27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Minutus 29.1.2010 11:46

Re: škola by hlavně měla naučit se učit a používat mozek, informace si najdu v enciklopedii

Troufám si tvrdit, že jsem nadprůměrný matematik a mezi takovými je rozšířený blud "hlavně tomu rozumět". Jenomže to je dost málo. Musíte to také umět používat a nedělat na každém druhém kroku chyby. A to bez procvičování nejde. A zedník vám také neřekne, než začne nahazovat omítku "Moment, musím se podívat do encyklopedie, jak se to dělá."

Rybák 29.1.2010 12:07

Re: škola by hlavně měla naučit se učit a používat mozek, informace si najdu v enciklopedii

Znáte to přísloví o prázdném sudu? Vy tedy fakt duníte. Vám nevadí, že nedokážete sestavit ani jedno souvětí bez pravopisných chyb?

Taky učitel 29.1.2010 6:35

Článek je pravdivý,ALE

když se posuneme o patro výš, co můžeme konstatovat? Děti jsou /většinou/ obraz rodičů, a nastupující generace nevzešla ze zkumavek. A když jsme u těch hodnot - jestliže má prezident republiky maturitu, předseda parlamentu je pologramotný strojní zámečník a předseda vlády nomenklaturní kádr, TAK SE NENÍ ČEMU DIVIT. Tam to začalo, před 20 lety, tak se nedivme. Byla to naše touha po PRAVDĚ A LÁSCE. NIKOLIV PO VZDĚLÁNÍ.

Forstmeister 29.1.2010 6:19

Školdozorci

Většina řadových kantorů (a kantorek, abych byl genderový)  je "normální", pouze na MŠMT a různých pedagogických ústavech je kolekce pomatenců. Učil jsem na střední škole jako externista. Co tito školdozorci předváděli po hospitacích, bylo velmi žertovné. Když jsem jednomu takovému řekl (vyhoudal mi, že má didaktika není v souladu s obecnou metodikou a blablabla...), že je zazelena utrženej, že mi nejde o formu ale o cíl (něco studenty a studentky naučit a né mentorovat), čuměl jak "bacil před lékárnou" a paní ředitelka se stávala klimakterickou. Tyto školské darmožrouty a manipulátory nutno vypráskat, aby se škola mohla zase stát vzdělanostní studnicí, třeba i tou hrou (kdo že to hlásal?). Blbové na MŠMT toho ale svými metodickými pokyny nedosáhnou.

jirkammm 29.1.2010 8:09

Re: Školdozorci

Kdybyste chtěl být opravdu genderový, tak byste použil genderově neutrální slovo vyučující. Také jsem učil, interně i jako extrémista a můžu říci, že obdivuji všechny, kteří jsou ochotní tuto práci dělat. A banda přihlouplých úředníků se svými metodickými poučkami, oběžníky, hospitacemi etc? Za katedry s nimi! A to na nějakém pořádně "lidovém" pražském (další závěr z mých pozorování, čím větší město, tím zkaženější mládež) učilišti...

Eva D. 29.1.2010 17:39

Re: Školdozorci

Ten nápad s úředníky nahnanými za katedru mě nadchl, až jsem se vyděsila. Pak jsem si ovšem vzpomněla, jak se jeden takový prořekl, stylově na oslavě Dne učitelů, že taky učil a že se upřímně přizvává, ež už by se vrátit nechtěl. Radši dělal ve školských strukturách ouředníka.

zacek 29.1.2010 4:58

percentil

Pani ucitelko, proc shledavate percentil jazykovym pokladem?_

javascript:l(0)

percentile javascript:l(0) - percentil javascript:r(0) (podst.jm.)

Znate lepsi cesky preklad?

Jinak s Vami citim i souhlasim. :)

KHB 29.1.2010 13:11

Re: percentil

Tady nejde o žádný český překlad (ostatně slovo percentil není české, nýbrž přejaté z latiny), ale o to, zda má smysl používat takovéto odborné termíny v kontextu nějakých ministerských kokotin. Řada podobných nedouků se dnes zaštiťuje exoticky znějícími cizími slovy (leckdy i zpraseně pokroucenými), takže jejich používání v neodborné diskusi budí zákonitě ihned podezření, že dotyčný neví, co mluví. Něco jiného by bylo, kdyby autorka mluvila o profesionální statistické studii -  což nepředpokládám.

Karla 29.1.2010 17:24

Re: percentil, aneb kritika vždy ad post, kolegové

Kéž by šlo skutečně jen o jednoznačné odborné termíny! V odborných textech určených pro neodbornou veřejnost by jejich užívání bylo na míste pouze v případě, kdy je to nezbytně nutné, aby nedošlo k nedorozumění/ Nyní myšlenkovou prázdnotu a mnohdy i lživost různých textů maskují nejen nenáležitě použité odborné termíny , ale také  jakýsi nový, mezioborový byrokratický slang, který vlivem nevzdělaných, ale dostatečně cílevědomých zneuživatelů erární pokladny prorůstá do všech oblastí našeho života.

