8.5.2024 | Den vítězství


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Fromm 1.12.2008 13:53

Re: Problém není co a jak,

Ne, šaškování rozhodně ne. Ještě by nás mládež měla za ještě větší šašky. 

R 1.12.2008 13:53

Re: Moderní metody výuky

Problém je v tom, že jedna obrazovka powerpointové presentace je obsahově  chápána jako odpovídající jedné, dvou stránek normálního textu ve skriptech. Jenže aby byl text presentace promítnutý někde na plátno čitelný i z posledních lavic, vejdou se tam tak dvě věty, pokud tam někdo nacpe více, je to příliš drobné a není to čitelné. Problém je dneska taky v tom, že powerpointová presentace zpracovaná učitelem k tématu je dneska brána jako srovnatelná, co se týká přípravy učitele a vybavení studenta dokumentací ke kursu, s klasickými skripty. A přednášející tu jednu, dvě promítnuté věty  prostě okecává, obvykle špatně, protože díky rychlosti vytváření powerpointové presentace nemá téma nastudované.  Pro mně je optimální, když je to opačně, když přednášející na přednáškách stihne okecat sotva polovinu toho, co je ve skriptech nebo studijních souborech a zbytek ponechává studentům k samostatnému nastudování, pokud to student vlastně uzná za vhodné. Takhle fungovaly přednášky víceméně za našich dob a z takové školy většinou vycházeli lidi schopní se samostatně učit, schopní hledat informace a rozpoznávat jejich důležitost a přitom všichni ty informace měli z jednoho zdroje, tudíž bylo krásně poznat od sebe bezduché šprty a lidi, co nad učením přemýšlejí.

Fromm 1.12.2008 13:48

Re: Problém není co a jak,

To je vtipné. Pan Klaus je chytrý a sečtělý žák, jen má trochu problém se směřováním své iteligence.

Fromm 1.12.2008 13:45

Re: Problém není co a jak,

Poznání se snažím dobrat dnes a denně a furt nic. I fascinace z pokusu o dobrání se poznání stojí za to. 

Jenda 1.12.2008 13:43

Re: Moderní metody výuky

Lide jsou ruzne. A ruzne se uci. Pokud stravim prednasku tim, ze budu nestihat opisovat to co profesor pise na tabuli, tak jsem tam vubec nemusel chodit.

Witch 1.12.2008 13:42

Re: Většina komentářů nasvědčuje,

Dobrá, nikdo se nehrne objevovat krásu souhrnu informací. Tak na to jděte přes hry. Nikdo, ač na Nevidietelném psu, se tu nezmínil o oblasti fantasy, hororu a scifi v rámci her. Jsou to hry PC, ale i deskové, karetní, společenské. Na to, aby  lidi zvládli Dračí doupě a podobně, musejí se něco naučit, něco přečíst. Vědět, jak se mohli oblékat lidi v té které době, jaké měli zbraně, co jedli, jaké slavili svátky a proč. Během hry vznikají příběhy a hráči je dřívě či později zkusí zachytit písemně. Mohou v psaní soutěžit, mohou vycházet ve sbornících nebo fanzinech vlastního klubu, který si založí. Stále mne překvapuje, jak vytrvale se o této oblasti mlčí a všem jsou jen za blázny. Přitom třeba FF v Chotěboři pojme každoročně kolem 2000 lidí, kolem tisíce pořadů, které souběžně běží na několika místech. Nejsou to jen filmy, ale také odborné přednášky o mýtech, třeba i úchylnostech matematických, o vesmíru, literatuře... mne osobně od začátku fascinovalo, že tam každý držel pero v ruce a pokud nepíše příběhy dodneška, tak zkouší recenze nebo odborné články, případně dnes smolí web. Fanziny trochu chcípají. A mládež, přátelé se tam láká nenápadně, skrze pařanské doupě, kde si na mnoha PC najednou hrajou děcka v sále. Taky jsem viděla i současnou projekci na velké plátno, no, mládež slintala...

brána 1.12.2008 13:42

Re: Problém není co a jak,

Někdy se člověk represi vzepře a tím i soukolí. Třeba disidenti - tedy  typu p.p.Klaus.

Jenda 1.12.2008 13:40

Re: Ono je to složitější

1. Pana prstenu jsem cetl v originale. Coz je asi tak jediny zpusob jak to ma smysl. Jako kniha to stoji za houby, ale je to brane jako zakladni literatura, tak at to cteni aspon k necemu je a pocvici si clovek anglictinu.

