Neviditelný pes
První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996Diskuse k článku
ŠKOLSTVÍ: Triviální problém
Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
baba 1.12.2008 12:25Re: Problém není co a jak, Inu zde vládne kázeň - co se délky textu dotejčí, tak i nekázeň, i brutální - co do obsahu textu. Mj se domnívám že slovo kázeň nepatří pedagogům do úst. Když zazní dekonstruhuje přirozený zájem o fascinující jev, který si pacholátko přeje osvojit. Snaha o osvojení je teprve druhotně - a ne vždy spojena - s kázní. Staňte se nadlidským - fascinujte a je vystaráno inu tragika |
Inka 1.12.2008 12:22Re: Portwyne, Jen malé poddoteky: Mám dojem, že danou situaci vy i portwyn posuzujete tak trochu egocentricky. Moc hezkého a zajímavého o vás vaše připomínky nevypovídají. Např:,, Knížka rozvíjí osobnost, tříbí smysl pro realitu a uvažování dopředu" a kde je fantazie, poezie a další podružné věci( neodpovídají oboru vaší četby?). Vy čtete dětem SMSky?!?! Když každý utrácí za alkohol a kosmetiku, proč roste počet vydávaných knih a knihkupectví? K lásce ke čtení se děti musí učit především od rodičů. To je pravda. Ale i tak to není záruka, že budou číst. Sama to vidím doma. Každé dítě je jiné a kupodivu to, které má největší fantazii a nadání, číst nechce. Raději má informace sdělené. A to zkoušíme různé žánry a formáty . Nu což. |
Ludva 1.12.2008 11:42Re: Mluvíme-li o dětech, Nemluvím o diktování - při výkladu učitel látku vysvětluje a samozřejmě pokládá žákům otázky. Nejlépe tak, aby si na některé souvislosti přišli sami. Ale divil byste se, kolik žáků má raději jednoduché našprtání se nadiktované látky, oproti samostatnějšímu myšlení. a k těm metodám -kdysi byli kolonisté schopni se naučit místní jazyk za pár týdnů a dnes to trvá roky, často bezvýsledně. |
R 1.12.2008 11:37Re: Degradace informace na internetu??? memorování a mentorování chybička se vloudí... |
R 1.12.2008 11:35Re: Degradace informace na internetu??? Informace z učebnice se namentoruje, potom se učebnice odloží a bez učebnice si každý tuto informaci v hlavě, případně v praxi zpracuje a vybrousí podle sebe. Takhle se učí z učebnic, respektive z papíru. Informace na internetu se přečte a hned potom zpravidla se hledá a čte informace další, protože se nabízí a zpracování vlastní kapacitou mozku se obvykle neděje, případně se omezí na minimum nutné k "vyblití" příslušného textu, aby byl splněn úkol. |
Učitel 1.12.2008 11:34Re: Problém není co a jak, Prosím případné čtenáře, aby omluvili určité výpadky v textu, často ledacos vysvětlující, ale byl jsem na pokyn provozovatele těchto stránek nucen celý text zkrátit! |
Posleda 1.12.2008 11:34Re: Degradace informace na internetu??? Tady konkrétně v pravopisné, ale vlastně i v celkové gramotnosti. Informace v učebnici není člověku v n i c e n a , ale v n u c e n a. Nemusí se j í n a m e n t o r o v a t , ale j i n a m e m o r o v a t. Dále j í nemusí zopakovat , ani když j í nebude potřebovat. V učebnicích existovala jedna celkem snadno pochopitelná pomůcka : když " tu" (informaci), napiš "ji"; když "té", napiš "jí"... |
silvatax 1.12.2008 11:32Nevím co je pro Tebe předminulá generace, ale v rodině mojí babičky (roč. 1888, rodina kovozemědělce, cca 3 ha polností) nějaké knihy byly, i když připouštím, že hlavní četbou za dlouhých zimních večerů byla Bible a Postilla. Ale mám pocit, že v padesátých až devadesátých letech 20.století se četlo mohutně a těch notorických nečtenářů byla hrstka - odhadem tak do 20% lidí v mém okolí. Nenavštěvoval jsem žádnou výběrovou školu - spíše naopak, na střední školu přímo z devítiletky šel jenom jeden hoch. Dále jsem byl na učilišti (dřevorubeckém) a lesnické škole. Vtip je v tom, že četba v té době jednou z hlavních odpočinkových činností, televize teprve nastupovala ( začínal vysílat 2. program ČT) a o počítači nebylo ani památky. Mladí jsou dnes pohodlní číst ( a taky sportovat - jak to spolu souvisí o tom píšu v téhle diskuzi jinde). |