Pokud jde o tuny potištěného papíru a spousty naprosto ztracených hodin při jejich vytváření,  jako je tomu u pracovníků MŠMT a na ně napojených vyžírků / placená pseudopráce/, a jejich aplikování ve školství / neplacená pseudopráce, ne-li intelektuální gulag/, je to  samozřejmým důvodem k veřejné kritice, která tu probíhá. Ale pokud se podíváte na nesmyslnost použití takových oborových slangů u právnich norem, vyhláček, nařízení hlouběji, možná že ve vás vzklíčí i myšlenka,že se jedná o systematickou likvidaci intelektualních schopností člověka, které současný globalizující se mocenský systém pravděpodobně ohrožují.

Možná přicházím k takovým myšlenkám proto, že jako UČITELKA ČEŠTINY jsem vazalem tohoto státu, potažmoi vazalem národa, kterému je denodenně vtloukáno do hlavy, že zavádějící znění pojistné smlouvy, mnohoznačné vyznění právní normy nebo "smysluprázdné" tlachání politiků v jejich veřejných vystoupeních je společensky akceptovatelné.

Obávám se, že rozvrácený školský systém produkující nejen omezené absolventy,  ale potažmo i omezené příští učitele, vždy byl a je ideálem struktur bažících po absolutní moci. Je to jistě zatím nadsázka, ale pokud jde o vyhlídky učitelů , v historii opakovaně  dostáváme příležitost bud a/stát se kolaboranty moci, b/ mučedníky a vyhnanci a nebo "zapadlými vladsternci". Alespoň takové jsou osudy kantorů od antiky. Ovšem antika také formulovala myšlenku, že národ, který si neváží svých učitelů,nemá nárok na existenci.

Eva D. 29.1.2010 17:33

Re: percentil, aneb kritika vždy ad post, kolegové

Milá Karlo, souhlasím a soucítím s Vámi. Já si vybrala "zapadlou vlastenku". Je přeci jen lepší být dál od zdroje těch zhůvěřilostí. Zdržující mne od práce pro děcka.

Karla 1.2.2010 17:49

Re: percentil, aneb kritika vždy ad post, kolegové

Ahoj, Evo D. Doufám, že SOUCÍTIT ve Vašem vzkazu znamená prožívat stejnou zlost nad systémem, který plýtvá  nadáním českých dětí a  mládeže,  stejně jako potenciálem českých učitelů, zlost nad činností ministerstva, které na neomluvitelně nízkém podílu, který tento stát vydává na VÝUKU jako takovou, legalizuje přiživnictví  autorů věčných koncepcí a antikoncepcí, "projektů pro projekty"  včetně té školsko -  výzkumné a testovací metabyrokracie ze soukromé sféry..

 Ale únik na periferii není řešením, jen obětí.. Profesionální žvanilové si ochotně přijdou "vybrat své kursovné" do nejzapadlejší vesnice. Školské úřady, mající na vás monopol ,vás přimějí ztratit část  platu i času na dojíždění za lekcemi nebo při tvorbě písemností, postrádajících jakýkoli smysl..  Namísto jalového nacvičování všem známých didaktických metod, inovovaných pouze nesystémovým, zato módním "eurolingvistickým" názvoslovím, kterému nerozumějí sami školitelé, by bylo  snad příjemnější trávit čas na nějakých těch sobotních "barbecue" a zážitkovém utužování kolektivů s ručkováním na laně nad potokem, kterými svého času demonstrovaly své "vlastnění  zaměstnanců"  průmyslové firmy. .

Ve svém věku už neprožívám se strachem dodnes oblíbenou taktiku školských managementů : " Pokud se Vám to nelíbí, můžete jít, učiteli bychom mohli dláždit.." kterou zažily i generace za totality, ačkoli tehdy snad ani nebylo možné, aby na školách vyučovalo 15% neaprobovaných maturantů.

Nyní však vyhřezl nový fenomén - zlomek  mladých kolegů začal  horovat pro  víceúrovňové  maturity právě v okamžiku, kdy  školitelská práce, účast na celostátních soustředěních a následné oblažování školních schůzí přehazováním prázdné slámy začalo být demonstrátorům placeno. Nihil novum sub sole - i totalitní mocipáni měli pro své přikyvovače lukrativní nabídky- byl by div, kdyby z tohoto VÝCHOVNÉHO působení MŠMT nevyrůstaly "kádrové rezervy" dnešních trubců..

 Všichni čtenáři nechť mi prominou tuto moralitu, ale jsem prostě kantor..8-)

Kinski 29.1.2010 3:07

Ponížené supliky

sepisovali kantoři kdysi, ale učlli a naučili a někteří i vzbudili úctu k vzdělanosti. Dík autorce za precizní charakteristiku situace, "kafkárny" zástupných aktivit, které nahrazují normální výuku. Ví někdo, jak se bránit armádě ne-učitelů, kteří vyrábějí tyto nesmyslené programy testování a hlavně je kontrolují, dozorují (jsou grantováni na pitomosti typu zavádění výrazů extra ženských/mužských) a nuti učitelstvo vyjadřovat se jakousi povinnou novořečí plnou patvarů a nevýstižných zkomolenin (perla mezi laxativy je zde t.zv.ŠVP) a ponižují osobnost učitele až k ztrátě sebeúcty.