2. Rok po maturite? Cimpak to bude? Ze by tim, ze uz to nebylo povinne a ze si o tom smela myslet co chtela sama?

brána 1.12.2008 13:37

Re: Problém není co a jak,

Ti kteří rádi čtou složité texty. Těch nás bylo a bude  většina. Tady jde ale pane Fromm o lásku k poznání. O tom jste zřejmě ještě neuvažoval. Víte Vy vůbec, co to je být fascinován poznáním?

R 1.12.2008 13:37

Re: Problém není co a jak,

No, mně připadá, že tvořivost ve vyučování zase tak moc záležitost učitelů není. Spíše to je věc žáků. Učitel klidně ať si odučí svoje učivo, ať si klidně vyzkouší, co je potřeba, a žáci ať si potom po škole nebo o přestávkách z toho, co je učitel naučil, tvoří svoje. Tedy ti, co chtějí. Proč by měl učitel nějak šaškovat ve třídě na úkor probíraného učiva a nutit tvořivost, když nejméně polovina studentů o to nestojí? Přirozeně nějaká nějaká základní tvořivost nebo zpestření vyučování je nutná, ale šaškování ne.

Jenda 1.12.2008 13:34

Re: Všimněte si, že

Zalezi na oboru. V nekterych bohate staci pet let.

Fromm 1.12.2008 13:33

Re: Problém není co a jak,

Co jim zbejvá, jsou hodnocený za správné zhoufování ovcí. Neučí přemýšlet více či jinak ale stejně.  Pokud žáček nevěří ve vlastní já, dostává se do závislosti na jiných, jejichž souhlas se stává základem jeho pocitu identity. Takový člověk se nejlépe hodí do stranických soukolí. 

R. J. 1.12.2008 13:27

Re: Vojín Kotas, já mám dotaz

"Vyjel" jste naprosto správně, ale mějte trochu pochopení, pro osobu , která se bez osobního porozumění,  doslova plácá v osnovách.

Fromm 1.12.2008 13:25

Re: Problém není co a jak,

Kázeň, soustředění a trpělivost. Kdo tyhle vlastnosti potřebné nejen k četbě dneska ještě má?

Witch 1.12.2008 13:24

Re: Ono je to složitější

Není to snadné ani tam, kde je v rodině čtenářské klima. Trochu pomohlo, když děti zaujal nějaký film, třeba Ronja, dcera loupežníka, to potom schlamstly. Vzhledem k těžké dyslexii  jednoho jsem sháněla komiksy a povedly se i nějaké sešity s bájemi, českými a řeckými. Stejně vedl Čtyřlístek, ale kolem 17. let právě dyslektik jako první přečetl Pána prstenů. Jinak nejstarší ratolest rok po maturitě dobrovolně prolezla knihovnu a začala číst Annu Kareninu a Čechova. Má technickou školu.

Jenda 1.12.2008 13:22

Re: Nečetl jsem ji.

Souhlas. Teda ne ze bych prechroustal vsechny vyznamnejsi knihy (to ani nejde), ale Babicka byla neco priserneho. O tom, ze z te slataniny mel pak jeste clovek sepsat vycuc o urcene (nesmyslne) delce nemluve.

PL 1.12.2008 13:22

Re: Nejčastější reakce bude:

:-D;-D;-D;-DR^

Jenda 1.12.2008 13:19

Re: Nic si z toho nerobte,

Diskuze o dilech? Kde zijete? Ostatne diskuze treba o takovem veledile jako je Predtucha od soudruzky Pujmanove, to bych nerad zazil. Aby mohli zaci a studenti diskutovat, tak by to chtelo take vybrat dila, ktera jim maji co rict. I velmi dobra kniha ma nejakou cilovou skupinu a vyzaduje urcity vek a urcite zkusenosti. A tim ze silou vnutite nekomu knihu, ktera jeste fakt neni pro nej, tak mu tak maximalne k ni a jejimu autorovi zavrete cestu.

