14.5.2024 | Svátek má Bonifác


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Alena 12.4.2006 11:44

Bravo

Velice zajímavý a odvážný pohled na věc

Kočka 12.4.2006 11:42

Architekti versus pracující.

Rovná střecha, no to je prima pro pokrývače, pořád má co dělat. Krabice bez stěn, dole zima, nahoře vedro, znám, zkuste to v zimě vytopit. Sice se to každému líbí, ale zdá se mi, že řadový domek pokud možno se šikmou střechou a se zahrádkou před a za domem je praktičtějští. Tedy pro nás obyčejné smrtelníky, co si musíme vydělávat na živobytí prací a nemáme služebnictvo.

Minutus 12.4.2006 11:10

Pravda, ale i vyjímečné stavby jsou velkým přínosem

Kdykoliv se dostanu do nějakého historického města, se zájmem si prohlédnu staré stavby všeho druhu, a napadá mě přitom, jak je dobře, že naši předkové stavěli nejen "účelně" ale opravdu pro krásu. Samozřejmě jejich stavby neměly se sociálním pohledem na věc a často ani s pohodlím moc společného - šlo opravdu o vyjádření statutu - předvedení moci, bohatství a peněz a přesto dodnes slouží. Musely stát neuvěřitelné množství potu a krve - hodnoceno dnešníma očima bychom museli nutně dojít k závěru, že jejich vytvoření byl vrcholně antihumánní počin. Jenže v tom je právě ten problém, nelze hodnotit historické skutečnosti dnešníma očima, ať je to Karlštejn, nebo Baťovy domky.

Autorovi děkuji za zajímavý článek. Podle mého názoru je i není pravdivý. Záleží na úhlu pohledu. Potřebujeme turisticky atraktivní stavby jako Tančící dům, nestačí jen restaurovat starší domy, ale i architekturu "pro pohodlné bydlení".

Radek 12.4.2006 11:06

Reflex - extra

Bohužel musím souhlasit s tím že z domů vybraných do Reflexu mě zaujaly nanejvýš dva, a i tyto dva byly stavěny stylem krabice beze stěn, zato všechno prosklené. Není nad klasický barák.

Ivan 12.4.2006 11:05

Konečně troška rozumu.

Už vidím ty výplody hloupých snobů o plebejských názorech.

Rozumný člověk se přiblblými architekty nedá ovlivnit. Je jen důležité, aby stavební úřady nedělaly problémy těm, kteří si chtějí postavit dům tak, aby jim vyhovoval a aby nedaly na přitroublé názory rádoby moderních architektů. Rozumní a solidní architekti stále existují a ví, že moudrost předků, způsob bydlení ověřený staletími, je třeba respektovat i nadále.

Corbusier je v tom asi nevinně, Baťa asi taky. Jím organizovaná stavba domků se odehrávala v jiné době a nebyla zamýšlena "navěky" ale jako jisté provizorium.  Jen se nepřihlédlo k tomu, že většina provizorií bývá natrvalo.  Matka si za peníze vydělané u Baťi postavila dům podle vlastních představ. Do bydlení v "Baťových domcích" nebyl nikdo nucen. (Mimochodem, domky nebyly zadarmo, musely se řádně zaplatit. Je taky nekorektní mluvit o tom, že by Baťa něco stavěl. Stavěli vždy zedníci a jiní řemeslníci. Baťa jen půjčil peníze, které mu svou prací jiní dělníci vydělali.)

macek 12.4.2006 11:57

Re: Konečně troška rozumu.

Pane Ivan,

pěkná a nehysterická reakce celkem s Vámi souhlasím. Ale pozor na tu poslední větu, to snad nemůžete myslet vážně.

Lapil 12.4.2006 12:30

Re: Re: Konečně troška rozumu.

Jak jsem naivní pravičák, tak mi ta poslední věta nepřipadá hloupá. Dělníci Baťovi šijou boty a on ty boty prodává a ještě jim za to platí - co je na tom špatně? Samozřejmě se můžeme bavit o tom, kolik jim platí a jak dobře v dílně v zimě topí, aby nechytili hexnšus, ale to je věc - řekněme - smlouvy (Jahelka: Jmenovaný je alkoholik, ale nepije nad míru v obci obvyklou).

