12.5.2021 | Svátek má Pankrác


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
ja 29.1.2010 11:33

Re: Děkuji autorce za přesné vystižení neutěšené situace ve školství

Pěkná je zmínka o zaměstnavatelích. To je totiž o smyslu vzdělávání. Reformy školství by měly vycházet ze dvou pramenů informací:

1. Od zaměstnavatelů, co zaměstnali absolventy - co na absolventech je dobrého, co slabšího, má smysl posuzovat příbuznost studovaného oboru s očekávanou pracovní činností, má smysl brát v potaz reputaci školy apod.

2. Od lidí ve věku cca 35 let - pracuji v oboru, který jsem studoval, co mi škola měla dát a nedala apod.

To jsou věci podstatně důležité než procento lidí s maturitním vysvědčením. Nemyslím si, že jsem objevil Ameriku, ale reforma školství dělaná bez ohledu na tyto oblasti je jen mařením peněz a času.

Abbadon 29.1.2010 12:26

Re: Děkuji autorce za přesné vystižení neutěšené situace ve školství

Zrovna na problému kvality absolventů VŠ se spíš než ministerstvo a nějaké jeho koncepty podílí hlavně vysoké školy samy. Zásadní roly hraje obsah studijního programu. Vaše nářky na neznalosti studentů/absolventů v oblasti matematiky mají jádro právě tam. Není jasné jak propojit "masového" bakaláře a "výběrového" inženýra. Při sestavování programů hraje větší roli "porcování medvěda"(tj. aby si každá katedra mohla nabrat z peněz) než  nějaký objem znalostí. Výsledkem je podivný slepenec oborové problematiky s "úlety" do absurdna  a občasným ignorováním základních znalostí. Například studenta výpočetní techniky není potřeba naučit počítačové sítě, ale musí umět akustiku.

O malé provázanosti na praxi už psali jiní.

Petr 29.1.2010 10:20

souhlas

Ta paní by měla být ministryní školství - bez sebemenší legrace! Jenže stejně by nic nezmohla. Ale ten kontrast, jak ona dokáže psát a té její klasické vzdělanosti s tím,  o čem píše, tedy o virtuální a zároveň podvodné realitě, která nahradila výuku, ten je nebetyčný.  Byl jsem v 89´ student a na univerzitě stávkoval. Dodnes té změny nelituji. Přesto si čím dál častěji říkám, jestli se mi ještě pořád v téhle společnosti s vymytými mozky vlastně žije líp. Neuvěřitelné hrubky snad v každém textu, kteří NOVINÁŘI např. na novinky.cz zavěšují den co den na web, televizní zpravodajství (včetně toho na veřejnoprávní České televizi) pro slaboduché, život formovaný slevami (pardon - AKCEMI) v hypermarketech. Nikdy by mě tehdy při hlídkování v noci na fakultě někdy tak 20 listopadu nenapadlo, že chystáme společnost totální idiocie, pravda, docela blahobytné.  S textem článku to souvisí tak, že kdyby se pod záminkou nejrůznějších reforem nedemontovala sama podstata našeho školství, společnost by se do toho kulturního marasmu, lépe řečeno spíše barbarství, nepropadla tak strašně hluboko.

V 29.1.2010 10:05

kombinace socialistickeho skolniho systemu

s moderni dobou nemuze skoncit jinak, tak si to vyzerte a my ostatni mame utechu v tom, ze nez se tyto hrou odchovane zombie dostanou k veslum, nas uz budou mit ryby davno sezrane.

mpscz 29.1.2010 9:49

Krásný tunel na prachy

Celý slavný CERMAT, SCIO a spol. Nic jiného to není, jsou to normální zloději. Přitom je to tak jednoduché, jak zvýšit prestiž maturity jako takové a úplně zadara. Maturita by se dala složit jen na střední škole a bylo by vymalováno. U učebních oborů není žádný důvod mít maturitu, úplně postačí výuční list (učební obor s maturitou je nesmysl už od doby vzniku). A kdo by chtěl dosáhnout na maturitu, musel by si to holt dostudovat při nějaké střední škole.

woka 29.1.2010 9:21

pohled zvenčí

čas od času se s úžasem někde dočtu nebo vidím v TV, že se pořád připravuje zavedení státních maturit.To absolutně nechápu. Když se o státních maturitách někde v parlamentu nebo na ministerstvu rozhodne, tak bych předpokládala, že ministerstvo ví, jaké odborníky vybrat do komise, ti začnou po prázdninách pracovat, pak potrvá pár týdnů, než vymyslí testy, pak se to odzkouší nanečisto na pár školách, rozešle na ostatní, ty se během dalších dvou tří měsíců připraví... a děcka se můžou od února začít učit (což je ovšem fantasmagorie, protože ty stejně začnou až ve svaťáku bez ohledu na to, jak maturity vypdají). Příští rok se provedou případné úpravy. Když slyším učitele, jak lamentují, že je prostě NEMOŽNÉ dřív než během dvou tří let přejít na nový systém, tak bych jim přála nové zahraniční vedení ve firmě, kde pracuje můj bratr - během tří měsíců kompletní změna výrobního programu, technologií, systému pochopitelěn vše za plného provozu a podmínky, že nepoklesnou zisky ani o korunu- kdo to nezvládne, nazdar.      