Učitel 1.12.2008 11:29Problém není co a jak, ale především KOHO!Vypěstovat v žácích pocit potřeby sebevzdělávání byl vždy složitý a dlouhodobý, ale podařil-li se, přinášel své trvalé ovoce .Svědčí o tom renomé rukou a mozků českých lidí nejen v Evropě, ale po celém světě.Základem vzdělávání (učení) je kázeň, ať již uvědomělá, nebo vynucená a pocit určité odpovědnosti,:.A to je základní podmínka, dosahování kvalitního vzdělávání!Samozřejmě, že vše musí být podloženo pofesními kvalitami a přirozenou autoritou učitelů! To jsou základní podmínky, které současnému školství chybí.Příčiny?!V současnosti jsou hlavní prioritou peníze!Nač se mám zatěžovat učením, když soused o kterém se vždy vědělo, že škole příliš nedal, vlastní bistro ve kterém vydělává miliony, , zatím co náš kantor , který musel nejméně osm let studovat se musí spokojit s 15ti až 20ti tisíci!Tak se stává, že mnohé děti berou dnes školu jako zábavnou instituci, kde se závodí v tom, jak a čím kterého kantora vytočit, jak terorizovat slabší a slušnější spolužáky, !Když sleduji současné učitelky ,nadopované prášky a často i alkoholem s jakým strachem vstupují do přeplněných tříd a vychází z nich se slzami v očích, je mi jich líto a za naše současné školství, řízené dlouhodobě nekompetentními osobami stydno!Žebříček autority na našich školách vypadá v současné době asi takto:"Učitelé se bojí žáků, rodičů, ředitelů a inspektorů!Ředitelé se bojí rodičů a inspektorů, případně starostů.Pouze žáci a rodiče se nebojí nikoho!"A nyní ať vám pan Liška a jeho odborníci, kteří se seberealizují vymýšlením různých, nešťastných koncepcí poradí.Nutno zdůraznit , že tento propad zahájil již na konci minulého století jistý současný důchodce z Vysočiny , který naše tehdy kvalitní školství přirovnal k Nepálu a zdevastoval tak práci tisíců poctivých a svědomitých kantorů!A jak z toho ven?Jisté české přísloví hovoří cosi o rybě, která zapáchá od hlavy!Jenže takových ryb je v našem školství v současné době mnoho!Tak "babo raď!Ale bez radikálních změn to asi nepůjde! |
Posleda 1.12.2008 11:23Re: Ono se to už děje Souhlas!!! Např. jedné pobočce jistého knihkupeckého řetězce šéfuje absolvent ZŠ, schopný dát na nástěnku upozornění: "Naši n o v ý zaměstnanci..."atd. Stačí? |
R 1.12.2008 11:19Re: Vojín Kotas, já mám dotaz Nebo trochu jinak, Švejk říká, že i ten nejposlednější čičmunda s nejnižším platem může občas vyhrát, když se zadaří, nad nějakým velkým hlavounem, oficírem, manažerem atd a to lidi mají rádi. |
silvatax 1.12.2008 11:17Čtení je nutno trénovat, neboť kdo nepřivykl pravidelnému čtení od mládí, hůř se tomu učí v pozdějším věku. Já vidím paralelu s tréninkem tělesné kondice - kdo se této činnosti naučil v mládí, považuje za samozřejmé provozovat pohybové aktivity i v pozdějším věku, kdy ho k tomu nenutí učitel tělocviku a nemá tolik času jako v mládí. Ke svému životu pohyb potřebuje. Čtení je trochu námaha fyzická, ale hlavně duševní - soustředit se na čtený text, umět se v něm orientovat, to nespadne samo z nebe a já znám lidi, kteří se tomu nenaučili, nedokážou přečíst knihu a omezují se jenom na četbu novin a časopisů. Samozřejmě ruku v ruce s tím jde schopnost lidského a uměleckého vnímání díla, a to je záležitost jednak lidského vyspívání, zkušenosti a schopnosti vcítit se do myšlení autora nebo románových postav, čtenářské vyspělosti a literárního vzdělání. Jako každá činnost i čtení vyžaduje zvládnout začátky a pravidelně "trénovat". A čím později se začne, tím horší předpoklady pro růst čtenářské vyspělosti. Jak může být někdo nemehlo na pohyb, lze potkat stejná nemehla i na čtení, potažmo mluvený a psaný projev, protože ten vychází ze slovní zásoby a slovesné obratnosti získané četbou. A slovesná neobratnost je čím dál víc patrná jak v tzv. "mladých" rádiích, v televizních debatách, občas dokonce i v novinách, o diskuzích na internetu nemluvě - tam jsme rádi alespoň za to, pokud není nutno z důvodu vulgarity diskuzi utnout. |
