7.5.2024 | Svátek má Stanislav


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Kanuk 2.12.2008 0:01

Re: děkuji

Jo, Ivanhoe, to máte pravdu. Ale zakopaný pes je v tom, že dnes se do vyšších tříd základky dostanou i ti "tvrdí grázlové". Ale nejen to, to je třeba uznat. Když já dostal pohlavek od tělocvikáře, protože jsem lelkoval kde co lítá a nepostavil se do zákrytu, tak domácí reakce byla, že jsem si asi zasloužil dva. Dnes? Druhý den by škola byla zbořena rozlícenou mateří, protože někdo si dovolil dotknout se jejího budoucího Einsteina, který sotva prolézá z matiky.

quetzal 1.12.2008 23:07

Re: Myslím, že nám v'89 odzvonilo všem.

Tak Kanuku zkus treba Karel Michal: Pohadky pro vsedni den, skoro cokoliv od Oty Pavla, ...

Kopecký 1.12.2008 22:30

Re: je evidentní, že mládež je zkažená,

Ujo Váňu nemáme anebo o tom nevíme. Vždyť ten ipod jste si odvezl, tuna zůstalo jen držátko na ipod a ovládátko, obé v bílé barvě. Nebo se pletu jako vždycky?

brána 1.12.2008 21:34

Re: je evidentní, že mládež je zkažená,

Nehmátl jste pane Kopecký do zadního regálu. To voní po emancipačních pokusech v předminulém století ve Francii, nebo letos v USA. Manželce kupte jako vždy brilianty - to potěší letos extra. Trh je vyschlý. Jsou vyprodané zásluhou nervosity chudých, kteří dnes prodávají akcie.

brána 1.12.2008 21:22

Re: je evidentní, že mládež je zkažená,

Jsem rád, že vás nenudím potvrzováním vašich představ. Apropó hledač. Někde jsem zašantročil existenčně nutné filmové umění na DVD - Strýc vanja na brodveji ap. Není to náhodou v krabci d iPodu?Pozdravujte Ericha. Měl by se přidat k diskuzi o nebohých pacholátkách. Dostávají se zde pod kanonádu těžkých Bert a  postižených.generativním pudem. V tom je přeci doma..

Kopecký 1.12.2008 21:12

Re: je evidentní, že mládež je zkažená,

Už jsem ji odehnal. Pořád si čte a je zvědavá.Ženy směly nejprve vyšívat, modlit se, pečovat o děti, vařit. V okamžiku, začaly čtení chápat jako možnost vyměnit těsný svět domova za nekonečný svět myšlenek, fantazie a vědomostí, staly se nebezpečnými - to je anotace ke knize Ženy, které čtou, jsou nebezpečné. Mám jí to koupit k vánocům?

Ivanhoe 1.12.2008 21:03

Re: děkuji

A kdy to bylo? Předpokládám, že v době, kdy jste i při námořní bitvě udrželi jakous takous kázeň, aspoň takovou, že bylo slyšet, co se říká, a takovou, že jste byli schopni na toho půl ucha opravdu poslouchat; a také v době, kdy jste si z pětky ještě něco dělali... Božíčku, kolik já jen v těch dobách udělal křížovek - do tajenky téma hodiny, nakreslit obrazec, a hledat slova, zkoušet, křížit, gumovat a znovu hledat, a mít na to tak 40 minut... A přitom být celou dobu v obraze. Zlaté časy! Dneska je jináč, a není to v doktorátech učitelů...

Papouch 1.12.2008 20:55

Re: Problém není co a jak,

vzdelanost je potreba tak u 10% populace, zbytek bud ruzne uspesne predstira studium a pak se zabyva "uzitecnou" cinnosti nebo pracuje manualne

Ve Francii existuje hezky skolni system. Bakalare davaji v podstate za ucast, ale pro karieru je potreba absolvovat nekterou z Grandes Ecoles. A tam se dostane tak tech 10% z rocniku. A vyber je tvrdy, povestne prijimaci testy na PF UK jsou proti tomu prochazka ruzovym sadem.

