29.4.2024 | Svátek má Robert


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
jezevec 22.3.2009 18:18

bod jedna by měl znít jinak:

zakažte ve školství odbory

jinak je libvolná reforma jen plácnutím do větru, a libovolné peníze se rozšpidlají v nivelizovaných odměnách

Kanuk 22.3.2009 18:30

Re: bod jedna by měl znít jinak:

Zakazovat ve školství odbory by nebylo na místě. Ale neměly by mít povoleno stávkovat. Podobně pro ostatní veřejné zaměstnance, kteří jsou placeni z daní.

pavel 99 22.3.2009 19:12

Re: bod jedna by měl znít jinak:

no já bych jim dovolil stávjkovat pouze v den výplat tím, že si výplatu nepřevezmou.:-D

zdemaš 22.3.2009 18:17

rákoska

 Jak říkal Vl. Menšík "správná facka v pravý okamžik, je lepší, než za měsíc o tom mluvit na rodičovském pohovoru ". My když jsme dostali ve škole, tak jsme doma ani nemukali. věděli jsme, že doma by to bylo horší. To to je můj názor.R^

Jura Jurax 22.3.2009 19:05

Re: rákoska

Můj taky ;-D

Kanuk 22.3.2009 20:31

Re: rákoska

Můj sice taky, ale současní rodičové mají názory jiné. Zkuste se dotknout jejich budoucího Einsteina (který sotva prolézá z matiky a fyziky).

Ronald 22.3.2009 22:52

Re: rákoska

Je to tak,ani naše generace nebyla svatá .Problem je v tom že naši rodiče ctili kantory jako někoho ,kdo jejich děti vzdělává a kultivuje a když žáček nějakou slíznul nebylo radno se s tím doma chlubit,dnes rodiče jsou sami nevychovaní apodle toho chování jejich hajzlíka vypadá.Učitele bych v dnešní době a v tomto zřízení nedělal ani za zlatý prase.To mě můžete na beton věřit.Vždyť už to volá-jak se říká-do nebe.!!

Kanuk 22.3.2009 18:06

Pár poznámek - několik problémů českého školství - pokračování

6) Zfetišování počítačů. Počítače ve škole nemají vůbec co dělat, jsou to vyhozené peníze. Děti se mohou učit pouze od (více či méně) inteligentního učitele, ne od idiotské bedny. Podobná tendence byla ve 20. letech se zaváděním psacích strojů. Skončilo to tím, že psaní na stroji bylo vyučováno na obchodních školách (2-letých) a akademiích (4-letých). Kdo jiný se chtěl naučit psát na stroji, chodil do soukromých kursů. Něco podobného by mělo platit v současnosti pro počítače.

7) Státní maturity. České školství trpí roztříštěností, pomalu každá střední škola, jmenovitě gymnasia, má svůj program. To je nesmysl, z více důvodů. Mimo jiné proto, že to ztěžuje přechod mezi školami. Mít speciální střední školu pro výrobu ovocných konzerv so mohli dovolit v SSSR nebo USA, kde mají stovky, ne-li tisíce konzerváren. V pidistátečku ČR dnešní středoškolák, ba i vysokoškolák, nemůže být úzce specializovaný, protože nemůže vědět, v jakém oboru dostane místo. Proto by vyučovací osnovy měly být normalizovány na několik málo odvětví, a pro každé by mohla být  jednotná maturitní zkouška.

8) Organizace přijímacích zkoušek - to je dnes galimatyáš. Mohlo by to být podstatně zjednodušeno asi takto: pro všechny střední školy by byla jednotná přijímací zkouška (po 5. ročníku základní školy). Na této úrovni je žádoucí ověřit, že žák ovládá základní početní úkony, dovede vyřešit jednoduchou početní úlohu zadanou slovně, a ovládá pravopis. Všechny zkoušky na všech školách by byly v jeden den, s těmito možnými výsledky : a) prospěl, a je přijmut na školu, kde skládal zkoušku, b) prospěl, ale nemůže být přijmut pro nedostatek místa. Takový žák by bez další zkoušky mohl být přijat na kteroukoliv školu, která by měla volné místo c) neprospěl, a nemůže být přijat na žádnou střední školu. Takovým žákům by byla umožněna opakovací zkouška, za stejných podmínek.