R 1.12.2008 11:15Re: Většina komentářů nasvědčuje, Správný postřeh, souhlasím. I v minulosti existovalo plno lidí, co nikdy nic nepřečetli a vystačili s tím až do smrti. Ovšem dneska se takoví nečtenáři dostanou třeba v práci k počítači a internetu, zvyknou si na něho a vesele píšou, co jim prsty na klávesnici stačí, takže se tím na rozdíl od dřívějška stanou viditelní. |
R 1.12.2008 11:11Re: Moderní metody výuky No, ze školy nebo školení se vědomosti odnášejí nejen v hlavě, ale já ze "staré školy" jsem na to zvyklý, i v tašce. Jinak řečeno, z důvodu nákladnosti výuky, limitů vstřebávání informací za časovou jednotku a dalších faktorů považuji znalosti uvíznuté v hlavě při výkladu jen za základ nebo bránu k získání skutečných hlubších znalostí, které se musí získávat dodatečným studováním materiálů z kursů. A právě to by měl být materiál zpracovaný učitelem. Jenže u powerpointové presentace je to přesně naopak. Hodina dvě k přečtení skript nebo materiálu nalezených na internetu a vím prakticky všechno, co ten přednášející bude mít ve svých větách presentace plus často velkou část z toho, co bude přednášet navíc na mnoho hodin dopředu. |
Baghíra 1.12.2008 11:10Re: Ono je to složitější No, já v tom věku četl z uvedených jen Verna, a i toho jen proto, že jsem přečetl co mi přišlo pod ruku. Scifi mě nikdy nebralo. Naopak jsem měl načtené klasiky, Dumase, detektivky... |
Fantom 1.12.2008 11:08Portwyne, díky za podporu. Nenadávám jim do hlupáků ale hlupáčků, jako roztomilé hloupoučké děti,v tomto případě dospělí jedinci a lituji je. Oni opravdu nevědí, o co jde. A je to smutné. A samozřejmě problémy s tím mají jen učitelé. Pro mnoho rodičů otců znamená výdaj za knížku dobu strávenou v hospodě nebo na automatech. Pro matky zase kosmetika nebo oblečení. Přece to vidíme. A já už jsem to vzdal, abych radil rodičům, co mají dělat. Na učitele se dívají s despektem, přece podle modrých ptáků je to jen požírač rozpočtu, co nic nevyprodukuje jako ti jejich zlodějští podnikatelé a tak vědí všechno lépe než ten, který to opravdu ví nejlépe. Nemá cenu. |
Baghíra 1.12.2008 11:07Re: Většina komentářů nasvědčuje, Já s tím nesouhlasím. Naopak mám dojem že informačními technologiemi a internetem zvlášť došlo k velkému rozmachu čtení a psaní. Jistě, čtení je zhusta povrchní a psaní chybné, ale uvědomme si, prosím, že se tu projevují vrstvy společností, které v předešlých generacích nečetly vůbec! Pořád se mluví o úpadku vzdělanosti, o úbytku knih (vloni vyšlo v ČR 5000 publikací denně), ale byla někdy doba, kdy všichni šmahem a s nadšením četli - navíc hodnotnou literaturu? Nesmysl. Zemědělec předminulé generace neměl doma ani knížku. "Ženská co čte, ukrádá pánubohu čas". Dnes aspoň na tom internetu čtou i lidé, kteří si dřív nepřečetli ani noviny - proto jsou často reakce tak negramotné. Stesky na nevzdělanost, které slyšíme, jsou z úst vzdělanců, kteří se rozpomínají na vlastní knihomolné mládí a právě narazili na nějakého nečtenáře. Já se setkávám s teenagery a mám děsivý dojem, že se dívám do zrcadla, které se opožďuje. Oni nejen myslí jako my v jejich věku, mají stejné zájmy a úzkosti, ale oni tak často i vypadají! |
Tis 1.12.2008 11:06Kolik lidí nevěří, že jsou schopni se naučit matematiku. Vinou učitelů, kteří přesvědčí žáky, že je matematika těžká, že jsou na ni hloupí, máme nedostatek inženýrů a studenti se houfně vrhají na studium sociologie, politologie, žurnalistiky a jiných pavěd. Hlavně jim tato studia umožní pět let sladkého života na universitách. |
