10.5.2024 | Svátek má Blažena


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Eva D. 29.1.2010 18:22

Re: Nedivme se, že učitelé i studenti odmítají státní maturitu

Sice jste reagoval na kolegu studenta, ale dovolím si i tak zareagovat. Učím spoustu dětí, pro které by nebyl problém to dát, jen jim to bere čas a bude jim to na nic. Kdo chce na medicinu, farmacii, architekturu,  musí se safra připravit, ne hlavně proto, aby se tam dostal, ale i aby tam vydržel. I když na to má, bude se muset hodně učit i tam. A co pro to dělat, bývá dopředu jasné, jaká jsou kritéria hodnocení, je dopředu ( mluvím o kvalitních školách) jasné. Mnohé VŠ už používají SCiO testy jako vstup.

A státní maturity? Zmatek, přehlídka ztraceného času, dodnes není jasná spousta věcí.

MŠMT občas smotá i různé termíny, jím stanovené. To je další věc. Školy mají určit termíny maturit, pak je musejí posouvat, protože děcka by nestihla přijímačky, maturovat a být na přijímačkách v jeden termín nejde. Kdo to koordinuje?

Nedivte se, první moji studenti, kteří měli zaručeně státně maturovat, už stačili nastoupit do práce, postoupit na vyšší pozice, pořídit si rodiny. Taky byste byl skeptický. 

libienski 29.1.2010 18:31

Re: Nedivme se, že učitelé i studenti odmítají státní maturitu

Dobře tedy o reformě školství se ví od roku 2002, kdy byla prakticky schválena, dodnes nedoceněnou, Petrou Buzkovou. Co jste konkrétně vy osobně udělala proto, abyste tento nový typ výuky zvládla? Co jste osobně dělala, abyste se i v nových podmínkách, o kterých už 10 let víte, že příjdou, uspěla? Nic. Čekáte až Vás ředitel pošle na školení, ale ten také neví co bude a neví co má dělat, protože je to všechno tak špatně zajištěné. Nikdo nic neví a všichni mají strach, jak to tam v té Praze upečou. Je mi to líto milá zlatá, ale všichni v této republice, vyjma učitelů a nádražáků a části různých úředníků se už před 20 lety museli začít většinou setsakra učit něco nového, aby v nových podmínkách uspěli. Učitelé a nádražáci dělali totéž, jen se holt místo ruštiny učila angličtina (tak se holt rusky mluvící úči přeškolily během roku) a došlo k vyškrtání některých nevhodných pasáží osnov. Tím se všichni domnívali, že to skončilo. Teď, když to došlo po 20 letech na učitele, tak je tu bezradnost, strach a pasivita a na druhé straně neustále se horšící výsledky a vzdělanost na všech stupních škol. Vinu na tom nese reforma. Vinu na tom nesou učitelé, kteří tady 20 let spali ve svých po studiích dokončených přípravách a dnes jen v panice "nevědí co se děje".

Formelák 29.1.2010 18:37

Re: Nedivme se, že učitelé i studenti odmítají státní maturitu

Ty jsi ale P-A-K-O

libienski 29.1.2010 18:40

Re: Nedivme se, že učitelé i studenti odmítají státní maturitu

Tak prima formeláku,  proti takto brilatněn odargumentovanému postoji, nemám obranu.

piglet 29.1.2010 18:52

Re: Nedivme se, že učitelé i studenti odmítají státní maturitu

Zajisté na PB oceňujete především zrušenou povinnou matematiku (jeden z těch předmětů, kde lze znalosti objektivně ověřit, taková hrůza pro budoucí právníky a pod.)

Eva D. 29.1.2010 19:53

Re: Nedivme se, že učitelé i studenti odmítají státní maturitu

Ale ale, už jew to tady. Mám Vám naskenovat certifikáty ze všech svým školení v oboru, ne u kováříčků, ale u kovářů? Ze zahraničních kursů na universitách  taky? Mám tu házet jmény? Ale jděte, podpásovky na mně nefungují.

A proč to vše? Abych měla právo na názor.

Buďte v klidu, kvalifikaci mám zcela nepochybně a doložitelně mnohem lepší, než ta Vaše Buzková, dokonce mám i nějaké zkoušky z matiky. :-))) Kromě toho mám i praxi. A jsem stále ochotná se učit, něco pořádného.

 Ale já neaspiruji na nějaký post, chci jen dělat svou práci. Co nejlíp, ne pro úředníky, pro ty děti. A dovolila jsem si mít názor. nelíbní-li se Vám, máte právo nesouhlasit. Ale osobní výpady, ty si strčte za klobouk.