Vítek 29.1.2010 9:44

Re: pohled zvenčí

maturity se připravují ve fy Scio již 5 let a stát to stálo asi 280 milionů Kč. Tady vidíte,proč se to tak dlouho připravuje. je to jen o penězích. Nechápu, když to šlo v minulosti i přes rozhlas, otázky se vyhlásily v 9.00 a pak se jen psalo, proč to nejde nyní, v době počítačů, moderní techniky atd. Tohle již nelze komentovat, je to prostě opět korupce a to způsobuje i úpadek vzdělanosti.

woka 29.1.2010 9:54

Re: pohled zvenčí

asi to tak bude...

Rybák 29.1.2010 11:38

Re: pohled zvenčí

Scio " připravuje" maturity už alespoň 10 let. Myslím, že tenhle monopol spolkl víc, než 280 milionů. Ale popsal jste to přesně.

aubis 29.1.2010 11:40

Re: pohled zvenčí

Státní maturity se připravují řádově něco přes jednu dekádu. Když má dvojčata šla na střední školu, bylo jim sděleno, že již oni budu státně maturitovat. 4 roky střední školy uplynuly, a nic, 5 let vysoké školy  - a stále nic.Oba potomci se - navzdory mým upřímně míněných varování - se stai učiteli a již třetím rokem pracují. A tátní maturity pořád jen  - snad - v dohledu. Tedy, počítám-li správně, již dvanáct let trvající tunel a penězovod do kapes moudrých firem plodících testy. A naivn pedstava o týmu odborníků, tvořícím systém testů? Sám jsem se cca před 10 lety v mladistvé nerozvážnosti :-) do dění zapojil. A zase uprchl. Každý rok jiní lidé pod stejnou hlavičkou, každého půl roku jiné koncepce i antikoncepce, zmatek, amatérismus. Stále méně ohlasu na názory z praxe a stále více sebestředného přesvědčené úředníků o vlastní nepmylnosti. Opisování cizích myšlenek, neústrojné roubování přejatých principů k nám. A nejménějeden ročník,ne-li dva, našich dětí budou pokusnými králíky, aby oni prokázali blbost státního i nestátního úředníka. Je mi těch dětí už teď líto.

PS. Podotýkám, že sám jsem středoškolským učitelem se cca třicetiletou praxí na učilišti, technické průmyslovce, lyceu i vdělvání dospělých. Velice dobře vím, o čem mluvím.

Minutus 29.1.2010 11:52

Re: pohled zvenčí

Je to smutné, kolik podvodníků tyje z peněz určených na vzdělání.

Vítek 29.1.2010 12:25

Re: pohled zvenčí

taky mám ve školství svoje zkušenosti, takže mi dáte zapravdu,že uroveň vzdělání dost rychle klesá a doslova jsme v tomto směru na úpadku. Za totality byla úroveń vzdělání na dost vysoké úrovni, motivovalo to žáky ZŠ, aby se dobře připravovali na přijímací zkoušky a mnozí, když měli trojku, měli smůlu a museli se vyučit, pak si udělat nástavbu. Tehdy nebyly problémy s učebními obory a navíc vyučenci měli dobrou úroveň.nyní se vyučí jen žák, který je pod úrovní a neschopný. Byli jsme na tom daleko lépe než mnohé západní státy Evropy a to nemluvím o USA. Ve chvíli, kdy jsme se jim chtěli vyrovnat, tak jsme klesli s úrovní i vědomostmi studentů.

Eva D. 29.1.2010 17:44

Re: pohled zvenčí

Maturity se připravují v CERMATu, Scio je soukromá firma, která má podnikání založené na celém tom testování a je rychlejší a praktičtější, než námi všemi placené MŠMT i CERMAT. Stačí si "vygooglovat".

oh. 29.1.2010 12:37

Re: pohled zvenčí

Hlavní rozdíl mezi tím zahraničním vedením firmy a reformátory českého školství bude v tom, že vedení firmy ví, jaký výrobní program a jakou technologii chce zavést a vybralo si něco již ověřeného a spolehlivě fungujícího. A nemá tudíž potřebu v průběhu té změny pravidleně od základu překopávat zadání, naopak mu záleží na co nejrychlejším dokončení změny. Reformátoři školství ovšem mají jen jednu naprosto nepochybnou pravdu: zatím je všechno špatně. Co by chtěli místo toho jen nejasně tuší a ani po deseti letech neustálého předělávání koncepce a testů ze všech Cermatů a Sciů nevypadlo nic použitelného pro skutečné vzdělávání. Ale státní peníze na reformu školství se sypou dál, tak proč v tom vesele nepokračovat.

