29.6.2024 | Svátek má Petr, Pavel


Diskuse k článku

TECHNIKA: Jak pohánět letadla?

Tento problém vyřešil (byť jen v legendě) bájný Ikaros, který si vyrobil křídla z ptačího peří, ovšem konstrukce nevydržela sluneční žár a pokus skončil tragicky. Sen o létání však lidstvo neopustil, nápadů byla řada; vzpomeňme třeba Leonarda da Vinciho.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Nevrkla 2.11.2021 14:42

Uz si to budu pamatovat, díky za nápravu mého omylu.

Š. Hašek 2.11.2021 14:38

Ale mě taky! Jen jsem špitnul.

Stejné u 5. pádu jazyka českého (voláme/oslovujeme)! To je tady furt (ale má se říkat stále).

Našlo by se toho! Např. složenina dvou slov, v němčině obě ženského rodu, die Wehrmacht (e Wehr, e Macht) správně kdys překládaná jako Branná moc, nejen úředně, v tramvaji taky ........ Dneska je z toho najednou ten vermacht. Ten říšská armáda. Hlavně, když v televizi všichni znají tři englická slovíčka. Možná pět. Povinně.

Jdu si vařit kafe.

J. Jurax 2.11.2021 14:20

No, zkuste si spočíst využitelnou plochu moderního Airbusu pokrytelnou soláry. Nebo i nějaké neortodoxní konstrukce typu dávných Northropových samokřídel. Vynásobte to nejoptimističtější výtěžností nejlepších současných solárních panelů za ideálních podmínek a zjistíte, že by to nestačilo ani na pojíždění po letišti. Sluníčko dodá maximálně tak 1 kilowat na m2, víc holt nesvítí.

A ano, nějaký papírák s extrémním rozpětím a malou užitečnou nosností se opravdu může na sluníčko pomalu brouzdat vzduchem. V roce 2016 Solar Impulse s rozpětím 72 metrů a váze 2,5 tuny obletěl v 17 etapách zeměkouli se dvěma letci za 500 hodin letu průměrnou rychlostí 70 km/h.

R. Langer 2.11.2021 14:19

Nebyly. Jak jsem si myslel...

R. Langer 2.11.2021 14:14

Jo, možná, ale skloňuje se fakt jinak. ;-)

R. Langer 2.11.2021 14:13

Nemají. Ani tam ne. :-P

V. Petr 2.11.2021 14:12

Ten autobus pojmenovali po Ikarovi. On se latinsky píše Icarus ale vyslovuje se to s "k".

R. Langer 2.11.2021 14:09

Jo, už jsem také slyšel, že letadla budou akumulátor doplňovat rekuperací. Zcela vážně bylo v jakémsi článku uvedeno, že by to mělo dělat dokonce 30 %!

Prostě se otočíte proti větru, a jak vám protivítr roztočí vrtuli, tak budete nabíjet.

Víte co je nejhorší? Že se najdou jedinci, co tomu fakt věří. 8-o

V. Kuhaj 2.11.2021 14:07

Rusové kdysi prokaučovali počítače. Za Americkou propagandu je v těch padesátých, a vlastně i šedesátých letech považovali. A vlak jim ujel tak, že to vlastně dohánějí dodnes.

My dáme vale spalovacím motorům. Taky uhlí. Protože produkují spaliny. Němci ohrnují nos nad jádrem, to by mohlo být nebezpečné. Za těchto okolností té naší Evropě může ujet vlak takovým fofrem, že nebudeme stačit zírat...!

R. Langer 2.11.2021 14:05

Vy opravdu ani netušíte, že melete naprosté kraviny, co?

Jo, a napište mi, kde že se to konkrétně zkouší, ať zase poznám nějakou novou bandu dotačních podvodníků. ;-D

R. Langer 2.11.2021 14:02

Kromě toho, se spalovacím motorem můžete se stejným letadlem létat mnohem delší dobu.

R. Langer 2.11.2021 14:01

Třeba mně to děsně trhá oči i uši.

R. Langer 2.11.2021 14:00

Co uvidíme? Za posledních 30 let se žádné nové akumulátory neobjevili. Na hračky to sice stačí, ale to je asi tak všechno.