Jura Jurax 22.3.2009 19:09

Re: Pár poznámek - několik problémů českého školství - pokračování

Bod 6 je hovadina, Kanuku. Mimoto počítač se vcelku dost liší od psacího stroje, jak jste si jistě i Vy povšiml.

Body 7 a 8 by docela šly ;-)

Kanuk 22.3.2009 20:15

Re: Pár poznámek - několik problémů českého školství - pokračování

Juro, jestli počítač je či není hovadina, na to se názory asi různí. Ale už to, že každé 2 až 3 roky se mění operační systemy ukazuje, že "informatika" je ptákovina, s výjimkou škol, kde se učí buď programátoři nebo konstrukteři počítačů. ale takový je jeden ze sta, ne-li tisíce.  Použití počítače pro běžné účely, jako hraní idiotských her, stihne čtyřleté dítko, a vyhledání informací pomocí Googlu se naučí každý, kdo umí číst. Trávení hodin ve škole čučením na monitor je ztráta času. Prosím, podobně jako se psacími stroji. Kde bude použití počítače předpokládanou podstatnou pracovní náplní, tam ať se to učí. Třeba na těch obchodních školácj (účetnictví a korespondence), nebo na průmyslovkách (kreslení, programování pro obráběcí stroje). Nebo kdo chce víc, ať si zaplatí kurs. Ale plošné používání počítačů já považuju za plýtvání penězi a časem.

pavel 99 22.3.2009 22:58

Re: Pár poznámek - několik problémů českého školství - pokračování

no já se obvykle počítačů ve školách příliš nezastávám, ale docela bych uvítal, aby se dítka seznámila s tím, že ne vše co vyhledá google musí být taky pravda - jinými slovy, alespoň částečně vyhodnocovat věrohodnost informací z internetu. Ale rozhodně to není úplně nejvyšší priorita ve školním vzdělání. (Takové čtení a chápání textu je určitě na řadě dříve.)

Pavel72 23.3.2009 0:24

Re: Pár poznámek - několik problémů českého školství - pokračování

Vy jste asi spadl z visne, neeeee?

jaky 2 - 3 roky? Boze vzbudte se.

Kanuk 22.3.2009 17:39

Pár poznámek - několik problémů českého školství

1) V zásadě, jediná smysluplná reforma českého školství by byla vrátit je na úroveň 20. let minulého století. Od těch dob české školství upadá.

2) Snad největší kravina je financovat školy podle počtu žáků. To vede k tomu, že školy přijímají každého, jen když přinese prachy (státní).

3) Žáci by měli být rozděleni po 5. ročníku, na školy střední (sedmi nebo osmileté) a pokračování škol základních, dřív se jim říkalo měšťanky. Na střední školy šli žáci líp prospívající, z rodin, které byly ochotny do vzdělání svých dětí investovat nějaké peníze. Bylo sice školné, ale to nebylo vysoké, někteří žáci dostali slevu (poloviční), někteří neplatili nic - podle příjmu rodičů. Na měšťanky chodili pak ti, kterým to myslelo hůř, a také ti, jejichž rodiny na vzdělání neměly zájem. Většinou tím byli vytříděni i problematičtí žáci. Pokud se nějaký dostal na střední školu, skončil vyhazovem.

4) Úplně zbytečný je požadavek vysokoškolského vzdělání pro učitele základních škol - prvních pět ročníků. Aby děti naučili číst, psát a počítat, na to stačila střední škola, t. zv. učitelský ústav. Učitelé s vysokoškolským vzděláním samozřejmě požadují vysokoškolské platy - sice celkem oprávněně, ale je to zbytečné vydání.

5) V českém a obecně evropském školství se šíří hanumanismus - opičení se po americkém školním systemu. Jsou přejímány praktiky, které mají opodstatnění v USA, ale nejsou na místě v Evropě. V USA musí jedna škola stačit pro všechny, od pasáka krav po budoucího Einsteina, kvůli nízké hustotě osídlení. Zejména na venkovských školách děti sváží autobus, i ve městech děti svážejí rodiče auty. Proto také existují smíšené třídy, dva i víc ročníků pohromadě, a tomu musí být přizpůsobena technika vyučování. Toto všechno je zbytečné v Evropě, a zejména v ČR. I když se mnou na střední školu v Praze několik žáků dojíždělo vlakem. Ale to byli asi tři z víc, než 30 žáků.

