1.5.2024 | Svátek práce


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Konec biflování

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Papouch 3.7.2007 15:08

Re: Biflování

takove vyucovani je neefektivni, nema daleko ke ztrate casu - vyzkouseno za 15+ let v ceskem skolstvi

jazyk je nastroj komunikace, takze se da naucit jenom "predavkovanim" komunikaci - u indoevropskych jazyku - nejaky zaklad ve 15 lekcich a pak hodne cist+ poslouchat+ mluvit a obcas pro zajimavost porovnat s ucebnici. Prinejmensim u anglictiny se mi to osvedcilo mnohem lepe.

esterka 3.7.2007 20:02

Re: Re: Biflování

To je asi nejlepší způsob, jak se jazyk učit, ale děti se tímhle způsobem samy  nenaučí. Je také pravda, že za doby první republiky studenti němčinu ovládali více (první republiku jsem nezažila, ale znala jsem lidi, kteří neměli až tak mnoho příležitosti komunikovat s Němci a přesto němčinu ovládali stále bravurně z doby svých studií). No a hlavní metoda - biflování slovíček.

Učitel v důchodu 4.7.2007 9:54

Re: Re: Biflování

Samozřejmě, že je možné se naučit základům cizího jazyka v 15 lekcích, ale to stačí tak na nákup v samoobsluze, či na potlachání v pivnici, či u levného vína na ulici ve Francii. Ono v samoobsluze toho není mnoho potřeba a v hospodě mnoho nezáleží na tom zda člověk rozumí, nebo zda diskutující, lépe řečeno tlachající rozumí Vám. A ona se ani themata  rozhovorů moc neliší od těch v českých knajpách.

Vždy jsem se snažil aby se moji žáci naučili správné výslovnosti, gramatice a měli dostatečnou zásobu slov a frází jak pro kultivované použití německého a francouzského jazyka v každé situaci. Teprve jako třešeň na dortu před maturitou jsem je seznámil, pokud se to již dříve nenaučili sami i s peprnějšími výrazy. Ovšem pokud jsem je znal. A kdzž jsem je neznal mnoho se nestalo, Až do svých 80 let jsem se bez nich obešel a doufám, že i obejdu.

A věřte, že i nyní po mnoha letech, kdy mne pozvou na svůj sraz oceňují jak jsem je neustále nutil opakovat to co již uměli, ale ještě neměli zautomatiováno.  

MF 3.7.2007 10:24

Trojčlenka

Ten kdo zakázal učit trojčlenku je s prominutím idiot. To je totiž matematický úkon, který v životě každý potřebuje nejvíc. Děti, které nemají matematický mozek a neumějí trojčlenku jsou a budou chudáci.

Papouch 3.7.2007 15:26

Re: Trojčlenka

Trojclenka zakazana nebyla, jen prejmenovana na primou/neprimou umernost

Problem je, ze nekteri jedinci po uspesnem zvladnuti trojclenky ziskaji dojem, ze s jeji pomoci vyresi vse. To je snad jeste horsi pripad nez ten vyse zminovany, protoze blud "vyfutrovany" vypoctem se da vyvratit jenom praktickou zkusenosti.

Saša 3.7.2007 9:43

Prudký pokles úrovně vzdělávání

nastal počátkem 80. let. Po roce 90., když byl ministrem školství Piťha (92-94), došlo k drobnému zakolísání sestupné tendce, ta se však vrátila a s nástupem Eduarda Zemana prudce urychlila. Teď  za Kuchtové to začíná vypadat na strmý pád.

Rudolph 3.7.2007 9:59

Ty jsi matematik, co?

Ty jsi matematik, co? A věřil bys, že bez znalosti středoškolské matematiky je možné být špičkový 3Déčkář? Jestli tedy se svým vzestupným vzděláním víš co to je, akademiku.

Nic ve zlém.

Václav 3.7.2007 10:26

Re: Ty jsi matematik, co?

Výjimka potvrzuje pravidlo. To neznáte?

krmič 3.7.2007 11:01

Re: Ty jsi matematik, co?

