6.5.2021 | Svátek má Radoslav


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Vítek 29.1.2010 12:31

Těch hloupostí vymyšlených MŠMT je víc

jednou z nich je i počet podávaných přihlášek, zápisové lístky a mnohé změny, které měly za důsledek úpadek vzdělání. Podle mně je to i politický boj lidí od zeleného stolu, kteří tomu nerozumí.To, co vymyslela třeba Buzková nemůže zůstat a Liška to musel změnit. Je to mnohdy o tom, že rozhodují lidé, kteří neví, co je to vzdělání. Jsem zastáncem i biflování a učení mnohých věci nazpaměť, neboť tohle člověk potřebuje celý život. Nyní je praxe, že pokud to nevíš nevadí, najdeš si to na internetu.

H42 29.1.2010 12:44

Re: Těch hloupostí vymyšlených MŠMT je víc

Souhlas. I já jsem zastáncem toho, že některé věci je nutno znát zpaměti. Učením zpaměti - biflováním se trénuje paměť. A kdo bude tvrdit, že paměť není třeba, ... A protože všechno co přichází z Ameriky nebo tam odtud ze západuje dobré, je třeba věděti, že mezi vzdělanci tam patří k dobrému tónu zpaměti citovat. Tu Bibli, tu Alenku v říši divů a pod. Kde by to vzali, kdyby se to nenabiflovali?

strejda 29.1.2010 12:51

Re: Těch hloupostí vymyšlených MŠMT je víc

Je ti in a tak se to učí večer před tím. Nebo to čtou z čtecího zařízení jako jistý nejmenovaný president.

oh. 29.1.2010 13:06

Re: Těch hloupostí vymyšlených MŠMT je víc

Jestli si to pamatuji správně, za bolševika bylo možné na formuláři přihlášky vyplnit až tři různé školy. Jednotné přijímačky uchazeč absolvoval na škole uvedené jako první, když se na školu nedostal (z důvodu kapacity), přihláška i s výsledky přijímaček šla automaticky na další školu v pořadí. Ale takový systém je asi moc jednoduchý.

Biflování je do určité míry nutné, některé věci prostě musíte mít v hlavě trvale. Ale nemusíte tam mít všechno. Narazil jsem na SPŠ na vyučujícího, který při zadání písemky ohlásil: "můžete používat sešity, tabulky, kalkulačky, co chcete."  Čas na vypracování byl natolik šibeniční, že kdo nevěděl ani kde opdpvědi v sešitu najde, neměl vůbec šanci. A kdo nestál o čtyřku, musel vědět jak nalezený vzoreček správně použít, na 1 nebo 2 jste látku musel opravdu znát. Na hledání toho, co nevím z hlavy, na internetu nebo jinde, nevidím nic závadného. Za chybu považuji to, když někdo nalezené informace neumí použít.

Minutus 29.1.2010 13:30

Re: Těch hloupostí vymyšlených MŠMT je víc

Ono je potřeba obojí. Znát něco zpaměti a také umět si fakta vyhledat. Já si odjakživa dělám v práci poznámky a databázi určitých užitečný "jak na to" postupů a velmi se mi to vyplácí. Ty, co používám denně, znám zpaměti a o těch, co občas si aspoň pamatuji, kde je najdu. Počítače poskytují dobré techniky prohledávání dat.

Jenda 29.1.2010 16:16

Re: Těch hloupostí vymyšlených MŠMT je víc

Jiste. Ovsem nez zacnete hledat musite alespon tusit kde a co vlastne hledate. A ze byste mohl cosi najit. Je dost rozdil vedet, ze tohleto nejak slo, jenom si zrovna nemuzu vzpomenout jak se to presne delalo a netusit vubec nic.

Pak je vam Google i Wikipedie k ... nicemu. 

Minutus 29.1.2010 21:06

Re: Těch hloupostí vymyšlených MŠMT je víc

Také nic jiného netvrdím.

