1.5.2024 | Svátek práce


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Konec biflování

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Pavel72 3.7.2007 9:32

Re: Re: chvála biflování

No jako ucitel fyziky mohu uvest, ze tato otazka muze zaskocit radu ditek i mych a to i presto, ze jim NEZATAJUJU spravnou odpoved, snazim se je naucit premyslet a vzorce ev. poucky musi znat opravdu jen zakladni a je mi jedno v jake forme to z nich vyleze (fyzikalni podstata musi byt spravna).

Ono proste nektere deti jsou chytrejsi a nektere ne, ne vzdycky (a rekl bych casto) za to muze "pancelka"...

Kdo z pritomnych nekdy cuchl k uceni fyziky  nebo matematiky, vedel by, ze problem na ZS v techto predmetech zacina prevodem jednotek a rada zaku nepochopi za svou dochazku ani toto. Tezko pak neco dal resit, kdyz decko nevi, kolik ma treba metr milimetru (a to patri zrovna do te biflovaci casti).

Saša 3.7.2007 9:45

Přesně.

R^

Rpuť 3.7.2007 11:26

Re: Re: Re: chvála biflování

Pavle a můžete mi, prosím, vysvětlit proč se látka o vztlakové síle nemůže začít vysvětlovat na tom, že loď plave? Čímž se chci dotázat, proč se fyzikální zákony nezačínají vysvětlovat od praktických příkladů, nýbrž od definic, které jsou pro nedotčené dítko povětšinou jen skrumáží slov? My měli v době výuky Archimédova zákona báječnou starou babu, která začala výklad tím, jak seděl Archimédes ve vaně a nájednou si všimnul, že mu plave noha. A nabádala nás, ať si to večer ve vaně vyzkoušíme a zkusíme vymyslet, proč to tak je. Nebylo jediného žáka ve třídě, včetně těch nejslabších, který by Archimédův zákon neovládal, nebo nedej bože, snad nepochopil...:-)

Pavel72 3.7.2007 11:56

Re: Re: Re: Re: chvála biflování

Tato otazka ukazuje, ze to neni tak jednoduche, jak vypada a taky ze jste ze skoly hodne davno pryc :-) - nic ve zlem.

1. Nikde neni napsano, ze prvni. co zak uslysi je definice a take to tak vetsinou IMHO neni.

2. Jestli zacit tim, ze lod plave, to je docela slozita otazka. Nerikam, ze to neni mozne, ale to muzu zrovna zacit tim, ze reknu, ze leti balon.... Ono totiz lod je ze zeleza a to jak vime neplave, takze je otazka, jestli neni jednodussi zacit tim, ze plave kus dreva, kus polystyrenu a podobne.

TIm se totiz dostanete k jadru archimedova zakona. Lod je velmi slozity pripad. Netvrdim, ze "to nejde", ale princip od jednodussoho ke slozitejsimu je IMHO vyhodnejsi.

To, ze vsichni pochopili Archimeduv zakon u Vas ve tride, to bych bral s prominutim s rezervou, je to davno, je otazka jaka to byla trida a je otazka co by ONI (spoluzaci) odpovedelli na otazku, proc zelezna lod plave...

Pavel72 3.7.2007 11:59

Dodatek

Vsimnete si, ze ani ta Vase stara"baba" nezacala lodi...

portwyn 3.7.2007 12:29

Re: Re: Re: Re: chvála biflování

No ono se totiž normálně NEZAČÍNÁ definicí! To by byla didaktická chyba (a tohle se učí už na peďáku) Postup je např. následující:

1. motivační pokus - třeba hodíte do vody kus dřeva a kus železa a zeptáte se, proč to dřevo plave. Oni odpovědí, že dřevo je lehčí a Vy do toho začnete rýpat (železná loď plave).

2. Pokus k odvození vztahu (na to jsou různá udělátka). Provádíte zpravidla frontálně (na stole před třídou), ale můžete to dát i jako laborku, když máte pomůcky a umíte laborku dobře sestavit, což není zas tak lehká věc).

3.Výsledky pokusu na tabuli. Odhalení úměrnosti.

4. ŽÁCI formulují závěr, často jim musíte trochu pomoci (sedmáci jsou ještě malí). Zápis "učesané" formulace, vzorce atd. do sešitu. Příklady.

Rpuť 3.7.2007 12:54

Re: Re: Re: Re: Re: chvála biflování

portwyne - ono je to o tom, že když dva dělají totéž, není to totéž a o té apatyce, kde se to nedá koupit. A taky o tom, že nač dělat demonstrace, když se to dá odříkat. A je těch příkladů víc než dost....

portwyn 3.7.2007 12:57

Re: Re: Re: Re: Re: Re: chvála biflování

Pak je to ale o selhání konkrétního člověka, který fláká svoji práci. My to u nás děláme tak, jak jsem popsal - naučili nás to tak na fakultě.

