7.5.2024 | Svátek má Stanislav


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
portwyn 1.12.2008 15:29

Re: Portwyne,

Mohu položit dotaz, co se Vám nelíbí na mých příspěvcích? Nic ve zlém, rád podiskutuji.

portwyn 1.12.2008 15:24

Re: Ono je to složitější

Nešlo o konkrétní věc, ve fyzice si často v průběhu hodiny pomáhám příklady z literatury. Nemýlím-li se, šla tehdy řeč o vývoji techniky a o tom, jak různí lidé se v minulosti koukali na budoucnost - třeba jak si představovali informační techniku. Tam jsou dobří všichni tři...a Tolkien je protipól, ten techniku nesnášel. Jeho jméno tam padlo jako reakce na pojem "fantasy".

Možná se Vám zdá nesmyslné motat literaruru (byť o technice) do fyziky, ale fyziky nejsou jen vzorečky, je potřeba to posadit do historického kontextu. Navíc to motivuje netechnicky orientované žáky(ně).

Pamětník I. 1.12.2008 15:12

Re: k Hlavě XXII

V jedné části pro mne a věřím, že i pro Hellera, film  knihu překonal silou obrazu. To noční putování po Římě ač patří k nejsilnějším částem knihy, je pro mne ve filmu kvintesencí hrůzy rozměru dantovského pekla.

František 1.12.2008 15:12

Školské reformy

Naši učitelé jsou stále ustrašenější. Věří chlapíkům z ministerstva, že je dobré, když se žáci minimálně zatěžují. Ani totální blbečci u nás nesmí propadnout. Žáci neumí číst a když se jim podaří něco překoktat, stejně tomu nerozumí a brzy to zapomenou. Neplatí to obecně, přes všechny reformy zůstavají nadaní a schopní a gramotní jedinci, ale poslední školská reforma opět snížila prestiž učitelů, opět snížila schopnost žáků vzdělávat se. Jsem zastáncem biflování, memorování, protože rozvíjí paměť. Jsem zastáncem vysokých nároků učitelů  i rodičů zejména na ty nejmladší  žáky. Kladný vliv na prospěch ve třídě mělo vždy vyloučení těch nejslabších a propadání. Dnes se už studenti za svou negramotnost nestydí.

První krok každé reformy by měl být zúčtovaní s těmi, kdo reformu způsobili. Všichni z ministerstva školství by se měli stát nezaměstnanými. Ubylo by reforem. Stejně je zajímavé, že nám slovo reforma nezní negativně, vždyť to je svědectví, že jsme nepracovali dobře. Podobně je na tom například slůvko revoluce. Každý z nás je důsledkem evoluce. Revoluce vývoj spíše brzdí. Přesto jsem si jistý, že nikdo z nás nemá ve svém městě Evoluční třídu, i když těch  Revolučních je habaděj.

Na našem školství byl v minulosti vždy patrný kladný vývoj. Bohužel jsou tací ouřadové, kteří se domnívají, že musíme jít vpřed cestou reforem. Učitelé dnes minimalizují požadavky na vzdělávání, aby nemuseli nechávat propadat nevzdělatelné jedince

Karel 1.12.2008 15:02

Re: Nejčastější reakce bude:

Taky dobrý ;-)

VLK 1.12.2008 15:01

Re: Ono je to složitější

Jen tak ze zvědavosti, co jste to po nich chtěl, že je to v Lemovi, Clarkovi, Vernovi a je to v psaném Pánu prstenů, ale ne ve filmu? Nějak jsem se svou fantazií v koncích.

R 1.12.2008 14:56

Re: Moderní metody výuky

No, já jsem právě v poslední době zažil kursy, i na jedné vysoké škole, kde právě jako skripta či studijní literatura byly k dispozici jenom ty soubory s powerpointovými presentacemi s těmi dvěma větami na obrazovce. A odborná literatura sice dostupná, ale za další "many" jakožto běžná komerční literatura různých dalších autorů.

Karel 1.12.2008 14:53

Re: Moderní metody výuky

Řekl bych, že moc dlouho neučíte.