Patříte zřejmě k naslovo vzatým odborníkům, kteří vědí "všechno o ničem". A považujete to za kýžený stav celé společnosti.

pavel 99 3.7.2007 12:07

Re: Ty jsi matematik, co?

jestli by to nechtělo upřesnit pojem "středoškolská matematika". V jejím dřívějším pojetí bez její znalosti žije značná část naší populace. Obávám se, že se nyní dějí pokusy o žití bez základoškolské matematiky (spíše počtů).

Václav 3.7.2007 13:06

Re: Re: Ty jsi matematik, co?

Což může skončit jedině katastrofou. Otázkou je akorát kdy přijde a jak náročná bude případná náprava stavu.

Václav 3.7.2007 13:06

Re: Re: Ty jsi matematik, co?

Což ovšem může skončit jedině katastrofou. Otázkou je akorát kdy přijde a jak náročná bude případná náprava stavu.

Václav 3.7.2007 13:07

Re: Re: Ty jsi matematik, co?

Sory, nějak se mi kousl Explorer.

Papouch 3.7.2007 15:41

Re: Ty jsi matematik, co?

jestli je "3Déčkář" mysleny operator modelovaciho a/nebo animacniho programu, tak urcite, na to bohate staci zakladni vzdelani a trocha prostorove predstavivosti

typicky jsou to cvicene opice neschopne dat dohromady koukatelne/prodatelne vytvarno a scenar (v pripade filmu). Taky neni nahoda, ze 3D animovane filmy se nejdriv vymysli a nakresli klasicky na papir (animatic) a teprv potom nastoupi pomocny personal na vlastni vyrobu.

stará sova 3.7.2007 8:38

Ano, škola hrou, jak je nám stále podsouváno je prima až do okamžiku,

než nastoupí dítě na střední školu. To pak rodiče vystřízliví a zjistí že děti nemají základy a tudíž se honem bifluje. Problém je ale v tom, že děti se neumí učit - na základkách to totiž nepotřebovali.

A pokud rodiče doufají, že za 4 roky střední školy děti vše dohoní - omyl ! Pouze rodiče zjistí, jak skutečně chytré děti mají.

pavel 99 3.7.2007 8:43

Re: Ano, škola hrou, jak je nám stále podsouváno je prima až do okamžiku,

potíž je v tom, že na absenci základů se většinou přijde, až dítě "plave" ve složitější látce, která na těch základech staví. A pak se neví, co dřív dohánět.

portwyn 3.7.2007 12:31

Re: Re: Ano, škola hrou, jak je nám stále podsouváno je prima až do okamžiku,

R^

Rudolph 3.7.2007 9:27

Re: Ano, škola hrou, jak je nám stále podsouváno je prima až do okamžiku,

Hele, Stará Sovo, až budeš zvládat shodu podnětu s přísudkem, tak kibicuj do školství.

Zajímavé je, že britské děti se Mendělejevovu tabulku, pokud tedy nedělají chemii, nazpaměť učit nemusí. A představte si, sovy, v Británii žije spousta chytrých lidí. Asi tak jako v našem nabiflovaném osvícenském státě.

krmič 3.7.2007 10:55

Re: Re: Ano, škola hrou, jak je nám stále podsouváno je prima až do okamžiku,

Taky spousta strašlivě hloupých lidí. Jako všude ve světě.

portwyn 3.7.2007 12:32

Re: Re: Ano, škola hrou, jak je nám stále podsouváno je prima až do okamžiku,

A u nás se na ZŠ učí nazpaměť Mendělejevova tabulka? KDE??? 8-o

ptakopysk hnidopich 3.7.2007 13:11

Re: Re: Re: Ano, škola hrou, jak je nám stále podsouváno je prima až do okamžiku,

patrně v Rodoplhinu... V současnosti se učí na ZŠ elektronová vazba a strukturní vzorce bez předchozího seznámení s alespoň minimální množinou prvků (mám na mysli alespoň chemickou značku). Vynikající přístup, jak znechutit chemii úplně každému.