Martin Profant 22.3.2009 18:07

Re: Pár poznámek - několik problémů českého školství

Moc pěkná retroutopie, ovšem má několik jenže:

a) Tehdy učil češtinu na gymplu např. Mukařovský (o sto let předtím filosofii na německém gymnáziu Hegel). Jenže dnes by se v takovém případě neměl šanci dostat k univerzitní či vědecké práci. to je danost, kterou přinesla změna společnosti, ale malér pro střední školy.

b) Existovala velká vrstva těch rodičů, pro které bylo studium na dobré škole klíčové pro sociální šance jejich dětí, rodiny se staraly o to, co se děti naučí a jak ve škole prospívají, rodiče věřili učitelům, že tito umí, co učí (což dnes při nejlepší vůli nejde, učitelka, která neumí základy vyučovaného jazyka je spíše pravidlo než výjimka, o odborné negramotnosti velkého množství učitelů matematiky nemluvě - a bez jazyků a matematiky se slušné středoškolské vzdělání neobejde).

c) Společnost se oproti dvacátým létům demokratizovala - a zkuste dnes při tvorbě školské trvat na tom, že ke studiu na gymplu nestačí jen určitá míra inteligence a píle, ale že je k tomu potřebné také určité vzdělanostní rodinné zázemí (které sice můžete dohnat mnohem větší mírou inteligence a píle, ale budete výjimka). Nepůjde to, takže potřebujete změnit školy tak, aby se dokázaly opírat jen o tu inteligenci a píli (jako české v devatenáctém století).

České školství reformu potřebuje, ale jednu, nikoliv rvačku asi tak tří názorově málo slučitelných proudů (jen volně, pokud vůbec závislých na politických štěpeních), z nichž si každý prosadí něco, obvykle to své nejhorší.

Kanuk 22.3.2009 18:45

Re: Pár poznámek - několik problémů českého školství

Martine, také několik jenže: Na to, aby středoškolský profesor vynikl, nepotřebuje VŠ, aspoň v některých oborech. Viz Vaňorný, a snad i Stiebitz (oba překladatelé klasiky). A někteří moji středoškolští profesoři se dostali na universitu, i když v tom mohly hrát roli poválečné poměry (Roessler - matematika, Hruša - fyzika, Goldstuecker - němčina).Ovšem, ono je to dáno i tím, jakou cestu si dotyčný zvolí. Buď jde učit na SŠ, za plat třeba ne vynikající, ale slušný, nebo zůstane na VŠ jako odborný asistent, za plat asi podstatně menší (You can't have your pie and eat it - koláč buď máte, nebo jej sníte, nemůžete mít obojí) ale s vyhlídkou na profesuru, za několik desítek let.

Martin Profant 22.3.2009 19:04

Re: Pár poznámek - několik problémů českého školství

To je mimochodem další problém - ono můžu být asistent na vysoké škole a přijít na to, že to není můj šálek čaje. Ale díky monopolnímu vlivu pedagogických fakult nemůžu jít jen tak učit na střední školu, protože nebudu mít minimum. Přitom znám pár velmi dobrých středoškolských profesorů, kteří "zběhli" z vysokých škol či AV ČR - jenže to udělali ještě včas. Zábavné je, že mě přitom PedF ochotně přijmou, když budu ochoten učit budoucí učitele.

Ostatně, podobně jako další lidé, kteří přišli na  gymnázia učit až v po dlouhé zkušenosti jinde, patří k té menšině učitelů, co nevyprávějí o tom, jak jsou jejich žáci strašní a rodiče nezodpovědní (vím, on gympl je dost exklusivní prostředí, ale znám lidi jen odtamtud a jen tam jsem chvíli učil, předtím studoval a fungoval jako rodič žáků)

Kanuk 22.3.2009 18:53

Re: Pár poznámek - několik problémů českého školství

Martine, ad b) Pokud se pamatuji, před válkou neexistoval honba za více či méně prestižní střední školou. Jediný rozdíl byl, že někdo se chtěl (jeho rodiče chtěli) stát doktorem nebo advokátem, tak šel na nejbližší gymnasium, i když reálka třeba byla blíž. Ale gymnasia byla rovnocenná, stejně jako reálky, a rodiče se mohli spolehnout na to, že jejich děcko nebude učit nějaký imbecil, nebo že matematiku je nebude učit kantor, který má vzdělání na zeměpis nebo dějepis.