Radimka 1.12.2008 20:54

Re: je evidentní, že mládež je zkažená,

Já si myslím, jak jste to popsal, že je to úplně obráceně. Kopecký opuštěný grafoman zběsilý a dementní a vy neřestný názorové blízkosti hledač.

Ivanhoe 1.12.2008 20:52

Re: Fantome,

Btw, i já mám slušné děti, ač jsem voličem ODS ... a dokonce jsem jakožto takový i učitel :-) ... takže ve stranické orientaci bych to taky tak jednoznačně nehledal. A obě starší si dost oddechly, když se ze základky dostaly na osmiletý gympl, právě proto, že nechtěly být pohromadě s těmi, s nimiž se vydržet nedá (že to postupně přichází i na gympl píšu jinde, ale pořád je to o dost lepší než na základce). Ale když jsme u té devastace školství, co říkáte ŠVP? TO je holenku dílo, co? S tím se přišlo tuším už za Buzkové, a dodnes za to nikdo nesedí!

Ivanhoe 1.12.2008 20:34

Re: Problém není co a jak,

Zlatá slova, kolego! A víte, co je nejhorší? Že už to došlo i na gymnázium! V současné demografické situaci máme jen dvě možnosti: vzít každého, nebo zavřít boudu. Bereme každého. Ve třídě jsou 2 až 3 žáci očekávané gymnaziální úrovně; v lepších až 6, v horších nikdo. Absolutní nedostatek ambicí, čtyřka přece stačí, jedničkáři objektem posměchu, jsou divní... Jistě, že když jim něco bude a budou si moci vybrat, jestli je má operovat doktor s červeným diplomem, nebo doktor, který sotva prolézal a dodnes si není jist, kudy přesně vést řez, zvolí neomylně toho lepšího. A vůbec jim nedochází, že za pouhých 10 let to budou ONI, ti s tím skalpelem, a že BUDE záležet - zatraceně záležet! - co se naučili. Životně záležet, když blbě říznou, když blbě spočítají most, když použijou blbou chemikálii... Jenže to oni stejně dělat nechtějí, dobře vědí, že tam se musí opravdu něco umět, a že naučit se to dá práci. Oni se chtějí živit kecáním. Zatím to ještě jde, ale už teď jsou obory, kde se odborníci vyvažují zlatem - respektive vyvažovali by se, kdyby byli. A víte, já se bojím, že tohle celé jednou skončí obrovskou katastrofou - třeba až vypadne proud a zjistí se, že tu není nikdo - ale naprosto nikdo! - kdo by dokázal jít a zase ho nahodit. Neřkuli vyprojektovat a provozovat jadernou elektrárnu.

Svým žákům říkám: Lidstvo čeká nová epocha barbarství, a vy jste její první vlaštovky.

A divím se, že rodiče žáků, kteří se stále ještě chtějí něco naučit, nežalují školu za to, že znemožňuje vzdělávání jejich dětí tím, že je nutí učit se ve stejné místnosti, kde jsou ti všichni ostatní...

Kanuk 1.12.2008 20:28

Re: Školské reformy

S lecčím bych mohl souhlasit, ale určitě ne se sarkastickou poznámkou týkající se státních maturit. To ovšem souvisí s jednotnými osnovami (samozřejmě, stejné pro určitý druh škol) a s omezením všelijakých "speciálních" škol. To si mohl dovolit SSSR, mít střední školu pro pracovníky v oboru konzervování ovoce a pod., ale národ s 10 miliony lidu takové školství mít nemůže.

Kanuk 1.12.2008 20:18

Re: děkuji

Ivanhoe, myslím, že se mýlíte. Na reálce nás bylo ve třídě kolem 40, jenže žádní "tvrdí grázlové", ti se tam nedostali. O učení jsme se skoro vůbec nezajímali, během vyučování jsme hráli "námořní bitvu" nebo "moře, kuře, znamení" a přesto nám v makovicích toho zůstalo podivuhodně dost. Ovšem, naši profesoři nebyli "pajdáci", matykář a fyzik byli RNDr, někteří z ostatních byli PhDr, kteří vystudovali předmět, který učili. Ale nevyučovalo se "přístupem k jednotlivci", nebo jak se to moderně nazývá, protože při vyučování jsme aspoň na půl ucha museli sledovat "cvrkot", protože kdykoliv mohla přiletět otázka, za jejíž nezodpovědění byla "koule".