Š. Hašek 2.11.2021 13:58

R^

Ale není podstatné.

R. Langer 2.11.2021 13:58

Jo jo, už jsou prý ve vývoji elektrické rakety. ;-D

R. Langer 2.11.2021 13:57

Ikarovi, ne Ikarusovi! ;-)

Š. Hašek 2.11.2021 13:57

Technická:

Pokud se tady všici složíme, krapítek se uskrovníme, tak určitě Jourová bude lítat i na Měsíc. Na dovču. Ekologicky. Elektricky. Grétovsky. Dotovaně.

A když přiletí, bude pořádat panelové ekothingthangy. Na Letné.

Geislerová prej nemá na elektřinu do fénu na vlasy.

V. Kuhaj 2.11.2021 13:57

Ikarus je autobus. Ta křídla malovali Ikarovi.

R. Langer 2.11.2021 13:55

No tak, nějaké odkazy by nebyly? ;-)

R. Langer 2.11.2021 13:53

Jo, a ještě - nepletete si náhodou palivový článek s Peltierovým? Vašim technickým znalostem by to docela odpovídalo. ;-)

R. Langer 2.11.2021 13:51

Ano. Jeden akumulátor se uchytil. Kdybyste se ovšem alespoň trochu zajímal o realitu, tak byste zjistil, že první funkční článek byl uveden na trh firmou SONY ZROVNA PŘED 30 LETY, nemluvě o tom, že patentované to bylo ještě mnohem dříve, takže sorry, za posledních 30 let se skutečně žádný nový zázračný akumulátor neobjevil. Ale takové "maličkosti" jsou evidentně pod vaši rozlišovací schopnost. Takže NE, NEMÁTE PRAVDU.

A celý život se živím jako programátor, jsem vystudovaný inženýr robotik, a 3 roky jsem dělal do expertních systémů. Myslím, že praxi a znalosti k tomu, co je reálné, a co ne mám více než dostatečné. Poznám bezpečně rozdíl mezi hračkou, a skutečně použitelným strojem Co děláte vy? Z čeho čerpáte své zkušenosti? :-P

R. Langer 2.11.2021 13:34

Ehm, Peltiérův článek zná každé malé dítě, co se zajímá o fyziku, třeba já ho znám už od svých 10 let, ale opravdu nechápu, co se tím jako snažíte říct. 8-o

R. Langer 2.11.2021 13:28

Kde, jaká, konkrétně?

V. Novák 2.11.2021 13:22

Letadlo A. F. Možajského letělo zhruba stejně jako to bratrů Wrightových - pár desítek metrů. Ovšem pro parní stroj to bylo maximum možného.

A nebyl u toho "kinooperatér", takže se nezdařil PR...

V. Petr 2.11.2021 13:21

Jiná poznámka.

Všiměte si, jak všichni malíři malují Ikarusovi ve skutečnosti zcela nedostatečně malá křídla. Skutečné šlapací letadlo, které přeletělo La Mance mělo rozpětí skoro 30 m.

Moderní technika dovolila, že toto letadlo vážilo prázdné jen 31,75 kg.

J. Ropek 2.11.2021 13:03

Technická poznámka - Ikaros mávací křídla nevynalezl, to jeho táta Daidalos. Ikaros ovšem nevěděl, že s nadmořskou výškou teplota klesá, proto stoupal a Slunce mu rozpustilo vosk!

V. Petr 2.11.2021 12:59

Ano, známe, ALE to letadlo nebylo schopné letu! Parní stroje, kterými bylo poháněno mu nebyly schopny dát dostatečný výkon, což odpovídá tomu, co píši jinde.

T. Kočí 2.11.2021 12:47

Jsem podobného názoru. Ale- v 60 letech první modýlky dokázaly letět vodorovně. Dnes výkony Li-pol baterií a bezkartáčových třífázových motorů převyšují spalováky a modely létají plnou akrobacii-takže uvidíme-.

V. Novák 2.11.2021 12:34

Pokud se používá, tak ne u hypersonických raket, ale pouze u jediné křižující střely zvané Burevestnik (9M730).

V. Novák 2.11.2021 12:32

Čo si predstavujetě pod takú " gravimetrickú hustotú", Rada?