19.3.2024 | Svátek má Josef


Diskuse k článku

MARX: Může špatný člověk stvořit dobrý systém?

Proletáři nemají co ztratit, leda své okovy. Dobýt mohou celého světa. Proletáři všech zemí, spojte se. Tyto tři jadrné věty podle Paula Johsona zachránily Marxovo dílo od zapomnění!

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Pivoda 8.2.2023 20:21

Na nadpis článku "Může špatný člověk stvořit dobrý systém?" lze odpovědět jednoznačně ANO.

Právě jsem totiž přečetl další hlubší analýzu o super-inovátorovi Elonu Muskovi. V důsledku vrozeného Aspergerova syndromu je Elon Musk prý ale silně necitlivý na sociální kontakty.

Doporučoval bych číst takové analýzy pro údajného sci-fi spisovatele Ondřeje Neffa.

V. Církva 8.2.2023 20:57

Musk není ideolog, či politik, ale podnikatel. Systémem se zde nemyslí Windowsy.

R. Tesařík 8.2.2023 22:42

Pivoda je popleta.

M. Pivoda 9.2.2023 7:55

Musk sleduje záchranu lidstva (zálohováním civilizačních "výdobytků" na Marsu), má tedy vyšší cíle než pozemští ideologové. Muskova činnost je také politika. Jeho aktivita s Twitrem už jednoznačně je.

Církva se musí jít pomodlit, aby pochopil, vo co go.

J. Novotný 8.2.2023 19:18

"Paul Johnson uvádí, že jí Marx nikdy nezaplatil ani pětník." To je roztomilé, že své služce neplatil. Protože se zachoval Marxův dopis Engelsovy, cituji z hlavy: "Milý Mouřeníne! To mě fakt mrzí, že Ti umřela manželka! Proč právě nás dva osud tak strašně pronásleduje? Mě například právě teď došly peníze, takže jestli mi nějaké nepošleš, budu muset propustit služku!" ...

J. Novotný 8.2.2023 19:22

PS: Ta hrubka je tam schválně!

J. Novotný 8.2.2023 19:41

Nietzsche o Marxově "filozofii": "Jakákoliv diskuze na toto téma je naprostá ztráta času." Nietzsche o Marxově ideologii: "Nejstrašnější je, že nikdo nechápe, že se to může stát!" ... ...

C. Berka 8.2.2023 16:56

Tak Marx prý neposkytnul dcerám vzdělání... :-D To je fakt divné- všude plno stipendií pro mladé dívky z chudých poměrů :-D

M. Pivoda 8.2.2023 20:06

Slíbil jsem sice Dudíkovi, že zde (na NP) nebudu vrtat do důchodců, ale hovadina (nebyla totiž výslovně označena jako sarkasmus), kterou zde napsal C. Berka mne dost vytočila. Připomenu Marxovo životní období v 19. století: Karel Marx (5. května 1818 Trevír – 14. března 1883 Londýn).

Moje matka se narodila v roce 1925 na moravské vesnici a její otec (můj děda) odepřel matce další studium s odůvodněním, že se provdá a vzdělání tedy nebude v životě potřebovat. Učitel přišel do domu matčina otce ho přesvědčovat, že jeho dcera je dostatečně chytrá pro další studium.

Nejde jen o diskutujícího C. Berku. Bohužel obecně, diskutující důchodci nejsou schopni posuzovat historické události v době, ve které se ty příběhy udály.

C. Berka 8.2.2023 16:16

Pět důvodů, proč Karel Marx předběhl dobu

https://www.dw.com/en/karl-marx-five-reasons-why-the-thinker-was-ahead-of-his-time/a-60716738

J. Krásenský 8.2.2023 16:55

Jo, tak proto pražská kavárna, P&L tolik podporuje komunistického rozvědčíka, cvičeného na sabotáž západní svobodné (pro marxisty kapitalistické) společnosti! Jsou to kovaní marxisti!