Kanuk 1.12.2008 20:05

Re: Myslím, že nám v'89 odzvonilo všem.

Blahopřeji a skoro závidím.

Ivanhoe 1.12.2008 20:04

Re: děkuji

Ano; ale to je možné pouze za splnění tří předpokladů:

1) žáků řádově jednotky na učitele

2) oboustranný zájem

3) nikdo, koho to nebaví (- koho nebaví vůbec nic) při tom neotravuje

Že se tak dá dosáhnout dobrých výsledků i s dětmi, kterým to za běžných podmínek nejde, toho jste sama důkazem. Jenže - kdo takovou individuální výuku zaplatí?

Kanuk 1.12.2008 20:04

Re: Myslím, že nám v'89 odzvonilo všem.

nic nečtu, protože se to nedá číst...S tím docela souhlasím. Z poválečné české literatury jsem četl velmi málo, protože čtení knih, ve kterých autor používá jazyk ulice, považuju za ztrátu času. K. Čapek psal reportáže ze světa zlodějíčků a děvek, a nepoužil při tom snad jediné sprosté slovo. Četl jsem, že něco podobného bylo v Lolitě od Nabokova, za kterou snad dostal Nobelovku. Nehádám se.

Kadrec 1.12.2008 19:58

Re: Myslím, že nám v'89 odzvonilo všem.

já se ji na gymnáziu učím..

Kanuk 1.12.2008 19:55

Re: Vzdělání?

Plný souhlas s c.k. normou. Ačkoliv nás bylo (ve třicátých letech) v obecné škole ve třídě 50, naučili nás UČITELÉ (žádní pedagogové!!) číst, počítat, a hlavně PSÁT, bez pravopisných chyb. Kdo to nedokázal, nedostal se na střední školu. Zavedení devítitřídní základní školy KOMUNISTY byl ne-li největší, tak jeden z největších zabijáků českého školství.

Ivanhoe 1.12.2008 19:50

Re: Moderní metody výuky

Taky už pěkných pár let učím, a nepokrytě přiznám, že po nástupu počítačů a dataprojektorů jsem zajásal a PowerPoint bohatě a rád využívám.

Samozřejmě i já jsem zažil řadu školení s využitím prezentací, jejichž nízkou úrovní zpracování jsem byl otráven; byl jsem i na pyšné předváděčce, na které se přes ulici sousední škola vytahovala kompletním převedením celého učiva na PowerPoint s využitím ministerského grantu a byl jsem konsternován - celé to bylo udělané tak, jak zde mnoho diskutujících říká - několik vět vytrhaných z kontextu, reprezentujících celou kapitolu, to vše v přednastaveném bílém písmu na přednastavené modré ploše, formátováno odrážkami... umíte si to představit, že? Modrá plocha, tlustý bílý nadpis a 3-4 body tlustým bílým písmem... a tak dál, kapitola za kapitolou, učebnice za učebnicí... Jo, tu a tam (1x za 10 snímků) mizerný mrňavý obrázek... A podle toho se teď má učit?! Nechal bych ty lumpy celý grant vrátit!

Moje prezentace jsou jiné. Plné obrázků (jsem biolog, a tam se s textem nevystačí!), a co to jen dá práce, než ze stovek či tisíců variant na internetu vyberu tu didakticky nejvhodnější, než ji graficky upravím, nahradím anglické popisky českými... A ty texty! - ano, jak mnozí diskutující píší, musí to být čitelné i zezadu, takže stručnost - ale i jasnost a jednoznačnost formulací... Věty opsané z učebnice se použít nedají! (nebo nemají?) - a co k tomu musím nastudovat, jak  ze svých starých vysokoškolských učebnic a skript, tak z internetu, a občas (třeba na Oslu) narazím na věci, které se za nás nebraly, nebo se vysvětlovaly jinak - takže se při tom učím sám, jak odbornou látku, tak anglicky (vážně, víte, jak se anglicky řekne ostrorep? Já už jo :-)) - a přátelé! - jedna taková prezentace mi trvá několik týdnů! - ale pak JE!