Haui1 3.7.2007 22:23

Re: Re: Re: Re: Re: Re: chvála biflování

Lehce s vámi nesouhlasím, nicméně pokud u zkoušek bude vyžadována znalost Archimédova zákona, nezbude studentovi, než se ho našprtat slovo od slova, i když mu bude jeho použití nad slunce jasné. V životě se neobejdete bez určitého kvanta znalostí, které je nutné nabiflovat. Kdyby Cyrus Smith ve Verneově románu Tajuplný ostrov neměl potřebné znalosti v hlavě, a jen by si pamatoval, že popis výroby kyseliny sírové českým způsobem se nachází v šesté knize zleva ve čtvrté polici páté skříně jeho knihovny, tak by si mohl točit akorát tak mlýnek (pomiňme, že jde o vymyšlenou postavu). Problém je v tom, že učitelé neumí naučit např. matematiku srozumitelným způsobem, proto se matematiky každý bojí a proto matka Kuchtova je celá žhavá matematiku jako maturitní předmět zrušit. Pak to bude čeština, protože lidem dělá problém i a y nebo s a z, tak proč by museli z rodného jazyka maturovat, že ano? A tak to půjde dál, až se staneme národem analfabetů. Nškdy mi připadá, že to je záměr naší poslanecké elity.

portwyn 3.7.2007 12:21

Re: Re: Re: chvála biflování

R^

portwyn 3.7.2007 12:20

Re: Re: chvála biflování

Zákeřná otázka:

Co myslíte, vyhovuje dětem víc ten Archimédův zákon odrecitovat, nebo ho umět použít?

Uhodla, a) je správně a já jsem ten zlej, co nechce recitaci, ale použití ;-)

Mimochodem u mne jen brblají, ale kolega z jiné školy který přišel s pověstí špičkového pedagoga, je za Vámi propagovaný přístup upřímně nenáviděn. V sousední třídě jsou totiž známkováni za recitaci.

Pavel72 3.7.2007 12:45

Re: Re: Re: chvála biflování

Ano, je to tak asi caste. Pokud opustim "recitacni" zpusob overeni informaci a zacnu hodnotit, jak je zak schopen SAMOSTATNE neco vyresit, pouzit a podobne, je ohen na strese (pri tridnich schuzkach zejmena).

Letos mi jedna maminka rekla: "Jak k tomu oni pane uciteli ale prijdou, kdyz dostanou Vas.." - a ja po nich chci, aby to dokazali vysvetlit, ne papouskovat.

Eva D. 3.7.2007 20:41

Re: Re: Re: Re: chvála biflování

;-DVV

Eva D. 3.7.2007 20:39

Re: Re: Re: chvála biflování

Recitace velkému množství žáků vyhovuje. Na mne si taky zabrblaly, ve smyslu, že to nestačí se jen naučit, že musíš rozumět a to je horší, to na jedničku nebude. Člověk jim pak "kazí vysvědčení" a obírá je o čas.

V anglině jsou děti, které se vzorně naučí gramatiku a zvládnou testy, jsou -li trochu předvídatelné, mají hezké známky. Pak si tam zasupluju, a slyším : se mnou si moc nepopovídáte, já vám ani nerozumím. Ale u tohoto typu studentů jsou kolegyně přes biflování oblíbené, dávají hezčí známky. A u matury známkují protože " tu otázku se fakt pěkně naučila"!  Z téhle věty mám pupínky!

A věřte mi nebo ne, tyhle biflovací kolegyně nejrychleji zvládají sepsat ŠVP. :-)

portwyn 4.7.2007 10:39

Re: Re: Re: Re: chvála biflování

A víte, že věřím? Tipnul bych, že ty plány se od doporučených vzorů někde na webu liší maximálně o deset slov :-/

esterka 4.7.2007 13:24

Re: Re: chvála biflování

Jenomže, kdo se na základce nenaučil biflovat po špetičkách, kvantum na

vyšších stupních bude pro něj problém a pohoří. Mnohdy uspějí na

střední škole lépe děti méně nadané, které měly všechno "vydřené", než

nadané kterým šlo všechno samo a nenaučily se učit.