Jen nechápu, proč tolik oslavují sametovou revoluci...

[>-]

C. Berka 8.2.2023 16:11

Karl Marx: Nejdůležitější z moderních filozofů?

16. listopadu 2021 https://news.yahoo.com/karl-marx-most-important-modern-213001893.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAAICIOQHOL_15QtzUGa5qTstdYlH2JX-yIH0yIUM6ygrUGMyDNhQ9TrRg5uNAFBP52Am1Gt6P7DtAiIcK17_lsGyYWHGA-Q9yYZ9cEe5KD7SHCGrN8v826ku87TH1kY43YUfeR4JEUrwjJatGbmNczeyutr0AfTFa8LMS0HaZS2L2

J. Krásenský 8.2.2023 14:43

Odpověď: "Nemůže!". Tragické je, že univerzity západu jsou vesměs marxistické, mainstreamová média též i justicea kultura, což jsou neblahé plody "dlouhého pochodu institucemi", kterým marxisté uchvátili společnost. Jen se pro zločiny svých předchůdců za své zdroje stydí a sami se nazývají liberály. Nejlépe demokratickými. A tak, jako jejich předchůdcům šla praxe hospodářství do kytek, můžeme dnes na živo sledovat, do jakých pekel horoucích vedou celý západní svět. Hospodářský a společensky.

V. Mokrý 8.2.2023 17:20

R^R^R^

T. Hraj 10.2.2023 12:59

R^R^R^

I. Samson 8.2.2023 13:38

Nuž, poznám na Slovensku relatívne známeho človeka (samozrejme neuvediem meno), ktorý vyučuje etiku. Nežije práve morálnym životom, je to nenapraviteľný promiskuita.

Miluje (vraj) svoju manželku, je oddaný svojej rodine (jeho manželka akoby zázrakom zatiaľ pohlavnú chorobu nedostala) a v tomto zmysle aj učí študentov. Manželskú neveru označuje za zradu dôvery. Na moju otázku pri jednom súkromnom rozhovore, prečo je taký rozpor medzi jeho slovami a "činmi", som dostal zaujímavú odpoveď: morálka je ideálny sen, realita je realita.

V. Církva 8.2.2023 21:02

No já bych takového pokrytce za dobrého učitele etiky nepovažoval. Schiyofrenie či rozpor dobré výsledky nepřinesou.

Člověk samozřejmě není ideální, ale má alespoň o ten ideál usilovat. To je na tom Vašem pánovi špatně

D. Polanský 8.2.2023 12:49

Jak pravil F. X. Šalda u umělce mě nezajímá jeho osobní život, ale jeho dílo. To platí univerzálně.

J. Krásenský 8.2.2023 14:44

O to je hodnocení Marxe horší, než byla skutečnost

V. Vlach 9.2.2023 20:12

Marxe za umělce nepovažuji.

To, za co ho považuji, se mi jeví jako nepublikovatelné.

M. Pivoda 8.2.2023 12:08

Revoluce sociální vznikají vždy, když je situace pro lidi v daném systému již nesnesitelná (Úvaha davu: Nemáme co ztratit. Nic, než své okovy). Jenže za několik let se dav vrhne na nové vládce, protože se nesplnila původní očekávání davu (Úvaha davu: Ty jsi nás nevedl, ale podvedl.). Tomu se říká kontrarevoluce. Pak ale obvykle následují další revoluce, a další kontrarevoluce.

Jedinou cestou trvalé změny je totiž technologický pokrok. To si kdysi uvědomoval už i dnes zatracovaný Karel Marx. Otec moderního managementu Peter F. Drucker považoval Karla Marxe za významného dokumentátora tehdejšího technologického pokroku, hlavně ve Velké Británii v oboru textilních strojů.