Reforma školství 29.1.2010 8:52

se nekonala a nekoná.

Rokem 1989 po 42 letém servilním vymývání dětských mozků se ze sou-hů a sou-žek stali pan-čelé a pan-čelky, ale zázrak se nekonal, neboť stejně tak jako ve všech státních organizacích zůstaly staré struktury pevně na svých místech (ty méně profláknuté), případně je doplnili z jiných totalitních zásob.

Experimenty s RVP a ŠVP (slovník frází a socialistických floskulí), absence kvalitních učebnic a literatury pro výuku, politický kabaret se státními maturitami a stále klesající počet i morálka klientů-žáků, s centrálním hospodářstvím spjaté učňovské školství vyrábějící pseudoodborníky pro cokoliv, učitelé tvořící za mrzkou mzdu a pod nátlakem z vyšších míst různé protichůdné koncepce.

To vše je obrazem a zároveň chmurnou vizí českého školství. Jediné co se podařilo je vpád neviditelné ruky trhu do škol - viz Plzeň a jiní kostlivci ve skříni, ostatně i za totality existovalo turbostudium pro vybrané dělnické kádry :-)

Ať žijí prázdniny.

Kinski 29.1.2010 9:30

sabotáž je to, ne reforma

Co nechápu: Všichni (nebo skoro všichni) učitelé vědí, že RVP a ŠVP jsou totální hovadina, pokroucení jazyka i mysli, a přesto se daří k té buzeraci učitele přimět, včetně vyučujících českého jazyka. Tráví nad tím proklínané hodiny, místo aby to prostě odmítli. Nuti je do toho vedení škol, které nutí  někdo vyšši na schodišti moci atd, a vede to někam kdoví kam k nějakému Ústavu, který na tom uživí svůj  mrak lidi - neučitelů  za prachy CZ i EU. Ale učitellstvo snad nejsou vojáčci povinní splnit sebeblbější rozkaz shora. Myslím, že za to může sám stav kantorský, který dobrovolně zamění hloupý pokyn na rozkaz. Jak by mohli vychovat lidi s analytickým myšlením, přirozeným sebevědomím a schopností se vyjádřit, když to nepěstují u sebe a neobhájí si to!

hugo 29.1.2010 14:39

Re: sabotáž je to, ne reforma

až se budete "rekreovat "jeden školní rok na pracáku,možná pochopíte.....oak vezmete cokoli-kdekoli a budete dělat takové pitomosti,o kterých se vám dnes nezdá!zatím si položte cvičnou otázku:"co bych dělal/a,kdybych byl/a příští měsíc bez práce?"

Minutus 29.1.2010 7:40

Neučitel

Musím říci, že je mi učitelů opravdu líto. Ovšem na pologramotné blby, kteří kromě vzletných keců nic neumějí narážíte na každém kroku, nejen ve školství, ale také ve velkých a úspěšných firmách. Není divu, že se mezi nimi i tito pologramotní diplomovaní absolventi uplatní. Mládí vpřed a protekce bují ostošest. Ryba smrdí od hlavy a takový Marek Benda mě vždy uměl pobavit. Naposledy "absolvencí" plzeňských práv.

Slovo "reforma" je pro mě ekvivalent slova "podvod". Ve školství je řídí hlupáci, kteří nemají ani ponětí, jak má být absolvent připraven do praxe. Ovšem jako všichni hlupáci jsou přesvědčeni o své genialitě. Najít pro své dítě (pokud má k tomu předpoklady) dobrou střední školu je opravdové umění.

Řešení "shora" nelze očekávat, naše politická garnitura se skládá z blbých a blbějších, neschopných nějaké systémové analýzy a systematické práce (proč taky, jejich výsledky nikdo nekontroluje). Učitelé jsou zřejmě dost vystrašeni, aby vytvořili účinné odbory a šli stávkovat nejen za své platy, ale i za podstatu své práce. Dělal jsem kdysi na gymnáziu externistu a bavilo mě to. Dnes bych se toho bál, neumím se dost hrbit a nejspíš by mi rychle stoupl krevní tlak.

Pedagogové, držím vám palce, ozývejte se co nejčastěji!

