ELEKTRO-MOTOREM/MOTORY motorizovaný větroň, celý pokrytý fotovoltaikou, letící nad mraky, s akumulátory pro let v noci - napájený ve dne energií slunce.................

První experimentální letadla s tímto druhem pohonu již vzlétla. Jestli bude tento druh napájení/pohonu použitelný i pro dopravní letadla - to ukáže teprve čas. Pokud se ovšem nesmyslně přemnožení lidé mezi sebou nevymlátí navzájem:-(:-(:-(

T. Zlesa 2.11.2021 9:32

No, není to až taková blbost, jak se tu snaží někteří bývalí technici tvrdit. Viz vrtulové letadlo zde: https://www.stoplusjednicka.cz/elektricky-letoun-s-kolmym-startem-vertiia-zvladne-az-1-000-kilometru

P. Lenc 2.11.2021 9:30

Vědec? Nikoliv, pouze velký opisovač blábolů...;-D;-(;-D

J. Nevrkla 2.11.2021 9:23

Doufám, že ty pokusy s elektroletadly skončí jen na prknech. Je to ekonomický a technický nesmysl, jak si musí myslet drtivá většina lidí, kteří o letectví něco ví. Ale bojí se to naplno říct, jako se za Stalina odborníci báli kritizovat Mičurina.

P. Pepax 2.11.2021 9:08

:-)

J. Ganaur 2.11.2021 9:06

A v novinách titulky: Příčinou tragédie byl mrak, který se náhle a bez varování objevil!;-D;-D;-D

J. Ganaur 2.11.2021 9:02

Některá letadla (těžší než vzduch a s lidmi) létají dokonce i bez motoru!A uletí i přes tisíc kilometrů!;-D;-D;-D

J. Ganaur 2.11.2021 8:59

Tady aspoň vidíme, co je p.Rada za vědce!!!;-D;-D;-D

R. Dubravský 2.11.2021 8:40

Letadla těžší vzduchu na baterky ... možná jako aerotaxi s dobou letu několik minut. Ale o vzducholodích na baterky by se uvažovat dalo. Jinak je rozdíl v množství energie na jednotku hmotnosti mezi uhlovodíkovým palivem a akumulátorem stále příliš velký a zatím neznáme ani teoreticky fyzikální princip, kterým by se to dalo srovnat. I když je účinnost spalovacího motoru cca 35% a elektromotoru více jak 90%, pořád je tam řádový rozdíl.

Jinak: Jeden 25 l kanystr uhlovodíkového paliva (jednoduchá kovová či plastová nádoba) obsahuje tolik energie (cca 95 kWh) jako půl milionu stojící, půl tuny vážící a výrobně velmi náročný akumulátor vozu Tesla.

P. Rada 2.11.2021 8:36

Tak tedy bez baterek?

https://www.google.com/search?channel=crow5&client=firefox-b-d&q=sol%C3%A1rn%C3%AD+letadlo

F. Navrátil 2.11.2021 8:24

Model elektrického letadla byl předveden francouzské vojenské komisi už před 1. světovou válkou. Vynálezce se pokusil takto vylákat od armády peníze, ale komise konstatovala, na rozdíl od pana Rady, že je to blbost, protože když se výkon baterie zvyšuje geometricky, její váha roste kvadraticky. Proto se jen jedinec nepolíbený fyzikou může podivovat nad tím, že modely létají, zatímco mnohatunová letadla by musela mít baterie větší než je hangár.

P. Han 2.11.2021 8:21

Proboha!

P. Han 2.11.2021 8:20

S více lidmi možná jo. S více baterkami určitě ne.

P. Pepax 2.11.2021 8:16

Obyčejný blábol.

P. Rada 2.11.2021 8:12

Proč by elektro ze svého principu na delší vzdálenost s více lidmi nemohlo létat?

P. Rada 2.11.2021 8:08

Jak jste přišel na požadavek 10x většího výkonu na hmotnost (gravimetrické hustoty)?