Yowda 1.12.2008 10:58Re: Nejčastější reakce bude: případně Himal-el-kebruti |
R 1.12.2008 10:57Re: Nečetl jsem ji. Hm, Babička od Boženy Němcové je jediná kniha z těch významnějších, kterou jsem nedokázal přečíst. Jak začnu číst, písmenka se vypnou a zapne se obraz a zvuk. U Babíčky to nešlo, obraz a zvuk neustále vypadával a louskat písmenka je pro mně od 5 - 6 let absolutně nezvyklá otročina. Babíčka se tak zařadila k normalizačním žvástům komunistů a jejich přisluhovačů v Rudém Právu za socialismu a k doslovným textům projevů našeho současného pana presidenta Václava Klause, jakkoliv je mi jinak docela přijatelný. To už jsou na tom lépe třeba zákony a směrnice se sbírky zákonů a podobné "čtivo" |
portwyn 1.12.2008 10:56Průmyslová komora na Hradecku sponzoruje exkurze do firem, které mají přitáhnut děti do technických profesí - tedy na průmky a učňáky. Na Liberecku běží už druhým rokem program "TechYES" s tímtéž cílem. Samozřejmě podnikatelé to nedělají z charity. Ale bez soustružníků prostě soustružit nemůžete... |
portwyn 1.12.2008 10:53Re: Moderní metody výuky Ano. Když si z toho powerpointu nepíší poznámky, je to k ničemu. |
portwyn 1.12.2008 10:52Re: Většina komentářů nasvědčuje, Fantome, já bych nenadával diskutujícím do hlupáků, ale ve zbytku máte pravdu. |
portwyn 1.12.2008 10:50Mluvíme-li o dětech, tak na ZŠ by se diktovat nemělo. Kromě toho i průměrný učitel by měl navázat otázkami, které téma procvičují a upevňují. Že to špatní učitelé nedělají nebo že špatní žáci ty otázky odmítají poslouchat je jiná věc. |
Fantom 1.12.2008 10:48Většina komentářů nasvědčuje, že tu přesně myslí jako mládež. Nevíte vůbec, o čem je řeč. Zabýváte se zástupnými problémy, a ten hlavní vám, hlupáčci, uniká. Totiž k čemu je dobré umět číst, psát a počítat? Čtení a psaní - je to totiž národní komunikační jasný a jednoznačný prostředek, jak informaci zazanamenat a distribuovat a archivovat. Počítání je matematický, tentokrát mezinárodní jazyk, který umožňuje žít jinak než v jeskyních, například. Takže, milí rozumprdi, knížka je SOUBOR INFORMACÍ. A jejím přečtením jedinec dokáže informaci jak vstřebat, tak i vytřídit - méně potřebné věci odložit, potřebné zapamatovat. Knížka rozvíjí osobnost, tříbí smysl pro realitu a uvažování dopředu - tedy návyky, nutné pro životní orientaci a získání dalších požitků, kromě přijímaní, vylučování a rozmnožování. Kdo se podíval dítěti do telefonu na SMSky, tak zažije otřes. Pravopisné chyby v každém slově, nesmyslné zkratky, které zná jen protějšek. A když je pošlete do obchodu, ať si vyberou třeba nějakou knížku, nemají absolutní přehled, co si vybrat, protože je to zkrátka nezajímá. Ono číst je podstatně náročnější než si hrát s telefonem. Nebo zkuste experiment: jeďte s nimi do Prahy, na nějaké méně známé místo, a v mapě zakroužkujte místo, kam vás dovedou. A budete čumět, že většina není schopná se zeptat, kde jsou a na mapě to najít a pak zjisti, jak se dostat do cíle! A těch když se zeptáte, jaké a kolik knížek přečetli, tak odpověď zní: "Nic". To by mohlo stačit. Pokračování příště. |
R 1.12.2008 10:46Re: Ono je to složitější |
R 1.12.2008 10:44Re: Moderní metody výuky Já jsem se právě při diktování učiva na přednáškách na vysoké a jeho zapisování učil. Sice jsem ty zápisy po sobě přečetl, ale málokdy jsem se z nich učil. Taky nějak učení ze skript mně víceméně nesedělo a byl to jen doplněk toho, co jsem se naučil při diktování. I dneska v době počítačů odhaduji, že by to dopadlo podobně. Vlastně jsem se učil třífázově. Po získání skript jsem je ze zvědavosti během 2 - 3 hodin přečetl. Pak jsem se hlavní díl vědomostí naučil na těch přednáškách. A jinak powerpointové presentace, jak jsem měl možnost při pár