Že zrovna Baťa hodně dobře viděl za roh, takže věděl, že víc bot mu ušijou lidi, kteří bydlí v suchu a v teple místo pod mostem (protože ti mají v prstech revma) a že líp bude šéfovat parťák, který z vlastní zkušenosti ví, jak blbě se nit navléká potmě, na tom se určitě shodneme.

Takže si ještě dovolím poněkud Kajanovskou poznámku: Baťa ty domky stavěl ze zcela sobeckých důvodů, aby mu ševci neutíkali ke konkurenci. No a? Těm lidem to udělalo dobře (jednoduše sehnané bydlení kousek od fabriky, nepochybně za velmi přijatelnou cenu), a to je to důležité... Zjednodušuju, ale snad mi rozumíte

Neverici Tomas 12.4.2006 12:12

Re: Konečně troška rozumu.

No jo pane Ivane.Jenomze ktera moudrost predku.Je lepsi bydleni zamecke nebo chlauparske.

Ma se spat v loznici s posteli s nebesy a zavesy(vite, ze tam byly proto, aby teplo neuniklo:-), nebo v jedne mistnosti, kde se take pres den zije a vari(protoze topit ve vice mistnostech se nevyplati).

Ktera tradice je ta prava?V dome vasich predku by se vam asi zit nechtelo.A pritom to bylo velmi ekologicke bydleni.To je dnes moderni

Lenka 12.4.2006 11:05

Mnoo

Mnoo...neházela bych to všechno na architekta. Když se investor nechá zblbnout a utratí své peníze za něco, co nechce, je to jeho problém. Architekt by samozřejmě měl být natolik zběhlý ve své profesi, že nevymyslí dům, ve kterém se nedá bydlet, ale magoři jsou všude.

Osobně radši kousnu sem tam nějaký výstřelek než nekonečné kolonie roztomile barevných domečků s kuželkovým zábradlím. Ostatně můžete mi někdy vysvětlit, co vede normálně uvažíjícího člověka k tomu, že si postaví dům za x milionů v kolonii někde v Průhonicích nebo v Říčanech a k nejbližšímu sousedovi to má deset metrů ??????

Neverici Tomas 12.4.2006 12:03

Re: Mnoo

To je panelakova mentalita.Proste lide jsou zvykli, ze jejich obydli zacina za jejich dvermi.A taky si neuvedomuji, to co autor sam naznacil.Ze dum je dlouhodoba investice.A kazda koruna do nej vlozena by mela byt naplno vyuzita.Ze hodnotu domu netvori jen interier ale take lokalita a sousede.

Jenda 12.4.2006 14:47

Re: Mnoo

Predstavte si, ze jste dite, bydlite ve vile za x milionu a k nejblizsimu sousedovi to mate pul kilometru. At zije stastne detstvi. U televize.

Lenka 12.4.2006 15:06

Re: Re: Mnoo

Nejsem dítě, tudíž neuvažuji jako dítě. Kromě toho, půl kilometru - to je kolik ? 5-10 minut chůze ? To má být problém ??

Alex 12.4.2006 23:53

Re: Re: Mnoo

Přesně v takovémhle domě jsem prožil dětství. A bylo to skvělé. Teď mám sousední baráky cca 50 m daleko a je to jen tak tak. Nemusím poslouchat, o čem se sousedi baví, čichat, co mají k večeři a nechat si očumovat, zda mám u bazénu plavky. V davu jsem celou pracovní dobu. Doma chci mít klid a soukromí. Tuto potřebu má a respektuje i to pitomé zvíře.

Vašek 12.4.2006 11:04

Nezobte se, ale článek má v mnohém pravdu. Já za něj děkuji,

část architektu si staví pomníky , a uživatel  je nezajímá.  To bylo, je a asi i bude. Já bych článek pojal jako varování a podklad k zamyšlení pro budoucího uživatele, investora, majiitele. Ale pozor  nejde jen  o architekta ale i  ostatní,topenáře, elektrikáře atd.   Dostal jsem se do spousty domů. bytů, ale i ostatních budov a často skutečnost článku  odpovídá. Část projektanntů vůbec  nezajímá, jak a zda vůbec  bude jejich dílo fungovat a zda ten co si jejich práci zaplatil bude spokojen.

erik 12.4.2006 10:52

i odbornější časopisy se občas utnou

2 příklady z jednoho populárně-odborného měsíčníku o bydlení:

1. návrh rekonstrukce bytu v paneláku, celkem byly navrženy 3 varianty. Každá z nich měla stoupačku jinde, žádná tam, kde původní byt.