Minutus 1.12.2008 14:53

Máte naprostou pravdu

Dobré vzdělání se stává výsadou jen několika škol, i v tom doháníme západ. A jasné je, že pokud se do učitelského povolání nezačnou hrnout ambiciózní vzdělaní lidé, víc dokázat nelze. Je to nejen o penězích, také o kvalitách žáků. Na VŠ by se neměl dostat nikdo s tak mizernými základy. Jenže jak to splnit, když máme úkol pětiletky 25% VŠ a střední školy jsou čím dál tím slabší?

Karel 1.12.2008 14:52

Re: Většina komentářů nasvědčuje,

Neřekl bych. Moji rodiče se narodili ještě před 1. sv válkou, máma pracovala od 16 celý život v továrně, táta po vyučení jako zámečník podobně. Po příchodu z práce se šlo na pole a dovolená se brala na žně. Přesto si oba čas na četbu našli, knihy se hodně půjčovaly z knihovny i mezi lidmi. A navíc - oba krásně psali a měli skvělý sloh!

V. Hoffman 1.12.2008 14:45

Re: Sorry,

K inemu vlaknu:-(

V. Hoffman 1.12.2008 14:45

Sorry,

suplovat.

V. Hoffman 1.12.2008 14:45

Re: Moderní metody výuky

Ale tu informaciu vam predsa poskytnu skripta a ina odborna literatura /pripadne internet/, to je ta papierova forma, o ktorej hovorime. To predsa nemoze suplavat ucitelova prednaska.

V. Hoffman 1.12.2008 14:40

Re: Problém není co a jak,

To sedi, ale len zcasti. Su veci, pre ktore deti moze zaujat skor dobry ucitel /povedal by som, ze hlavne prirodne vedy, ale aj povedzme historia/ nez knihy, ktore si dieta vybera z hladiska zabavy, nie z hladiska poucenia alkebo poznavania. Samozrejme, osvieteni rodicia mozu urobit velmi vela, ale to vydinm skor ako analogicky pripad. Ale ze by sa dieta vseobecne dokazalo pre nieco komplikovanejsie nadchnut /a svoj zaujem si udrzat!/ bez vonkajsich vplyvov, len vdaka kniham, to mi vo vseobecnosti nepripada prilis realne.

  

R 1.12.2008 14:38

Re: Moderní metody výuky

Záchytné body by si měl student tvořit sám na základě svých předchozích znalostí a odposlechnuté přednášky , jedině tak jsou totiž pro individuální způsob učení studenta optimální a jsou mu co k čemu. Vyučující musí dodat kompletní informaci a ne jenom záchytné body. Dneska v době internetu musí dodat řekněme 80 % informace a to nejlépe v trvalé formě jako soubor nebo papír, ne jako pomíjející přednáška.

Minutus 1.12.2008 14:35

Re: Vojín Kotas, já mám dotaz

Jste živým potvrzením pravdy v tomto článku. Nic jste nepochopil.

V. Hoffman 1.12.2008 14:31

Re: Moderní metody výuky

No, lenze to je chyba vyucujuceho, ked okecava miesto toho aby rozvijal. Z toho nemozete obvinovat powerpoint, rovnako sa daju okecavat aj vlastne poznamky, ktore si prednasajuci pripravi asi s rovnakou namahou /pokial mu ide len o to okecavanie/ ako prezentaciu. A samozrejme, nie je v silach ziadneho prednasajuceho prebrat cele ucivo skript v ramci prednasok, to jednoducho nie je casovo mozne. Ale mal by studentov oboznamit s temou a zachytne body by mala poskytnut prave uvedena prezentacia /alebo zoznam zachytnych bodov alebo akekolvek ine zhrnutie prednasaneho textu/. A zvysok je samozrejme na samostudiu a seminaroch.

R 1.12.2008 14:28

Re: Moderní metody výuky

Asi ano.

Kromě občasných školení už taky rukou v podstatě nepíšu a na mém škrabopisu je to vidět. Dneska když něco píšu na papír, musím uvažovat nad tím, aby to bylo pro mě čitelné.

R. J. 1.12.2008 14:23

Re: Vojín Kotas, já mám dotaz

Kouzlo nechtěného, to mám nejradši.