Rodiče, dobře si rozmyslete, než pošlete děti na střední školu, zda jsou to studijní typy. Kvalifikovaný zedník totiž vydělý mnohem více, než nedomrlý maturant a tak se může stát, že svému potomkovi budete šlapat po štěstí!

j 29.1.2010 8:31

Re: Neučitel

jedině s posledním odstavcem s vámi plně souhlasím. Spíš bych se ale rozhodoval aby dítě mělo v životě uplatnění, proč VŠ vzdělání když na trhu takových bude polovina národa bez možnosti uplatnění se na trhu práce. Stále platí, že řemeslo má zlaté dno ( i to řemeslo ale člověk musí umět, ne jen absolvovat školu a čekat)

Minutus 29.1.2010 11:50

Re: Neučitel

I VŠ vzdělaný člověk musí ovládat své řemeslo. Odborník s mokrým diplomem se musí ještě hodně učit a například v IT je trvanlivost znalostí z VŠ 5-7 let. Ovšem to neznamená, že nemá smysl si osvojovat kromě vzdělání dovednosti "skills" jak se dnes píše v "CV" požadovaném "HR".

Vítek 29.1.2010 7:17

Každopádně je školství v úpadku

a úroveň vědomostí nejen studentů maturitních oborů je opravdu ubohá.Vše je způsobeno zmatky,které vymýšlí ministerstvo školství a postupně ministři,kteří se dostali k moci.Vše ve školství je o penězích a snaze naplnit třídy,hlavně studenty.Na SŠ jsou přijímáni studenti s mnohy čtyřkami, neexistují jednotné maturity,aby jejich úroveň měla nějakou hodnotu a studenti byli na určité úrovni. Ředitelům SŠ jde hlavně oto, aby naplnili třídy a udrželi stavy a tím dostali dotace na žáky od státu.Jsem i pro přijímací zkoušky, ale centrálně pro všechny nastávající maturanty v celé ČR a ne jen v jednom kraji, jak tomu je letos.

Podle mnně i příprava státní maturity,již mnoho let je pouze o vysávání státu z peněz, neboť agentura za to dostala již kolem čtvrt miliardy a stále nic.

B. Rampír 29.1.2010 15:06

Re: Každopádně je školství v úpadku

Pane Vítku,  PODLE MNE !!!

Milena 29.1.2010 20:14

Re: Každopádně je školství v úpadku

Napsal jste to velmi výstižně , zaslouží si :-))) dík

j 29.1.2010 7:14

škola by hlavně měla naučit se učit a používat mozek, informace si najdu v enciklopedii

to se nedalo ani dočíst, já jen vím, že já jsem školu neměl rád zato moje čtyři děti se tam těší. Snad to taky něco vypovídá o školství tenkrát a dnes

hugo 29.1.2010 7:40

Re: škola by hlavně měla naučit se učit a používat mozek, informace si najdu v enciklopedii

jistě že se těší,přijdou,pohrajou si,poklábosí,posvačí,zapracujou na kompech,shlédno dýfko,zšikanujo nějaké to pako co by se chtělo učit.....boží pohoda,pak pujdou na střední a tam to pokračuje,jenom v prvnívh dvou ročnících bude hlavní činností hulení.....no a když se tam párkrát za rok ukážou,dostanou se k matuře,no a tu jim dají,když tam koneckonců občas chodili...no a pak hurá na vysokou...výběr něúrekom....no a když nevyjdé státní jsou tu soukromé dojezdovky třikrát za rok.....božíčku,co víc si přát!!!!

Minutus 29.1.2010 7:46

Re: škola by hlavně měla naučit se učit a používat mozek, informace si najdu v enciklopedii

Ano, vaše "enciklopedické" znalosti to potvrzují. Je to samozřejmě nesmysl a praxe to prokazuje. Jak se chcete naučit používat mozek, když neučíte matematiku a jak se chcete naučit učit, když se nemusíte nic učit?

j 29.1.2010 8:12

Re: škola by hlavně měla naučit se učit a používat mozek, informace si najdu v enciklopedii

předpokládám, že máte obadva dětí  tudíž zaručeně víte jak se děti učí nebo neučí. To , že do sebe našprtáte vzorečky a další informace( z toho už si dělali srandu ve filmech za I.republiky) to neznamená, že je v praxy dokážete použít , za to ale mužete s nimi ohromovat okolí

Viking 29.1.2010 8:44

Re: škola by hlavně měla naučit se učit a používat mozek, informace si najdu v enciklopedii

Já ti dám v praxy! Smetej do lavice!

j 29.1.2010 9:20

Re: škola by hlavně měla naučit se učit a používat mozek, informace si najdu v enciklopedii

podle vzoru nůšy. Tak pardon

J. Ryba 29.1.2010 8:56

Re: škola by hlavně měla naučit se učit a používat mozek, informace si najdu v enciklopedii

A proč Vy nepoužíváte v "praxy" Vašich alespoň toho, co si najdete v "enciklopedii"?