Jura Jurax 22.3.2009 19:21

Re: Pár poznámek - několik problémů českého školství

No, shrňme to asi tak, že předválečný maturant je uměrný dnešnímu bakaláři - masovost maturit způsobila akorát jejich devalvaci - a taky devalvaci výučních listů bez maturit.

Kanuk 22.3.2009 21:11

Re: Pár poznámek - několik problémů českého školství

Juro, s tím bych docela souhlasil. Měl jsem "Sbírku maturitních příkladů z matematiky", napsal jakýsi Dvořák, vydáno koncem 20. let.To byly úlohy, na kterých by si dnešní inženýři vylámali zuby. Sferická trigonometrie - aplikace v astronomii a navigaci. Pěněžní = úrokování a pod., Při tehdejším používání logar. tabulek, práce nejmíň na jednu hodinu. A na takové Mickey-Mouse maturitní úlohy, které kvintán spočítá za pět minut a při tom se bude koukat na TV.

Jarka 22.3.2009 14:49

Naše školství

Tragedie našeho národa a tím i školství, že se snažíme vždy přizpůsobit nějakému vzoru. Nejprve to byla církev - vyučování začínalo modlitbou, potom SSSR - všechny děti do pionýra, s tím spojené politické aktivity a nyní - západ, s jeho výchovnými metodami, kdy se dítě nesmí bít, nesmí se na něj křičet, aby snad neutrpelo jeho sebevědomí, ale tím se mu nestanoví mantinely, za které prostě nesmí. Za mého mládí se tělesné tresty uplatňovaly, ale rodiče s nimi byli pochopitelně smíření, naopak kantory nabádali, aby byli na dětí přísní. Dnes na děti rodina nemá čas, čili kantoři suplují její výchovu a rodiče

si to neuvědomují a ještě jim házejí klacky pod nohy a když je kantor přísnější není jim to

příjemné. Mám sousedku, za kterou jezdí dcera z Německa, má dva rozjívené kluky a vždy se sem těšila, že je tady konečně může pořádně seřezat, o tom se jí doma ani

nesnilo. Teď už je zde stejné a dětí aby se člověk pomalu bál.:-/;-(

Phoenix 22.3.2009 14:01

realna situace ve skolstvi

Po peti letech vyucovani (obor Ma-VT, vystudovan na FI MUNI) jsem ze skolstvi utekl. Duvody byly nasledujici:

1) Statni maturity alias Cerna dira na penize. Statni maturity jsou v prve rade principielni nesmysl. Mame minimalne deset typu strednich skol, na kterych lze maturovat, coz znamena mimo jine rozdilnou hodinovou dotaci (o rozdilnem vystupu ani nemluve - sestricka nemusi umet anglicky jako gymnazista, ale mela by umet biologii lepe nez prumyslovak). Takze bychom museli bud nechat studenty maturovat pouze na gymnaziich, prumyslovkach a ekonomkach a jinde nikoli (a to by take treba jednotliva gymnazia musela byt shodna, sbohem francouzska, latinska, nemecka a ja nevim jeste jaka gymnazia) nebo vyrobit deset ruznych urovni. S tim, jak "kvalitne" a "koncepcne" nechava ministerstvo vyrabet pouhe dve urovne obtiznosti bych tech deset nechtel videt. Od tristne jednoduchych otazek pres otazky zavadejici az po otazky s zadnou ci dvema spravnymi odpovedmi. Inu, pokud by statni maturita byla jednou poradne vyrobena, tak pujde vyrabejici od lizu a jiste uznate, ze by se tim padem jednalo o katastrofu nedozirnych nasledku.

2) Snizovani urovne ceskeho skolstvi. To uzce souvisi jednak s bodem 1) (Statni maturity jsou tak jednoduche, ze se me studenti ve druhem rocniku na gymnaziu ptali, k cemu studuji stredni skolu, kdyz by takovou "obtiznost" zvladli v devitce), dale s pozadavkem co nejvyssiho vzdelani pro kazdeho (maturitu ma mit maximalne polovina naroda, vysokou skolu deset procent, jinak cele skolstvi postrada smysl a vysokou skolu diky normativu na zaka studuji lide, kteri se meli vyucit) a v neposledni rade ma cela zalezitost koreny v likvidaci skolstvi ucnovskeho. Dusledkem je snizovani pozadavku na studenty (prece nevyhodime polovinu lidi, trebaze na studium nemaji). Cim hloupejsi volic, tim vice populisticky ovladatelny volic. Prilis mnoho nahod najednou, aby se nejednalo o zamer.