Omar 29.1.2010 13:57

Re: Těch hloupostí vymyšlených MŠMT je víc

Myslím, že si to pamatujete špatně. Alespoň za mně byla tahle možnost byla jenom u příhlášky na střední školu a ta druhá alternativa už musel být učební obor. Přihláška na vejšku byla jenom na jeden pokus, druhou alternativou byla jenom vojna.  

Jirka, Tábor 29.1.2010 15:46

Re: Těch hloupostí vymyšlených MŠMT je víc

Nepřipoměl jsem. V mnoha případech ani vynikající známky nestačily, když byli rodiče pro bolševíky  nebo pro primitivní domovní důvěrnici nežadoucí.

Jirka, Tábor 29.1.2010 14:35

Re: Těch hloupostí vymyšlených MŠMT je víc

Pamatujete si to špatně. Za bolševíka musel mít uchazeč o maturitní studium vynikající známky ze ZŠ, nebo při horších známkách tatínka velmi aktivního komouše. Sice se dělaly přijímací zkoušky, kdy opravující učitel neznal jméno žáka (čísla) a směl mít jen červenou propisku, ale písemky prominentní uchazečů byly nějak označeny a modré  propisky všech odstínů  jsem tajně dostal od zástupce ředitele. Neopravit chyby se těžce trestalo až vyhazovem ze školy.

Jenda 29.1.2010 16:13

Re: Těch hloupostí vymyšlených MŠMT je víc

Prehanite. Ja sel na gympl se dvema trojkama. Bez problemu. A aktivitou tatinka to fakt nebylo. Ovsem uznavam, to byl konec osmdesatych a prirodovedny gympl.

H42 29.1.2010 12:19

MŠMT

Již pár let sleduji (s útěchou v srdci) dění ve školství z povzdálí. Odešel jsem do důchodu v roce, kdy se povinně začaly na školách zpracovávat ony slavné RVP. Odmítl jsem to dělat a řídící (pan ředitel) byl natolik rozumný, že mne k tomu nenutil. Stejně už jsem přesluhoval a řídícímu jsem oznámil, že pokud budu muset, odejdu z hodiny na hodinu. Všichni ostatní, většinou kvůli existenci, se podvolili, ač věděli, že je to hovadina. V podstatě okecali to, co přišlo shůry, trocu se to rozvede, přidá se pár slov, troch se změní slovosled a je hotovo. Ovšem udělat se to musí, ač je to přežvykování prázdné slámy.

Co mne ale v poslední době pobavilo nejvíc je genderová příručka tří dam: Valdrové, Knotkové-Čapkové, Paclíkové. Pokud toto platilo MŠMT, je to naprostá zhůvěřilost. Když už tyto zapšké feministky mají neodolatelnou a nepotlačitelnou touhu se nějak projevit, nechť tak činí za své peníze a ve svém volném čase a vydají ten svůj výpotek ve své vlastní režii. Můj přítel spisovatel, autor neméně než 40 knih, oceněný několika cenami, již dva roky čeká zda se někdo uvolí vydat mu jeho poslední román. Bohužel nemá přístup k MŠMT, kde je zřejmě peněz více než dostatek, když se zabývají takovými krav.inami.

Lucc 29.1.2010 11:39

2 roky jsem učil na ZŠ...

...a pocit při psaní ŠVP jsem měl přesně takový, jaký paní Vroblová popisuje. Byla to absurdní práce bez zjevného smyslu, dopad na reálnou výuku byl(je) téměř nulový a ani se mi nechce hlouběji rozepisovat o tom, že vše jsme vytvářeli gratis ve svém volném čase. Už jsem ze školství naštěstí rok a půl pryč. Nejsem asi ten typ, který se obětuje pro blaho lidstva. Všem inteligentním a schopným lidem, kteří za katedrou setrvávají, držím nesmírně palce a tak trochu jim závidím jejich ctnosti (namátkou: vytrvalost, sebeobětování, odvaha, nezdolný optimismus,...).