Petronius 3.7.2007 13:09

Re: chvála biflování

Vladimíre, se slzou v oku vzpomínám na skvělé gymnaziální profesory, kteří dokázali logicky vysvětlit i tak "nelogický" a "typicky biflovací" předmět, jakým jsou dějiny. Kontrapuktem k nim budiž jedna "souška učytelka" ze ZŠ, která nedokázala vysvětlit ani natolik logickou věc, jakou jsou chemické rovnice. Takže to mnozí spolužáci (a častěji mnohé spolužačky) řešily tím, že se těch vzorových cca 150 rovnic NAUČILI NAZPAMĚŤ

Proces výuky je zatraceně moc závislý na osobě vyučujícího - bohužel, schopných kantorů je dnes asi tolik, co poctivých politiků či nekradoucích "rómčat"

esterka 4.7.2007 13:48

Re: chvála biflování

Dobrý učitel by měl umět ve správných dávkách použít i to odsuzované biflování i tu "zábavnou školu hrou" (u nás na prvním stupni určitě) a samozřejmě i hledání logických souvislostí. Ale z toho právě vyplývá náročnost učitelské profese, kterou nepochopí ani ti, co nikdy neučili, ale ani ti, kteří šli do školství kvůli prázdninám a výhodné pracovní době.

Dilina 3.7.2007 7:59

Předpokládám rozvoj znalosti techniky.

 Technika jistě umožňuje studium každého jedince. Je to pro děti zábavnější a v podstatě hra. Učitelství se stále více bude měnit v pouhé hodnocení získaných znalostí. Je na učitelích, aby pochopili, že v první řadě ONI musí zvládnout počítače a příbuznou techniku. Pak teprve mají šanci spolupráce s dětmi. Ne diktátorské a mentorské manýry, ale skutečná spolupráce s dětmi.

 Pokud je dítě z domova vyloženě poškozované výchovou, je ve svém vývoji odsouzené k analfabetismu v dospělosti. Skončí jednoduše u lopaty a to snad i to ne. Protože vztah k práci se formuje odmalička. Tam, kde jsou rodiče alkoholici, flákači, tam není pro dítě mnoho naděje. S tím však škola mnoho nenadělá. Tyto děti vyžadují odbornější péči psychologů a státu především. Takové děti i poškozují ty, kteří mají zdravou rodinu a jsou  tak diskriminovány těmi rodinou poškozenými.

 Vyučování hromadně je v podstatě antiproduktivní. Proto by se měly preferovat soukromé výběrové školy, kde se dá eliminovat rušivý vliv dětí ze sociálně narušených rodin. Nejde o elitářství ve školách, ale o dobrovolný výběr školy a dobrovolnou kvalitní výuku dítěte v počátcích. Střední a vysoké školy se časem stanou jistě více závislé na internetu. Již dnes si není možné představit studium na vysoké bez využívání internetu. Samostudium na vysoké již je nutnost.

portwyn 3.7.2007 12:15

No a teď realita

Do soukromé školy se dávají děti zpravidla proto, že na státní se pro špatný prospěch nedostaly. Pravda, je pár slušných soukromých školy (třeba soukromé gymnázium v HK jde nahoru), ale to určitě není pravidlo. Rovněž argument "co bych se učil, já si to tu platím"  Vaši teorii poněkud nabourává.

Počítač je prostě kus plastu. Máme dětem volně přístupné počítače s výukovými programy a připojením na net, ale když děti chtějí něco vysvětlit, stejně jdou za živým učitelem, za tatínkem, za kamarádem. Na počítačích mastí hry.

Hromadné vyučování je samozřejmě méně efektivní, než individuální - jenže je prostě levnější.

Dětí poškozovaných výchovou neustále přibývá, protože rodiče na ně kašlou nebo "nemají čas". Výše majetku rodičů na to nemá vliv.

pavel 99 3.7.2007 12:38

Re: No a teď realita

pokud vím, existují i rodiče, kteří jsou ochotni si připlatit právě za to, aby se dítě něčemu naučilo - asi holt poptávka není dostatečná, aby vygenerovala nabídku. Doufejme, že se to bude zlepšovat (při současném obecném trendu zhoršování).

Argument "co bych se učil,  já si to tu platím" je odvislý právě od toho, kdo "vládne" (fracek nebo rodič) a od definice ZA CO SI VLASTNÉ PLATÍ. Buďto aby "prolezl" školu, nebo aby něco uměl. Existuje i opačný argument - za co si vlastně platím, když dítě nic nezná (a ke všemu má dobré známky).

portwyn 3.7.2007 12:44

Re: Re: No a teď realita

Myslím, že tohle nastane až později. Úroveň veřejného školství bude na přání části rodičů co nejvíce snížena až na "odkladiště" dětí. Pak část rodičů zjistí, že (ač jim noviny neustále tvrdily opak) tohle není ideální způsob vzdělávání. Začnou být ochotni platit za skutečné vzdělávání, nikoli za flákání. Poptávka vygeneruje nabídku.