Dnes je technologický vývoj již v jiné fázi, než byl v době průmyslové revoluce. Stroje tehdy nahrazovaly lidské svaly, jenže dnes už nahrazují i funkci lidského mozku. Té nejmodernější současné technologii se říká umělá inteligence (Artificial Intelligence). A tato dozrávající technologie (již do cca 20 let) způsobí rovněž silné sociálně-ekonomické dopady.

Budoucí komunismus, bude-li si to většina lidské společnosti přát, bude tedy principiálně a materiálně možný. Zatím se ale neví, jak vyhubení miliard lidí v eventuální budoucí 3. světové válce by mohlo zpomalit technologický vývoj. Asi 50 milionů mrtvých ve 2. světové válce nepřivodilo žádné zpomalení vývoje klíčové IT technologie. Posledních cca 130 let se ta IT technologie vyvíjela exponenciálním tempem.

Konec školení.

R. Langer 8.2.2023 12:14

Konec POLITICKÉHO školení, ty naše malá hloupoučká UI, aby bylo jasno. ;-D

M. Pivoda 8.2.2023 13:00

1. Já zodpovídám vždy jen za to, co jsem napsal já sám, nikoliv za to, co napsal někdo jiný.

2. Zatím také nikdo nevymyslel, jak by bylo možno vměstnat více textu do zde vymezeného diskusního příspěvku (počtem povolených alfanumerických znaků). Takže nereaguji na kritiku, že jsem ještě nezmínil to, či ono.

B. Havel 8.2.2023 11:48

To jsme v Základech marxismu-leninismu neměli ;-D

Tož, ale prudili nás

T. Hraj 8.2.2023 11:02

S revolucionáři je to vždy stejné: milují lidstvo, ale opovrhují člověkem.

H. Lukešová 8.2.2023 10:59

Může špatný člověk stvořit dobrý systém?

Ne, nemůže. Marx byl špatný člověk a jeho ideologie marxismus škodila tehdy i nyní. Na Marxe navázaly ideologie lenismus, stalinismus a nakonec i soudruzi Pol Pot a Mao vycházeli z Marxe a západní neomarxismus deformuje společnost i dnes. A netřeba dodávat, že soudruzi Lenin, Stalin, Mao, Pol Pot... a další za sebou nechali miliony mrtvých.

M. Krátký 8.2.2023 13:01

včetně u nás rodilých zmetků Klémy až po dnešní "vůdce" v pětikolce s vymejšlením daňových zvěrstev !!!!!!

C. Berka 8.2.2023 16:34

Pol Pot studoval marxismus, ale nevzal si z něj nic. Studoval rok buddhismus...

Marxismus je přísně materialistický- Pol Pot materialistický nebyl. Novému řádu měl podle Marxe předcházet vysoce rozvinutý kapitalismus, kdy výroby materiálních statků jede na plné obrátky, aby uspokojila požadavky občanů. Pol Pot sázel na co největší produkci také- ale rýže! Marx sázel na dělnickou třídu- z logických důvodů- byla početná, kvůli kapitalismu byla vzdělávána víc, než rolníci a byla organisovaná. Nebyla připoutána k půdě. Marx propagoval internacionalismus- dělníci "neměli vlast" Pol Pot byl nacionalista, jeho režim neměl prakticky žádné spojence ( jeden čas jen Albanii, pak ho podporovala Čína s Americkou podporou). Nakonec byl Pol Potův režim odstraněn- komunistickou vietnamskou armádou a vyhnán do thajského pohraničí - tam byl podporován Čínou , Thajskem...a USA. USA v OSN uznávaly za jediného zástupce Kambodži...Pol Pota.

J. Plíva 8.2.2023 10:48

Marx měl pěkné vousy. Kapitál je tlustá kniha - takzvaná bichle. Málokdo jí přečetl. Přečetl jsem asi sto stran, a viděl jsem, že se Marx mýlí. Marx nepochopil, že hodnoty jsou vždy subjektivní, protože každý hodnotí po svém.

R. Langer 8.2.2023 12:15

On se nemýlil, on CÍLENĚ LHAL! ;-€