Zkrátka všechny věci se dají dělat dobře i špatně, a to špatné je zejména v tomto oboru silně převažující - nedivím se, že jste se zatím setkali jen s tím. A že to tímpádem šmahem odsuzujete. Prosím, nedělejte to!

Inka 1.12.2008 19:32

Re: Děti obrazem rodičů

Ano, ve většině s vámi souhlasím. Také se snažím děti vést k zodpovědnosti a k ohledu na ostatní, ale když se začnou bouřit hormony, nenadělá asi nikdo nic.  Asi  máme každý jiné zkušenosti s rodiči. Zatímco vy si stěžujete na modré ptáky, já mám zlé zkušenosti  spíše s voliči jiných barev. Také jsem na přednášce musela upozornit spratka na nevhodné chování já a ne jeho rodiče. A tak bychom mohli pokračovat dlouho. A k tomu čtení. Také záleží na tom, jakou četbu učitel dětem předloží. Jestli je osloví, nebo ne. Ke spostě dobrých autorů mne přivedl právě starý učitel literatury a já ji na stará kolena předávám svému muži. Lze to i v dospělosti.

brána 1.12.2008 19:10

Re: je evidentní, že mládež je zkažená,

Pslyšte Radimko váš spolubydlící není grafoman, ale je potřeby vzájemnosti, sdílení, hledání názorové blízkosti, všehno dohromady a podobných neřestí. Važte si toho. Cose mne dotejčí jde o výhřez opuštěnosti, zběsilé touhy po vyjímečnosti ve společnosti stejnětakých za  souběžné úpěnlivé snahy o bystré sledování procesu mé demence. Pozor již jde.

Kanuk 1.12.2008 19:10

Re: Myslím, že nám v'89 odzvonilo všem.

No jo, ale jaký plat pak bude chtít? Jediné řešení pak bude, poslat toho čtenáře Vergilia na pracák a najmout Ukrajince nebo rákosníka. (Kromě toho, učí se dnes ještě latina na SŠ?)

Witch 1.12.2008 19:07

Re: Myslím, že nám v'89 odzvonilo všem.

Tak to Prr! Jednou z mých velikých životních hrdinek je paní se ZDŠ a kupou dětí, která větším dětem strčila krajíc chleba, nohou šlapala na kolíbku a četla. Četla, až se jejímu mužovi v hospodě smáli, ale byla jednou z mála lidí, kteří mi něco o knížkách dovedli říct. Nebyla to nějaká pošahaná fantasmagorička. Uměla sakra tvrdě na té vesnici dřít, ale potom prostě mohla uniknout do světa, kde byla kýmsi jiným a někde jinde. Dnes jí může být přes sedmdesát, jestli se neudřela. Báječná, skvělá Máma Helclová!

Witch 1.12.2008 19:02

Re: děkuji

Nejsem pedagog z povolání, ale využila jsem přípežitosti a zanedbaným dětem dávala kouř z matiky. Systém který jsme měli my a naše děti. Denně deset příkladů, za chybu jeden navíc. Dítka to vzala jako hru, protože jsem tvrdě šlapala i na své potomstvo před zkouškama a tak se dětičky učily jako ti "velcí". (Prozradím, že šklo o němčinu, kteropu sama neumím a o dějepis na reparát, neboť synek nezvládal fráze, diktované profesorkou, a konečně uznal, že před cizími učiteli bude lepší, když bude historii rozumět. Ta baba, jak mám ověřeno, hystericky odmítala vlastní slova studentů.) No a po pouhých čtrnácti dnech výcviku třeťáček nadšeně začal školu s jednotkami a udržel známky nadále, páťák z toho žil přes půl roku - tam se nedočkal ani extra zájmu od rodiny, protože maminka té těžké matematice prý nerozumí, ta radši chlastala:-( Jednušky jsem chválila ten půlrok já a pak se odstěhovali. No a taky se, samozřejmě četlo. třeťáček prý pokračoval, páťák nevím, ale vidět je, jak najednou chápou, co čtou, to byl zážitek!