Možná to už v Praze existuje, ale tady ve východních Čechách o ničem nevím.

pavel 99 3.7.2007 16:02

Re: Re: Re: No a teď realita

Bohužel asi to tak bude. Nejdříve pořádný pád "na ústa" a pak možná někteří pochopí, jak je vzdělání důležité.

Eva D. 3.7.2007 20:28

Re: No a teď realita

R^VV

mila 3.7.2007 15:25

Re: Předpokládám rozvoj znalosti techniky.

Vyučování hromadně asi není ideál, ale není to zas takový problém a učitel i v běžné třídě může volit skupinové práce, může k dětem přistupovat individuálně a zadávat práce podle jejich schopností. Ovšem tehdy, pokud nebude tendence navyšovat třídy po 30 dětech. Už ve třídě, kde je 25 žáků a mezi nimi několik s poruchami učení a někteří s poruchami chování nebo problémoví žáci, už pro učitele není jednoduché věnovat jednotlivým žákům tolik péče, kolik by potřebovali. Souhlasím s vašimi názory jak na nutnost pochopení, že bez techniky se ve škole neobejdeme, tak s tím, že pokud je dítě poškozované výchovou, s tím ve škole mnoho nenaděláme. Už pár let učím a přes veškeré snahy a času pomoci dětem z problémových rodin, jejich další osudy jsou často takové, že si říkám, proč jsem se vlastně namáhala a nevěnovala ten čas své rodině. Musím optimisticky dodat, že občas je to jinak. Ale to jsou opravdu spíš výjimky.

pozorovatel 3.7.2007 7:33

Shrnutí a ohlédnutí

měli jsme kdysi pana Komenského. Do dneška se s ním chlubíme, netušíce, že bychom ho nemuseli vyhánět pro víru jako tehdá, ale, že by k naší velké spokojenosti utekl sám, bez zbytečného otálení v pohraničních hvozdech )to zanmená mnohem rychleji)

Stanislav H. 3.7.2007 7:58

On ten slavný KOMENSKÝ....

....byl elitář, na to nezapomeňme!

Neb prosazoval vzdělání jen pro žactvo nadané, pro ostatní děti se podle něj vědomosti nehodily a učit se neměly. Jeho přínos pedagogice je šablonovitě přeceňován - ano jistě, metoda tu byla nová, ale to ostatní???

pavel 99 3.7.2007 8:14

Re: On ten slavný KOMENSKÝ....

no v dnešní době by jej nejspíš zavřeli. Pro sjednání kázně připouštěl (ó hrůza) i rákosku.

pozorovatel 3.7.2007 8:20

Re: On ten slavný KOMENSKÝ....

Ono se to v té době jaksi hodilo. Až ti chudáci Hbsburkové - Marie Terezie - si vymysleli a jako autokraté prosadili - povinnou školní výchovu - triviálku. K tomu nadání bych dodal následující - již Jungmann pravil, že není možné udělat z někoho něco co není. U vola je to jaksi samozřejmé, u vzdělání nám boužel tato skutečnost stále uniká. Čímž nechci říci, že by vzdělání bylo jen pro někoho. Je, v obecné rovině, pro všechny, ve specializované však jen pro některé ne bohaté měšcem ale duchem. Škola by pak měla schopnosti v dětech nalézat, vést je k rozvíjení a také k poznání, že všichni jsou užiteční a potřební - i když mají problém spočítat útratu u pekaře. O národním, kontinentálním a lidském povědomí ani nemluvě - to je na knihy! A Komenský přece říkal - Pojď synu a uč se moudrým býti. Nu a nyní se učí už i dcery.

sergo 3.7.2007 6:39

všichni nadávají na učitele.....

co učí,jak učí......proboha uvědomte si,že je to důsledek stavu celé společnosti!školy jsou v kritickém stavu!ne co se týče vzhledu to ne,jsou zateplené,mají nová okna,penízka tečou,provize jakbysmet,pro vedení škol jsou školy dobré salaše......ale kdo a za jakých podmínek ve školách učí....důchodci,operky,baby před důchodem......kvalitní kantoři pokud tam zůstali tak mají to učení jako vedlejšák a vedlejšákem si vydělávají na živobytí.....tak se konečně všichni proberte.......taky si chodím do školy orazit,protože večer doma u počítače musím makat na inkaso.....