Phoenix 22.3.2009 14:03

Re: realna situace ve skolstvi

3) Tahani nebezpecne multikulti ideologie do skolstvi. Zak smi, dokaze, ma prava. Ani slovo o tom, ze zak nesmi, ma v prve rade povinnosti a pri jejich neplneni bude potrestan. I fyzicky. Zatimco ucitele jsou sikanovani vyse zminenymi nesmysly (vychova ucitelu k rasismu proti bilemu obyvatelstvu alias "Naucme zaky respektovat kulturni odlisnosti"), zaci vyrustaji v domneni, ze si mohou dovolit uplne vsechno. Dnes nesmite zaka ani vyhodit ze tridy.

4) Misto toho, aby nas, mlade a zatim nadsene (kazdy rok stoupa prumerny vek pedagogu o dva roky, protoze mladi utikaji) nechalo ministerstvo delat nasi praci, tak vypisujeme kvanta idiotskych sprav, vzdelavacich planu, tridnich knih, absolvujeme skoleni a organizujeme tisice kravin. Priprava kvalitni hodiny nejakou dobu trva a my jsme zdrzovani vyplnovanim nesmyslnych dotazniku a hlaseni. Ne ze by na organizacni blbiny nemeli ucitele na zapad od nasich hranic asistenty.

5) Klesajici az nulova prestiz ucitelskeho povolani. Cilena destrukce, ktera zacala jiz pred ctyriceti lety, nese uz nekolik let sve otravene ovoce. Po peti letech praxe jsem pobiral zavratnou sumu 15 000 cisteho (vcetne osobniho ohodnoceni a priplatku za tridnictvi), coz povazuji s vystudovanou FI MUNI za nesmirne urazejici. O tom, ze bych si za takove penize poridil vlastni bydleni, jsem si mohl v Brne nechat zdat (jako vysokoskolak, ktery cpal pet let penize do vlastniho vzdelani, bych s dovolenim bydlel ve svem). A verejnost je vesele masirovana spoustou lzi (ucitelum se uz zase zvedl plat, ucitele pracuji dvacet hodin tydne, ucitele maji mraky prazdnin a s detma si jezdi vesele na vylety). Plat se nam nezveda, ministerstvo o tom pouze zvesela lze. Kolegove mi potvrdili, ze stejna strategie (typu "sebereme osobni a pridame tarifni") byla pouzita i v poslednim pripade, platy se zvedly asi o 170,- mesicne. Hrubeho. Ucitele nepracuji dvacet hodin tydne, ucitele vyucuji dvacet hodin tydne, tim ovsem jejich prace nekonci.

Phoenix 22.3.2009 14:08

Re: realna situace ve skolstvi

Pripravy: kvalitne oducena hodina zabere tak hodinu az dve pripravy. Obcas ucime nektere hodiny podle starych priprav, ale v takove informatice to neprichazi v uvahu (a nejen v ni). Takze jednou provzdycky zapomente na to, ze ucitel vyrobi 1x pripravy, podle kterych uci ctyricet let. Spatny mozna, za chvili tam ovsem zadni jini nezbudou. Organizace: vylet znamena, ze pracujete do jedne do rana, protoze hlidate ve dvou tricet zvlcilych studentu (cest vyjimkam), kteri se v jednom kuse snazi co nejkvalitneji zhulit a opit (i na vyberovych skolach, kdo ma doma pubertaka, vi, o cem je rec). Maturity znamenaji, ze krom uceni (opravdu v dobe maturit "jen" nezkousime, ale krom maturitnich trid normalne ucime) jste ve skole do sesti do vecera klidne dva tri tydny v kuse. Prijimacky museji byt opraveny co nejdrive, tak je holt opravujete v kuse nekolik hodin. Starani se o pomucky - klidne se smejte, ale az budete mit ve trech na starosti instalace, nakupy a opravy pocitacu (a dalsi techniky) ve skole, ktera ma odhadem minimalne 150-200 pocitacu, tak vas smich prejde. Hodina prace pocitacoveho technika 700,- informatici delaji tyto veci zdarma (ne, osobni priplatek opravdu nevyjadruje ani zhruba hodnotu nasi prace). Kdyz se nam to nelibi, tak se dovime, ze jsme vedeli do ceho jdeme a ze mame jit jinak. Kazdy tak trochu tusi, ze skolstvi neni uplne terno. Ale nikdo si behem studia nedokaze predstavit, v jak hlubokych s*ackach se ceske skolstvi nachazi (a ze se navic situace stale zhodrsuje). A ja uz jsem se podle "Kdyz se vam to nelibi, bezte jinam" zaridil. Kdyz se tak zaridi znechuceni mladi ucitele, tak stari odejdou do duchodu (uz dnes mnozi presluhuji, protoze novi ucitele prekvapive nejsou) a cestinu budou vase deti ucit Ukrajinci, Bulhari a Rumuni (nic proti nim). Pak si nestezujte, varoval jsem vas dopredu.