A nyní řešení "krize" školství. IMHO vše musí vyřešit trh. Bude-li poptávka po kvalitním vzdělávání, tak takové školy vzniknou. A klidně i státní. Vždyť často jde jen o odvahu vedení školy, aby zapracovalo a už existující instituci vyprofilovalo. Dnes máme dokonce i ZŠ s důrazem na jazyky atp., tak proč by prostě nemohly existovat školy s důrazem na "všechno"? Prostě "těžké" školy? Myslím, že by existovat mohly, jen po nich zatím asi není poptávka.

JaS 29.1.2010 11:48

Re: 2 roky jsem učil na ZŠ...

Na tu poptávku jsem zvědav - vezměte si například to, jak je všechno přesyceno odpornou reklamou, u níž nejde o nic jiného než o to, dotlačit lidi, aby byli co nejblbější - je to základní zájem všech nemravných obchodníků a všech nemravných politiků. Jenže k tomu, aby reklama dokázala působit na lidi tak, aby se stávali co nejblbějšími, ji musí dělat velmi chytří lidé s absencí jakékoliv morálnosti. Tam bude asi ta poptávka - asi budou vznikat školy pro vyc*caný nemorální výběr, zbytek se spokojí s rostoucím úpadkem - no pěkně děkuju...

Lucc 29.1.2010 12:13

Re: 2 roky jsem učil na ZŠ...

S tím souhlasím, ale to neneguje nic z toho, co jsem napsal. Tak na "těžkých" (nejlepší synonymum je dnes asi dost zprofanované "kvalitních") prostě budou studovat děti vyc.cánků. Ale třeba ne všechny budou taky vyc.cánci. Třeba z nich vyrostou lepší lidé než jsou jejich rodiče. Takhle přece nemůžete argumentovat. Ten krok jako takový bude správný. Že se najdou lidé, kteří jej zneužijí, pokud se o něčem takovém v tomto případě vůbec dá mluvit, je přece druhá věc.

Minutus 29.1.2010 11:59

Re: 2 roky jsem učil na ZŠ...

Myslím, že "těžké" školy jsou. Třeba zde již zmiňvané gymnázium na Matiční v Ostravě.

Jirka, Tábor 29.1.2010 12:01

Re: 2 roky jsem učil na ZŠ...

Obávám se, že lehce vystudovat na těžké škole nepůjde. Při postoji dnešní mládeže, ale i systému školství a trhu práce, nebude mít "těžká" škola uchazeče o "těžké" studium a tedy ani potřebné prostředky na mzdy a provoz školy. Snad soukromá škola v Praze. Navíc mám problém i s pojmem "těžká" škola.

Lucc 29.1.2010 12:18

Re: 2 roky jsem učil na ZŠ...

Postoj většiny mládeže je asi takový, čili nepředřít se, hlavně všechno v pohodě. Zde musí nastoupit rodiče. Jen málokdy vyroste slušný a schopný člověk z dítěte neschopných bezpáteřníků. Kdo z úspěšných lidí nevděčí někomu (rodičům, jiným příbuzným, učiteli, trenérovi,...) za to, že po něm v mládí šlapal a on díky tomu dosáhl něčeho, co mohl dostatečně docenit až jako dospělý?

strejda 29.1.2010 12:55

Re: 2 roky jsem učil na ZŠ...

Přečtěte si, co jste napsal v 12:13. Sám si nyní odpovídáte.  MÁLOKDY.

Lucc 29.1.2010 13:21

Re: 2 roky jsem učil na ZŠ...

To je pravda, chytil jsem se do vlastní pasti. Ale trvám na tom, že 'vznik kvalitních škol' je dobrá věc. To, že mohou být "zneužity" pro vzdělání nemravných elit je možné a dokonce pravděpodobné. Zneužít se dá všechno. Jako argument proti to rozhodně neobstojí.

Český učitel 29.1.2010 11:34

Je již minutu po dvanácté

   Článek Taťány Vroblové podává chmurný a naprosto pravdivý obrázek reforem našeho školství. Je neuvěřitelné, že po varujících, již dříve veřejně publikovaných hlasech - např. exministra prof.Piťhy (Velká iluze našeho školství), doc. Jindřicha Bečváče z MFF UK (Naše žhavá současnost) a nekonečné řadě hlasů učitelů z praxe, pokračuje tato země v nesrozumitelných a drahých reformách.