Proč nereflektujete několikanásobně lepší účinnost elektropohonu a další aspekty?

Nepřijde Vám divné, že letecké modely už celá desetiletí na elektropohon s podobných létat mohou a také létají?

R. Meišner 2.11.2021 8:08

autore, vážně jste fyzikální chemik? --tak výhody elektroletadel už známe. takže teď ty nevýhody: na delší vzdálenost s více lidmi to prostě nepoletí,--fyzikální zákony jsou silnější než vaše přání. no, a tím vlastně debata o elektroletadlech končí. --hezký den přeji.

P. Rada 2.11.2021 8:02

S "čistě fyzikálního pohledu" má systém pohomu sestavený ze dvou určujících částí a to tčžší/lehčí s méně/více efektivním transformátorešm energie na pohyb + méně/více hmotný zdroj energie optimum výkonnosti někde jinde.

Létající stroj reálně sestává s daleko více proměnných a tak se dnes např. drony se spalovacím motorem prakticky nestaví - i když to také jde.

Mohou se ale dokonce už reálně vyskytnout letadla která na svou vzdušnou cestu akumulovanou energii nenesou:

https://www.e15.cz/galerie/magazin/1800/solarni-letoun-solar-impulse-2-dokoncil-oblet-sveta-let-trval-500-hodin?foto=9

R. Valkovič 2.11.2021 7:47

Současné baterie neumožňují vůbec použití v dopravních letadlech - velká hmotnost na jednotku výkonu. Museli bychom mít 10x výkonnější akumulátory, aby to šlo. Žádné takové nejsou a ani za 5 let nebudou, nemáme ani nápad, jak takových dosáhnout. Existující projekty jsou jen granty na dobré PR a zaměstnání lidí. Kolik nových projektů malých civilních letadel vzniká v EU? Žádný, probíhají jen granty. Náklady na certifikaci a rozjezd sériové výroby jsou tak velké, že se to nevyplatí - pokrok v technologiích a aerodynamice je příliš malý, aby nové letadlo převálcovalo efektivitou a ekonomikou ty staré.

P. Rada 2.11.2021 7:45

Věcně k ES 19 a dalším variantám elektropohonu v letectví "šašci počmáraní" nedokáží uvést nic - jen "pindají"...

https://www.technickytydenik.cz/rubriky/veda-vyzkum-inovace/letadla-s-elektromotorem-si-brzy-ukousnou-velky-kus-nebe-2-cast_52705.html

V. 3 2.11.2021 7:37

Ale, ale pánové, nenechejme cloumat svým majestátem!!

Podívejme se na problém z čistě fyzikálního pohledu, zcela oproštěni od víry. Jak známo, v letectví se soupeří s hmotností, a to velmi. Elektrické letadlo, inu proč ne, ale...

1 kg leteckého paliva ukrývá jistou energii, a "až s bude psát rok 2006..., až budeme pyšní na všechno co dovedem...", a hlavně, až zdroj pro elektroletadlo bude mít dosti podobnou hustotu energie na 1 kg, můžeme o něčem podobném uvažovat. Leda bychom zdroj energie nemuseli v letadle mít...

A. Forman 2.11.2021 7:05

Jo tak odborníci jsou optimisté..... tak to jo, to mě uklidnilo...

D. Krajíček 2.11.2021 7:04

Souhlas - stačí jedna ZPU (zero point unit) z Hvězdné brány a můžeme létat co hrdlo ráčí.

Do té doby ovšem budeme levně pálit naftu nebo létat kolem komína (z Prahy do Bratislavy) draho a složitě.

P. Han 2.11.2021 6:53

Tunely, mosty, tunely, mosty. Pěkně jeden za druhým. Narovnávat tratě horizontálně i vertikálně. A oplotit trať a kontinuální údržba. Letiště je zábor několika km2 půdy

M. Krátký 2.11.2021 5:09

a úúúúž je tady zas a pindá a pindá a pindá - šašek počmáranej !!!!!!