Muffi 1.12.2008 13:16

Re: Problém není co a jak,

Já vylezl z gymplu před 3 a půl lety, a dojímá mě, jak většina lidí zapomíná na to, jak se pubertáci chovají. Pouze v matice a němčině se všichni chovali slušně a ukázněně, protože to nikdo tak dobře neuměl a mohl taky skončit u reparátu. V ostatních předmětech dávali pozor jen ti, kteří z toho chtěli matruovat a nebo si mysleli, že to budou potřebovat na VŠ. Ale zkuste zaujmou puberťáky, kteří se baví oo tom, s kterou holkou by šli a s kterou ne, a jako projev úžasnosti berou to, kolik toho kdo vypije, aniž by se poblil:-P.

Rodiče se o tom ale nedozví, protože jim to děti samozřejmě neřeknou a myslí si, že normální chování je to, co psali studenti v MF v rubrice studenti píší noviny ( jen pro pořádek, většinou se jednalo o příspěvky typu Mám zájem úplně o vše, ale vyučující to neumí podat a podobně ).

Jinak jsem chodil na 8leté gymnázium v Brně s docela dobrým jménem.

   

Witch 1.12.2008 13:08

Re: nejste trochu staromilec,pane autore?

No, on zrovna titul DiS je skoro zoufalý, protože jde vlastně o SŠ systém, s praxí, ale náročnou teorií. Úroveň vzdělání, rozsahu a podobně by přitom měla víceméně odpovídat bakalářům, kteří jsou v režimu VŠ se stejnou délkou studia. Budiž, brala bych i tak Bc dodělat, třeba za cenu dalšího roku, jenže to není  prostupné. Rivalita vzdělávacích ústavů... Co není DiS obor univerzity, je dost bez šance. Pokládám za velmi blbé, když bych se měla přihlásit znovu na obor na VŠ, až dva roky bych měla prominuté předměty, protože některé školy VOŠ uznají, a potom pokračovat na Bc... Nepřeskočit, ale rok-dva se flákat.

No a psaní titulu... Zrovna DiS je vlastně značka, že tato sestra může vykonávat nejodbornější práci nebo že  tato sociální pracovnice má kvalifikaci podle zákona 108/2006, což bude dost určující kritérium kolem r.2013. Všichni, kdo chtějí poté zůstat na svém místě, musejí mít DiS nebo nově (změkčeno prý na nátlak vzdělávacích lobby) roky praxe a 200 hodin kurz.  DiS mohou býrt ještě další obory a vždy to znamená plnou kvalifikaci odbornou, včetně rozhledu a orientace po oboru. Tam, kde zatím stačily SŠ a průmky.

Posleda 1.12.2008 13:08

Re: Degradace informace na internetu???

Souhlas, einmal ist keinmal; ale "ranbpw" tam měl těch chybiček málem jako vojska vstoupivší k nám 21. 8. 1968 tanků...

R. J. 1.12.2008 13:04

Re: Vojín Kotas, já mám dotaz

Ano, je to geniální fraška ve zkratce, o přetvářce , fachidiotismu, pseudomorálce, jsou tam vykresleny různé charaktery a "pohledy" na svět. Pro zvětšení dojmu, je hlavním vypravěčem "obyčejný" člověk,  superarbitrovaný pro blbost, který odpozoroval "tisíc" příběhů v hostincích a na ulici. Celý Švejk se odehrává vlastně jako vyprávění o někom, "to jsem znal jednoho, pane lajtnant, to k nám chodil do hospody", k Banzetům chodil" a takto to pokračuje. Skoro všichni se k němu chovají, jako ke kreténovi,tím však sami potom vypadají jako kreténi absolutní. Tento "trik", který Hašek uplatnil, je právě , troufnu si říci, geniální, Lehké nahození "problému" , situace a "blb" je napaden , nebo poučován "autoritou", která však sama sebe shazuje, činí tak ale s vážnou tváří, proti milé tváři "blba", střet je dohnán ad absurdum a "autorita" se sama zesměšní. Jedna z nejkrásnějších pasáží je konzilium znalců , kteří konstatují vrozený kretenismus Švejka, neboť jen naprostý idiot může provolávát slávu císaři pánu. Čímš svůj kretenismus jen potvrdil. Božské. V duchu jsem si přehrál celou scénu a nemohl jsem psát,jak jsem se smál,po tisící.  Jinak Vám "R" přeji zážitek ze Švejka,jako mám já, i když ho čtu asi po padesáté. Podle Vašeho příspěvku soudím, že se také královsky bavíte. Krom jiného, ale to je na jiné téma.

quetzal 1.12.2008 13:03

portwyne

nemůžu najít email, kdysi jsme spolu konverzovali, nemohl byste mi, prosím, napsat na d i p l o d o k na seznamu? Dík

baba 1.12.2008 13:00

Re: Problém není co a jak,

Věřím - i já jsem býval žákem.  Ale pamatuji učitele, které jsem netýral nejen já ale i pár ostatních. Pokud jsem informován, tak učitelé dnes používají k represi hrozeb společenského propadu při nesplnění výkonnostních limit.