současných kursech poznat, považuji za jeden z největších morů výuky. To je jen usnadnění práce a zvyšování výdělku učitelů formou zvyšování úvazků na úkor přípravy učitelů na vyučování. Zatímco při sestavování skript či jiných podobných podkladů musí učitel hodiny tu látku studovat a potom z toho vyplodit x normostránek, které musí mít hlavu a patu, u powerpointové presentace přečte text jednou, z každé stránky vezme jednu větu a vytvoří z ní jednu powerpointovou obrazovku presentace, ergo mnohohodinové studim látky se smrskne na půl hodiny, hodinku práce s počítačem a solidní přednáška potom na zabalování této jediné věty do vaty nic neříkajících frází. Zatímco klasický text učitele, jedno, jestli počítačový nebo papírový si můžu schovat a za rok nebo i 5 let, když ty věci k něčemu potřebuji, si k tomu doma sednu a nastuduji to, presentace s jednou větou vytrženou z kontextu mi za pár měsíců neřekne vůbec nic a já potom mohu jedině vytáhnout peněženku a absolvovat tento obvykle placený kurs zase znova. |
R 1.12.2008 10:28Re: Vojín Kotas, já mám dotaz To je právě ta chyba těch, kteří Švejka četli povrchně. Švejk v žádném případě není reprezentantem české pivní kultury a v žádném případě se nevysmívá Rakousku jako státu či oblasti. Švejk se pouze v oblasti pivní kultury pohybuje, ale v žádném případě není jejím reprezentantem. Stejně tak až na úplně okrajové postavy jsou všechny komické figurky ve Švejkovi češi. Podstatou Švejka jako díla je výsměch společnosti, která inteligenci a schopnosti člověka přiřazuje podle toho, kde ten člověk na společenském žebříčku je. Která považuje Švejka jakožto podle dnešního slovníku socku nebo polosocku a na vojně potom maximálně za sluhu automaticky mnohem hloupějšího než než třeba toho udavače, jeho policejního komisaře, doktory z odvodní komise, oficíry, polního kuráta, soudce z vojenského soudu.... To je prostě absolutně univerzální poselství, které pasuje na prakticky každou trochu zavedenější (zkostnatělější) společnost. Dokonce už i u nás relativně krátce po listopadové revoluci jsem zachytil náznaky, člověk delší dobu bez práce je automaticky považován za hloupého a neschopného a na jeho úkor je dávána přednost třeba hloupým absolventům, co nečtou.... |
V. Hoffman 1.12.2008 10:22Re: Moderní metody výuky Nehnevajte sa, ale to je nezmysel. Praveze pri diktovani ex-catedra nemate prilis sancu uvazovat o tom, co sa vam diktuje, jednoducho prepisujete ako taky blby robot. Ked pri tom este mate s pisanim problem /moj pripad - nasilu a zle preuceny lavak/, tak si z takejto vyuky prilis neodnesiete. A pokyn - naucte sa to v ucebnici od strany x po stranu y tomu tiez prilis nepomoze. Z mojho pohladu je podstatne logickejsia interaktivna vyucba, kde si ziak zapisuje len to co si zaznamenat potrebuje a zvysok si zopakuje doma povedzme opakovanym pustenim powerpointovskej prezentacie /pocitac s pripojenim ma teraz doma skoro kazdy a prezentacia sa da umiestnit na stranku skoly/. Koniec - koncov, vselijake vyfarbovania a zvyraznovania textov pre lahsie ucenie sme robili uz aj pri tych rukov pisanych poznamkach, ale dobre urobena prezentacia ide podstatne dalej. A to uz nehovorim o moznosti vytvarania vlastnych projektov vo forme prezentacii, vlastnou tvorbou sa clovek nauci najviac. |
R 1.12.2008 10:13Re: Ono se to už děje Hm, podnikatelé nehledají schopné zaměstnance. Podnikatelé hledají zaměstnance, co mohou už od druhého dne začít naplno hákovat a do kterých by pokud možno kromě mzdy neinvestovali vůbec nic. Obecně mimo práci jinak mohou být úplní hlupáci. A to je něco úplně jiného než schopní zaměstnanci. Asi by bylo zajímavé, až se ti vysokoškoláci zapojí do pracovního pracesu, kde skončí ti, co nečetli nic a kde skončí ti, co toho četli hodně. A třeba kdo komu potom šéfuje. |