Formelák 29.1.2010 21:58

Re: Nedivme se, že učitelé i studenti odmítají státní maturitu

To člověkosoba ( aby to dle posledního výkřiku MŠMT korektní ) -libienski- se tváří , že neví co se za posledních 20 let ve školství dělo. No nic, buď jen provokuje anebo fakt neví a ani netuší. To jistě pochopíte, že nemá cenu se rozčilovat . :-)

libienski 30.1.2010 8:42

Re: Nedivme se, že učitelé i studenti odmítají státní maturitu

No dyk, na nádražích a českých školách se nikdo nerozčiluje a všichni čekají na befel shora. Jak máme účit? Jak máme udělat svoje vlastní učební plány? Kde je metodická podpora? A já se ptám, kde je samostatnost, odpovědnost a iniciativa? Ve českých školách je ji totiž stejně tolik, jako na českých nádražích.

Eva D. 30.1.2010 17:46

Re: Nedivme se, že učitelé i studenti odmítají státní maturitu

Už jsem pochopila, v praxi na škole. Rozčilením se člověk odrovná.

Takoví oponenti mě spíš pobaví. Nezklamou, nakonec se ze mne pokusí udělat hloupou zkostnatělou úču. The same old story... ;-)

libienski 30.1.2010 18:42

Re: Nedivme se, že učitelé i studenti odmítají státní maturitu

Jen tvrdím, že koncept, který jsem ještě já zažil na střední škole je definitivně mrtvý. Je to koncept výuky, který tady běžel od 1. republiky:-) Největší  změny, které se tady za 60 let staly, bylo přejmenování kysličníků na oxidy a války Ústavu pro jazyk český o psaní s a z a velkých a malých písmen. Pak jsme v 70. letech objevili množiny. Stejně tak rozumím tomu, že školskou reformou definitivně skončila pavěda jménem pedagogika, tak jak jak se doposud učila na pedagogických fakultách čímž společně se zrušením osnov a zavedením učebních plánů na každé škole, definitivně "spadl "matrix" lidem, kteří v něm často pracovali 20 a více let. Vzhledem k bludům, které doposud šíří fakulty pedagogiky, které zřejmě školskou reformu pojaly v duchu, byli jsme před reformou, budeme i po, to jistě není snadné ani pro relativně mladé učitele. Nicméně pořád nerozumím tomu proč to nejde, proč jsou pořád nějaké výmluvy, čeká se na pokyny shora a ty učební plány, které by měly vizitkou každého učitele se hromadně stahují z internetu. Výmluvy, že nejsou peníze a všechno je furt špatně a nikdo nic neví, kromě toho, že před tím (např. "za Vopěnky") to bylo lepší. V čem prosím Vás? Jen v tom, že to byl ministr, který nereformoval vůbec nic, ve učebnicích tehdy starých 10 let, nechal žáky tužkama přeškrtnout nejabsurdnější pasáže tak, aby se podle těchto třídněbojových učebnic mohlo učit ještě dalších 15 let a vynášel učitelskou práci do nebe s tím, jak je málo placená. Zlaté časy.

Eva D. 29.1.2010 18:10

Re: Nedivme se, že učitelé i studenti odmítají státní maturitu

Máte pravdu, milý budoucí maturante. Přeji Vám i nám dobré nervy. Nakonec, i když se to ne vždy tak jeví, jsme na stejné lodi.  :-)

libienski 29.1.2010 18:23

Re: Nedivme se, že učitelé i studenti odmítají státní maturitu

Ani nejvyšší nádražák by to nenapsal lépe:-) Zcela vystihující atmosféru státní firmy.

Eva D. 29.1.2010 19:56

Re: Nedivme se, že učitelé i studenti odmítají státní maturitu

No, ta Vaše Buzková dokázala ze státu vydojit mnohem víc, proti té jsme fakt slabí. ¨

Máte v hlavě galimatyjáš, bohužel.

libienski 31.1.2010 9:02

Re: Nedivme se, že učitelé i studenti odmítají státní maturitu

V hlavě máte galimatyáš především Vy, paní učitelko a s ním i celý Váš stav, který navíc prostřednictvím svých odborů dokonce odmítá dělení učitelů na špatné a dobré s tím, že nic takového odlišit nelze neb není autorita na každé škole, která by to uměla. BTW paní Buzkovou jste sice zvládla obvinit z dojení peněz (zcela bez čehokoli), ale na mou otázku, co jste udělala za posledních 20 nebo 10 let sama o sobě proto, aby ste i nadále byla schopna zvládat výuku "lege artis" začnete motat a certifikátech a školeních na které jste však byla vyslána školou. Ve skutečnosti jste stejně, jako mnozí Vaši kolegové rezignovali na jakékoli změny, mmj. proto, že "za Vopěnky" bylo lépe a vůbec dobře už bylo. Právě v tomto mi čeští učitelé připomínají nádražáky nejvíc.