V. Hoffman 1.12.2008 12:50

Re: Problém není co a jak,

Dobre, ste z praxe, verim ze to popisujete tak ako to v skutocnosti je. Ale kedy to vsetko zacina? Ved male deti, ked nastupuju do skoly, maju vacsinou o nove veci zaujem, chcu prejavovat svoju prirodzenu tvorivost, nasavaju nove poznatky ako spongia. Kedy sa to zacne lamat, teda kedy zacnu dietka povazovat skolu za otravne miesto, kde treba nejako prezit pripadne si ho spestrit nejakou tou lumparnickou? A preco?

Ja osobne mam dost negativne spomienky na socialisticke skolstvo, ktore nejaku tvorivost programovo zabijalo. Vacsina ucitelov, teda presnejsie povedane uciteliek /cest vynimkam/ si jednoducho islo oducit svoje penzum, zaujem o predmet takmer nulovy. Pokial sa toto nezmenilo, tak vysledky su pochopitelne rovnake. Ale myslel som, ze toto sa skutocne zmenilo. Cize otazka za milion - su sucasne deti /v zmysle tvorivosti, nadsenia, zaujmu atd./ horsie ako pred 20-30 rokmi?  

portwyn 1.12.2008 12:47

Re: Problém není co a jak,

No, pokud vůbec přes ten šílený řev a chaos ve třídě vůbec nějaký jev zaznamená.

Úkolem učitele je především zvládnout lůzu, která nic poznávat nechce. Teprve pak ti zvídaví mohou začít poznávat.

Pokud nevěříte, zkuste si to.

portwyn 1.12.2008 12:45

Nejde o to, že by

Víte, když holátko pro ten šílený řev a chaos ve třídě fascinující jev ani nestačí zaznamenat, tak se poznávání nekoná.

Prvotním úkolem učitele je zvládnout lůzu, která nic poznávat nechce, jen dělat bordel. Pak se teprve ti zvídaví dostanou k poznávání.

Pokud mi nevěříte, zkuste si to.

portwyn 1.12.2008 12:42

Nejde o to, že by

se dnes lidé rodili hloupější než dřív. Jde o to, že notoričtí ignoranti jsou měřítkem vkusu. Teď mám na mysli různé sereblity chlubící se svou blbostí. Sportovce, kteří horko těžko sesmolí holou větu. Prostě standatdem se stal intelektový podprůměr.

portwyn 1.12.2008 12:37

Re: Ono je to složitější

Jasně, to je v pohodě. Oni nečetli vůbec nic.

V. Hoffman 1.12.2008 12:27

Re: Moderní metody výuky

No, ja som bohuzial aj na vysokej zazil situaciu, ked pani docentka diktovala vynatky so svojich vlastnych skript /doslovne citacie/ a tvrdo vyzadovala, aby si studenti diktat zapisovali. To by som oznacil za podstatne vacsie odflaknutie pripravy ako powerpointovsku prezentaciu.

By the way, samozrejme nemusi ist o prezentaciu, slo mi skor o rozclenenie textu do stravitelnych blokov s vizualnym ozvlastnenim a rozlisenim. Prednedavnom som sa zucastnil na odbornom seminari o anglictine vedenom prave formou prezentacie spojenej s pisomnym aj verbalnym vykladom, otazkami, praktickymi cviceniami atd. Tu prezentaciu mam k dispozicii a ked si ju pozeram, vybavi sa mi z obsahu seminara podstatne viac ako z mojich chaotickych poznamok. Skor by som povedal, ze tu prezentacia sluzila ako suhrn zachytnych bodov pre lektora aj pre ucastnikov. Samozrejme, vsetko sa da odflaknut, vami spominane pripady k takym situaciam urcite patria. A nakoniec, ked si niekto lepsie uvedomuje obsah prostrednictvo pisania, nech si zapisuje, ale nutit k tomu ludi, co lepsie vnimaju verbalny vyklad je kontrapruduktivne.