2. realizovaný dům pro rodinu s dětmi měl schodiště bez zábradlí (tj. jednou stranou otevřené do prostoru) a přímo od architektky umístěnou ledničku u zdi, na jejíž druhé straně je krb.

Kde mám jako laik hledat kvalitní informace, když je nemají (nepoužívají) ani ti, kdo obor studují několik let?

hodne neRath 12.4.2006 10:55

Re: i odbornější časopisy se občas utnou

oni v tom bydlet nebudou... jak proste

cipísek 12.4.2006 13:49

Re: i odbornější časopisy se občas utnou

K bodu 2/ : Pak ovšem byl mimo mísu nejen architekt,ale i stavební úřad,který takové zvěrstvo zkolaudoval.

Petr 12.4.2006 10:49

???

celkem by mě zajímalo pane Slupecký, čím se zabýváte profesně.

XYZ 12.4.2006 10:48

Něco k autorovi článku

Myšlenka dobrá, ale ten sloh...? Prokousat se tím těžkopádným článkem je fakt umění....

Pražák 12.4.2006 10:35

archytek s..ě

Vážený pane Slupecký,

Vám musel nějaký architekt strašně ublížit, že? Neodřel Vám třeba soused architekt ráno auto? Nebo snad že by Vás Vaše žena opustila s nějakým architektem? Nedokážu si jinak představit, proč jste tento štvavý článek napsal. Přeji pěkný den.

cipísek 12.4.2006 10:36

Re: archytek s..ě

Protože má rozum a ne jen naditou šrajtofli.

H. 12.4.2006 10:58

Re: Re: archytek s..ě

Tak to tedy jistě ne!

Tomas 12.4.2006 10:30

Autor článku povýšil svůj vlastní vkus na normu

Směska absurdních vývodů nepodpořených žádnými relevantními argumenty. Větší hloupost o architektuře jsem snad ještě nečetl. Takový hluboce plebejský přístup k bydlení, řekl bych.

Autorova kritika "pixloidů" či "kabicoidů" prostě vychází z jejich neslučitelnosti s jeho vlastní představou o bydlení. Ergo, všichni kdo takové stavby staví jsou exhibicionisté a všichni kdo v nich bydlí, snobi.

To, po čem vážený autore voláte, je architektura malých duší - "rozumné" "uměřené" a "funkční" je pro vás synonymum pro nevýrazné, bez ambicí, šablonovité... Vždyť přece "všichni víme" jak "správně bydlet" a nějakými egoistickými architekty se nechá ukecat jen pár hlupáků (stejně jsou to všichni zbohatlíci a kdovíjak k těm penězům, přišli...) To, co jste předvedl,  je sen o "architerktonické rovnosti", mohu-li to tak říci. A to je víc socialistické než celý Corbusier...

cipísek 12.4.2006 10:38

Re: Autor článku povýšil svůj vlastní vkus na normu

To je převážně sen o skutečných architektech a "držitelích diplomu architekta".

šakal 12.4.2006 10:46

...Jo,...

...takhle mi to taky přišlo - velmi trefně vyjádřeno  :-)

H. 12.4.2006 11:03

Re: Autor článku povýšil svůj vlastní vkus na normu

Přesně !!

Ivan 12.4.2006 11:09

Re: Autor článku povýšil svůj vlastní vkus na normu

Naopak, na normu povyšují svou zvrhlou představu o bydlení ti, kteří publikují v časopisech.

H. 12.4.2006 11:35

Ano , ano, tak je to správné!

Zatnout tipec těm zvrhlíkům co publikují své zvrhlé představy ve zvrhlých časopisech ! Pryč s úpadkovou kulturou ! Pravděpodobně půjde o nějakou ideodiverzní akci štvavých západních centrál .

šakal 12.4.2006 12:25

...Jawohl!...

...Die entartete Kunst! ;-P ;-)

aida 12.4.2006 14:05

Re: ...Jawohl!...

;-):-);-D