Jirka 1.12.2008 18:59

Re: Školské reformy

Když nás bylo 15 mega, tak mělo  Ministerstvo školství x pracovníků. Vsadím se, že jich neubylo, i když jsou nás jen 2/3. Ti musí vykazovat činnost - a to znamená přinášet změny . No, a i když bude něco dobré, je nutné to změnit, protože: dá se mluvit o reformě, přináší to nové osnovy ( tj. práce pro spřízněné odborníky, nakladatele,  testovací firmy...). Není nad experimenty,  jejichž  trvání   přesahuje dobu funce ministra. To je nekonečný džob ( viz státní maturity).  Rodiče cítí svůj díl viny na nevýchově dítěte a tak to dohánějí agresivitou proti škole, kde své dítě "brání".  A děti jsou přizpůsobivé a velmi rychle se v tom chaotickém prostředí přizpůsobí a jdou cestou nejmenší námahy.  Ze všech stran( včetně  medií ) slyší podbízivé kecy na téma: chudáčci, musíte do školy, sláva- jsou prázdniny, obšírně  se přetřásají chyby  kantorů. Nikdo neřekne, že dítě, které ruší  výuku  znemožňuje  plnění zákonné povinnosti ostatním  a takto by se to mělo posuzovat. Dítě má právo na vzdělání, ale nevím, jestli je povinnost jej vzdělávat, když nechce.Za zmínku stojí, že  nikdo nebyl dosud tak odvážný, aby stanovil nepominutelný obsah vzdělání  jednotlivých školských stupňů. Do toho mluví tolik povolaných, že se nikdy nedohodnou. Takže se to  zalepí  frázemi, které si každý vykládá po svém. Hlavně příslušné výzkumné ústavy, kde se tak všichni vžili do své terminologie, že se často nemohouz dohodnout ani s vyučujícím, co si pod tím pojmem mají představit. (např"kompetence") . Jestliže se řeklo před 20 lety: má  maturitu, dalo se  z toho o tom člověku něco odhadnout. Dnes? Musíte pátrat jaká škola, s jakou tradicí, soukromá či státní ..je to prostě o devalvaci  úrovně. A nedivte se pak schopným kantorům, že odcházejí. Jsou nároční, vedení školy se na to tváří rozpačitě, žáci si stěžují a rodiče píšou  petice na MŠ, kde jim referenti moudře naslouchají. Umíte si představit inspektora, který by řekl: Pane kolego, já  Vám teď předvedu, jak má ta hodina vypadat??

Radimka 1.12.2008 18:49

Re: je evidentní, že mládež je zkažená,

Poslyšte Bráno, Kopecký alias Fromm je úchylnej grafoman, nepustí mě ani na chvíli k našemu společnému počítači a nechce mi říct, co si tu furt píšete. Apropó, myslíte že ten zběsilý písemný frkér je projev vaší společné patrně vrozené grafomanie nebo projev vaší společné potřeby do všeho kecat a korigovat tak názory své i jiných, nebo je to znamení osamělosti, dlouhé chvíle nebo potřeba vzájemnosti, sdílení, hledání názorové blízkosti nebo všechno dohromady? Napište laskavě vaši psychosociologickou analýzu , a to rychle šupitopresto než se můj spolubydlící navrátí do obydlí a od PC mě mačisticky vyžene.

Witch 1.12.2008 18:47

Re: Většina komentářů nasvědčuje,

Někdo chlasče, jiný využívá, co se mu nabízí. Případně se podílí na programu;-) A kdo potřebuje chlastat tady, chlastá kdekoliv a kdykoliv. Jejich problém a zombí vzhled po ránu...

Rudla 1.12.2008 18:40

Re: Myslím, že nám v'89 odzvonilo všem.

I skladník nebo uklízečka si může přečíst Vergilia v originále...

Witch 1.12.2008 18:40

Re: Ono je to složitější

Tak Vy jste fyzikář! No s tímhle přístupem byste mne k předmětu připoutal, fakt. Takhle jsem po matuře potkala náhodou perfektní encyklopedie z albatrosu a byla jsem děsně hrdá, že některým ptákovinám rozumím - a není to tak hrozné, jak jsem myslela;-P

Rudla 1.12.2008 18:34

Re: Většina komentářů nasvědčuje,

Ovšem na FF do Chotěboře se jezdí hlavně chlastat...