   Všudypřítomný zvrácený mediální reklamní trik o "konci biflování v Čechách" nejprve odstartoval vášně s "netradičními" vyučovacími metodami, poté následovala papírová válka se školními vzdělávacími programy zabalená do efektní "kurikulární, kompetenční, evaluační" terminologie. Kampaň nyní vrcholí intelektuálním a finančním tunelem našeho školství v podobě tzv. státních (ve skutečnosti privatizovaných) maturit.

   Vlna učitelského odporu proti nezodpovědným experimentům konečně narůstá. Je nejvyšší čas zvolat  sboro vě, že"král je nahý!" a přimět české reformátory k odpovědnosti za škody, které jsou   z a t í m  převážně pouze finanční.

Jirka, Tábor 29.1.2010 11:25

Stačili by kvalitní, neústupní předsedové komisí.

Místo vymýšlení státních maturit  by stačila přítomnost státem vyškolených, kvalitních a neústupných předsedů maturitních komisí, kteří by nepřipustili, aby maturitu složil uchazeč, který naprosto nic neumí a tedy maturitní vysvědčení dostat nesmí.  Bývalo to tak za mého mládí. Maturoval jsem v roce 1960. Předseda maturitní komise  přijel  do Tábora až z Ostravy, nikdo ho neznal a bál se ho i ředitel školy. Současný systém "jmenování"  předsedů na návrh ředitele školy, je ve skutečnosti výměna mezi spřátelenými školami, které si neublíží.  To je hlavní důvod, že maturity nestojí za nic. Odmaturuje každý a spřátelení předsedové raději nic nevidí a neslyší, aby nemuseli nějakému nemožnému uchazeči zabránit ve vykonání maturity .

HAL9000 29.1.2010 11:03

Státní maturity

Měl bych jednu poznámku ke stání maturitě. Právě procházím školením na hodnotitele písemné práce a je neuvěřitelné, jak se mají maturitní písemky hodnotit. V okamžiku, kdy žák trefí předepsaný útvar a tento bude mít správný rozsah, v podstatě prospěl, i kdyby psal jako Bulhar. Navíc slavná společná část maturit zatím nemá stanovenou minimální procentuální úspěšnost s tím, že kdyby dopadla obzvláště hrozivě, sníží se nutné minimum - momentálně se hovoří o zhruba 25%, což mi příjde děsivé. Navíc je tu další obrovský problém - různé střední hotelové školy. Na naší škole máme maturitní kosmetičky (maturitu musí mít kvůli nějaké vyhlášce EU) a je skutečně "radost" slyšet je u maturity, kdy nejsou ve zdravovedě schopny ani popsat trávící soustavu a v češtině si pletou slovesa se zájmeny. O úrovni maturity na naší škole snad netřeba dále hovořit, skoro všechny "projdou" se čtyřkami. Dokud bude EU a stát požadovat na všechno maturitní vysvědčení, do té doby se úroveň maturit nezlepší a je jedno, jestli je bude pořádat CERMAT, SCIO nebo pan Vomáčka z Horní Dolní.

Jirka, Tábor 29.1.2010 12:18

Re: Státní maturity

Zkuste během čtyřletého studia "vyházet" všechny naprosto neschopné žáky, kterých bývá  i cca 20 až 30% vlivem úděsného nadbytku škol s maturitními obory.  Uvidíte co Vám řekne ředitel až nebude mít na mzdy, a co řeknete Vy, až nebudete mít ani korunu osobního ohodnocení a odměn. Při opakování kraj udělá bububu, potom odvolá ředitele.Ten nový si zjedná takový pořádek, že už si to žádný učitel nedovolí a dál budou vycházet katastrofálně neschopní maturanti. Mohou také školu přímo zrušit.