Rejsek 29.1.2010 17:41

Dokud bude stát platit,

budou soukromé firmy "průhledně" vybrané připtravovat systém maturit ještě dalších dvacet třicet let.

libienski 29.1.2010 17:46

Re: Dokud bude stát platit,

Jenže maturity připravuje CERMAT, což je příspěvková organizace MŠMT, která spotřebuje 90 % budgetu. Na soukromé firmy bude poslána tak maximálně logistika realizace.

Robil 29.1.2010 17:35

vědomosti a požadavky

Když srovnávám na př. výuku matematiky na stejné vysoké škole 3 generací ( moji, dcery a vnučky), tak zjišťuji , že má nesrovnatelně stoupající úroveň. U vnučky  se mi zdá, že snad nestuduje stavařinu, ale matemetiku. Několik rokú jsem dělal oponentní posudky diplomových prací. Zjistil jsem, že řada studentů nemá, zejména co se týče detailů, znalosti studenta 2. ročníku průmyslovky. Na půmyslovce se totiž po 4 roky  do úmoru skicovalo - za války nebyly  na víc učebnice. Ovšem  někdo kreslení na stavařině zrušil. Pokud se to nezmněnilo, tak budou na stavbě absolventi vysvětlovat některé problémy s pomocí počítače. (Dnes už se projektuje jen na počítači). Domnívám se, že by  měl  student  především zvládnout svoji profesi - nic proti matematice nebo dalším  předmětům.

Formelák 29.1.2010 18:32

Re: vědomosti a požadavky

V oblasti elektrotechniky mám podobné zkušenosti, i když o jednu generaci méně. Ještě mám jednu zvláštní zkušenost, že mnozí čerství absolventi VŠ stavebního směru mají velké potíže číst stavební výkresy. Možná je to dáno právě tím, že spousta detailů je v CAD už připravena a - promiňte mi tu nadsázku - jen se musí umístit na správné místo monitoru s odkazem na příslušné www.

Formelák 29.1.2010 17:27

Safra ženská, Vyjste se ale rozjela !

Ale máte pravdu. Bohužel. Jen v jednom s Vámi nesouhlasím. Ten Komenský by vzal do ruky rákosku a vypráskal by CERMAT , Scio a 9/10 ministerstva školství. Pak by už jen stačilo oprášit systém školství před r.90. Po odpárání ideologických poplatností tehdejší době by to muselo fungovat .

Eva D. 29.1.2010 17:36

Re: Safra ženská, Vyjste se ale rozjela !

Přesně tak. Myslím, že Komenský by byl mezi prvními, komu by to šílení vadilo.

I když, na SCIO bych já byla mírnější. Našli si místo na trhu. Nebyli ti, kdo to nastartoval, pokud vím. Kdyby to nebyli oni, byla by to jiná firma. To MŠMT to začalo, ne?

Formelák 29.1.2010 17:43

Re: Safra ženská, Vyjste se ale rozjela !

To nevím kde to začalo, ale MŠMT poskytlo příliš velký prostor aby se z toho udělal spíš byznys . Na základě vlastních zkušeností s těmi testy jsem přesvědčen, že by celý ten systém testů mohl fungovat přímo pod MŠMT za zlomek financí a s daleko větší užitnou hodnotou.

libienski 29.1.2010 18:03

Re: Safra ženská, Vyjste se ale rozjela !

To je snadná cesta z původních delimitovaných úředníků MŠMT, kteří tak přešli pod příspěvkovku  MŠMT CERMAT a nyní jsou jejími zaměstnanci bychom jednoduchým orgnizačním opatřením udělali opět delimitací zaměstnance MŠMT. Stálo by to jenom pár plátů plastu a hliníku na změnu vývěsky u hlavního nádraží a nové razítko. Problém bychom takto systematicky mohli snadno vyřešit:-) No a z řídi CERMATU bychom udělali vedoucího odboru pro přípravu státních maturit. Bingo.

Eva D. 29.1.2010 18:05

Re: Safra ženská, Vyjste se ale rozjela !

Máte samozřejmě pravdu, jenže těm, kterým ty finance vylepšily rozpočet, těm by se to nelíbilo. A nemyslím tím řadové učitele, to je jasné.

libienski 29.1.2010 18:43

Re: Safra ženská, Vyjste se ale rozjela !