R 1.12.2008 14:22

Re: Problém není co a jak,

Souhlas. Na první třídy si už nepamatuji, s odstupem doby mám dojem, že jsem tam chodil jaksi mimochodem a hlavní moje zájmy byly mimoškolní. Během základní školy jsem se potom postupně naučil být fyzicky v lavici ale duchem úplně někde jinde.  Na střední škole po smutných zkušenostech se mnou jsem většinu profesorů postupně navykl, že když se nudím, je lepší, když mně nechají číst, seděl jsem kvůli zraku v první lavici, to jsem byl duchem aspoň napůl ve třídě, než když mi to zakážou, to jsem potom byl duchem úplně mimo a vůbec jsem neslyšel, co přednáší.  Dneska například takhle neslyším a nevidím reklamu v televizi ;-P.

V. Hoffman 1.12.2008 14:18

Re: Moderní metody výuky

No, kazdy je iny. Ja mam s pisanim rukou problem cely zivot, co velmi pravdepodobne suvisi s tym, ze ma nasilu preucili z lavaka na pravaka. Takze ked pisem, je to pre mna otravna praca, pri ktorej sa nedokazem poriadne vnimat nic ineho, nieto este rozmyslat nad tym, co prepisujem. Skutocne si nemyslim, ze je niekoho vhodne tlacit do stylu ucenia sa, ktory mu nevyhovuje. 

Baghíra 1.12.2008 14:08

Re: Problém není co a jak,

Tohle je pravda a je to zajímavé. Pamatuji se, že v první třídě jsem byl vzrušen vším, co jsem se dozvídal a učil. Od druhé jsem si pod lavicí četl nebo kreslil - poslouchal jsem jen zřídka. Proč? Kam se poděje přirozená zvídavost dětí ve škole? Osobně mám dojem, že jakmile dítě zvládne čtení, začíná se věci dozvídat z knih, ne od lidí. A může si vybírat a vybírá si. Ovšem že piráti jsou zajímavější než pěstování cukrovky! Byl jsem vždy velký čtenář, ale se školou to nemělo moc co dělat, pamatuji pramálo podnětných učitelů - ale je to nutné? Svou cestu jsem si našel sám - a hodně s pomocí knih.

V. Hoffman 1.12.2008 14:08

Re: Odpoveď

Portwyne, a nepomohla by povedzme moznost docasne ziaka vylucit z vyucovania ako maju v Anglicku /na den, na tyzden/? Dotycny sa toho sice moc nenauci, ale aspon nerobi bordel v skole.

R 1.12.2008 14:05

Re: Vojín Kotas, já mám dotaz

Malé odbočení, někdy okolo roku 1986 jsme ochmelení po hlídání májky šli do prvomájového průvodu. Jelikož tam bylo smutno, kohosi z nás napadlo hlasitě zavolat  Ať žije první máj !  Hurá!  A lidi kolem v průvodu i na chodníku se váleli smíchy. Tak jsme taky provolali slávu "svému císaři pánu" 

portwyn 1.12.2008 14:00

Re: Ono je to složitější

Myslet si můžete co chcete vždycky. Šlo to i za komunistů, tím spíše teď, kdy NÁZOR je nejvyšším božstvem.

portwyn 1.12.2008 13:59

Re: Nejde o to, že by

Omlouvám se, tento příspěvek patří výše.

portwyn 1.12.2008 13:58

Nedivil

Učím fyziku, takže to znám.

portwyn 1.12.2008 13:57

Odpoveď

Ano, jsou. Nikdo po nich totiž tvořivost nechce. Mít zájem je ostuda. Mediálním ideálem je nadrzlý fracek.

I děti, které by samy o sobě byly O.K., to kazí.

R 1.12.2008 13:57

Re: Moderní metody výuky

Pro mě bylo opisování podle diktátu od tabule prachsprostě mechanická věc, nad kterou jsem nijak neuvažoval a mohl jsem se proto při opisování zároveň učit.  Jednu obyčejnou náplň do průpisky jsem vypsal za týden.

portwyn 1.12.2008 13:54

Represe???

No to je represe jak noha ;-D

Žák dlabe na práci, otravuje všechny kolem sebe, ubližuje spolužákům, provokuje, ničí majetek školy i ostatních dětí a dostane za to pár čar na zprávě rodičům.

Opravdovým frackům je to naprosto jedno. A začíná to být jedno i slušným, ale "náchylným" dětem.