Eva D. 29.1.2010 17:27

Re: Ponížené supliky

Nevím. Snad jen pasivní resistencí až k hranici vyhoditelnosti, nepodlehnout každé info shora.  Učit tak, že na Vás nemůžou, protože děti mají opravdové  výsledky ( ne proto, že jim děláte šaška, to nemám na mysli) a z papíroviny dělat jen to, co skutečně musíte když už to skutečně musíte.

A samozřejmě ozývat se, ozývat se. Sice, jak správně píše autorka, zmíněné instituce to nezajímá... Ani od poslanců už nic moc nečekám.  Utopilo se v tom hromada peněz a je to v duchu EU blbin, tak to budou protlačovat.

Odbory jsou na houby, ty nás zprofanovaly, řeší hlavně peníze.

Pro sebe jsem si to nazvala: Učím děti pro život, jejich uplatnění a kladný vztah k oboru je mi měřítkem úspěchu.

udivený 29.1.2010 2:50

Plán vzdělanosti nejen splníme, ale i překročíme!

Článek popisující zjevnou realitu. Nejsem naštěstí učitel a všechny stupně škol mám (taky naštěstí) dávno za sebou. Avšak degenerace školství je zřejmá. Davy nositelů diplomů se valí z vysokých škol -- nejsou to však vysokoškolsky vzdělaní lidé. Pouze nositelé diplomů. Plní (a překračuje) se plán stylem socialistické výroby: Z výrobního pásu sjelo 105 % výrobků! To, že většina výrobků jsou zmetky, říkat nemusíme, znělo by to... no, špatně.

Ale tradice se dodržuje, počínaje Kahudou a konče libovolnou ministryní (nebo občas libovolným ministrem) školství v té naší "posametorevoluční" době. Vzpomínáte na jakousi ekologistku Kuchtovou, dosazenou do (a naštěstí brzy vyhozenou z) postu ministrině školství? Bezvýznamné ministerstvo, které se dává jako kompensace méně významným politickým koaličníkům. Nebo aby se ukázalo, že ve vládě je žena. A na školství nezáleží vůbec. Koho by to taky zajímalo. Splníme a překročíme plán "105 % obyvatel Česka vysokoškoláci", "210 % maturanti".

Ale jinak je to pěkný kšeft pro různé firmičky. Testíky, kursy, přípravy... a mezitím úroveň schopností řešit problémy jde systematicky dolů.

Posun doleva od středu oné proslavené Gaussovy křivky normálního (a vzhledem k požadovanému středu 100 průběžně upravovaného) rozložení IQ se projevit musí, nezávisle na politické straně u moci.

Ptakopysk 29.1.2010 0:42

Učiteli mluvíte z duše:-)

Dovolil bych si podotknout, že úroveň logického myšlení studentů šla za poslední léta tak dolů (jsem též češtinář), že mě vedení školy stále více nutí přehodnocovat standardní známkování, o studentech, kteří mají maturovat a dělají chyby ve vyjmenovaných slovech nemluvě. Nejhorší, že stále většímu množství společnosti to vlastně přijde normální. Idiokracie na vzestupu!!

Dědek 29.1.2010 9:07

Re: Učiteli mluvíte z duše:-)

Přesně jak to autorka popsala, tituly, certifikáty a osvědčení - jenom papíry. Začalo to už dávněji, středním vzdělaním pro všechny, na Gaussovu křivku nehledě. Moho dnešních maturantů by dříve neukončilo ani 1. ročník střední školy, zejména v matematice. A pak z kvalitních, např. zdravotních škol, uděláme předpisem nevzdělance - a všichni musí mít vysokou školu - tak ji mít budou.

 Hlavně nestresovat, kdo neučil v 9. třídě ZŠ, neumí si představit, co znamená dnešní přijímání na střední školy bez přijímaček. Půl roku naprosto ztraceného a žáci s vědomím, jak jsou pro školu důležití.

Žák má pouze práva a učitel pouze povinnosti. Kdyz máte ve třídě jednoho dva žáky co  se chtějí bavit, tak zbytek, byť sebenadanější, ma smůlu.

vvvvv 30.1.2010 16:29

Re: Učiteli mluvíte z duše:-)

Dědku, Dědku,  vy nejste ještě dědek, vy musíte být doopravdy aktivní učitel, že to tak dobře znáte!   Ale na naší škole to řešíme velice efektivně. Deváťáci  už stejně ve 2. pololetí do školy moc nechodí. My jim absenci klidně omluvíme, oni nás neotravují, plat dostáváme. Spokojeni jsou žáci, jejich rodiče i  my! A těm  nahoře to také vyhovuje, hlavně když jsou splněny kompetence  a výstupy. Ale pozor!  Musí být dokladované, nejlépe ve 4 originálech.