Komu se tedy podle Vás v důsledku přípravy státních maturit zvednul rozpočet?

janoryna 29.1.2010 17:26

je vůbec maturita a zkoušní nutné ?

vždyť jeto nebaví a stresuje. je na každém jednotlivci, jestli se hodlá učit nebo ne.  jen staromilci si myslí, že učení nemusí být vždy hrou a že i ten stres při zkoušení je přípravou na stresy v zaměstnání a v životě vůbec. na jednu stranu i teď všichni tvrdí, že se má mládež připravit na tvrdé požadavky trhu práce a na straně druhé titiíž inteligenti tvrdí, že škola má být hrou a zábavné. tak jako nemusí být zábavné učit se anglická slovíčka a fráze nebo vzorce chemické. ale nikomu nevadí tvrdé biflování dopravních značek a podobně.

Lucc 29.1.2010 18:00

Re: je vůbec maturita a zkoušní nutné ?

To je vskutku zajímavý názor a navíc nevšedně podaný. Odpustím si narážky na nezkušenost a mnou odhadovaný věk přispěvatele a půjdu rovnou k věci: motivace. To je i jedno z kouzelných slůvek RVP a snad jedno z mála, která v něm IMHO dávají smysl. Člověk se zas až tolik neliší od ostatních savců a příroda či Bůh ve své moudrosti zařídili, že tvorové nedělají, co nemusí. Nejsou ani tak líní, prostě šetří energii, aby jim nechyběla v důležitých situacích, které můžou nastat (útěk před predátorem, páření, migrace za potravou atp.). Stejně tak žáci a studenti jsou v podstatě pohodlní a je to tak jen správné. Kdyby nebyli, bylo by to tak trochu "proti přírodě". K tomu, aby se vzdělávali, potřebují motivaci. Asi nejsilnější motivací je známkování, přece jen, rodiče vesměs neradi vidí na vysvědčení ta nepěkná hodnocení a hrozící přistání otcova pásku na zadnici děti alespoň trochu donutí něco dělat. A bez známkování nebo alespoň slovního hodnocení tato motivace chybí. A jak toto hodnocení chcete realizovat za přijatelné peníze bez zkoušení a testování? Zodpovězte tohle a možná dostanete Nobelovku.

Poldík 29.1.2010 16:22

Jak získat peníze.

Státní maturity zazím stály cca 1 miliardu a další půl miliardy mají stát.Je třeba uvažovat o úrovni výuky.Když jsem odmaturoval,nemohl jsem při nástupu do zaměstnání projít dveřmi pro silná ramena.Krátce po nástupu jsem zjistil,že neumím skoro nic,kromě pouček,které jsem v životě už neupotřebil.Bohužel většina učitelů nezná praxi a učí podle učebnic,které praxi nerespektují.Tam je třeba hledat cestu ke vzdělání.

jarda69 29.1.2010 16:18

vtip ?

 Možná se jednou dočkáme pravdivosti vtipu

"Když si uvědomím, jaký já jsem inženýr, tak se docela bojím jít k doktorovi !"

kamil 29.1.2010 15:31

současní maturanti

Že vědomosti dnešních maturantů jsou katastrofální je známá věc. Mnohem horší je však naprostá nepřipravenost pro praxi. Dnes je normální, že když student řekne, že to prostě dělat nebude, tak nikdo s ním nehne. Pak to samozřejmě stejně zkouší i v práci. Mě se to už několikrát také stalo. Nutno však dodat, že to byl poslední hrdinský kousek, který dotyčný u mě ve firmě udělal.

Talián 29.1.2010 17:48

Re: současní maturanti

Pro některé specializace je nutná odborná certifikace ( něco jako třeba průkaz svářeče ). Kdysi jsem k tomuto účelu sepisoval skripta. Vývoj techniky je ale tak rychlý, že po sepsání skript shledáte, že jsou zastaralá. Inovační cyklus výrazně zrychlil. V praxi se to řeší obchvatem a s využitím amerických standardů se technici školí jen na konkrétní procesy a technologie. Podmínkou úspěchu při zaškolení je to, že mají přijatelné základy na úrovní vyšší průmyslovky před Nejedlého reformou. Postupuje se tak, že zájemci o práci se pomocí testů přetřídí na použitelné a ostaní. Použitelní se doškolí na potřebnou úroveň. Lze doložit, že procento použitelných má trvale sestupnou tendenci. Vysvědčení odkudkoliv mají jen informativní váhu. Nastává situace, že firmy si vybírají již na školách vhodné žáky, které potom cíleně připravují na určité pozice. Školy nikdy nemohou držet krok s vývojem technologií, ale mohly by dát studentům alespoň potřebný základ, na kterém lze stavět. Mám jeden jednoduchý úsudkový příklad řešitelný trojčlenkou. Jen občas se najde středoškolák, který ho vypočítá. Dost na pováženou, že.