HAL9000 29.1.2010 12:26

Re: Státní maturity

Neschopné žáky se samozřejmě pokoušíme eliminovat, ale problém je v tom, že jsme škola soukromá, kde si jedna rodina rozdělila úlohy zřizovatelka-ředitel-pokladník. Inspekce i hygiena u nás už byla několikrát a přestože je poslední výkřik didaktických pomůcek meotar a v půlce kabinetů není denní světlo kvůli stromům, vždy jsme jako škola hladce prošli. K těm žákům; máme tam experty, co čtyřletý maturitní obor studují osmým rokem a nikomu z vedení to nepříjde zvláštní, neboť platí. K maturitě jich většina dojde, neboť se jejich klasifikace zakládá na dílčích testech, které na trojky zvládají. Zkoušeli jsme s kolegy navrhnout "postupové" zkoušky na konci třeťákzu, aby se do maturitního ročníku dostali jen ti, co na maturitu mají. Bylo to zamítnuto, neboť to nemá oporu v zákoně. Takže se jednoho dne vyskytnou před maturitní komisí a teď si je vyhazujte...

Jenda 29.1.2010 16:23

Re: Státní maturity

Co je to neschopny zak? Specialne co je to neschopna kosmeticka?

Je blbost aby kosmeticka musela mit maturitu a vyhazovat sikovnou holku kvuli necemu co ve skutecnosti opravdu nepotrebuje, je pitomost.

HAL9000 29.1.2010 20:19

Re: Státní maturity

Neschopná kosmetička je kosmetička, která má z praktické maturity výbornou, ale není schopna rozlišit hladké a příčně pruhované svalstvo ve zdravovědě nebo si plete renesanci s realismem v literatuře. Maturitu musí mít kvůli směrnici EU, neboť při kosmetických zákrocích může dojít k narušení kůže, k čemuž podle pánů z Brusele potřebuje mít maturitu. Absolutně s tím nesouhlasím, ale bohužel je to tak. Jsou dvě možnosti: přestat chtít po oborech typu kosmetička nebo kuchař maturitní vzdělání, nebo logicky snížit úroveň maturit (což se dnes děje).

Jan 29.1.2010 10:56

Kompetence ?

V dosti logorhoickém článku jsou jistě zrnka pravdy.Nejsa aktivní pedagog necítím se být kompetentní se k tomu vyjádřit.A jsem u slova KOMPETENCE- jeden z možných významů je myslím slovo  ZPŮSOBILOST.

kerim 29.1.2010 11:07

Re: Kompetence ?

Kompetence  není jenom způsobilost.  Asi by se více hodilo pravomoc plus schopnost..

Joun z VŠ 29.1.2010 10:54

Děkuji autorce za přesné vystižení neutěšené situace ve školství

Ačkoli článek pojednává o škole střední, jeho chmurná pozorování lze vztáhnout i na školy vysoké. Ač se mi to prsty vzpouzejí psát, je smutná pravda, že za socialismu měli průměrní absolventi technických VŠ lepší úroveň (a teď rozhodně nemám na mysli oblasti marxismu-leninismu a socialistické ekonomie), než je průměr dnešní. Ten socialistický inženýr se nezalekl trojčlenky, poradil si s kvadratickou rovnicí, ba dokonce z matematiky uměl i něco víc. Dnes jsme rádi, když se mu na třetí pokus podaří odečíst dva zlomky. Je zajímavé, že zaměstnavatelům nevadí, že VŠ diplom přestává být určitou zárukou kvalit uchazeče, a nevolají po zachování základních standardů vzdělávání. 

Aby bylo jasno, jsem všemi deseti pro to, aby se každému dostalo co nejlepšího vzdělání až do úrovně, na niž stačí. V případě VŠ však zcela selhala selekce studujících na bakalářském stupni, prakticky všichni pokračují dál ve studiu inženýrském (magisterském), ačkoli na jeho nároky, jak si je tradičně představujeme a jaké by měl očekávat i koncový uživatel - zaměstnavatel, stačí sotva 30% studujících. Jelikož jsou školy placeny "od kusu", nechtějí se slabých studentů a studentek zbavovat, snižují laťku a produkují bídu s nouzí.

České školství (a nejen ono) je zkrátka institucionalizovaný život ve lži zabalený do pozlátka PTYDEPE vzdělávacích plánů a "kompetencí" .