Ano, skolstvi je idealni povolani v momente, kdy jej nechcete delat poradne. Ale je nejmene idealni povolani v momente, kdy jej poradne delat chcete.

Jansa 22.3.2009 14:15

Re: realna situace ve skolstvi

 No jak tak koukám, vy jste pro naše školství  udělal už dost svým odchodem.

Phoenix 22.3.2009 14:19

Re: realna situace ve skolstvi

Vase poznamka by me mohlo iritovat, ale neirituje. Zejmena proto, ze jste neokomentoval naprosto nic z toho, co jsem uvedl, ale omezil jste se pouze na osobni vypad. Zkuste pro zmenu argumentovat.

Jitka 22.3.2009 22:54

Re: realna situace ve skolstvi

Phoenixovi:Popsal jste to naprosto přesně.R^R^R^

ajres 22.3.2009 14:59

Re: realna situace ve skolstvi

Se vším co jste napsal naprosto souhlasím,je to 100%pravda,kterou potvrdí každý učitel! Učím,jsem rok před důchodem a nemůžu se dočkat! Připadá mi, že vše, co bylo dobré /nejen ve školství/, je  záměrně likvidováno... Vy byste měl pracovat na ministerstvu,vzít si k sobě lidi co tomu rozumí a srovnat to!Je to naivní,vroucí přání, které je zřejmě nesplitelné...:-/Rákoska či řemen by možná pomohl na ty, kteří vymýšlí takové bludy, jako je ŠVP a další!

pavel 99 22.3.2009 16:48

Re: realna situace ve skolstvi

Téměř naprostý souhlas - jenom u té maturity bych měl připomínku. Pokud zaměstnavatel přijímá "maturanta", bylo by dobré, aby se mohl spolehnout, že dotyčný umí číst, psát a počítat (nikoli "matematiku" ale skutečně kupecké počty)) - což v současné době bohužel neplatí. Pod pojmem "maturant" se může ukrývat velmi schopný jedinec, připravený na studimu vysoké školy, jako jedinec v podstatě "negramotný". Občas mi vážně uniká, z čeho vlastně dotyčný maturoval, neboť to vypadá na "kotrmelec vpřed a vzad".

Ale ono to souvisí s celkovým úpadkem školství, který jste v podstatě popsal.

Jura Jurax 22.3.2009 19:34

Re: realna situace ve skolstvi

Ad maturity

No, kdysi jsem podporoval návrh bodů - maturant musí mít z maturitních předmětů - to jest český jazyk, cizí jazyk, matematika a odborné předměty podle typu školy - z každého určité minimum bodů a celkem odmaturuje za počet bodů větší než je součet těch minim. Tak by bylo lze jakž takž porovnat strojaře průmyslováka, gymnazistu i zdravotní sestru či vyučence s maturitou.

A na VŠ by se mohlo od určitého počtu bodů celkem, přičemž škola by si mohla stanovit i limity jednotlivých předmětů - na strojařinu musíte matiku, fyziku a počítače, ale z češtiny a cizího jazyka stačí minimum a filosofické směry či historii nemusíte vůbec, na fildu z matiky minimum a fyziku a počítače nemusíte vůbec, zato jazyky, historii a základy filosofie musíte a za hodně bodů ...

františek 22.3.2009 13:44

Školství potřebuje, aby reformátoři byli odstraněni

Nebylo by třeba žádných rákosek, kdyby do vzdělávání nemluvil kdejaký psycholog nebo pedagog. Vývoj školství musí určovat ti, co tomu rozumí. To jsou kvalitní učitelé.