artk 3.7.2007 18:50

Re: Re: Re: Re: Ano, škola hrou, jak je nám stále podsouváno je prima až do okamžiku,

Tady by, myslím,  vyučování chemie provázané s vyučováním fyziky bylo na místě. Moderní chemie vlastně vychází z fyziky. A ta z filosofie. Prostě vše souvisí se vším. Možná by se dětem líbilo učit v souvislostech, možná že i ne.  :o)

Carlos 5.7.2007 16:05

Re: Ano, škola hrou, jak je nám stále podsouváno je prima až do okamžiku,

A o tom by ta reforma měla být - aby se žáci na základní škole začali učit, jak se vlastně efektivně mají učit, jak a kde mohou získat informace, jak je zpracovat a jak odprezentovat (omlouvám se za toto slovo).;-)

bombík 3.7.2007 8:37

Prosba

Pane Neffe,prosím,omezte výraz Nicméně,udělejte mi to k vůli,nerad bych ukončoval čtení právě Vašich článků,jako jsem nucen vypínat rádio a televizi,když slyším tento a podobné výrazy.Pokud byste nevěděl,čím jej nahradit,zkuste Přesto,Avšak,Ale.I tak, apod.Děkuji.

krmič 3.7.2007 10:58

Re: Prosba

Proč? Jenom proto, že se vám nelíbí? Nicméně je velice hezké slovo.

pp 3.7.2007 13:21

Re: Bombíkovi je protivné slovo nicméně.

Nicméně je to hezké slovo a v některých případech je na místě. Takže bych spíš prosil, bombíku, naučte se rozumět tomu, co čtete a nesnažte se vychovávat ostatní, aby mluvili pouze tak, jak se vám líbí.

vladimír314 3.7.2007 8:17

chvála biflování

Není biflování jako biflování. Anatomii třeba bez biflování prostě nezvládnete, tu nelze do hlavy narvat "zábavnou" formou, ale to vůbec nevadí. I u řady dalších oboru žák dospěje k požadované úrovni abtrakce a pochopení teprve tehdy, až do kebule biflováním nasouká potřebné (někdy dost objemné) množství informačního materiálu.

A není to náhodou tak, že to, co je "zábavné" a "hravé" je ve skutečnosti nakonec bezcenné?? ;-)

Václav 3.7.2007 8:29

Re: chvála biflování

Trefa přímo do středu terče. Pod to se klidně podepisuji a už si nemusím oťukávat klávesnici podobným příspěvkem. Díky za stručný a věcný příspěvek. Ale od těch co hlásají různé ty moderní metody výuky prostřednictvím her apod. to nejspíš schytáte.

Rpuť 3.7.2007 8:32

Re: chvála biflování

Ále prd/lajs! Jedna věc je, naučit se základní fakta jako básničku a na jejich základech pak logicky uvažovat - což by je ten kantor právě měl naučit. Věc zcela jiná, je šprtat nazpaměť úplně všechno.

Což se projevilo např. u těch Scio-testů, kde řada jedničkářů prostě pohořela...  Např. aplégr s našprtaným Archimédovým zákonem koukal na mně jako vrána, když jsem se byla dotázala, proč že se, medle, loď nepotopí ... ona jim to pančelka "zatajila"....8-o

Anatomie a pod. je pak záležitostí vysoké školy, tady jde o základky.

pavel 99 3.7.2007 8:49

Re: Re: chvála biflování

ano přesné. Scio testy se velmi blíží testování znalostí a chápání a "nabiflovaní" většinou vyhoří.

Jinak vysoké a základní školy mají stejný princip. Určité množství znalostí je třeba "natlačit" do hlavy a bez nich to prostě nejde. (Základní a vysoké školy se liší akorát jejich množstvím.) Bez sčítání a násobení se třeba těžko řeší rovnice.

Jinak šprtat nazpaměť všechno je dokladem naprosto neznalého kantora. Co nejdál od takových (pokud to jenom trochu jde). Takové znalosti jsou stejně k ničemu.